HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Four part amp - Fler delar och nu i stereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/07 :  14:58:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En kretskoppling för härligheten.

Jag orkar inte mer idag. Får fortsätta imorgon igen.

Denna skall få driva mina bredbandare i mina OA-hörn när jag väl fått dem i bruksskick.

Edited by - Circlomanen on 2019/08/07 16:17:13
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/07 :  15:29:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Spänningen stiger!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/07 :  20:57:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


I blixtens bleka sken så framträder kråkboeligheten och den ytterst amatörmässiga konstruktionen på ett synnerligen oförtjänstfullt sätt.



Min ena Mean Well LRS-150F-12 switchade nätagg ligger på ena bifilära spolen och undrar vart den skall få plats.

Jag hoppades på att den skulle vara en aning mindre, så nu får jag försöka skohorna in den på nått halvlämpligt ställe.

Det är skönt med färdiga switchade nätagg. De har kortslutningsskydd, överhettningsskydd och är tysta och bra. Det kan behövas en liten spole och en 10 uF polyprop för att får bort lite brus i vissa konstruktioner, men det är betydligt trevligare än att jobba med stora 22000 uF kondingar och ett jobbigt 50 hz brum.


Edited by - Circlomanen on 2019/08/07 21:04:49
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/08 :  09:12:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kan du teorisera kring induktansernas funktion, speciellt varför de är bifilära?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/08 09:56:21
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  10:56:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med en spole istället för ett motstånd eller en konstantströmskälla så kan man använda halva spänningen från nätdelen och teoretiskt få ca 50 procent verkningsgrad.

Tyvärr kommer all ström som går genom högtalaren och dess egengenererade "back EMF" gå rakt in i jordplanet som är rätt långt ifrån det perfekta "svarta hål" som förstärkarkonstruktörer önskar att det var. Där kommer det allmänt stöka till arbetsmiljön för hela förstärkaren, och detta är nivå och signalkomplexitets-beroende, vilket ofta yttrar sig i HF-instabilitet och ett "slöjat" och grynigt ljud och medföljande lyssningströtthet. Detta kan man såklart råda bot på till stor del med hjälp av en shuntregulator-baserad nätdel, men det kostar ännu mer komplexitet, förlorad energi och värme.

Ett högtalarelement är en lika bra generator (mikrofon) som det är en ljudproducent. Det plockar upp och omvandlar lådvibrationer, lådväggsvibrationer, stående vågor inne i lådan och i rummet, eftersläpande upplagrad energi i resonatorer som tex basreflex, horn eller kvartsvågspipor till elektrisitet som trycks tillbaka in i förstärkaren.

Detta vill man såklart undvika och det enklaste sättet enligt mig är att lyfta högtalaren från jordplanet helt och låta det jobba mellan två aktiva utgångssteg som har styrkan att styra upp och hålla det i schack.

Ett jordplan är en passiv del som dessutom agerar referens för resten av förstärkaren innklusive den negativa återkopplingen. Även om den heliga negativa återkopplingen skall kunna hålla en förstärkare i schack, så räcker det att jordplanet med sin serieresistans flyter lite så kommer såklart även den negativa återkopplingen som refererar till jordplanet börja flyta iväg från noll.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  11:03:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Lite närmare verkligheten.

För enkelhetens och tydlighetens skull lade jag bara till motstånden R5 till R11. Det skall såklart finnas en massa parasitisk och oönskad induktans och kapacitans överallt för att börja närma sig en riktig förstärkare med sina tunna ledningsbanor i kopparfolie, sina komponeneter med små söta ben osv...

Det är lätt att se hur detta kan få referensvärden att börja flyta från sina postulerade värden när verklighetens strömmar börjar stöka i denna krets.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  11:19:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Så den logiska följden blir att lägga till en spole och låta lasten "hänga" mellan dem. Här frias jord till stor del från vad stök och bus lasten än må syssla med. Högtalarens hyss och bus kommer nå transistorns Source och där förstärkas genom transistorn till att nå transistorns Drain och därmed lastens andra sida för att cancellera buset och hysset. Detta är likt vad Nelson Pass SUSY gör.



Från Nelson Pass artikel Zen variations 6:
http://www.firstwatt.com/pdf/art_zv6.pdf


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  11:29:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



I och med att jag nu kopplat högtalaren differentiellt mellan Drain och Source så har jag skapat en split load phase splitter, vilken har en spänningsförstärkning på 2 x och två utgångar som är fasvända mot varandra.

