HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 6n9s och 6n8s åsikter.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/07/30 :  12:37:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nån som jämfört 6n8s och 6n9s mot 6sn7 och 6sl7
Hur står de sig ljudmässigt?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/07/30 :  19:14:15  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
Hur låter en 2sk170? Transistorer liksom rör har tekniska egenskaper och hur slutresultatet ljuder beror på konstruktionen. Vilka rör man använder beror på vilka tekniska egenskaper som behövs i konstruktionen. Mao, frågan kan man omöjligt svara på (iaf inte på ett seriöst sätt).

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2022/07/30 19:14:55
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/07/30 :  19:33:54  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Man skulle ju kunna säga hur låter en 2sk170 gentemot en 2sk117.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/07/30 :  19:39:37  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Rydberg har helt rätt utom i vissa avseenden där han har helt eller delvis fel. Vilka dessa är vill jag inte gå närmare in på då jag ej äger nödig kännedom.

Seriöst, alltså ;-)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/07/30 :  19:41:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
abbot> När man har helt fel vill man ju veta det så att man kan lära sig något!!

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2022/07/30 19:41:20
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2022/07/30 :  19:42:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message  Reply
quote:
Man skulle ju kunna säga hur låter en 2sk170 gentemot en 2sk117.

Ja man kan säga många saker och svaret är ofta: Det beror på och det beror på mycket

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/07/30 :  21:14:45  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
6SN7 och 6SL7 är höglinjära trioder. Med en välvald arbetspunkt och inom ett konservativt arbetsområde har de inget "eget" ljud. "Färgning" av ljudet sker möjligen pga val av kringkomponenter som naggar på frekvensområdet eller sätter arbetspunkten "fel", eller om man driver signalnivån upp i distorsion.

Frågan om vad man får för effekt av ett rörval måste nog kompletteras med rätt mycket info om hur rören i fråga ska användas.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/07/30 :  21:48:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Då jag har ett antal 6AS7G tänkte jag mig ett framtida bygge i P-P.
Frågade på diyaudio om ett schema och fattade intresse för detta:

https://www.diyaudio.com/community/attachments/6n13s_pp_koko_16-2-16-pdf.1075288/
Jag har en uppsättning 6SN7 och 6SL7 Sovtek tror jag det är.
Men tänkte mer på att ha 6N8S och 6N9S i reserv.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/07/31 :  08:44:41  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det var ju ett "rent och snyggt" schema, väl värt att prova.

Vad gäller växling mellan de olika rörtyperna blir det kanske bäst att konsultera rördata för att se om de är lämpliga för "plug-in" byte. Fasvändaren speciellt är ju beroende av att arbetspunkten hamnar rätt, den är ju DC-kopplad till steget innan. Det finns lite tips om olika koppliingar här: http://www.valvewizard.co.uk/index.html
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2022/08/01 :  22:18:41  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja säjjer som ja alltid har sagt att de e skillnad på olika rör ljudmässigt.
Men de beror på var man jämför dom.

Ja har länge kört på ett försteg m en 6SN7 å Lundahl 1660 linje trafosar ut.
Motstånd kör ja Beyschlag å katod jordas antingen via motstånd å konding lr som nu mrea m röda lys dioder.

Vilket rör som lirar bäst får var å en avgöra själva.
Ja har gjort liknande testbänkar me andra rör å kommit fram t samma saker.
De e skillnad på rör å rör av samma typ.



Kör man flera rör i fler stegs koppling å har motkoppling runt dom så ere ingen större skillnad på rören ljudmässigt.

Ju mer motkoppling man lägger på desto mindre egenkaraktär hör man hos rören.


När d gäller 6n8s å 6n9s så e min erfarenhet att kvaliten e ojämn å dom låter olika mellan batcherna å de e ofta så m ryska rör gjorda för ryska marknaden.

När de gäller rysk tillverkade rör som olika företag beställt så e kvaliten mycket bättre.


Som alltid m tube rollin' så måste man prova själv i den apparat man tänkt å använda.
Byter man apparat å gör samma test så ere inte säkert att man får samma resultat.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2571 Posts

Posted - 2022/08/01 :  22:29:09  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De där 6AS7 schemat ser ju väldigt trevligt ut.
6AS7 går å få å låta skit bra.
Va inte rädd för å prova å å höja anod spänningen på dom.
Dom tål rätt hög anod spänning.
Nu har ja inte databladet framför mej.
Men ja körde mina på 280V på anoderna å katod bias.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/08/01 :  23:07:39  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är ju det jag säger att rör låter olika.
Men alla är ju inte av den åsikten..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/02 :  08:16:26  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är klart att rör "låter olika", om man bara växlar mellan dem i samma sockel, samma krets. De är alla lite olika, även med samma beteckning ibland. Det är därför man matchar rör till slutsteg bl.a...

Men det är kanske ordförbistring här. Jag menar att ett väl dimensionerat och inställt rörsteg ska inte "färga ljudet" oavsett den använda rörtypen, då har man lämnat HiFi-tanken.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/08/02 :  14:14:16  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Men...förstärkaren kanske inte är så välkonstruerad och man kanske inte närmar sig 'hifi' förrän man väljer det mest lämpliga röret? Det är inte tanken utan resultatet som räknas. Eller?

De sovjetiska 6N8S jag har provat (i samma förstärkare) är inte många men låter olika. Melz låter detaljerat med 'brightish tilt' medan Foton har tilt åt andra hållet. Dessa rör är från tidigt 50-tal. De amerikanska och brittiska 6SN7 jag provat låter också väldigt olika. Kretsen är inte designad för rörtypen så det är inte relevant för frågeställaren. Men beroende på val av rör man kombinerar med kan man få väldigt varierande resultat där de oliklåtande rören i slutänden kan låta ganska lika.

Hifi? Tveksamt. Musik? Jodå. Tidsfördriv? Absolut.

6SN7 har blivit dyra. Du skulle kunna prova 7N7 som är 'samma' rör med annan sockel (loctal) och betydligt billigare. Nästan samtliga är tillverkade av Sylvania men kan heta annat, t ex RCA. National Union tillverkade några i början.

Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/08/02 :  15:14:54  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hmm... Det var inte meningen att gå helt OT eller bedriva trådnappning här. Frågan om "hur rör låter" kan bli rätt omfattande och om energin infinner sig kan jag öppna en särskild tråd för diskussion om detta.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2022/08/02 :  16:19:06  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mina erfarenheter i ämnet t.e.x provade Jag ett electro harmonics 6cg7 rör I min diy rör dac lät väl så där men sedan hittade jag ett par begagnade rca 6cg7 clear top.
Nu fick jag dom ganska billigt kanske inte är så mycket rörtid kvar men dom funkar ännu.
Men dom så lät allt mycket bättre detaljerat och lungt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2022/08/02 16:20:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000