Author |
Topic |
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 00:40:56
|
Gillar själv Zelmani skarpt. Tycker plattorna Sing and dance och Time to kill är väldigt bra. Köpte båda för <100:-/st på CDON. Tycker ingen av skivorna är sådär jättebra inspelade men dom är ändå roliga att lyssna på. Bra närvarokänsla framförallt. Låten "why" på skivan time to kill är en av de bästa av Zelmani. Riktigt bra! Spår 9(tror jag) på Sing and dance är också den grymt bra. Dock tycker jag hennes röst ibland är lite konstigt micad och vissa låtar låter lite halvtaskigt, men bra musik är det ju fortfarande. Dock ska jag utfärda en liten varning för skivan "Sophie Zelmani". Låter inte alls som tidigare nämnda skivor. Mycket gladare och "popiga" låtar och känns mer mainstream. Dock är det bättre inspelningskvalité på den skivan. Rösten är inte alls micad på samma sätt utan låter väldigt trevlig. Inga jobbiga blåsljud eller s-ljud som på de 2 senaste skivorna. Dock suger musiken tyvärr... |
|
|
|
stef
Member
241 Posts |
Posted - 2003/05/18 : 23:55:06
|
jag håller med om att sing and dance är en GRMYT bra skiva och jag tycker att musiken fungerar bra som test musik. MEN spår 5, duetten, tycker jag helt klart är det sämsta spåret på skivan. freddie som hon gör duetten med gillar jag inte alls. hans engelska och hans läspande sätt att sjunga tilltalar inte mig... då var det sagt
f ö så tycker jag att winnerbäcks senaste är väldigt bra. speciellt "timglas" och "brustna hjärans röst". det är nog den skivan som snurrar mest här hemma nu.
ha en bra kväll |
| Hemsidan | |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:00:33
|
Jahopp...
Nu så gjorde jag test tillsammans med Alexi och HSVIP och kom fram till att jag och alexi hörde det väldigt höga pipande ljudet på både låt 1 och låt 5 HSVIP kunde inte höra det på låt 5 men helt tydligt på låt 1.
Så skall det inte vara på en bra inspelad skiva
//jonas |
Mer effekt åt folket!!! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 13:17:50
|
Var det Ring Radiatorn som avslöjade lite informatio, n00b?
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 15:52:36
|
Nja...
Probelmet har jag hört och stört mig på ganska länge med 1.3se. Kanske kan det vara så att det är tydligare nu men jag har inte gjort en jämförelse faktiskt.
//jonas |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 17:13:51
|
Ni måste vara bortskämda med god inspelningskvalité. Visst, den är har inte toppen kvalité, men klart mycket bättre än mycket annat i min skivsamlingen, som består av 75% hårdrock. Jag tycker inte det låter ”pip”, snarare ”ssiisiiiis” . Lyssnade både på stereon och via schyssta hörlurar och det lät aldrig ”pip”, men det där ”ssiiii” ljudet gick att höra på ett par ställen både på t.ex. låt 5 och 1. Svårt att säga vad det kommer ifrån. Låter lite som om någon fnyser till i micen och det blir nått missljud. |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/05/20 : 19:59:37
|
rebo..
Vi diskuterade lite om vad det kunde vara och om du tror att det är ett fnys så är det inte samma ljud vi tänker på. Detta som går i bakrunden är helt klart ett skapat ljud det är verkligen inte natruligt. Det är ett mycket mycket högt (i hz) ljud =))
Hsip kunde inte höra det i låt 5 men jag och alexi... Alltså jag hör det så fort jag sätter på skivan och det retar mig. Det är i nästan alla låtar.
HiHiHi vi får fightas om saken =)
//jonas |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 08:45:08
|
Det låter inte som ett fnys, men jag spekulerade i att det kanske är blåsljud, eller annat missljud från micar som orsakar det. Men det är ju fult möjligt att det orsakas av något annat också.
