HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försäljning CD mot vinyl 2021
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:00:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det såldes vinyl för 467 miljoner dollar enligt RIAA halvårsrapport för 2021 och CD för 205 miljoner enligt samma rapport. Eftersom vinyl är dyrare än Cd så speglar inte summan antal.

Antalet Cd sålda ökade för första gången på 17 år.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/03/14 :  16:42:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Så vitt jag vet gäller detta endast för nya skivor. Begagnatmarknaden är sålunda inte medräknad.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2022/03/15 :  09:55:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Precis

Discogs köper i alla fall en del ifrån

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Perfector
Member

480 Posts

Posted - 2022/03/15 :  10:02:22  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Dessutom är moderna pressningar oftast bättre än då det begav sig.
180 gram i plattan nu mot ca: 45 förr, men jag kan ha fel om förr då jag slarvat och inte vägt en.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/03/15 10:03:22
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2022/04/08 :  21:06:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Hur tjocka äldre plattor är varierar rätt mycket. En del äldre är rätt tjocka, men sedan finns det även "Dynaflex" som just är en del flex...

https://en.wikipedia.org/wiki/Dynaflex_(RCA)

Jag bläddrade igenom en i (huvudsak) webbutiks utbud av svarvar för några dagar sedan och det är rätt fascinerande hur mycket det ökat, även hos en aktör som i grunden inte kanske främst är fokuserad på sådant. Å andra sidan är utvecklingen på laseravläsningsstidan motsatt, om än inte lika drastisk.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2022/04/09 :  13:00:27  Show Profile Send hobbes a Private Message  Reply
Var på Bengans i Göteborg häromdan, det stod ett 15-tal och grävde bland LP skivorna och i CD avdelningen stod det en ensam stackare
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2575 Posts

Posted - 2022/04/09 :  13:10:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Min ena grabb som e 20år köper en hel del vinyl både nytt å beg.
De e kul å värmer mitt hjärta.
Ja har bytt till mej två Ariston skivspelare.
Ja har servat den ena å ger den t grabben.
Då har han en likadan skivlirare som ja hade när ja va i 20års åldern.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/04/10 :  11:46:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En reflektion är att det är svårt idag att få tag på cd-skivor som man är ute efter. De har sålt slut och det kan gå långa tider innan en ny upplaga kommer, om någonsin. Det hjälper naturligtvis inte till att öka försäljningen av cd-skivor eller artisterna som är beroende av inkomster från försäljningen. Det leder bara till en ond spiral.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000