HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Seas Excel w18e!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/02 :  10:29:44  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag vill bygga en högtalare med detta elementet. Någon här som hjälpa mig att finna en lämplig låda och diskant till dessa?
Jag gillar bra ljud och vill skapa bästa förutsättningarna för dessa bas/mellanregister. Excel är ju deras bästa element. Alla förslag är välkomna.
Vad jag har förstått så behöver dessa delas runt <2000hz.
Finns det diskanter som klarar detta?
Mvh Leif

Edited by - Leif B on 2023/10/11 07:34:24

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2022/03/02 :  13:37:08  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Om jag kommer ihåg någorlunda är 12 liter bra till det elementet.
Jag rekommenderar basreflex.
Diskanter finns hos www.monacor.se bla. dt 254 som klarar 150 w vid 2 kHz 12 db/oct.
https://www.monacor.se/produkter/dome/vnr/102780/
Delningsfilter finns även
https://www.monacor.se/produkter/delningsfilter-1/vnr/120160/
Lådförslag har jag. Hur du utformar lådan är naturligtvis din egen skapelse.

19 mm Spån eller mdf
topp och botten 200 x 200 mm
Front och bakstycke 400 x 200 mm
Sidobitar 238 x 200 mm
Topp och botten sänks in i sidostyckena, inte ovanpå.
Baksidan sänks ned i "ramen" och spikas eller skruvas samt tätas med lim innifrån
Fronten sänks in och om du så önskar kan den sänkas ned några mm för att ge lite skydd om högtalaren skulle ramla framåt och slå i fronten.
Basreflexen rekommenderar jag 55 x 130 mm
Då ger röret en korrekt belastning mot konen som styrs snarare än stäms mot en viss frekvens
Detta ger en mer kontrollerad konrörelse och ökar elementets effekttålighet som annars är baserad på konrörelsens X-max
Röret bör sitta på framsidan, dels för att det inte ska bli placeringskritiskt var du ställer högtalaren men också för att luften som är en komprimerbar gas inte rör sig i takt med konen.
Tanken går så här.
Konens rörelse ger tryck i lådan som inte hinner med utan trycks ihop eller "dras isär" beroende på vilket håll konen rör sig.
Detta betyder att när konen vänder så är luftmassan i röret på väg åt motsatt håll.
Detta ger tryckbelastning mot konen som styrs mot en mer precis rörelse
Tanken är enkel att beskriva enligt följande.
Om du varvar en bilmotor i friläge till 4500 varv per minut så mår den illa och börjar skorra efter några minuter (Svullo visade det i TV för många år sedan) När man lägger i en växel som får vridmomenten mothåll och då mår motorn utmärkt.
Samma med ett element, ingen belastning och stora fladder i konen kommer att skada elementet medans ett kontrollerat utslag via en belastning genom rörets dimensioner ÄR den belastning som behövs för att skydda elementet från dylika skador
Under de 25 år jag byggde högtalare så blev det många mätningar i många tidskrifter där den principen visade sig riktigt, Bla annat elektronikvärlden, HiFi & Musik och många ljudträffar med ledande tillverkare både i Sverige och utomlands

Dämpskum finns även det hos monacor.
https://www.monacor.se/produkter/daempmaterial/vnr/122220/
Eller ull
https://www.monacor.se/produkter/daempmaterial/vnr/120940/
Glöm inte tätlist för elementen så dom inte pruttar luft för det låter så illa
https://www.monacor.se/produkter/daempmaterial/vnr/122240/
Dämpning till diskanten kanske behövs.
-3 dB 2.2R serie och 22 R parallell
-4.7 dB 3.3 R serie 12R parallell
Eventuellt konjugatlänk till basenför att räta ut
impedansförloppet så att förstärkaren känner en så linjär last som möjligt
4.7 uF och 10 R i den ordningen mellan + och - på basen
Hur du bygger bestämmer du själv men jag hoppas och tror du kommer att få till ett fint par högtalare oavsett.




"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/03/02 14:33:29
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/03 :  09:26:53  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Funderat mycket över volymen i lådan.
Hur mycket påverkas ljudet av volymen?
Enligt programmet WinISD så ger det ett förslag på 20-25 liter. Basreflex avstämd till 35 hz.
Är det så att att basen får mindre energi när man ökar volymen?
Hur påverkas mellanregistret av ökad volym?
Vad händer om jag typ gör en volym på 40-50 liter och stämmer av den vid 45hz?

