HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabellyftare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/02/23 :  20:22:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vad är vitsen?
Finns det någon förklaring på varför det skulle ge bättre ljud?
Ger det bättre ljud?
Borde inte vara svårt att tillverka egna men är det värt besväret?
Är seriöst intresserad av förklaringar och erfarenheter.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2022/02/23 :  21:00:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De ser ballt å exklusivt ut.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/02/23 :  22:02:55  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tittade på några av de sidor man hittar om man söker "kabellyftare". Förklaringarna till att de kostar SEK 1500+ var inte övertygande, kan jag säga, iom att man tillmäter dessa punktvisa stöd helt orealistiska egenskaper, typ isolerar från magnetfält, isolerar från statisk elektricitet, dämpar vibrationer (!) och liknande. Möjligen om man drar sina signalvägar med blanktråd skulle det vara bra, men då kan man väl bygga en snygg knoppledning, som gamla elinstallationer, det borde bli billigare.

Om man har störningar kan man prova med några klämferriter, det dämpar vissa sorters störningar. Statisk elektricitet borde väl knappast vara ett problem, om man inte gnider kablarna med ett kattskinn eller nåt? Normalt sett ligger väl kablarna still där man lagt dem och då blir det väl inte så elektrostatiskt spännande.

Edited by - lampuradio on 2022/02/23 22:03:33
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2022/02/23 :  23:39:22  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
De ser ballt å exklusivt ut.


Står alltså på inköpslistan..

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2022/02/24 :  00:22:53  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
De är till för att man ska kunna dammsuga under dem utan att de blir rubbade. För vem vill ha en rubbad kabel?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/02/24 :  19:04:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har ofta funderat på kabellyftare men mina kablar är inte så funga så jag behöver speciella kabellyftare utan orkar faktiskt lyfta kablen själv. Dessutom går det inte in en gaffeltruck i hissen.

Jag har hittat en speciell superlegering, så super att den är superledande och alltså flyter ovanpå jordens graviditetsfält.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2022/02/24 :  21:03:50  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Whoooaaa!

Vill ha

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/02/24 :  21:14:16  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag skrev fel, menar givetvis inte graviditet utan magnesitet.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2570 Posts

Posted - 2022/02/24 :  21:18:35  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Å penslade m orm olja i månens sken

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/25 :  07:12:01  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Motverkar intrakttionsdistorision och förbättrar Tryffelkonstanten.
Samt inte minst lyfter bankkontot hos tillverkaren.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/02/25 :  07:32:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Lättare att göra sig lustig än att ta reda hur det förhåller sig?
Ta gärna en titt på Anders65's mätningar och resonemang i tråden Från kablar till musikalitet.
Visst, det är väl inte något som får någon att kuta runt och slå spontana bakåtvolter av ljudglädje, men detfinns både fysiska förklaringar och mätningar om varför det kan påverka.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2022/02/25 :  08:31:46  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Stod det någonting om kabellyftare? I så fall missade jag det.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/02/25 :  08:40:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bevisbördan ligger hos den som introducerar nya hypoteser. Vi som fastnat i fakta och sanningar från vetenskapens värld har inga anledningar att forska fram något alls, utan det är upp till en tillverkare av ormolja att visa fakta.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/02/25 :  09:33:02  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Stod det någonting om kabellyftare? I så fall missade jag det


Anders tar i sin tråd upp hur kablar "påverkas" när de t.ex. ligger på golv. Han visar även mätresultat runt detta.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2022/02/25 :  09:35:29  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Bevisbördan ligger hos den som introducerar nya hypoteser. Vi som fastnat i fakta och sanningar från vetenskapens värld har inga anledningar att forska fram något alls, utan det är upp till en tillverkare av ormolja att visa fakta.


Förslagsvis läser du tråden som AlfaGTV länkat till innan du avfärdar kabellyftare som ormolja.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/02/25 :  09:37:15  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är såklart lätt att göra sig lustig över en del exotiska idéer, det har jag själv gjort ibland. Länken som AlfaGTV gav, ledde till en lång tråd om kablar. Åtminstone var de första 3 av 13 sidorna om kablar, sen blev det lite för mycket.

Det var mycket intressant, mycket jobb nedlagt och uppenbarligen med kunskap bakom. Men jag tycker fortfartande att slutsatserna går bortom de faktiska fynden och ibland saknar stöd i analysen.

"Kablar har andra egenskaper än L, R och C". Vilka då?

Kabelns impedans är en verklig egenskap, men ofta helt ointressant när längden är <<< än en våglängd. Så stora lägenheter är inte många som har, att den faktorn måste tas med...

Av samma skäl är resonemang om reflekterad energi/stående våg mer av rent teoretiskt intresse, snarare än praktiskt betydelsefullt.

Att lägga fokus och intresse vid lågnivåkablage är inte en dum idé. Störningar och annan negativ påverkan slår igenom där och kabelkvalitet och förläggning är inte att glömma bort, även om "lyftare" kanske är lite overkill i min värld. Vad gäller högtalarkablar är läget lite annat, tycker jag. Det är där fråga om helt andra impedanser och effektnivåer. Spelar man med kanske 10 W är effektnivån i kablaget kanske 100.000 gånger högre än i en signalkabel på linjenivå. Känsligheten för yttre påverkan (störningar av någon form) är inte hög i det läget, vill jag påstå.

