Author |
Topic |
Cliff Barnes
Member
72 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 09:40:48
|
Sladd:
Ok, förstår precis vad du menar.
Dock tror jag att det var lite ironiskt menat av Nicke. Jag menar; att elektrikern berättar "sanningen" för sina arbetskamrater innebär antagligen att han drar en story om någon som "gav honom en helt galen uppgift för att förbättra ljudet i stereon?!!, vilket naturligtvis inte kommer att göra någon skillnad!!".
Eftersom 99% av sveriges befolkning inte skulle förstå varför ett sådant ingrepp kan vara nödvändigt så blir det lätt en "sanning"... |
Im not a loser |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 09:45:00
|
Noob: Jo, det blir en helt annan sak med 3-fas.
Cliff B: Jag tror fortfarande Nicke menade att det var prestige och pengar i havet och det är oK, man får tycka det men just ordet "sanning" är jag som sagt en smula allergisk mot själv
Nicke: jag kallade dig inte kategorisk sanningssägare. Vi har för övrigt helt samma mål med vad vi pysslar med, det skall vara behagligt, länge, inget att träta om
mvh
|
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 09:50:59
|
sladd...
Oki bara du kollat upp det =))
Ville bara göra dig uppmärksam på det så att du kollade upp det om du inte redan gjort det.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 10:51:56
|
Träter gör jag bara när ngn är dum. Mot mig. Jag tycker bara att du är lite småkymig mot din plånbok (och elektriker), så det är är OK. Däremot älskar jag att smågnabbas. Slipar argumenten s.a.s |
Nicke the Rocker |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 11:41:29
|
Min elektriker trodde att jag var tokig när han fick dra två separata tampar ned i källaren och där den ena skulle vara stor & skärmad, ja ni vet. Han bromsade och strulade men gav till slut med sig efter att ha känt på slutsteget efter en tids drift. Ok det drar väl lite ström då, muttrade han till slut och skakade på huvudet. " å vad är det där för konstig burk mellan CD och den där förstärkaren (försteget menade han)? en dakk? vad är det?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 12:11:52
|
ang el....
Jag hade problem med brum i mina slutsteg. Jag satte in mitt monster till trafo och vips brumet borta =)
Vad brumet beror på har jag inte en aning om har fått förklarat för mig att det kan vara allt från DC till dåliga trafos i mina slutsteg samt bajsel i kåken. Nu är iaf strulet nästan borta, kommer lite i slutstegen sent på kvällar ibland.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 14:29:55
|
Jag har dock provat att kasta cd-skivor över sju gärdsgårdar när månen var i nedan, och det gav inget. Jag har dock inte provat jungfrublod i ngn del av anläggningen, så även på det området saknar jag erfarenhet.
Vet inte om det är bara jag som tröttnat på dessa sk "lustigheter"?? |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 16:10:12
|
Jag har en artikel av Ken Kessler i Hifi News där han beskriver hur han dragit om elkablarna i sitt hem med kablar från audiofilbolagen, istället för vanlig elsladd. Han drog dessutom flera slingor för att kunna jämföra hur de olika slingorna låter. Inte billigt... |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 16:37:32
|
Jag har en artikel av Ken Kessler i Hifi News där han beskriver hur han dragit om elkablarna i sitt hem med kablar från audiofilbolagen, istället för vanlig elsladd. Han drog dessutom flera slingor för att kunna jämföra hur de olika slingorna låter. Inte billigt...
Jäppz, har också den tidningen och om jag inte minns fel så kunde dom flesta som lyssnade höra skillnaden mellan dom 3 eller 4 olika elkablarna. |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 17:03:53
|
Nin..
Kan du skriva ner vilka dom 3-4 olika kablarna var och vilka/en som gjorde att det lät bäst. Har inte läst det nummret.
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 17:12:12
|
Om man som sladd och jag har gamla hus så är det aldrig fel att dra om elen och när man ändå gör detta så kan man ju precis som sladd göra det ordentligt och trefas är inte fel om man har en T1. Det är ju även skönt att veta att inte begränsningen till framtida slutsteg ligger i en sunkig underdimensionerad propp.
Nej fram för mer kabeldragande i de svnska folkhemmen. |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 17:17:59
|
Jag har en artikel av Ken Kessler i Hifi News där han beskriver hur han dragit om elkablarna i sitt hem med kablar från audiofilbolagen, istället för vanlig elsladd. Han drog dessutom flera slingor för att kunna jämföra hur de olika slingorna låter. Inte billigt...
Jäppz, har också den tidningen och om jag inte minns fel så kunde dom flesta som lyssnade höra skillnaden mellan dom 3 eller 4 olika elkablarna.
