HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 När har du råd att lyssna på din hifianläggning?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/12/30 :  19:38:44  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Behöver människan vindkraft för att känna sig blåst?

quote:
Björn-Ola
Är en stor satsning på vindkraft hållbart?
Jag bortser från vindkraftens påverkan genom materialbehov, betongfundament, mikroplast i naturen o.s.v. och utgår ifrån att det är ungefär samma negativa påverkan som andra kraftslag, bortsett från koldioxidutsläppen.
Ta med alla faktorer i beräkningen.

Handlar vindkraft om att de allmänna skall betala en ekonomisk vinst för några och ge språkvård till resten.


Jag har råd att lyssna på musik men tycker pris på energi runt 5kr/kW är för högt även fast jag betalar elfakturan med andras skuldsedlar.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/12/30 :  21:19:35  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Lite funderingar på om satsning på vindkraft är hållbart.

Tror du att det kommer att sluta blåsa?
F.ö. sluta med politik! För det är en politisk fråga.
Om vi vill lämna över skiten till kommande generationer eller inte.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/30 :  22:30:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nej, det jag skriver här är inte politik, som jag ser det, det är en belysning av energimarknaden som man kan använda för att forma en politisk åsikt som vi inte uttrycker här.
Min analys ovan om vindkraftens hållbarhet är heller inte en politisk åsikt.
Om PAC inte vill att jag ska bevaka energimarknaden här, så får han säga till. Jag skriver under den fria delen av forumet som är till för alla här som också vill skriva om annat än hifi.
Vi ska inte ha politiska diskussioner här, det är vi överens om.

I natt blir det negativa elpriser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/12/30 :  23:58:43  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Nej, det jag skriver här är inte politik, som jag ser det,

Du ja, men inte jag. Eftersom jag inte vill att vi ska gräva ner mer skit i berggrunden än vi måste göra med det vi samlat på oss. Det räcker med det.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2022/12/31 :  00:01:52  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Du får gärna redovisa dagsaktuella siffror om det roar dig.
Men i så fall utan värderande kommentarer.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/12/31 :  01:36:37  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@Björn-Ola

Fortsätt belysa vindkraft, men även dessa problem de medför.

@Rofl-san
"Eftersom jag inte vill att vi ska gräva ner mer skit i berggrunden än vi måste göra med det vi samlat på oss. Det räcker med det."

Skicka gärna ett pm med vad du menar.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2022/12/31 :  02:02:19  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Ni oroar er om ni har råd att lyssna på era riggar, jag är tvungen att sälja mitt steg och högtalare för att finansiera nytt hjul till bilen. Ibland lever vi i "helt olika världar" Men jag har ju inga dyra grejer.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/31 :  07:50:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är inte vindkraften som ligger bakom de extremt höga priserna, det är bristen på naturgas p.g.a. kriget som är orsaken.
Vindkraften trycker ned priserna när det blåser bra. Som just nu.
Vi har just nu negativa priser i hela Nord Pool området, utom i södra Norge, där spotpriset ligger på 1 kr/kWh.
Vindkraften i Sverige producerar 9300 MW, vilket är det högsta värdet jag sett hitintills, sedan jag började bevaka detta. Förbrukningen är låga 14750 MW, och vindkraften står för hälften av elproduktionen i Sverige. Vi exporterar nästan 4000 MW. Det mesta av exporten går just nu till Norge, som importerar hela 6000 MW. Alla elområden i Norge importerar. Norge, som normalt alltid exporterar. De extremt låga elpriserna leder väl till detta.

Jag har heller aldrig sett vattenkraften leverera så lite, 2500 MW. Vattenkraften är extremt flexibel och är ett perfekt komplement till den mängd vindkraft vi nu har installerat.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/12/31 11:55:30
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/12/31 :  12:02:55  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Var tog diskussionen om trådämnet vägen?
Visst är det vinter men det här slirar högst betänkligt.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/31 :  13:22:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Rubriken var inte så allvarligt menad. Jag började intressera mig för vår elförsörjning och dokumenterar det jag hittar och mina tankar om det.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Perfector
Member

476 Posts

Posted - 2022/12/31 :  13:27:23  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det här är ett mycket seriöst forum :-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/31 :  13:38:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Visst är det ett seriöst forum. Jag ska försöka att låta bli att skratta varje gång jag är inne på forumet.


Rörligt pris innebär vanligtvis att man betalar ett medelpris för elen varje månad.

