HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Konsten att söka musik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/08/02 :  16:20:57  Show Profile Send gcs a Private Message
När jag kollar musik så gör jag det på www.allmusic.com.
Där kan man oxå se recensioner. Sedan är det bara att söka
skivorna i Sverige och det är nog inte det lättaste. Man kan ju
alltid köpa på www.amazon.uk då blir det ingen tull eftersom
det är inom EU.

hälsar
gcs

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:01:43  Show Profile Send Lelle a Private Message
Kanon!

Think different.

Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/08/02 :  22:17:28  Show Profile Send pesa a Private Message
allmusic.com verkar bara en bra sajt! Tack for tipset :-)

Det jag gillar med Amazon ar de korta provlyssningssnuttarna som de har pa de allra flesta skivorna. Har inte traffat pa det nagon annanstans... Om ngn kanner till fler sajter med denna service var god tipsa...

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:43:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hej "pesa"!

Prova:

http://www.fnac.com/disques.asp?

http://www.alapage.com/mx/

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/08/03 :  10:32:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
gcs! Din länk är fel. Ska vara www.amazon.co.uk

Stay cool!
JJ
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:25:48  Show Profile Send JesseX a Private Message
Ett hett tips vad gäller provlyssning är att kolla in alla de olika Amazon-siterna. På Amazon.com och Amazon.co.uk verkar utbudet vara ganska likartat, även om de förstås var för sig kan ha vissa skivor som saknas på endera sidan atlanten.

Den tyska siten Amazon.de har däremot ett lite alternativt utbud att lyssningsbitar. Ofta har jag hittat lyssningsmöjligheter där som inte funnits i vare sig USA eller England.

Det finns ju ännu fler Amazon-siter, bland annat i Frankrike. De har jag ingen direkt koll på.

Om beställningar ska göras inom Europa är England det bästa alternativet (förutsatt att pundet går ned, vill säga). Den tyska siten har väldigt mycket dyrare fraktkostnad till Sverige än den engelska och sortimentet är dessutom mer begränsat.

Är det någon som har koll på någon riktigt bra site nere på kontinenten. I Tyskland borde det väl finnas något? Själv har jag inte lyckats hitta något vettigt där. I Holland hittade jag någon hyfsad site (har tyvärr glömt namnet) men den var ändå ingen riktig fullpoängare. Just kombinationen bra priser, vettig fraktkostnad och stort sortiment är ju inte helt lätt att hitta.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/03 :  12:33:03  Show Profile Send JesseX a Private Message
Allmusic.com är på alla sätt ett utmärkt verktyg för att leta musik. För mer smala genrer har de dock inte alltid så mycket information. Ofta kan det för dessa genrer finnas alternativa forum att leta

http://gnosis2000.net/ - Innehåller en hel massa skumma proggband och psykadeliska band.

http://www.warr.org/cgi-bin/randompickpan.cgi - Innehåller lite blandade rescensioner av varierande kvalitet.

Om någon har tips på andra bra rescensions-siter så vore jag mycket tacksam. Det jag menar då är mer heltäckande rescensions-siter, inte siter där alla skivor med en viss artist förklaras vara bäst i världen.

Det är särskilt svårt med svensk musik eftersom den täcks så dåligt av allmusic.com. Överlag är allmusic.com dålig på all musik från andra delar av världen än USA/England. Jag vill gärna få tips på bra platser att leta information om svensk musik.

Det känns inte bra att behöva rata svenska artister för att det inte finns någon vettig info om dem. Ofta är det ju svårt att veta var man ska börja om man vill ta sig an en artist. Med allmusic.com får man ju veta vilka skivor som är vettiga att handla. Utan sådan information blir det hela betydligt knöligare. Att använda Kazaa eller liknande går förstås men själv har jag en rätt skruttig dator hemma.
Go to Top of Page

pesa
Fd. moderator med nattpass

829 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:20:08  Show Profile Send pesa a Private Message
Bravo
Tackar for tipsen!

Detroit, Michigan
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  00:27:46  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Är AMG dåliga på svensk musik? Jag hittar ju obskyra småband från landsorten.
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/08/04 :  06:58:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
När jag skriver "svensk musik" menar jag alltså annat än modern pop och rock. Svenska band som spelar amerikansk pop/rock och sjunger på engelska är ju inte riktigt svensk musik. "Ace of Base" är ett bra exempel på ett band som absolut inte spelar svensk musik.

Det kan vara intressant att slå upp artister som sjunger på svenska. Jag saknar en bra plats där artister som Ulf Lundell, Mikael Wiehe med flera har alla sina skivor listade med rescensioner. Nästan alla siter av det slaget är ju tillägnade en viss artist och drivs av något fanatiskt fan som tycker att allt artisten gjort är smått fantastiskt.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/08/04 :  08:33:48  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Det har du rätt i. Jag tänkte inte ens på att det finns artister som sjunger på svenska.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000