Efter att man bytt högtalarkabel och signalkabel till stereon kommer man till sin fasa på att kombinationen inte stämmer med kabeln som är dragen i väggen. Kan någon rekomendera en bra kabel att dra i vägg från propskåp som passar med en TaraLab högtalarkabel och en Audiotruth Signalkabel. Nae alvarligt talat. Det finns en sanning som går ungefär så här, (ta mig nu inte på alvar som läkare och professor på området). När vi föds hör vi vissa saker, när vi växer och mognar hör vi bättre och bättre. Fler frekvenser och fullt utvecklade vid 20 års ålder har vi som bäst hörsel, så länge vi inte sabbat den med moppar och disco. Efter 35-40 börjar vi tappa de högre frekvensområdena. Vi kan inte ens höra fladdermusens skik i natten.
Hur i hela friden skall man ärligt kunna säga att man i samma sköna stereo kan höra skillnader på ljudet med olika kablage i vägg? Skulle det sitta någon fattningsbar sanning skulle det vara enorma skillnader på vägguttagen i det rum stereon står i och som har kortast sträcka från propskåpet. Gud förbjude den som pluggar in stereon i uttaget längst in i rummets hörn. Skulle kabeln från propskåpet sedan korsas av en annan kabel på väg ner i källaren får vi väl ett mer "jordnära" ljud.
Här drar jag gränsen på var seriösa artiklar slutar och verkligheten tar vid. Jag är själv närmare 30 och hör fortfarande fladdermusen skrika i sommarnatten, men jag skulle aldrig kunna höra skillnader på olika kablage i vägg. Jag behöver inte ens testa för att kunna utlåta mig om det. Om någon har chans att bjuda in mig för att bevisa detta är jag beredd att resa varhelt i sverige för att kolla. |
Låter det?? BRA! |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 17:29:28
|
Det är väl mycket en fråga om hur vältränad hörsel man har. Jag tycker att jag får lättare och lättare att "bena upp" skivor och lyssna efter ett särskilt instrument, publikljud och sånt ju mer jag lyssnar seriöst.
Tänk dig då "gubbarna" här på forumet som hållit på i flera decennier, även om åldern tar ut sin beskärda del av hörseln så har nog allt lyssnande mer än kompenserat för det...
(Sen lär det ju krävas en anläggning i den högre kalibern för att det ska vara möjligt att höra skillnad på olika elkablar i huset, jag tvivlar på att OnOff-Bengt hör det...)
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
Edited by - Johansson on 2003/03/12 17:32:53 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 18:10:47
|
Jag har inte läst artikeln så jag kan inte uttala mig där. Vill återigen påminna om att min installation av kabeln inte är till för bättre ljud utan skall mata en skiljetrafo. (som skall ge det bättre ljudet) Så inte diskussionen kantrar
När det gäller ålder och hörsel (är ju själv över 40) så spelar detta ingen som helst roll. Du har ju den verkliga referensen med dig överallt. Din egen hörsel. Det du hör på en konsert kan du jämföra med hemma i anläggningen. Hör du taskigt i ett register är det ju samma förhållanden både "i verkligheten" och när du lyssnar på din anläggning. Låt vara att man missar en och annan cymbal när ålderdomen närmar sig men so what, det är ju ingen tävling.
Frågan är, låter det som i verkligheten? För just mig och min hörsel?
Sedan har Johansson helt rätt och detta har jag skrivit 10 gånger tror jag. Man övar upp sin förmåga att lyssna. Med åren och antalet anläggningar och oändliga tester och felsökningar och kanande av möbler och absorbenter och gud vet allt så lär man sig mer och mer. Detta är ruskigt individuellt och det säger inget om hur mycket nöje man har av sin hobby. Men aktivt lyssnande ger färdighet. och som regel tommare plånbok |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 19:04:53
|
Det var absolut inte menat att hoppa på dig, SLADD. Det var testen på kablar i vägg jag menade. Jag kan hålla med om att hörslen är en av de förmågor vi kan utveckla mest genom träning, men att snacka skillnader på kablar i vägg, vad i hela friden kan de göra för skillnad. Efter alla trafos, signalbearbetning och till sist en högtalare som återger den resonans som önskas, kan jag inte ens tänka mig att det går att mäta/höra någon skillnad. Ungefär som att se skillnader på ljuset från solen beroende på om man står i norra sverige eller i polen.
