HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 67

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/10 :  12:55:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Uppdaterade schemor med uppmätta (verkliga) värden.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7384 Posts

Posted - 2023/11/10 :  14:45:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gratulerar till ett väl utfört projekt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/19 :  16:45:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Hade glömt dioden..
Jag har spelat i några veckor nu utan problem, men bättre att vara safe than..
Pillade in två stycken 1N4007 dioder enligt.

Lite trångt börjar det bli, men nu skall väll allt vara på plats

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/29 :  08:04:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har nuddat vid det ett par gånger, men det har mest stannat på ide-stadiet.
Min gramofonförstärkare (Ongen) är ett monster, och det torde finnas smartare, lite mer fingertoppskänsliga vägar att gå.
När Ongen konstruerades så försökte jag optimera allt. Dock på bekostnad av komplexitet och utförande. Resultatet blev ett dubbelchassi med enbart rör. Vikten hamnade på ca 10 Kg och en total effekt på ca 200W..
Behöver man verkligen gå så over the topp, eller finns det kanske bättre, mindre extrema lösningar, som rent av kan vara bättre?
Någonstans i tanken finns en krets, som i stora drag är klar. Men det är först när man kommer till handling som man verkligen måste göra sina vägval.
Detta är en skiss på den tilltänkta PSUn.

Edited by - pix on 2023/11/29 08:06:28
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2473 Posts

Posted - 2023/11/29 :  20:25:00  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Riaa Wägner som Nofrills sålde förr var väldigt bra.
Den baserades på två batteri drivna op 2134.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/29 :  22:08:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det finns säkert många vägar till Rom
Men op-ampar har jag aldrig riktigt kommit överens med
Har dock sett några värstingkonstruktioner som kombinerat rör och op-ampar.
Sibatone (JC Morrison) är ett sådant.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2473 Posts

Posted - 2023/11/29 :  23:22:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja kör nu me ett riaa baserat på Allen Wright super regulator å ECC88 i riaa å 5687 å Lundahl järn t linje delen.
Skat boet som inte ja e pappa till skulle behövas gås igenom ordentligt.
Men de lirar bra när de funkar som de ska.

En sak tycker ja e lite lustig å de e att den som byggt detta försteg m riaa har valt å köra m rör likriktare, clc filtrering å regulator.
De funkar men nån måste ha haft hål i hövve för å komma på det schemat.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/30 :  07:55:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Imperial
Jag tror som sagt att det finns många vägar till Rom.
Vissa logiska, andra inte. Men ändå kan resultatet bli bra.

Jag tror dock inte på teorin att more allways is better.
Det finns alltid baksidor med att en detalj överdimensioneras.
Vi kan se detta när någon tyckt att 10 Watt var bättre än 5W, och därmed drar slutsatsen att 1000W måste vara bättre än 10W..
Det optimala handlar oftast om att hitta ett lagom.

Jag föredrar själv rör. Inte för att jag är övertygad om att glas alltid är bättre än grus. Utan för att jag, men min begränsning i kunnande om grus-komponenter når ett bättre resultat med rör än op-ampar.

Jag är övertygad om att de som har kunnandet att sammanföra dessa material är de som kommer att lyckas bäst.
JC är en av de få som jag känner till, som behärskar bägge dessa områden Ale Moglia är en annan. De har inga förutfattade meningar om grus- kontra glas-. De väljer en kombination av dessa.
JC jobbar mycket med det han kallar Gm- eller transkonduktans-förstärkare. Dvs spänning till ström förstärkning. Detta skiljer sig från det vi dödliga leker med, som är spänning till spänningsförstärkare.

Åter igen så är nog det optimala olika för olika personer. Där den egna erfarenheten kanske är den största kompromissen

Edited by - pix on 2023/11/30 20:11:21
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2473 Posts

Posted - 2023/11/30 :  19:02:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Håller med.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4122 Posts

Posted - 2023/11/30 :  20:22:59  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Började med lite plåtjobb i dag.
Jag har en smal klinga i sågen som inte har hårdmetallskär. Även om den skulle betraktas som en värdelös trä-klinga, så fungerar den utmärkt för aluminium.
Även om snittet är rakt, så behöver det snyggas till efter sågning.
Sätter som vanligt upp biten med ett par trä-bitar som anhåll.
Några tag med bandslipen så är kanten både rak och fnasfri.

Jag hade tänkt att montera rör-delen på ett sub-chassi.
Det blir enklare att hantera om man kan bygga denna som en modul, och därmed slippa kånka runt med hela förstärkaren.
För att hållbilden skall stämma, så har jag borrat den mindre biten. Pressar ihop bägge plåtarna och samborrar dessa.

Edited by - pix on 2023/11/30 20:26:50
Go to Top of Page
Page: of 67 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000