Author |
Topic |
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 10:49:34
|
Efter att ha tröttnat på att ALLA, på hifimässan spelade diverse zelmani, så ångade jag iväg och köpte senaste. Makalös, lyssna på duetten med freddie wadling, spår 5. Mycket naken inspelning, mycket bra röster och djuuup bas.
/Marcus |
No hay banda!! |
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 22:57:46
|
Väldigt trevlig skiva och i synnerhet det spåret, tyvärr har dom gjort nått med sophfies röst* (komprimerat ?) så den låter inte så bra som den kan (lyssna på hennes tidigare plattor). Det lustiga är att Freddies röst låter bra vilket är lite underligt.
edit * missade att skriva röst, ingen annan som upfattat detta ?, jag och samtliga andra som lyssnat på skivan i mitt sällskap har noterat detta.
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
Edited by - mag on 2003/03/02 23:29:46 |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/02/27 : 23:06:46
|
Jo den sista är nog hennes bästa. Det är ju inte så stor skillnad på hennes skivor men jag tycker att det är bättre låtar på den senaste. Duetten med Wadling är skitbra. |
Oops! I did it again |
|
|
JPJ
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 08:43:05
|
Vad heter hennes sista skiva? |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 09:18:13
|
Sing and Dance är titeln på hennes senaste album (släpptes 2001).
Nån som såg programmet om henne på svt för några månader sen? Där sjöngs bla den diskuterade låten.
(offtopic:Dock blev jag besviken av programmet då svt hade på happier man valt att låta trumvirvlarna, eller om det var symbalerna, låta överdrivet mycket. Man är väl så inkörd på hur låtarna "skall" låta ) /micke |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 11:46:11
|
Har någon hört Lars Winnerbäcks senaste? Den skall vara helt nyutgiven och fick en topprecension i AB. |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 20:30:10
|
Jupp Winnerbäcks nya är bra ett klart måste i hyllan.
Mvh MaS |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/03/20 : 22:14:58
|
mag: Du har rätt om Sophies röst på det spåret. Komprimerat var ordet. Lade inte märke till detta förrän jag lyssnade på den i bilen (ja, jag har jm lab förstärkt med audison i bilskrället). Det underliga är att på alla andra låtar, låter hon bra.
/Marcusoft |
No hay banda!! |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2003/03/23 : 11:17:36
|
Låter som du har en trevlig bil sterio
Ja det är konstigt kan vara nått vaj med micken också, har svårt att tro att det är nått dom gjort medvetet.
Jag hörde henne första gången när hon var gäst hos Thomas Tengby i morgonpasset (mitten av 90-tal är vi nu) då hon sjung och spelade en låt Live, jag föll direkt. Det lät förövrigt ruggit bra aldrig tidigare eller efter har jag hört nån som låtigt lika bra live i morgonpasset, lät nästan som på skivan.
//Magnus
"SOME GIRLS WANDER BY MISTAKE" |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 22:17:57
|
Hallosan! Var lite sugen på en ny platta, sökte igenom detta galanta forum och fastnade för Sophie Zelmani, har aldrig hört henne, så det var ett så kallat impulsköp! For hem och drog på låt 5.....Yihaaa, här snackar vi totalt rena röster... Freddie Wadling är ju grym! Impulsköp har blitt min nya inköpsstrageti, mycket roligare att komma hem och bli överraskad! Tackar för tipset!
PS:89kr..Billigt! |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2003/03/26 : 16:59:33
|
Välkommen till Zelmani klubben |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 09:58:27
|
INstämmer om Zelmani/Wadling duetten. Hur är Freddies soloplattor? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
Ingenjören
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/03 : 17:23:39
|
Lyssnade häromdan på Zelmanis första men tyckte att den var en aning trött. har dock lyssnat en del på Wadlings "En skiva till kaffet" som jag tycker, även om materialet inte är hans eget, håller fantastiskt bra. |
/FRED |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:03:17
|
s.m.f:
Wadling kan ju bl a höras på flera av fläskkvartettens plattor. 'Jag gör vadsomhelst för lite solsken' är ju en förnämlig skiva med en duett med Nina Persson på. Köpläge.
Vad gäller hans soloalster kommer jag att tänka på två:
'En skiva till kaffet' Wadling sjunger svenska evergreens (Hasse & Tage osv) 'Skillingtryck och mordbalader Wadling sjunger Värmlandsvisan och andra klassiker.
Köpläge på båda! |
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 08:45:33
|
Är det fler än jag som lagt märke till ett märkligt pip i bakgrunden på den senaste Zelmani-skivan? Man kan inte spela skivan så lågt, då hör man det inte. Men drar jag på så mycket jag vill hörs det tydligt.