Cancelleringen av bus och hyss från högtalaren kommer att stå i direkt proportion till hur väl de två utgångarna är matchade till spegelbilder av varandra, precis som i Nelson Pass Zen variation 6.

För att förstärka denna egenskap så valde jag att ha en bifilärt lindad spole där även spolen bidrar till en SUSY/Feed Forward Error Correction genom sin tighta magnetiska koppling mellan de två lindningarna. Den agerar transformator mellan de två lindningarna för att maximera symmetrin. Inte helt olikt de två korta återkopplingsslingorna som Nelson Pass använder.

Edited by - Circlomanen on 2019/08/08 11:31:30
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/08 :  12:09:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ok, jag skönjer hur det fungerar.

Spolarna blir ju stora och avstånden mellan innerledare och ytterledare stora.
Hade det varit bättre att ha ett antal mindre, fortfarande bifilära, spolar i serie?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  20:13:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Tröttheten ligger som en blöt och möglig trasmatta över mig idag, så tvåkanalsbygget ligger på is.

Jag kunde dock inte motstå längtan av att få prova den lilla 12 volt och 12,5 ampere switchade nätdelen. Jag kopplade upp den till en liten söt source-följare baserad på en IRFP7430 och tre st 22 ohms TP247 effektmotstånd.



A true kråkbo in action.

Edited by - Circlomanen on 2019/08/08 20:17:42
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  20:24:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Hade det varit bättre att ha ett antal mindre, fortfarande bifilära, spolar i serie?


Det går åt betydligt mer koppar för att få samma magnetfält om man delar upp det i fler separata spolar. Magnetfältets styrka ökar nästan kvadratiskt med antal meter kabel, men delar man upp de metrarna på flera mindre spolar så förlorar man mycket potentiell magnetfältsstyrka.

Visst finns det skillnader i magnetfältets styrka inom spolen, men all kabel är ändå väl inom spolens magnetfält.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/08 :  20:35:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:

quote:

Hade det varit bättre att ha ett antal mindre, fortfarande bifilära, spolar i serie?




Det går åt betydligt mer koppar för att få samma magnetfält om man delar upp det i fler separata spolar. Magnetfältets styrka ökar nästan kvadratiskt med antal meter kabel, men delar man upp de metrarna på flera mindre spolar så förlorar man mycket potentiell magnetfältsstyrka.

Visst finns det skillnader i magnetfältets styrka inom spolen, men all kabel är ändå väl inom spolens magnetfält.


Ok, får väl dra upp en simulering i FEMM då bara för att övertyga mig ytterligare.
Hur många varv är det, vilken kabelarea samt vilken ström (det var väl 1,9 A)?

De två spolarnas magnetfält påverkar inte varandra då, skulle ena spolen rentav kunna vara vinklad 90 grader?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/08 :  22:35:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De två lindningarna påverkar varandra väldigt mycket. Det är därför som den skall lindas bifilärt, då det medger tightast möjliga koppling mellan de två lindningarna.

De två spolarna i en stereo setup skall helst inte påverka varandra alls. De bör vara en bit isär och gärna 90 grader till varandra.

Jag hoppas på att de drygt 30 cm som skiljer dem åt skall räcka för detta första testet.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/09 :  00:02:40  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
De två lindningarna påverkar varandra väldigt mycket. Det är därför som den skall lindas bifilärt, då det medger tightast möjliga koppling mellan de två lindningarna.

Japp!

quote:
De två spolarna i en stereo setup skall helst inte påverka varandra alls. De bör vara en bit isär och gärna 90 grader till varandra.

Ok.

quote:
Jag hoppas på att de drygt 30 cm som skiljer dem åt skall räcka för detta första testet.

Det går ju att testa om en bit plåt i mellan de båda bifilära spolarna påverkar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/17 :  17:46:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vad är maximal ingångsspänning innan arbetspunkten förskjuts för mycket?
Det vill säga, kan man använda detta steg likt en F4?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/18 :  13:04:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med 14 volt p-p på ingången har THD ökat till 0,12 procent. Det är straxt innan klipp. Den ger då 27,8 volt p-p på utgången (ca 11,3 watt i 8 ohms last).

Detta är med en rätt lossy bifilär spole med 1,4 ohm DCR per lindning och endast 24 volt från nätdelen och 1,95 ampere genom transistorn.

Edited by - Circlomanen on 2019/08/18 13:05:32
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/18 :  13:29:18  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack.

