HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ladda ner musik = köpa mindre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:00:29  Show Profile Send dali a Private Message
Jag börjar bli lite less på att skivbolagen skyller minskad försäljning enbart på "piratkopiering" via internet. Sedan jag börjat ladda hem MP3:or så har min skivkonsumtion garanterat ökat! I mitten på 90-talet köpte jag kanske 1-2 skivor per år, det fanns ju för f-n inget att köpa på affärerna, förutom de "säkra" korten på topp 10.

MP3:orna är inte något man lyssnar på nykter, men de är bra när man letar tips på ny musik. Jag köper nu 10-20 skivor/år, alltså tio ggr mer än innan MP3 ...

Vad har ni för erfarenhet, köper ni mer eller mindre musik pga internet?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:52:38  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag köper helt klart mer skivor nu än förr. Man får upp ögonen för ny musik och kan leta bland guldkornen. Jag handlar väl cirka 10 skivor i månaden.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2003/08/01 :  18:55:32  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Som jag skrev i en annan tråd så har min skivkonsumtion ökat från 1-2 om året till 50+ om året, nästan helt tack vare mp3-nedladdning. Det är perfekt att kunna testa om ett album är något att ha genom att ladda ner ett spår och provlyssna lite snabbt.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/08/01 :  19:05:52  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det stämmer till viss del, det som skivbolagen påstår. Massor av kids laddar brittneys nya och sånt bjäffs sistället för att köpa. Dom stora bolagen vill helst bara ge ut en skiva och alla ska köpa den i flera exemplar. Om folk inte köper deras skiva har dom fel smak.

Sedan har vi diverse musikintresserad entusiaster som hittar ny, bra musik på mp3. Och sedan köper skivorna. Nästan allt jag köper är sådant jag först laddat hem via nätet. Merparten ligger dessutom på små bolag (som i och för sig kanske ägs av jättarna).
Nätet är dessutom nästan den enda kanalen att höra talas om ny musik. På radion finns t.ex. program som P3 club, transit och några till som spelar blandad, ibland spännande och bra musik. Reklamradion kan lika gärna sända brus istället för den mög dom nu sänder. Blä för dom!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:01:05  Show Profile Send JesseX a Private Message
Det avgörande felet med de stora skivbolagens affärsmodell är ju att de försöker sälja extremt dyra produkter till personer som inte själva
har några pengar. Eftersom målgruppen för den storsäljande musiken är 8-13 år gamla betyder det ju att föräldrarna är de som ska betala för skivorna.

De som är föräldrar idag har att välja mellan att gå till den stora skivbutiken i stan och handla Britneys senaste för 210 kr eller att skaffa bredband och låta sin son/dotter fixa det hela själv. Eftersom bredbandet dessutom kan användas till en hel del andra, mer intressanta, saker förefaller valet inte vara särskilt svårt.

De som har pengar själva har ofta vett att undvika dyra skivaffärer i stan och handlar istället sina skivor på skivbörser eller på nätet.
För min del gör det uppriktigt sagt ingenting om alla dyra skivaffärer i stan går i konkurs. Deras affärsmodell är helt enkelt passé.

Överlag tycker jag att den som bojkottar de dyra skivaffärerna gör en god gärning. Om vi alla hjälps åt kan vi tvinga dem i konkurs och istället få fler butiker med intressant sortiment och vettiga priser.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/02 :  15:39:10  Show Profile Send nin a Private Message
Tror inte heller på att det är MP3 som gör att dom tappar, snarare så har MP3 gjort så dom inte tappat MERA. Det finns två anledningar varför dom säljer mindre:

*Mer varor att välja mellan. Folk ska köpa massa DVD filmer, Dataspel, nya apparater, etc och det är för SAMMA summa pengar. Såklart har dom då inte råd att köpa massa skivor också

*Släpper man dåligt med bra musik så säljer det dåligt. Svårare än så är det inte.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/04 :  10:26:20  Show Profile Send JesseX a Private Message
MP3-nedladdningen är ju något som gynnar mer kvalitativ musik. Den kommersiella musiken är rolig i ungefär en vecka, sedan kommer det någon ny tramsig hitlåt istället. Att folk laddar ned låtarna hellre än att köpa alla dåliga album är ju inte så konstigt.

Eftersom MP3 innebär ökade möjligheter att provlyssna musik kan ju den som vill utforska mer alternativa artister göra det mycket lättare än tidigare. De mindre skivbolagen lär knappast förlora så mycket på nedladdningen, däremot lär ju skivjättarnas försäljning av singlar och olika hits-samlingar (Absolute music etc.) ta rejält med stryk.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:42:14  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej, skivbolagen har inte hängt med utvecklingen och DVD vet de väl inte vad det är, men de har lyckats med att få staten med på regleringar och skattehöjningar genom att envetet trumpeta att det är nedladdningen som är problemet. Orsakerna är givetvis mer komplexa än så, datorer, DVD, usel kvalitet och inget nyskapande bland skivbolagen m fl.

Men som sagt genom att bara skylla på nedladdning har nu skivbolagen lyckats rädda en döende bransch ytterligare en tid på skattebetalarnas bekostnad.
Kvalitetsaspekter, egna misstag, usch bort det.

Bravo
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2003/08/04 :  18:27:51  Show Profile Send dali a Private Message
Det senaste är väl att det diskuteras en skatt på blanka CD-skivor (CD-R/RW) som ska gå till skivbolagen som plåster på såren för alla påstådd piratkopiering. Samma som redan finns på VHS-band och andra inspelningsmedia.

Priserna på en CD-R skulle hamna runt 30 kr om jag kommer ihåg rätt. Men, åndra sidan så har man väl rätt att piratkopiera då eftersom man har betalat för det?

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/08/04 :  22:56:11  Show Profile Send nin a Private Message
CD-R skatten skulle väl iaf bli 1,49 kr per skiva och inga sådana summor...Vad jag har hört iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000