Här ser vi vad det låg på under året.



Tillkommer naturligtvis avgifter, skatt och moms.
Fördelen med timpris är att man kan påverka elräkningen genom att flytta förbrukningen till dygnets billigare timmar, d.v.s. nattetid.
Ett vanligt rörligt pris kan du inte påverka själv.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/12/31 :  15:49:50  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
@Björn-Ola
"Det är inte vindkraften som ligger bakom de extremt höga priserna, det är bristen på naturgas p.g.a. kriget som är orsaken.
Vindkraften trycker ned priserna när det blåser bra. Som just nu."



Kan du utveckla hur du tänker när du kommit fram till denna slutsats eller är det bara en ren hypotes?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/12/31 :  16:39:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är enkelt att se att vindkraften sänker elpriserna, vilket sker precis just nu. Vi har 50% vindkraft och priset på spotmarknaden är 26 öre/kWh, lägre än vindkraftens självkostnadspris.

Det verkar vara Tyskland som är problembarnet eftersom de satte sig i knät på Putin och baserade sin energiförsörjning på naturgas från Ryssland via ett antal pipelines. När det nu blivit mer eller mindre stopp på naturgas från Ryssland, så uppstod det en akut brist på naturgas, vilket fick priserna att stiga rejält. Det slog igenom på hela elmarknaden. Eftersom spotprismarknaden prissätts av den dyraste elproducenten, så blev det den dyra gasen till gaskraftverken som satte priset.
Nu verkar priset på gasen ha fallit rejält. Dels beroende på att gasförråden nu är fyllda, dels på att man lyckats öka importen av flytande naturgas från andra länder.

Vindkraften ligger bakom de kraftigt varierande priserna, och jojopriser får vi nog leva med med mycket vindkraft.
Vindkraftens förbannelse är just att den pressar ner priserna när den levererar mycket el. Det innebär att om ett vindkraftsbolag säljer el på spotmarknaden, så får de dåligt betalt när vindkraftverken levererar bra. När vindkraftverken levererar dåligt stiger elpriserna allt eftersom dyrare kraftslag köps in. Men då får vindkraftsbolagen ingen del av de högre priserna eftersom de har så lite el att sälja vid dessa tillfällen.
Många leverantörer av vindkraft drabbas förmodligen inte av detta om de har långa avtal med kunder till fast pris. Men om vindkraften byggs ut så borde problem med överskott av el öka och jag har läst om vindkraftsbolag med dåliga avtal som redan nu stänger ned kraftverken periodvis när det blåser bra för att betalningen är för dålig. Det har kraftigt minskat lönsamheten och kalkylerna spricker.
Det kan komma att reducera intäkterna för vindkraftsbolagen om vi med mer vindkraft får längre perioder med överskott och låga priser och det kan minska lusten att investera i ny vindkraft.
Samtidigt kan backupkraften bli dyrare med större prissvängningar som följd ju mindre tid de får gå.

Erfarenhet visar att vindkraften levererar en tredjedel av energin och backupkraften två tredjedelar av den totala energin i det paket de utgör. Men backupkraften blir ju dyrare än om de kraftverken hade fått leverera all el eftersom den fasta kostnaden slås ut på en mindre producerad mängd el i ett sådant system. Det gör att elen totalt sett kan bli dyrare än om man bara körde backupkraften.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/12/31 :  20:56:09  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Tack för att du utvecklade ditt resonemang. Många media verkar ha samma syn.

Som en parentes kvarstår dock hela problemet med just vindkraft liksom all intermittent.
Varför skall man bygga två system, när det räckt med ett enda stabilt och tillförligt som dessutom kraftnätet är byggt och anpassat efter
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/01 :  03:19:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag håller med dig fullständigt, Passerati.
I natt har vi negativa elpriser i Europa. Visar på svårigheten med att hantera intermittent elproduktion.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/01 :  16:07:10  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag laddade ned årsstatistiken för el från Kontrollrummet.se. December månad saknas

Här är lite data.
Totalt producerades 147 TWh
Vindkraft. 30 TWh
Vattenkraft. 63 TWh
Kärnkraft. 46 TWh
Sol. 1,1. TWh
Värmekraft. 6,7 TWh

Bästa timmen för vindkraften gav 10700 MWh/h
Sämsta timmen för vindkraften. 75 MWh/h. d.v.s. 0,7% mot bästa timmen.
Medelvärdet är 34% mot maxvärdet och c.a 30% mot installerad generatoreffekt. Ett normalt värde för Sverige.