Så väldigt högt i hz tror jag inte att det låg för jag kollade på frekvensspektrat via datorn och det såg iaf ut att liga under 15 kHz om jag mins rätt |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2003/05/21 : 21:40:11
|
Ohoj! Skrev tidigare att Zelmanis skiva "Sophie Zelmani" var rätt kass och måste nog säga att jag ändrat uppfattning lite. Har haft skivan i ett par månader men inte lyssnat på den mer än en gång så jag gav den en ny chans idag. Den låter lite mer "poppigt" och gladare än de 2 senaste skivorna. Det länns lite konstigt då jag hörde hennes senaste alster först och måste gå tillbaka till detta. Den är fortfarande inte så särskilt bra men det finns faktiskt 2-3st låtar som inte är så pjåkiga! Dock är det inte dit jag ville komma. Det har ju handlat lite om inpelningskvalitén på hennes senaste, "sing and dance" som inte är sådär jättebra. Jag vill nästan påstå att jag inte har många skivor, om någon, som överträffar inspelningskvalitén på "Sophie Zelmani". Otroligt bra! Allt låter väldigt rent, jäkligt detaljerat och utmärglat. Varje instrument och ljud säväl som lite oljud(fingrar mot gittar sträng etc.) finns med. Hennes röst är inte alls micad på samma sätt. Den är mycket luftigare ,lättare och detaljerad. Det uppstår heller aldrig några jobbiga s-ljud eller blåsljud som på "time to kill". Detta är riktigt rolig att lyssna på. Kommer garanterat bli en referens-CD för mig i fortsättningen. Synd bara att hennes bättre skivor inte ens kommer i närheten av denna ljudkvalité... Tips: http://www.cdon.com/product.phtml?prod=33894 |
|
Edited by - Baltazar on 2003/05/21 21:42:38 |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/06/15 : 16:05:31
|
nOOb - nu går jag i clinch
Har lyssnat igenom spåren du säger på TVÅ system och inget av dem har ett pipljud
Jag tror det kommer från ditt system eller ditt ex av skivan
Systemen och min hörsel vill jag lova att det sannerligen inte är något fel på, visst ok, kanske att högtalarkabeln (i testet red dawn mk2) inte är nog avslöjande, men tror inte det
Någon fler som har piiiiiiiipande skiva?
I övrigt är Zelmanis föregående skivor av bättre ljudmässig kvalitet. |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2003/06/17 : 00:27:27
|
Jag har hört pipljuden nu. Men bara i bilstereon, och om man spelar SVINHÖGT. Låter som om det är något fel på ingångsignalen, typ micken eller nått. Men på normal nivå, så är det ohörbart. (Tragiskt, mer avslöjande anläggning i bilen.....) |
No hay banda!! |
|
|
n00b
"Besan"
1532 Posts |
Posted - 2003/06/20 : 22:13:09
|
s.m.f
Jag har hört ljudet i olika anläggningar och med olika skivor. Nu sist så körde jag en mp3 som jag brännde och hörde ljudet. Så det är inte min anläggning eller mitt exemplar av skivan =))
Alltså jag tycker att ljudet är hur tydligt som helst pch jag behöver itne spela tokhögt.
//jonas |
Edited by - n00b on 2003/06/20 22:14:47 |
|
|
pesa
Fd. moderator med nattpass
829 Posts |
Posted - 2003/06/21 : 09:25:12
|
Tackar for denna tråden. Utan den hade jag inte köpt "Sing and Dance" som jag trillade på under mitt Sverige-besök... Mycket bra skiva. Gav absolut mersmak! |
Detroit, Michigan |
|
|
Bandpass
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 13:19:36
|
Tyvärr somnade jag innan jag kom till duetten med Freddie, så tråkigt....................... |
|
|
divander
Member
1905 Posts |
Posted - 2003/06/23 : 13:31:57
|
Bandpass: På vilket sätt tycker du att "Sing And Dance" är tråkigare än hennes andra skivor? Eller menar du att det var tråkigt att du somnade? |
Oops! I did it again |
|
|
Bosco
Member
444 Posts |
Posted - 2003/07/02 : 14:35:56
|
Jag hör också missljudet tydligt. Låter som en störning från lysrör/bildskärm som kan ha förvärrats av undermålig nedsampling till 16bit/44.1KHz, men jag har ju ingen aning om hur skivan är inspelad.
I början på 90-talet störde jag mig ofta på liknande missljud som var klart mycket tydligare än det här, jag misstänker att det var när datorer började bli vanligare som inspelningsmedium. |
|
|
Heat
Member
205 Posts |
Posted - 2003/07/23 : 14:01:30
|
var och kikade på Zelmani på hultsferdsfestivalen förra året när hon gjorde sitt framträdande på dansbanan. En minnesvärd spelning med många kanonlåtar, kan bara hålla med om att hon har en fantastisk röst. |
Hellacopters LP/7" köpes |
|
|
Fyhr
Member
236 Posts |
Posted - 2003/07/30 : 18:54:03
|
quote: Tyvärr somnade jag innan jag kom till duetten med Freddie, så tråkigt.......................
jag tror jag har alla zelmanis skivor utom sing and dance (nåväl den kommer nog på posten snart beställde den i söndags) och jag måste nästan hålla med, ibland är hon väl tråkig! man måste verkligen vara på rätt humör för att orka med att lyssna igenom hela skivorna :) |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/08/01 : 14:35:08
|
Tyvärr lite tråkigt att basen är så påträngande i låt 11 på Sing and Dance! Det förstör låten fullständigt! |
|
|
hifidreamer
Member
197 Posts |
Posted - 2003/08/04 : 16:28:30
|
Tjaba!
Vill bara säga att jag gillar Sophie Zelmani. Än så länge är favoritskivan Precious Burden. Den brukar oftast få följa med på provlyssningar. |
|
|
Topic |
|