HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Entreq
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2022/03/25 :  22:33:25  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Entreq!?

En trä låda full m metall å kristaller.
Ja förstår mej inte på de här.
Ja försöker hitta en rimlig förklaring till de här.
Men ja hittar ingen så ja undrar om nån här
kan förklara för mej så ja förstår.

Jag ser en trä låda m en polskruv.
Äter den upp elektronerna lr lagrar den dom?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/25 :  23:21:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Pengar, Imperial. Pengar!

Jag misstänker att folk vill suga ut lite pengar av hard-core ultra-HiFi-entusiaster som mer går på vackra ord än vetenskap (som flat earthers) och hittar på massa saker som gör att musiken låter bättre, hur det nu går till, då man inte kan tillsätta något till musiken som inte fanns där från början.
Jag tror den magiska kristallådan varit uppe förut till diskussion, men det är väl på SweetSpot-forumet eller vad det heter där man okritiskt köper sånt här.
"Den gör kanske musiken bättre pga någon fysikalisk effekt vi ännu inte hittat ..."





Tror min Quackti gör samma nytta ....

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/25 :  23:25:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har en Entreq kabel till min Sennheiser HD800 som jag inte kan vara utan, men det var ju inget svar på frågan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/03/26 :  01:45:28  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Det som är bättre är bättre annars skulle det inte vara bättre. Det är inte svårare än så.
;-)
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2022/03/26 :  07:36:47  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jag slås av den extremt dåliga nivån på hantverket jämfört med prislappen.

Kommer även ihåg en tidig Entreq USB-kabel som var en svartvit kabelstrumpa i textil över en no-name USB-kabel.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/03/26 :  10:04:02  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Det här med kablar och mer eller mindre mystiska tillbehör
är något jag inte går in på ,det blir en never ending story.
Men vad jag för mycket länge sedan upptäckte var att
kretskortsbanor har en musikalisk negativ påverkan och
detta var absolut ingen inbillning! I början trodde jag
att det endast gällde lågimpediva delningsfilter i
högtalare men fann senare att även mer högimpediva
kretsar påverkades! Bla av den anledningen började jag
sedemera koppla mina kostsamma alster i sk hard-wire.
Däremot kan kretskortsbanor tillåtas i icke signal-
förande kretsar tex. nätdelar.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/03/26 :  11:46:53  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
En trälåda med EN polskruv?

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/26 :  12:04:21  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Jag sökte på forumet och Audionet har eller har haft Entreq. Släng iväg ett PM till honom. Har han tid svarar han säkert.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/03/26 :  13:12:11  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
De tar upp ett reellt problem i texten om "Eart Box" eller vad den kallades, men med språk och terminologi som är ungefär lika njutbart som en krita som slinter på svarta tavlan. Synd. Högfrekventa störningar är inte bara ett gissel för radioamatörer...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2022/03/26 :  13:13:36  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Kan det fungera?
I och för sig brusar min tivoliradoi mindre om jag ställer den på en metallplatta eller bara håller i antennen.
Man kanske inte ska såga produkten helt. Men priset....

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2022/03/26 13:25:48
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/26 :  14:39:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Spelar man elgitarr så får man hemska upplevelser på hur elektromagnetiska störningar kan låta. Brum och surr där en sådan enkel åtgärd som att jorda strängarna med min egna kropp genom att placera mina fingrar på dem gör underverk. Man kan undra varför eftersom jag själv inte är jordad. Men det fungerar. Därför ser jag det inte som omöjligt att en jordbox kan fungera. Men jag antar att det bör vara ihop med vårt gamla ojordade elsystem. Min anläggning är redan ansluten till jord.
Har dock ingen erfarenhet av jordboxar.
När det gäller textilstrumpa så bygger det väl på idén att inte använda något material i kabeln som kan bli elektriskt laddat? Det finns ju de som anser att plastmaterial i skärmarna är skadligt för ljudet, teflon anses vara bättre, men det finns ju kablar där man använder silke eller luft som isolermaterial. Luft genom att minimera kontaktytorna mellan isolermaterialet och kabel.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/03/26 :  14:59:19  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Teflon är plast. Vissa plastmaterial kan ges en elektrisk laddning (som i elektretmikrofoner), men andra, som polyeten och PVC är neutrala. Isolermaterial finns en uppsjö, från papper och bomull till silikongummi. För krävande högfrekvensändamål används luft... men då talar man om koaxialkablar där innerledaren hålls på plats av porslinspärlor, inget man vill ha i ett hem, de är ungefär lika smidiga som armeringsjärn.