Mvh
Leif

Edited by - Leif B on 2022/03/03 09:30:36
Go to Top of Page

Perfector
Member

481 Posts

Posted - 2022/03/03 :  10:33:12  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Mycket att tänka på där.
Jag har även en 18 liters låda som du kan få beskrivning på med allt till
https://www.bildtagg.se/bild/kktdd1ws3iw0x5t11gvd1men
Där finns beskrivning och intryck från Test i elektronikvärlden som kanske kan vara till nytta

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/03/03 10:36:41
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/03 :  21:32:29  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
De där elementet behöver rätt mycket omvårdnad för att låta bra. Du kan glömma färdigköpta standard filter, med den kraftiga uppbrytningen så behöver du en sugkrets som plockar ner den + ev. branta filter.

Vad har du tänkt bygga? En tvåvägare? Eller är det en topp till ett bas system?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/03 :  22:58:30  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag satsar på en 2 vägare.
Vad är ett sugfilter?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/04 :  08:02:22  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Jo, om du tittar på frekvensgången på ditt element.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=358:e0018-08s-w18e001&catid=49:excel-woofers&Itemid=359
Så ser du att frekvensgången sticker upp ca 12-13db vid ungefär 4800 Hz. Det är elementets uppbrytningsfrekvens, och den vill vi inte ha med (lyssna på).

Om vi nu sätter dit ett delningsfilter som ska dela bort dom höga frekvenserna från tex. 2000hz och med andra ordningen, alltså 12db / oktav så hade vi rent teoretiskt sänkt frekvensen 12db en oktav över delningsfrekvensen, alltså 4000hz. Vår uppbrytning vid 4800hz har förhoppningsvis också sjunkit 12db, men den är ännu i stort sätt lika hög som nyttosignalen under brytfrekvensen.

Därför måste vi ha ett #8221;extra#8221; filter som riktar in sig på bergstoppen (uppbrytningen)! Den måste först #8221;sugas#8221; ner så den inte stör vår delning. Så ett standard #8221;köpe-filter#8221; kommer inte att hjälpa oss ett dugg.
Nästa fundering är vilken diskant ska vi ha till detta element? Du nämnde en delning vid 2000hz, och det kan ju va lämpligt att hålla delningen långt ifrån uppbrytningen. Ju lägre vi lägger delningen ju större belastning på diskanten. Så där behöver vi lägga lite energi på att hitta rätt.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/04 :  08:20:32  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag har tillgång till ett par Scanspeak 2905/930000. Tror du jag har någon nytta av dom?
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/04 :  12:11:06  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Scanspeak 2905/930000 är säkert ett fint element, jag har inte byggt något med deras diskanter dock. I deras databas säger dom att operations frekvens är 2500-30000hz så då får vi dela högre än dom tänkta 2000hz. Och med högre delning kommer vi närmare uppbrytningen så då är det ännu större vikt att fixa en fin sugkrets.

Det enklaste hade nog varit att gjort högtalaren aktiv. En Hypex plate amp med inbyggd dsp/ delningsfilter så går det att justera det mesta.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/05 :  20:37:01  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Troel har jobbat med Seas W18e001.
Dock ett avancerat delningsfilter där han verkar ha tagit bort 4800hz toppen.
Dock är det många delar i detta delningsfilter. Ska fundera om jag ska använda det. Det är projektet TJL__2W.

http://www.troelsgravesen.dk/TJL_2W.htm

Edited by - Leif B on 2022/03/05 20:42:07
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/06 :  08:01:24  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Det finns nog en anledning varför Troels filter ser ut som det gör#8230;

När jag läser ditt första inlägg igen så förstår jag inte riktigt. Du vill göra en fantastisk högtalare, och du vill använda seas elementet, och om jag förstår dig rätt så har du inte jätte mycket erfarenhet av att bygga högtalare sedan innan, korrekt?
Då är det väll läge att låna Troels projekt/ filter så är du en bra bit på vägen.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/06 :  09:01:08  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Nej jag har inte så mycket erfarenhet.
Har byggt Seas Mimir. Hade basen och kompletterade med diskanten.
Har byggt några andra högtalare men det har varit mest med bredbandare.
Enklare utan filter.
Det har blivit lättare att bygga med hjälp av diverse program.
Har försökt med BoxSim från Visaton.
Tycker det är svårt med delningfilter.
Har lagt in filtret som Troel har gjort på BoxSim och ser att det verkar riktigt bra. Fasen och frekvenskurvan blir väldigt bra med SS 2905/930000 också. Kanske lite för mycket dämpning med SS diskanten.
Men det får man väl ändra lite.
Jag har inga mätningsutrustning tyvärr. Ingen mick eller program.
Jag får lite på vad andra har tänkt ut och som fungerar i praktiken.