Att man renoldar gammalt kablage i ett hus är en sak, men att höra skillnader på 4 nydragna i ett hus.. näää |
Låter det?? BRA! |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 19:12:41
|
peder47, Är på jobbet nu och jobbar tills 06 imorgon och 16 timamr till imorgon. Så om ingen annan hittar det innan så fixar jag det på fredag. |
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 19:40:09
|
Hej alla jag känner en en installatör som gärna drar separata kablar och så till stereon och inte ser nått fel i det han ska göra det själv hemma när han har tid till det.
hepcat |
www.selleri.de
|
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 20:19:53
|
Nin,Tackar för det....jag väntar
Peder |
Våga vara *openminded* |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 22:19:16
|
Splix:
Det är lugnt, jag bara motade Olle i grind lite. Ibland kan sådana här trådar hamna vartsom helst om man inte är tydlig ifall eftersläntrare kommer in och inte orkar läsa hela tråden.
Om man har en rejäl skiljetrafo alldeles innan anläggningen så tror inte jag heller att man kan höa någon skillnad på kabeldragningen från centralen och till trafon.
Utan trafo blir det förmodligen en annan femma. Jag kan ju höra skillnad på olika nätkablar till apparaterna och de är ju bara 1,5 meter långa. Förmodligen förstärks karaktärerna om man har en massa meter i väggen som tar hand om strömmen. Mindre störningar och vad det nu kan handla om.
Skulle vara kul att läsa testen. |
|
|
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 00:07:09
|
SpLiX
Enligt det jag hört så har spädbarn den bästa hörseln om man nu kan mäta något sådant... Att dom hör frekvenser upp till 40kHz är in ovanligt på bara några veckor gamla barn... Så man kan säga att allt sedan man föddes så har det bara gått utför( i mitt fall inte enbart med hörseln då |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 08:30:35
|
Efter att man bytt högtalarkabel och signalkabel till stereon kommer man till sin fasa på att kombinationen inte stämmer med kabeln som är dragen i väggen. Kan någon rekomendera en bra kabel att dra i vägg från propskåp som passar med en TaraLab högtalarkabel och en Audiotruth Signalkabel. Nae alvarligt talat. Det finns en sanning som går ungefär så här, (ta mig nu inte på alvar som läkare och professor på området). När vi föds hör vi vissa saker, när vi växer och mognar hör vi bättre och bättre. Fler frekvenser och fullt utvecklade vid 20 års ålder har vi som bäst hörsel, så länge vi inte sabbat den med moppar och disco. Efter 35-40 börjar vi tappa de högre frekvensområdena. Vi kan inte ens höra fladdermusens skik i natten.
Hur i hela friden skall man ärligt kunna säga att man i samma sköna stereo kan höra skillnader på ljudet med olika kablage i vägg? Skulle det sitta någon fattningsbar sanning skulle det vara enorma skillnader på vägguttagen i det rum stereon står i och som har kortast sträcka från propskåpet. Gud förbjude den som pluggar in stereon i uttaget längst in i rummets hörn. Skulle kabeln från propskåpet sedan korsas av en annan kabel på väg ner i källaren får vi väl ett mer "jordnära" ljud.
Här drar jag gränsen på var seriösa artiklar slutar och verkligheten tar vid. Jag är själv närmare 30 och hör fortfarande fladdermusen skrika i sommarnatten, men jag skulle aldrig kunna höra skillnader på olika kablage i vägg. Jag behöver inte ens testa för att kunna utlåta mig om det. Om någon har chans att bjuda in mig för att bevisa detta är jag beredd att resa varhelt i sverige för att kolla.
Då vågar jag påstå att jag kan höra 30 kHz trots min ålder på 50 år. Mern det är inte säkert att du Splix som är knappt 30 klarar detta. Och det är också sant att hörseln avtar med åren, men bara vad det gäller givarorganet-örat. Det som sitter mellan öronen och behandlar signalen som öronen tar upp, blir bättre med åren att översätta signalen från öronen, om man tränar detta. 30 kHz och mer ändå kan man höra vid mix med ljud i lägre frekvenser. Det är när dessa frekvenser mixas som det uppstår nya ljud inom hörbara områden. Så en fladermus kan man höra i högre ålder också om man samtidigt kör ut andra ljud. Detta är ingen utomjordisk vetenskap. Är du beredd att resa till Göteborg, så ska jag bevisa detta för dig. Och att du är läkare säger inte att du har sämre hörsel än oss andra. Det är en läkare med i Mårten Designs lyssningspanel, och han har inga problem med detta. Du kanske vill snacka med honom om detta? Jag kan ordna ett möte er emellan om det är så att man måste vara läkare för att förstå detta. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 08:32:15
|
Vore inte den ultimata lösningen att ha en nätstabb först, för att säkra att man alltid har 230v och sen en Terminator för att elliminera de störningarna som eventuellt blir av stabben
Detta med tanke på att Terminatorn inte kan höja en spänning som blir låg i över flera sekunder eller vise versa. UPS är ju inget alternativ då de har swichade trafos som skickar ut en heldel högfekvent skräp på nätet |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 09:04:02
|
Whoaoao vänta. Jag är INTE någon läkare, jag jobbar med datorer och nätverk, inget annat. Som jag sa, de fakta jag presenterade är de som man läser i vilken naturvetenskaplig blaska som helst. Att spädbarn kan höra frekvenser som en vuxen inte kan må vara, men att kunna urskilja hela spektrat i detalj skall man tydligen vara som bäst på runt 20. Att man även kan höra bra upp i åldrarna är också möjligt, men det finns en hel del som går förlorat med åren om vi skall specificera vissa frekvensområden. På slutet hör vi inte mycket alls hur länge vi än må övat. Fysiskt sett sviktar öronen på slutet, precis som syn och andra sinnen.