Vattenkraften varierade mellan 12400 MWh/h och 2030 MWh/h. Här handlar det om en reglering av effekten efter behovet. Man har aldrig nyttjat max.kapaciteten på 16000 MW.
Kärnkraftens lägsta värde var 3725 MWh/h och högsta värde 6940 MWh/h. Man kommer alltid varje år att stänga ner kärnkraftverk för underhåll. Det är planerat till tider då behovet av el är lågt. Dock har stopp även skett under vinterhalvåret. Genomsnittsvärdet ligger på 82% av maxvärdet, vilket är dåligt jämfört med andra länder.

Jag skriver MWh/h, eftersom det är energimängden under en timme. Det kan läsas som medelvärdet för effekten i MW under denna timme.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2023/01/01 16:14:49
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/07 :  12:25:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Medelpriset för december:

Område 1 o 2: 2,06 kr/kWh => 3,65 kr/kWh

Område 3: 2,69 kr/kWh => 4,43 kr/kWh

Område 4: 2,71 kr/kWh => 4,46 kr/kWh

En förbrukning på 2000 kWh ger en räkning på 8900 kr i område 4.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/09 :  18:11:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har glömt att elhandlarna lägger på i genomsnitt 17 öre/kWh på priset på spotmarknaden. Med moms på det så får man addera 21 öre/kWh till priserna ovan.
Sedan kan avtalet man har ge ännu högre priser, om man exempelvis väljer enbart förnybar el.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/12 :  16:06:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Därtill så finns det något som heter elcertifikat som elhandlarna måste köpa och vars kostnader läggs på våra elräkningar. År 2010 låg kostnaden på 5 öre/kWh. År 2021 var kostnaden 0,5 öre/kWh. Inget att bry sig om alltså men kan vara värt att veta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/15 :  13:07:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Idag har vi en ovanlig situation.
Det blåser bra i Tyskland och Danmark. I Tyskland står vind o sol för över 60% av elproduktionen, i Danmark 86%, det produceras mer el än de behöver så just nu importerar vi el från Danmark och Tyskland. Inte för att vi behöver, utan för att priset är lågt. Just nu är spotpriset 7 öre/kWh.
Det gäller hela Nord Pool området utom södra Norge, som har ett pris på 97 öre/kWh.
Det verkar bero på att Norge exporterar till England. Jag upplever att de i södra Norge i allmänhet har högra priser än vi i Sverige. Det kan inte bero på något annat än kabeln till England. Norge har just nu 87% vattenkraft och 11% vindkraft.
De har större elförbrukning än Sverige, 16800MW mot 16000MW!
De importerar 5000MW.
Även om vi importerar c.a 1800 MW från Tyskland o Danmark, så överväger exporten och i netto är det runt 1000MW.
Jag brukar säga att vi importerar fulel, det utifrån att vi importerar när vi har brist. Men nu importerar vi utan att vi har brist och det är helt klart vindkraftsel. Det gör att det blir omöjligt att få fram statistik på hur mycket fulel vi importerar över året, utan en massa arbete med statistiken.
Vindkraften i Sverige står just nu för 36% av elproduktionen och den levererar runt 50% av full kapacitet, så vindkraften levererar inte exceptionellt bra i hela Sverige just nu, inte som nere på kontinenten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/21 :  11:20:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Enligt TT kan vinterns energikris vara över. Gaslagren är välfyllda och priset på naturgas har sjunkit, Frankrike har fått igång sina kärnkraftverk och Finland nya kärnkraftverk Olkiluoto 3 producerar för fullt. Dessutom så har konsumtionen sjunkit, bl.a. beroende på mit väder.
Därför förväntas lägre elpriser 2023 jämfört med 2022.
Vi ser inte mycket av det denna dag, Lördag, med priser på spotmarknaden på upp till 2kr/kWh. På helgerna brukar ju priset sjunka. Samtidigt ser jag att vindkraften just nu levererar dåligt i Sverige, Tyskland och Danmark. Är vi beroende av att det ska blåsa bra för att få vettiga elpriser? Det verkar så.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2023/01/29 :  23:23:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Priset i södra Norge beror som sagt på stor export och förhållandevis låga nivåer i dammarna de senaste året, samt att det är klent med överföringskapacitet mellan nord och syd.

