HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som inte gillar MP3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/11 :  13:15:30  Show Profile Send d_kay a Private Message

quote:
Jag hatar mp3 men det är mest för att det förvrider sinnet på ungdomen idag.
Det fostrar en felaktig inställning till skivsamlarhobbyn och gör att banden inte släpper några tunga påkostade album längre. Jag kan lyssna på 128kb mp3 men ingenting mindre.


Är det inte tvärt om?. Jag har försökt ladda ned hela album, och det är näst intill omöjligt att få samtliga låtar med i bra kvalitet, -> bra album måste man köpa!. Däremot one-hit-wonders går ju alltid att tanka ned.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/03/11 :  13:42:28  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Knoppen: Är det bara mp3 formatet som ska testas?

Själv har jag blivit klart imponerad av ogg. Jag brukar få bättre ljudkvalite med ogg än med mp3 (lame), vid ungefär samma bitrate. Men min spelare fixar inte ogg så det är fortfarande mp3 som gäller.

Och ja, min mp3 spelare är en underbar tingest. Den kan få de tråkigaste resorna på vagnen att bli uthärdliga. Tom en dag som idag när allt är grått, grått, grått och så regnar det också.


//Henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/11 :  14:09:39  Show Profile Send Johansson a Private Message
Är det inte tvärt om?. Jag har försökt ladda ned hela album, och det är näst intill omöjligt att få samtliga låtar med i bra kvalitet, -> bra album måste man köpa!. Däremot one-hit-wonders går ju alltid att tanka ned.

Det var väl det han menade, att folk låter bli att köpa skivor och "snor" låtar via nätet istället?

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/11 :  15:17:28  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det var väl det han menade, att folk låter bli att köpa skivor och "snor" låtar via nätet istället?

Nej, för då lönar det sig mer för band att göra hela skivor som är bra istället för att bara satsa på en hit. Det är väl något eftersträvansvärt? One-hit wonders = ofta artister som skivbolagen mer eller mindre bestämmer att de ska få en hit. Bra artisters musik lär nå ut vare sig skivbolagen pushar på eller inte, och då är det lyssnaren mycket mer än skivbolaget som bestämmer vad som är värt att lyssna på. I en idealisk situation får den "bra" musiken då mer utrymme på marknaden helt enkelt.

Man kan ju diskutera om det är rätt eller fel om MP3 driver fram en sån trend, men trenden i sig tycker jag om.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/11 :  15:35:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
H skrev:
quote:
Knoppen: Är det bara mp3 formatet som ska testas?

Själv har jag blivit klart imponerad av ogg. Jag brukar få bättre ljudkvalite med ogg än med mp3 (lame), vid ungefär samma bitrate. Men min spelare fixar inte ogg så det är fortfarande mp3 som gäller.

Och ja, min mp3 spelare är en underbar tingest. Den kan få de tråkigaste resorna på vagnen att bli uthärdliga. Tom en dag som idag när allt är grått, grått, grått och så regnar det också.



Det är bara MP3 som ska jämföras. Dock kommer 3 st olika MP3-kodekar att jämföras. OGG Vorbis och övriga kan man ta med till någon anna artikel exempelvis. Annars är det lätt hänt att det kan bli lite väl rörigt för läsaren. Ogg är ju trevligt i och med att det är licensfritt!


Johan.



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/11 :  15:45:54  Show Profile Send svanbo a Private Message
Det hör väl egentligen inte hit, men med risk för att bli totalt utskälld måste jag bara få uttrycka min stora kärlek till mp3. Vet man var man ska leta kan man få tag på nästan all musik - även kompletta album - på mp3 och med bra kvalitet! D.v.s. 192 kb. Jag må vara en novis, men jag kan inte höra någon stor kvalitetsskillnad mellan det och en orginal-cd.

Är man student som jag så blir det inte mycket pengar över varje månad till skivköp. Med mp3 har jag kunnat utforska otroligt mycket musik och olika genres, och upptäckt musik som jag aldrig någonsin skulle fått lyssna på annars, musik som inte ens släpps i Sverige.

Däremot finns det ju en hel del moraliska betänkligheter med det jag gör, framför allt då jag lyssnar mycket på rätt små artister som förmodligen inte säljer särskilt mycket, och det känns trist att inte kunna stödja dem. Men jag tror t.o.m. de (om de är seriösa musiker) hellre vill att jag lyssnar på och berörs av deras musik gratis än inte alls... Därmed inte sagt att det jag gör är berättigat, men tills jag har en inkomst får moralen stå åt sidan till förmån för musiken.
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/03/11 :  16:07:02  Show Profile Send Tomas a Private Message
Precis som med MD är så mycket bortplockat att jag bara blir ledsen när det är musik som jag tycker om. Hörde precis hur dom spelar in en MP3 och hur den sedan spelas upp och förstår varför det blöder ur öronen varje gång en MP3 spelar musik. Tyvärr fastnade inte tekniken tillräckligt för att jag ska kunna berätta det så att någon förstår, men jag är övertygad att det finns många här som kan göra det med mycket gott resultat.