Bara jag som störs av detta?
mvh J.P. |
|
|
Paste
Starting Member
10 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 10:17:10
|
Jag stör mig bara på hennes kassa engelska, både uttal och meningsbyggnad. Synd, för skivan är bra och det låter bra. |
|
|
Kaleid
fd. "Halbermensch"
733 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 18:31:58
|
Zelmani har gjort en cover på Bob Dylans "Most of the Time" Någon som har hört den ännu?´ http://www.zelmani.com/zelmani/index.html |
Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39 |
Edited by - Kaleid on 2003/04/08 18:32:44 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 01:52:44
|
Köpte Time to kill idag. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 11:15:10
|
Recention! |
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 21:00:40
|
En kompis till mig upptäckte denna trevliga tös för många år sedan nu. Vi har haft våra lyssningar genom de flesta av hennes plattor. Blev chockad när vi lyssnade på hennes första (Sophie Zelmani). Vilken musik! Sen när han berättade vem det var... Sophie Zelmani... Jaha, och vem e det???? Hon e svensk, säger han. Hoppla!!
Den senaste skivan, Sing and dance är inte dum. Satt och smålog länge utan att röra mig ur fläcken. Låt 5 noterades med förtjusning. Skivan, Time to kill e oxå bra. Skivan efter Precious Burden e väl oxå rätt bra. Men konstig på ngt sätt. För mycket producerad?
j.persson, har oxå noterat oljudet (pip) bla på låt 5 (sing and dance). Lite irriterande e det.
Mvh Mattias |
|
|
Tony S
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 20:30:53
|
Visst, det låter bra, men allt oftare ställer jag mig frågan hur ofta man sitter och lyssnar på musik som egentligen är ganska kass som dock låter bra. Jag har alla plattor med Zelmani och anser att de är ganska ojämna musikaliskt. Ljudmässigt står de sig väl och det är faktiskt skälet till att jag köpt dem.
Vädjar härmed till alla ljudentusiaster där ute - Tipsa mig om riktigt bra plattor, musikaliskt som ljudmässigt. Vad gillar jag då? Jo jag är fortfarande inne på Oasis (!), Radiohead, Coldplay, Jimi Hendrix, Stone Roses, AC/CD, Soundtrack of our lifes, The Verve - Ni hajar säkert läget... |
Tofflan |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 10:28:09
|
Jag tycker inte att "sing and dance" borde användas som testskiva då den verkligen är komprimerad och har jobbiga ströljud i bakrunden. Ett av dom är ett pipandeljud som verkligen är jobbigt att ha i bakrunden =( Jag fattar inte att inte alla hört det och verkligen retat sig på det faktiskt !!
Men själva palttan är skitbra men testskiva ... NÄ
Jag förstår inte vad dom gjort med plattan faktiskt, "Stahlberg" var inne på att dom EQ:at sönder den då allt verkligen låter shhhh chhhh ssss men sure dom kanske vill ha det så. Då inte sagt att det blir Sssss:igt i högtalarna men man hör att dom gjort något iaf.
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
flintan
Member
663 Posts |
Posted - 2003/05/09 : 18:22:51
|
quote: Jag förstår inte vad dom gjort med plattan faktiskt, "Stahlberg" var inne på att dom EQ:at sönder den då allt verkligen låter shhhh chhhh ssss men sure dom kanske vill ha det så. Då inte sagt att det blir Sssss:igt i högtalarna men man hör att dom gjort något iaf.
Klart att dom har gjort något. Det blir bara gröt och dynamiska toppar på fel ställen om man inte skulle använda kompressorer och eq. Då inte sagt att dom kanske kunde ha gjort det på ett bättre sätt |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/05/10 : 23:50:08
|
Så illa låter den inte. Ni har fel på era öron. Inte ens med combon Krell och cremona auditor låter den illa. |
No hay banda!! |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 09:21:59
|
molsson...
Illa och illa, jag gillar låtarna och musiken men jag stör mig på sånnadär missljud tyvär =((
Synd att dom gjort ett mästerverk på det viset faktiskt. Den skulle ju vara överjävligt överba om dom inte sabbat den så =(
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/05/11 : 11:21:04
|
Sing and Dance kanske inte är världens bäst inspelade skiva men den är långt i från vad jag skulle kalla dåligt producerad. Jag har dock inte lyssnat så värst mycket på den och kan inte jämföra mot hennes äldre skivor, men dom ska nog innhandlas snart
Vart på skivan är dessa "pip" och störljud? |
|
|
Topic |
|