HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Jbl 2225 centrera magnet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2023/09/17 :  08:10:58  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Hej alla.

Jag köpte nyligen ett par Jbl 2225h i dåligt skick. Jag ville bara åt korgarna då jag ska kona
om dessa till 2234h. Omkoningssatser är inköpta och levererade så jag började att strippa dessa.
Tyvärr visade sig att ena elementet antingen hade gått väldigt varmt eller fått sig en rejäl smäll
vilket hade fått "center pole piece" att flytta sig. Talspolen hade fastnat och klämts fast så hårt att det fortfarande sitter en bit av talspolen i gapet.

Nu till mina frågor.
1.Går det att få i sär magnet och backstycke utan att behöva "ommagnitisera"?
2. Hur lossar man själva "center pole piece/backstycke"(vad heter det på svenska)? Men värme och kniv?

Jag förstå att det är lite trixigt att centrera men det borde vara genomförbart med någon jig. Hittat en massa på nätet men inte just hur man lossar själva magneten från backstycket.

Är det någon som gjort något liknande jobb?

Väl mött!

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/17 :  10:08:10  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Ett jobb du bör lämna till auktoriserad Verkstad.
Jag tror Septon i GBG kan anvisa en som är duktig

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2023/09/17 :  15:26:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
LN högtalarservice i Göteborg kan säkert hjälpa dig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/09/17 :  17:13:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Proffsen gör nog detta bäst.
Men om du vill försöka själv så finns lite bilder på hur jag gjorde, i min bildtråd.
Undvik överdrivet hög värme och våldsamma stötar. Sådant kan påverka magnetstyrkan negativt. Annars är ferritmagneter ganska tåliga.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2023/09/17 :  21:44:33  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Vet att det finns firmor som håller på med sådant. Det är ju bara så mycket roligare att fixa själv. Dessutom mycket billigare!
Jag lyckades faktiskt att separera korg och magnet utan några större krafttag.

Nu återstår det bara att bygga någon jig för att få ihop dessa delar lugnt och centrerat. Bra kraft i dessa magneter!

Jag har lite idéer och är övertygad om att det lyckats.

Fungerar epoxi att limma ihop eller ska jag köra Casco kraft?
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/17 :  22:13:19  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Med risk att klanta mig säger jag PL-400.
Limma skitig sten, kant i kant och det håller berget.
15Kg per cm2 klarar den i belastning.
Det tar några dagar att härda helt men det släpper aldrig.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2023/09/17 :  23:39:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ungefär från mitten på denna sida står hur jag gjorde min jigg för att kontrollerat sänka ner magneten ceterat.
Det funkade utmärkt.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=90020&whichpage=32

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2023/09/18 :  17:34:03  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja skulle köra m epoxi m lång härdningstid lr Araldit.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2023/09/18 :  22:15:04  Show Profile Send goodsound a Private Message  Reply
Jag körde på epoxi med lång härdningstid. Printade en centrumjig i plast. Passade perfekt efter tredje printen. Nu för den härda sedan är det på med nya koner och testa.

För er som är intresserade så är det tänkt att bli ett par tvåvägare med horn. Hornet kommer imorgon och det blev ett Altec 511b. Främst för den cool looken.
Go to Top of Page

Perfector
Member

478 Posts

Posted - 2023/09/18 :  23:43:43  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Vad man än limmar med så måste limmet tåla över 350 grader utan att koka bort eller bli segt.
Visaton använder limmer till talspolar som tål över 385 grader, dvs. mer än konen av papper tål innan den brinner.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000