T

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/11 :  17:55:15  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ayn: Nuförtiden verkar det vara vanligare att någon producent kommer på en bra låt och sedan startar ett band med några rumpskakande tonåringar som mimar till den än att ett riktigt band kommer med någon sommarplåga...

Jag lyssnar ytterst sällan på sådan musik, och tycker egentligen inte att det kvalar in som musik överhuvudtaget. Det jag menade var att jag tycker att det är fel att serösa, icke världskända och snuskigt rika musiker ska få sin musik utlagd på internet och gå miste om de välförtjänta kronor han/hon/dom får per skiva såld.

Sen om någon sitter och laddar hem albumet från senaste Popstarsvinnaren gör detsamma, det är ju bara ploj ändå...


...tycker jag i alla fall.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/03/11 :  19:48:45  Show Profile Send storyboard a Private Message
Jag skulle tro att målgruppen till datortidningen anser att MP3 är nästan perfekt digitalt ljud. I alla fall tillräckligt bra. Vore kul om testet kunde utmynna i att folk får upp intresset för okomprimerat ljud.

Jag hoppas att ni kommer använda test-ljud som verkligen påvisar förvrängningarna hos MP3 och undviker sönderkomprimerade pop-inspelningar. Vet att en viss välkänd Ingenjör rekommenderar svagt statiskt brus kompletterat med transienter av stor amplitud, för att detektera även lågkomprimerande system.

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/11 :  22:37:17  Show Profile Send Ayn a Private Message
Johansson,

jag menar att det där bandet som skapats av en producent inte lär bli något band som satsar på annat än enstaka stora hitsinglar. Singlar drar folk ner som mp3, och på så vis minskar man lönsamheten för den här typen av band.

Seriösa, icke välkända/rika musiker kan däremot BLI kända genom mp3. Helt enkelt för att ryktet om en artist sprids om det är bra musik! Jag har köpt otaliga skivor som jag aldrig skulle köpt om jag inte hade lyssnat på MP3. Många av de skivorna är med relativt okända artister, men som blivit kända "för mig" pga mp3. Dvs de tjänar snarare på mp3 än tvärtom.

Alla gör ju inte som jag dock - många laddar hem ett album som mp3, bränner låtarna som vanlig CD och nöjer sig med det. Seriösa musikälskare lär inte göra så dock, vare sig det är pga ljudet, principiella skäl eller både och.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:16:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Ok, då förstår jag vad du menade. Vi verkar vara ganska överens...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/03/11 :  23:18:01  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
quote:
Jo, vi tror att det blir sämre om man tar in en signal i en dator först, så dåligt att man inte kan avgöra om det är mammas plättar eller en stenkaka eller MP 3 som lirar för tillfället.

Jag tror bestämt att du förväxlar begreppen "dator" och "billiga ljudkort". (Som återfinns i 95% av de datorer som säljs...)

Edited by - zvenzzon on 2003/03/11 23:19:51
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/03/12 :  08:46:13  Show Profile Send Roq a Private Message
Splix:
Håller helt med dig - laddar aldrig hem nåt med mindre än 192.
I 128 hör man allt som oftast ett svirrande ljud i diskanten dessutom funkar det inte alls att lyssna på musik som Nine Inch Nails, Marylin Manson och annan mer "informationsrik" musik. Däremot kan faktiskt 128 låta riktigt nära originalet i vissa kodningar med lugn musik, typ Loreena McKennitt, Norah Jones etc. Här skulle jag kunna åka dit på ett blindtest. Men jag har väl inte tillräckligt bra grejer...
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/03/12 :  10:02:28  Show Profile Send d_kay a Private Message
Det är bara att titta på spectral analyzern på WinAmp. Om all staplar ligger högt hela tiden så kommer det låta skit med lägre bitrates (<192), så enkelt är det. Typisk hårdmetall och skränig rock låter ej bra, men även musik med sköna cymbaler råkar rätt illa ut.

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:33:15  Show Profile Send nin a Private Message
128 kpbs är oberoende på musik och kodning jävla stink ljud. Det säger jag utan att blinka. När man med en skit bilstereo kan höra skillnaderna lätt mellan originalet och 128 kbps så bör man nog sköja öronen om det låter bra för en själv.

Edited by - nin on 2003/03/12 16:38:48
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/12 :  14:41:06  Show Profile Send LCohen a Private Message
hrm.. och snart kommer väl nån fjant-tidning provköra bilar och säga "vi upplevde ingen skillnad mellan BMW M3 och Citroen bla bla bla, så det är onödigt att lägga så mycket pengar på en bil som dessutom inte är så snygg"...

BLAAAARGH!

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/03/12 :  21:42:04  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message

Håller med dig Ayn:

MP3 duger till en fösta lyssning, köp sedan skivan , eller betala artisten för den låten som bränns ner på skivan (tex en krona per låt).
Jag tycker inte det är intressant att göra ett (blind) test med MP 3 låtar. Jag trodde att Hi-Fi anhängare strävade efter så bra ljud som möjligt, och det uppnås inte med att försämra källmaterialet.
Det som behövs är bättre inspelningar (mixningar) och bättre teknik (eventuellt media) för att lagra inspelad musik (ljud).