Det enda kända sättet att hålla emot när det gäller högfrekventa störningar är induktans. I praktiken alltså ferritklumpar på signalledare och särskilda filter för kraftmatningen. Tala med din lokala radioamatör om EMI...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/27 :  00:06:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
intressant, precis tvärtom mot vad jag har uppfattat, PVC ska undvikas, teflon är bra. Jag får ta och läsa på lite.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/27 :  00:24:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
"huvudsak är det materialvalet i datorhallen man ska tänka över. Helt vanlig pvc (påsar, täckmaterial med mera) och styren laddas upp oerhört bra och kan vara mycket farliga."
https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet--en-osynlig-fiende
Låter ju inte som att PVC inte skulle kunna laddas upp med statisk elektricitet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/03/27 :  08:30:57  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Sorry, jag menade inte att PVC etc inte kan laddas upp tillfälligt, jag jämför med material som kan polariseras permanent. Men den eventuella inverkan från ett statiskt elektriskt fält, som kanske finns på utsidan av en kabel, är inget jag vet nåt om. Det är ju framför allt växelströmsfält som påverkar signalen.

PVC är ju lite läskigt av andra skäl, det bildas saltsyra när det brinner t.ex, men det är ju inte ett uppenbart dåligt isolermaterial.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/03/27 :  08:34:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Om lådan skall fungera som jordningspunkt så lär den "mättas" närmast omedelbart, eftersom laddningen inte kan ta sig vidare.
Det blir som en pytteliten mini-mini-variant av att ha ett jordspett i marken.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/03/27 :  10:56:23  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Någon som provat eller bara spekulationer?

Jordspett och nergrävd kopparplåt har jag provat men ingen påverkan på ljudet men däremot lite mindre brus...men så gjorde elverket om nätet i mitt område och behovet av extra jordning försvann!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2022/03/27 :  11:59:13  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag har inte provat. Kan bara bidra med spekulationer.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/27 :  13:33:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Finns det inte en risk att jordboxen kan fungera som en antenn?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/03/27 :  13:54:34  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Störningar är energi, om än oönskad. Att en box med diverse metaller etc skulle kunna "äta energi" känns lite svårhanterligt för tanken. Möjligen att den efterhand blir lite varm av det som sugs upp... Fast som Björn-Ola är inne på, den skulle ju lika gärna kunna funka som antenn och fånga upp störningar från närliggande strålningskällor (mobilmaster, diskmaskiner, whatever som drivs med elektricitet...) och trycka ut detta i anläggningens jordlina.

Jordning och störningsbekämpning är som sagt seriösa problem. Detta känns inte som en seriös lösning, åtminstone inte på just den problematiken...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/27 :  15:30:29  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det viktigaste är ju att se vetenskapliga tester (peer review, repeterbarhet och allt det där) med resultat, inte bara det där lama "låter bättre".
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/27 :  18:50:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har du någonsin sett något sådant inom hifi?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/03/27 :  21:27:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det svåra är väl just att avgöra vad "låter bra" eller "låter bättre" betyder.
Att en utrustning mäter oerhört precist på alla sätt och vis, behöver inte betyda att alla uppskattar ljudet, även om det är så kliniskt rent och neutralt det bara går.
Det måste betyda att man vill ha lite avvikelse (distorsion) men det borde man ju kunna fixa med lite elektronik och inte kristaller och trolltrummor.

quote:
This high-frequency, but weak currents, are atttracted by the galvanic mineralmix and the Para, Dia and Ferro magnetic metals.The high frequency currents move over to the box, where they will be transformed.

Det här är dessutom helt i strid med all vetenskap.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/03/27 :  22:50:14  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Googling visar en hel del positiva recensioner. Jag föredrar att inte spekulera och ingen här verkar ha någon erfarenhet av jordboxarna så vi landar bara i spekulationer.

Eller så finns det någon här med positiv erfarenhet, men som inte vill dela med sig av den för att inte riskera att bli förlöjligad.


Rättat till den dåliga svenskan.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2022/03/28 10:05:44
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2022/03/27 :  23:17:17  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Björn-Ola: Jag lutar åt det sistnämda.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/03/27 :  23:21:06  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju en sak om nån har en positiv upplevelse och delar med sig. En upplevelse kanske inte går att kvantifiera eller analysera, eller förklara, och det är nåt jag tycker man kan acceptera.

Det som stör mig, och som brukar framkalla häcklaren inom mig, är när det presenteras fullständigt galna (se citatet ovan) förklaringar till en eventuell skillnad i ljudupplevelsen. Den elektroniska ljudvärlden är underbar och komplex nog om man håller sig till kända fysiska och elektrotekniska lagar, man behöver inte dra in olika kristaller, getblod och fullmåne i diskussionen.

Lådorna är snygga, dock.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000