Dessutom så är överföringskapaciteten i Sverige begränsad numera när Ringhals 1-2 och Öresundsverket inte längre finns kvar för att balansera upp. Sydvästlänken kan alltså inte användas till mer än ca 2/3 av maxeffekten. Ergo, hade vi haft mer planerbar effekt i västra SE3 eller i SE4 så hade vi kunnat överföra mer effekt till syd.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/01/31 :  13:00:34  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tack LeoArietis
Det kan tyckas konstigt att nedläggning av kärnkraft i söder minskar överföringskapaciteten från norr till syd, men så är det. Det beror på aktiv och reaktiv effekt.
Jag tror att alla här förstår skillnaden mellan aktiv och reaktiv effekt, den reaktiva effekten är effekt som inte gör någon nytta utan bara tar plats i elledningarna. Uppstår p.g.a. att vi har växelström och att det uppstår fasförskjutning mellan spänning och ström. Olika komponenter som förbrukar el ger upphov till olika mycket fasförskjutning. Ju större fasförskjutning, ju större andel reaktiv onyttig effekt förbrukas.
Min ellärare beskrev detta som att den reaktiva effekten är som skummet i ölglaset, tar bara plats och gör ingen nytta.
Kärnkraftverken producerade den reaktiva effekten som krävdes i söder och ledningarna från norr till söder behövde då inte transportera någon reaktiv effekt. När nu produktionen minskat i söder och mer el produceras i norr, så måste också mer reaktiv effekt produceras där, vilket tränger undan aktiv effekt och minskar överföringskapaciteten av nyttig ström.
Så effekten av nedläggningen av kärnkraften i söder leder till att vi behöver mer el från norr samtidigt som överföringskapaciteten minskar. Inget bra.


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2023/02/02 :  16:41:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Nu har hela elstatistiken för år 2022 ramlat in på kontrollrummet.se.
Totalt konsumerades 129 TWh (2021: 135 TWh, 2020: 129 TWh)
Totala produktionen låg på 162 TWh (2021: 161 TWh, 2020: 153 TWh)
Vindkraft: 33 TWh
Vattenkraft: 70 TWh
Kärnkraft: 50 TWh
Värmekraft: 8 TWh
Solkraft: 1 TWh
Vi exporterade 33 TWh, vilket motsvarar vad vindkraften levererade.
Faktum är, från 2011, så har exporten varit större än vindkraftsproduktionen med undantag av år 2020 och 2021. Exporten har stigit motsvarande den ökande vindkraftsproduktionen.
År 2011 var vindkraftsproduktionen 6 TWh och exporten 7 TWh och de har sedan följts åt.
66% av vindkraftsverken ägs av utländska bolag.


Kan vara intressant att titt på olika länders förutsättningar.
Elkonsumtion per capita:
Sverige: 13,0 MWh/p (plats 8 i världen)
Island: 50,4 MWh/p (högst i världen)
Norge: 22,4 MWh/p (näst högst)
Finland: 14,8 MWh/p (plats 6)
Estland 7,2 MWh/p
Tyskland: 6,7 MWh/p
Danmark: 5,6 MWh/p
Polen: 3,9 MWh/p
Litauen 3,8 MWh/p
Lettland 3,6 MWh/p
Vi ser att vi konsumerar mer el än Danmark exempelvis, men detta säger inget om hur mycket hushållen konsumerar, vi har förmodligen mer elintensiv industri än Danmark. Vi har dock förmodligen mer eluppvärmning eftersom sådant uppmuntrades på 80-talet när vi hade ett elöverskott från de 12 kärnkraftverken vi hade då. I Vissa länder kan ju hushållen använda gas också, vilket vi inte längre gör.
Annan intressant fakta när det gäller elproduktion:
Norge och Lettland sticker ut genom att i stort sett bara ha vattenkraftproduktion. Lettland har ett stort vattenkraftverk som försörjer hela landet med den el man behöver och lite till.
Sverige sticker ut med att i stort sett bara ha klimatneutral elproduktion genom kärnkraft och vattenkraft och biobränsle. Vindkraften kan ju sägas gå på export och konsumeras inte här.
Danmark har en väldigt stor andel vindkraftsproduktion. År 2020 levererade vindkraften 55% av den totala produktionen eller 46% av den totala konsumtionen, man importerade 20% av den konsumerade elen, så man är helt beroende av import och export för att balansera den höga andelen vindkraft mot konsumtionen. Detta är inget som andra länder runt omkring kan ta efter, eftersom vi då vill exportera och importera samtidigt, vilket inte går att balansera.




"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000