Då skulle det kunna gå att få till ett "F4"-steg med några Watts utteffekt för drivning av mina AMT:er som har uppemot 100 dB/1W/1m i känslighet.

Ett enkelt försteg med några gångers förstärkning går ju lätt att få till med några op-ampar.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/18 14:22:39
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/18 :  14:59:43  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
I kretslösningen ovan har tre olika MOSFET:ar använts: IRFP7430PBF, IRFP054V samt IRFP150N.
Vilken är den bästa kandidaten av dessa att gå vidare med, eller är det en helt annan MOSFET?
Vad skulle den då ha för egenskaper?

Kan man tjäna något ur ljudhänseende på att parallellkoppla flera MOSFET:arna likt F4?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  15:27:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har störtdykt ned i ett svart hål av trötthet så jag får be om ursäkt för att jag inte är så snabb med att svara eller så "på".

De olika transistorerna är rätt olika och är bra på rätt olika saker.

Jag håller på och bygger en tvåkanals-version med IRFP150 som jag tänkte försöka ta med mig hem till dig. Tyvärr kom min sjukdom ivägen och tvärnitade mig hårt i det projektet.

Jag är nästan klar så jag hoppas varje morgon att jag skall orka slutföra det. Det borde inte vara mer än en timme lödning och sånt kvar.

Optimal transistor för en diskant-optimerad förstärkare (500 Hz och uppåt i ditt fall) borde ha en låg, linjär och väluppfostrad gatekapacitans och en rimlig mängd transkunduktans. Jag använde IRFP150 för jag hade två st rimligt väl matchade liggandes. De är inte fel, men jag tror mer på ett par IRFP044 eller IRFP054. Lägre spänningstålighet innebär oftast lägre gatekapacitans för högre transkunduktans.

IRFP7430 är ett monster. Raka motsatsen till trevliga och väluppfostrade. De är som övertrötta och socker-speedade barn som brötar på med 150% av allt hela tiden.

http://www.firstwatt.com/pdf/art_zen_redux.pdf

Mvh Johannes
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/19 :  17:44:55  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och jag får be om ursäkta för att jag är otålig.
Du får se det som att jag är väldigt intresserad.
Det får ta den tid och takt som behövs.


"Lägre spänningstålighet innebär oftast lägre gatekapacitans för högre transkunduktans."
Pass skriver också i det länkade dokumentet: "The higher the voltage, the lower the transconductance, and the higher the distortion."


Eftersom IRFP044 och IRFP054 har samma spänningstålighet (55 V), så borde väl IRFP044 vara vinnaren med sin lägre ingångskapacitans?
Eller har ingångsresistansen en inverkan, det borde väl bara avgöra vilken biasström man behöver dimensionera för?

Maximum Drain Source Voltage
IRFP150: 100 V
IRFP054: 55 V
IRFP044: 55 V

Typical Input Capacitance @ Vds
IRFP150: 1900 pF@ 25 V
IRFP054: 2900 pF@ 25 V
IRFP044: 1500 pF @ 25 V

Maximum Drain Source Resistance
IRFP150: 36 mOhm
IRFP054: 12 mOhm
IRFP044: 20 mOhm

Men transkonduktansen får man väl fram genom att titta på kurvornas lutning; Id(Vgs)?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/19 23:26:36
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2019/08/21 :  23:27:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag försöker att ge mig på LTSpice, men jag får inte importen av simuleringsmodellen av IRFP044 (irfp044n.sin) att fungera.

Vid simuleringen får jag:
Extra closing curly brace in "}"

IRFP054V finns ju redan i LTSpice bibliotek, men om jag försöker använda irfp054n.spi så får jag:
m1: Can#180;t find definition of model "irfp054n"

Båda filerna är gamla, från 1994, så de är kanske inte kompatibla med LTSpice längre?
Eller finns det nyare filer att få tag på?

Samt, vad anger värdet inom parantes nedan?

Harmonic Frequency Fourier Normalized Phase Normalized
Number [Hz] Component Component [degree] Phase [deg]
1 1.000e+03 5.933e+00 1.000e+00 -179.89° 0.00°
2 2.000e+03 2.942e-03 4.960e-04 81.85° 261.74°
3 3.000e+03 3.915e-05 6.599e-06 104.41° 284.30°
4 4.000e+03 2.309e-06 3.893e-07 -122.96° 56.93°
5 5.000e+03 7.532e-05 1.270e-05 93.55° 273.44°
Total Harmonic Distortion: 0.049617%(0.228910%)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2019/08/21 23:40:50
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000