HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dolby prologic & Downmix Hur funkar det??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:01:10  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Några DVD Players har Dolby prologic & Downmix.
Hur funkar dem pm man har kopplt dem på en 2 kanals förstärkare.
Skapar dem en illusion an en suroundljud??

"Trust only your own ears!"

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:25:52  Show Profile Send JohanH a Private Message
Har för mig att den mixar ner till 2 kanaler, så att det sköna stereoljudet infinner sig.

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:43:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Meningen med s k downmix, är att skapa en Dolby stereo-kompatibel signal som kan spelas upp med t ex en vanlig Doulby Surround Pro Logic dekoder.

Vad som görs är att bakkanalerna summeras, minskas 3 dB, fasvrids 90 grader (redan gjort i Dolby Digital 5.1 kodningen från början), samt läggs i positiv fas i höger kanal och negativ fas i vänster kanalen. Centerkanalen dämpas 3 dB och lägg i fas i respektive höger och vänster kanal. De erhållna kanalerna brukar kallas Lt resp Rt.

Vissa DVD-spelare har finesser som kallas "Spatializer(TM)" som ger den effekt du frågar om; en känsla av surroundljud med bara två högtalare. Men det är inte det som är "downmix".

Man kan även lyssna av en Pro Logic-kompatibel ljudmix med bara två högtalare utan "Spatializer" el dyl. Om man sitter exakt i mitten så får man något som påminner om surround. Men Spatializer funkar bättre. Bästa är förstås att skaffa bakhögtalare. Men om man vill strunta i något så kan man skippa centerhögtalaren, man sitter ändå oftast i mitten och då får man en väldigt tydlig dialog från mitten ändå. Kör alltså fantomcenter istället.

Så är det!


Johan L



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

motionsync
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/14 :  21:21:56  Show Profile  Visit motionsync's Homepage Send motionsync a Private Message
Knoppen: Jag har ett Primare I20 förstärkare & Audiovectors M1 Super. Tänkte att köpa ett DVD med något system lika med det som du har skrivit så att när jag titta på film jag få lite av suroundkänlsa. Vill inte investera pengar till AV Reciever & suroundhögtalare.
Är något DVD som du kan rekommendera?

"Trust only your own ears!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000