HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Markku
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:00:31  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Får jag presentera mitt lalla lyssningsrum:



SAT Amplifix
SAT Cdfix
Revel Performa M20
Genuin LeTallec STAD1
Moerch UP-4
Ortofon 540
NLE17 RIAA
Argento Silver XLR
Supra Ply 3.4
Base 3 (under Cdfix)

Åt andra hållet:



När jag lyssnar, öppnar jag skjutdörren med spegel bakom fåtölj. Bakom den hänger tunn bäddmadrass framför garderobehyllorna som DIY-dämpningsvägg.



Skivspelaren måste vara absolut unikum. Här är det blanding av fransk LeTallec och dansk Genuin, som danska bladet Ny Elektronik testade i 1986.



För tiden har jag inga möjligheter eller intresse att uppgradera, men visst nog får (och bör) man drömma om Dynamic Precision, Bryston, Spectral...


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/02/21 16:03:22

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:03:57  Show Profile Send ayayay a Private Message  Reply
Mycket coolt!
Gillar rummet

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:08:11  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Tackar! För första gång i mitt liv, i 46 års ålder, kunde jag inreda av hjärtans lust i 1999, då jag köpte denna lilla tvån.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/21 :  16:16:54  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Nagref, bakom dom gardinerna av tjock sammet har jag inte något extra. Jag borde äntligen gennomföra akustikmätningar med ETF, bara att det finns så mycket annat i livet...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/02/21 :  17:21:43  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
46år, hmm jag som är 21 har inrett riktigt tråkigt känner jag! Snyggt arbete!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/02/22 :  05:11:48  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Varför kommenterar ingen skivspelaren??? Markku, du har en mycket vacker spelare med en suverän arm.

Har du provat att köra armen med någon MC-pickup?

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/02/22 :  14:35:21  Show Profile Send Johansson a Private Message  Reply
Fränt rum!

Har du testat lyssna med/utan tv:n? Borde den inte förskjuta ljudbilden lite? (Förskjuta bilden... *fniss fniss*)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/24 :  09:09:33  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Pipes,

Joda, jag hadde tidigare period med rätt hög uppgraderingsfeber: hadde email kontakt med Moerch beträffande beställning direkte, och gick rundt med tankarna att prova f.ex. Benz Ace och Ortofon Kontrapunk A. Vi får se hur länge det skall vara innan jag kommer igång. Någon gång burde jag uppleva skillnaden. Men detta betyder också tyngre armrör, ev bättre signalkabel...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/24 :  09:28:04  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Johansson,

För tre år sedan gjorde jag rätt omfattande mätningar med min Hifish Audio Controller. Detta ägde rum innan AC fick eget programvara, mätaren kan ju anslutas till PC, son du kanhända vet redan.

Hur som helst, du kan gärna kolla resultaterna i adressen Searching for the best speaker, a case study

Jag går i tankarna att gennomföra tillsvarande mätning på olika sätt:

  • Manuell mätning med Hifish Audio Controller med testsignal i Noise mode (så som på websidan ovan).
  • Manuell mätning med Hifish Audio Controller med testsignal i Sinus mode. Båda dessa kräver mycket håndskrivna notater. Hifish rekommanderar Noise mode i rum med typiskt mycket reflektioner.
  • Audio Controllers PC relatert sweeptest
  • Mätning med ETF program, med kalibrerad mätmikrofon som ett slags referens.


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/02/24 :  23:55:03  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message  Reply
Kul inredning med fina färg kombinationer :-)

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:11:25  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Grymt snyggt allting, speciellt racket. Inte dåligt...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:29:20  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Alexi och Jadde,

Tackar och bockar. Jag har hemma liggande en ca. 30cm hög gipsrelief av öra, som jag ville hänga på väggen, ovanför sofan. Pricken på i:n, så att säja denna kopia av arkeologisk fynd (köpt på museum).

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:30:44  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Markku! Har du bytt din fräcka soffa?? ;o)
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:40:51  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Pjotre,

Du tänker väl på min gamla uppblåsbara soffa jag hadde.



Tyvärr läckte den lite hela tiden, och den var endast temporär lösning - tills jag hittade denna 'VicoLounge' av Fritz Hansen. Den är topklass i design, storlek och komfort!


mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/02/25 :  12:48:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message  Reply
Japp, den soffan tycker jag är göörläcker....

Men även den nya var snygg!!
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:01:24  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
OK, i så fall tycker jag att den skall presenteras från annan vinkel:



En vänlig nederländer, som jag lärde att känna för tio år sedan, hjalp mig att få den. Butiken var i Maastricht. Annars är det bara uppblåsbara fåtöljer man kan hitta rundt omkring.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:07:03  Show Profile Send Jadde a Private Message  Reply
Hur diggade du ALR-burkarna?
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/02/25 :  13:22:37  Show Profile Send markku a Private Message  Reply
Jadde,

Joda ALR var goda. Jag jämförde mot flera alternativ, och eftersom det var fråga om temporär lösning med dessa också, köpte jag dom framför amphion argon i 1999. Därmed kunde jag uppgradera min 16 år gamla NAD 3020. Ursprungligen hadde tänkt på stativare som Nautilus 805, ProAc Response 1SC etc.

Sen var det dax att få mera av det goda, och Revel M20 kom till mig. Efter en längre period med M20 lyssnade jag på ALR innan jag sålde dom till min gamla vän. Jag var på rätt spår redan då, så att säja...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000