Det började med XTZ 99.36. Tyckte inte det lät riktigt bra med den högtalaren(har första versionen). Två basar, Seas Excel w18E och Seas CA18RNX ingår i den högtalaren. Seas CA18RNX ingår i Seas Mimir. Tycker om dessa.
Sen har de Seas W18E som jag vill bygga ett par till med SS 2905/930000.

Edited by - Leif B on 2022/03/06 09:22:36
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/07 :  11:29:58  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag hade tänkt att använda samma bredd på lådan. 19cm.
Men höjden och djupet har väl inte så stor påverkan?
Jag vill gärna få ner måtten så högtalarna har lättare att "försvinna" i ljudbilden. I Boxsim ser jag att diskanten får en jämnare frekvensgång när jag simulera diskantens off axis. Jag har ändrat lite i filtret för SS 2905/930000 som har gett en faslinjär övergång och som gett +-1 db avvikelse. Blir bra om teorin stämmer med praktiken.
Hade tänkt mig att stämma av lådan (25 liter) lite högre.
42 hz. Vill ha en liten puckel på ca 2db i basen. Det gör att man tycker att högtalaren går djupare.
Går ju att ändra på basreflexrörets längd (kortare).

Edited by - Leif B on 2022/03/07 11:30:28
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/07 :  17:29:02  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Du verkar ha en plan framåt :)
Lycka till med bygget, delge oss gärna hur det går.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/09 :  12:57:00  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Pratat med Troel.
Han nämnde att han hade slutat med magnesiumelementen från Seas p.g.a. den låga känsligheten i kombination med de höga delningarna i filtret. 24db filter tar extra på känsligheten.
Resultatet blir att de ligger strax över 82db.
Bra om man har en strömstark förstärkare.
Jag spelar inte över 90db.
Tror att det kommer funka.

Edited by - Leif B on 2022/03/09 13:01:01
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/09 :  13:35:20  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag beställt tillsågning av delar.
Kommer att testa en miniOnken design av lådorna.
6 kanaler som kommer att vara 5x1cm och 22cm långa.
Fronten kommer vara 19cm bred och 38cm hög.
Lådan kommer att vara konisk, ca 27cm bred framtill och ca 17cm baktill. 35cm djup.
Koniska formen minskar stående vågor.
Kanalerna fördelas så att de är 3 på varje sida om elementet. Arean på de sex kanaler motsvara arean på ett 60mm basreflexrör med en avstämning runt 45hz.
Det ska bli spännande att se hur de kommer låta.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2580 Posts

Posted - 2022/03/09 :  14:33:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De där kommer å bli bra m den lådan.

Ja e dock skeptisk t Trels delningsfilter.
Han petar in för mycket komponenter i sina filter e min upfattning.
Mina erfarenheter e att göra delnings filtret så enkelt man kan.
Troels bygger filter som mäter bra men de ja har hört har låtit tråkigt.
Filtret e de svåraste delen i ett högtalarbygge.


Nackdelen m Magnesium å aluminium element e den kraftiga upbrytningen uppåt i frekvens.

Men prova Truls filter så får du en reference.

Själv brukar ja föredra 6dB/18dB m Zobel länk på basen.
I detta fall så kan man göra en sug krets för peaken istället för Zobel.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/09 :  14:46:56  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Jag har utgått från Troels filter.
Faktiskt tagit bort några av hans komponenter. Främst från basarna som inte gjorde så mycket nytta. Tog inte bort det som tryckte ner nivån vid 4800hz.
Han ville sänka nivån vid ca 500hz.
Det tog jag bort.

Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/09 :  16:15:19  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/10 :  09:18:37  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Konstruktion Mimir med Seas CA18RNX och diskanten Seas 27TDFC fungerar bra. Jag fick luta fronten med ca 4 cm i framkanten för att få en mer 3d känsla i ljudet.

Ja det kan löna sig att köpa ett gammalt par Xtz 99.36.
Elementen har ökat i värde. 3200kr för Seas-w18e per styck. 1300kr för CA18RNX per styck och 1000kr för Fountek 3.0 per styck.

Edited by - Leif B on 2022/03/10 09:24:35
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/10 :  19:27:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Bitarna är tillsågade till lådorna och delningsfilternas komponenter har levererats.
Nu ska det snickras och lödas.
Ingen större brådska.

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/15 :  15:04:05  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Klara.. Nu kan jag provspela dom.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2022/03/17 :  11:16:41  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Snabba ryck!

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2022/03/17 :  12:03:29  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Mmm och dom låter bra.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2023/10/11 :  07:33:32  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har ersatt diskanterna med Peerless Xt25bg60. Det blev ett lyft.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2023/10/14 :  16:10:52  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Det är något fel med den här tråden, jag ser inga byggbilder, gör ni det?

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000