Ibland undrar jag vad det är vi diskuterar, ibland så diskuterar vi om olika kablar, tex hur kablar för digital överförning , påverkar ljudet, och i nästa diskussion så är det om att MP3 låter lika bra som en CD. Jag bara undrar……

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/12 :  21:52:21  Show Profile Send DasIch a Private Message
nin: Har du lyssnat på många olika 128kbps komprimeringar? Jag är inte själv något stort mp3-fan, beträffande ljudkvalité, men jag har några mp3;or som låter SJUKT bra med tanke på att det endast är 128kbps. Faktiskt så bra att man får lyssna en extra gång för att skilja det från 192kbps. Genom datorn då, skall tilläggas.
Det kan alltså skilja väldigt mycket.

Objektivist
Go to Top of Page

rockdemon
Member

58 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:04:53  Show Profile Send rockdemon a Private Message
Det känns som om ljudet blir sämre när man för över till mp3. vet inte vad det är, det försvinner som karaktär på ljudet. inte lika mycket som när man jämför en gammal lp mot en digitaliserad version men ändå. Det jag och säkert många andra har emot MP3 är att det är en satans snålskjuts. Visst är det bra att man kan få höra skivor som inte går att köpa och upptäcka nya artister. men det är ju missbruket som sabbar som vanligt. Det finns knappt nåt värre än att komma på en fest, gå och kolla i cd-hyllan och se en massa CD-R skivor. Då vill jag nästan spy.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/12 :  22:18:16  Show Profile Send matså a Private Message
Helt offtopic, men det är väl lite löjligt att ta upp en lyxbil och Citroën. M3 kostar väl runt en miljon och Citroënens nya bilar kostar runt 126tkr till 200tkr. Lcohen vill få det som att man inte kan mäta en skitbil som Citroën mot en BMW. Självklart är BMW M3 en bättre bil när det gäller att vara bra på vägen, men så kostar den också betydligt mer. Men det är ju klart, det beror på hur man testar. Tvivlar starkt att M3 skulle vara bättre än Citroën Xsara när det gäller att bra bagage utrymme och få så mycket för pengarna. Den ene är en väldigt fin lyxbil och den andre en väldigt bra familjebil. Nu ontopic

Känns konstigt jag brukade ta in låtar, få skivor som de spelat in från nätet. Och jag tyckte det lät helt ok, men efter ett tag så köpte jag cdoriginalen ändå. Pågrund av att jag började sakna the realthing. När jag sedan jämförde så tyckte jag det fattades någonting på mp3skivorna. Det är ju en viss härlig känsla att hålla i originalet.Men visst jag kan hålla med om att cdpriserna är alldeles för höga.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/12 :  23:31:53  Show Profile Send nin a Private Message
DasIch, Nja, jag använde bara det bästa enligt "experterna", alltså Lame 3.92 och EAC.
Hela mitt min test finns här:
http://www.minhembio.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22001

Såklart kan en perfekt gjord Muddy Water låt i 128kbps MP3 låta bättre än nya Britney Spears CD'n, men om man jämför mot originalet så är det i mitt tyckte allt för stor skillnad för att någon ska inte kunna höra det. Vid 192kbps börjar det bli bättre iaf.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/03/12 :  23:48:31  Show Profile Send Johansson a Private Message
Väldigt offtopic, men jämfört med hembioforumet så liknar ju Hififorum en syjunta för 80+! Den där Cane skulle nog knappt hunnit skicka iväg första meddelandet på det här forumet innan han låg på trottoaren med Sladds fotavtryck i baken och undrade vad som hände...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/13 :  00:17:10  Show Profile Send brumel a Private Message
Det jag menade med album och varför mp3 inte är bra är att skivbolagen blir fegare pga att dom är rädda att förlora pengar på mp3.
Därför satsar dom hellre på hjärndöd tonårspop. Som säljer singlar och spelas i radio.
Att mp3 skulle få bolagen att satsa på live-dubbel-temaplattor med sleeve i fyrfärgstryck tror jag inte.
Det är bara en önskedröm från min sida.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

LCohen
Ej medlem längre

304 Posts

Posted - 2003/03/13 :  00:48:32  Show Profile Send LCohen a Private Message
matså: jag trodde det framgick väldigt tydligt att det var hur testet gick till som jag klagade på.

"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past
Go to Top of Page

DasIch
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/13 :  01:28:23  Show Profile Send DasIch a Private Message
nin: Allright. Kul läsning det där testet. Själv har jag inte testat lika seriöst, utan har endast blivit förvånad ett par gånger när jag stött på 128kbps-komprimeringar som... ja, helt enkelt låter mycket bättre än de flesta andra 128kbps-komprimeringar. Kanske kan det vara musiken som är lätt att komprimera?
Fast jag kan inte annat än hålla med om att 128kbps är rent uselt. När jag fått ordning på allt med stereon skall jag göra ett ordentligt test själv, för att få bättre koll på hur det verkligen låter.

Objektivist
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000