Med tanke på förutsättingarna rent fysiskt, att lägga till en hel vetenskap av elektronik, och till sist få över allt i ett par högtalare med tillhörande rumsakustik. Hmm, att ha en 1.5 meters strömkabel som gör skillnad är en sak. Men om ni nu köper 4 st olika strömkablar på 1.5 m och ni även där kan höra "vassare, ljusare, mörkare mer öppenhet" mellan de olika tvivlar jag starkt på. Precis som jag sa, att man kan höra skillnad på en 30 år gammal kabel i vägg och en nydragen, kanske, men att höra skillnader på 4 st sprillans nya, mjaee.... |
Låter det?? BRA! |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 09:17:18
|
Splix En fråga. Du verkar ha en just anläggning och har lagt ner pengar på elektronik och signal/högtalarkabel. Till detta måste finnas en anledning förmodar jag. Om det är så att endel kablage gör nytta, varför skulle inte det som är upphovskällan till alla signalerförutsättning kunna göra skillnad. Det som kommer ur väggen! Om inte det är bra blir ju inget bra.
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 09:24:12
|
OKIDOKI. Du skrev något om läkare och proffessor i dit inlägg så..... Och du skrev också att du inte behöver testa för att veta. Det är kanske sådant som du kommer att få svälja med tiden när du har testat och också kanske har en anläggning som är bra nog att höra dessa skillnader. Jag uttryckte mig på liknande sätt som du för bara ca. 3 år sedan när jag var hos en kille som skulle sälja ett par signalkablar. Jag skulle låna hem dessa några dagar och när jag hämtade dom, så frågade han om jag ville ta hem och prova ett par rätt dyra nätkablar samtidigt. Dom hade kostat 450 dollar från USA och han skulle sälja 2 par för 1800 kr/st. "Är du riktigt klok eller??" frågade jag honom. "jag är elektriker och vet att det där är nonsens" Ta hem och prova, det är ju gratis sa han då. Och motvilligt tog jag hem dessa Amerikanska sladdar. 3 dagar låg dom där, och kvällen innan jag skulle lämna tillbaka dom, så tänkte jag att det kanske är bäst att testa. så att jag med gott samvete kan säga till honom att "vad var det jag sa". Så gick det inte. Jag kopplade in den på min dåvarande cdspelare Cdfix, och hörde att det blev ett bättre ljud med denna sladd inkopplad. Men jag tänkte att det här kan inte vara sant. Hur i ända in i kan detta skärpa upp ljudbilden, så frugan kallades in. Efter att hon hade lyssnat på några låtar omväxlande med denna sladd och standardsladen, så frågade hon vad dom kostade. Han vill ha 1800 kr/st. Köp dom sa hon då. det här är värt dom pengarna. Tack Jonas för detta Idag tillverkar jag nätkablar. Ken Kessler som har dragit 4 olika ledningar i väggarna har inte 1,5 meter i väggen. Det är olika ledningar dragna från varsin säkring, och då börjar det bli större skillnader när det är längre längder. Och han har anläggningar som är mycket avslöjande på förändringar i systemet. Och på olika elledningar. Och att dra överdimensionerade ledningar ger en förbättring på ljudet. Jag har bla. dragit fram en 3fas 6 mm2 ledning hos Björn. Skillnaden i pris att gå upp några mm2 är inte mer än några hundralappar när det handlar om standardkabel. Elektrikerns arbetstid är det som kostar i en sådan installation och där skiljer det inget att gå upp i area. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/03/13 09:55:08 |
|
|
Topic |
|