Men förläggning av signalkablar är viktigt. Dock är det kanske en bra idé att ta reda på hur de ska flyttas och varför, innan man ger sig till att skaffa just lyftare, när det kanske räcker att flytta dem lite i sidled för att komma ifrån en störning.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/02/25 :  13:51:15  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Inspirerad av trådens ämne så gjorde jag några helt ovetenskapliga test:




Med mina helt omusikaliska öron så tyckte jag mig kunna urskilja följande:
Ishockeypuckar: Lite gummerat ljud men inte helt oävet.
Toarullar: Torrt, rent ljud utan "skit"-tendenser.
Glassburkar (tomma): Inte oävet men lite ihåligt, plastigt ljud.
Glasburkar (åxå tomma): Lite genomskinligt, transparent ljud.

Vinnare? Nja, jag tycker toarullar vinner på grund av sin renhet!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2022/02/25 :  14:30:18  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men inte fan kan du väl använda liggande toarullar? Det är ju helt barockt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/02/25 :  15:38:49  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jepp. Även med bra papper förekommer läckage.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2022/02/25 :  16:24:31  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Glassburkar (tomma): Inte oävet men lite ihåligt, plastigt ljud.

Testade du glassburkar för olika slags glass?? Låter burkar från pistageglass bättre eller sämre än burkan från gammaldags vanilj??


Man kan visst häckla och håna folk som tydligen inte har den mentala kapaciteten att komma på bra konstruktioner som faktiskt för musiklyssnandet framåt, utan nöjer sig att hitta på något, i stort sett, onödigt, sätter en helt orimlig prislapp och lurar folk att köpa.
Jag hittar fyra paket med tre blompinnar i lönn för USD40 och ett sexpack plastklossar för AUD149.

quote:
All cables form an electrical field around them and this adversely effects the sound when they lie on the floor. In addition, external vibrations, which we may not perceive, effect cables and electronics placed on the floor. By lifting cables off the floor, these vibrations and electrical fields are minimised. This results in midrange clarity, better definition in the bass and more air.

Sjävklart vill man ju se mätvärdena. Kan man mäta neutrinons massa och detektera gravitoner ska det inte vara så svårt att mäta upp effekten av dessa.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2022/02/25 :  17:38:31  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tror inte att idén med att lyfta kablarna från golvet är något som dykt upp ur tomma intet utan någon form av substans.
Troligtvis har folk upplevt skillnader, ryktet har spridit sig och till sist dyker det upp produkter på marknaden.
Jag tror heller inte att alla som tillverkar och säljer sådana här produkter är cyniker som ser en chans att sko sig på folks godtrogenhet.
Många inom hifibranchen är entusiaster och är i branchen inte enbart för att tjäna pengar. Då hade det nog varit bättre att satsa på annat.
Jag är helt säker på att Erik Andersson inte verkat i branchen i första hand för att tjäna pengar utan för att det finns ett gediget intresse för att ta fram så välljudande produkter som det bara går utifrån mycket experimenterande med olika komponenter. Då tycker jag att man ska vara lite försiktig med att insinuera att andra skulle vara verksamma i branchen enbart för att tjäna pengar genom att erbjuda produkter de själva inte tror på.
Jag har lärt mig genom åren att väldigt mycket kan påverka ljudkvaliteten. Testa att bunta ihop kablar jämfört med att hålla isär dem. Har det ingen betydelse?
Jag kan tänka mig att ett golv kan påverka magnetfältet runt kabeln som i sin tur är alstrad av signalen i kabeln, vilket får en påverkan tillbaka på signalen. Om inte, varför fungerar ferriter?
Hur golvet kan påverka beror säkerligen på vad golvet består av, jag har svårt att tro att rena trägolv har betydelse, men hur är det med bjälklag med armeringsjärn?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/02/25 :  18:35:37  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det skulle inte skada diskussionen (eller för den delen marknadsföringen) om man vore lite mer specifik när man pratar om "kablar".

Att det är noga med lågnivåkablar (linjenivå, pickupnivå etc) är ju en självklarhet. Det är låga effektnivåer, allt som kommer in kommer att förstärkas, kabelns kapacitans kan påverka frekvensgången pga de oftast höga impedanserna i anslutna apparater mm liknande. Det är möjligt att man kommer att kunna märka skillnad om man najar fast en lågnivåkabel på ett armeringsjärn, exempelvis, pga närheten till magnetiskt material. Att fastställa behovet innan man köper en motåtgärd är väl emellertid inte så långsökt?

Högtalarkablar är ungefär så sofistikerade som ett par startkablar. Det enda som behövs är ledningsförmåga, god ledningsförmåga (och elektrisk isolation, förstås). Transmissionen sker vid låg impedans, med höga effektnivåer och avstånden är högst modesta jämfört med andra ljudöverföringar (tänk telefonledningar på många mil...). Däremot är det ju nästan självklart att man bör hålla högtalarkablarna borta från anläggningens lågnivåkablar, just pga att inte riskera störningar på lågnivåkablaget.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/02/25 :  18:36:32  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Jag tror heller inte att alla som tillverkar och säljer sådana här produkter är cyniker som ser en chans att sko sig på folks godtrogenhet.
Många inom hifibranchen är entusiaster och är i branchen inte enbart för att tjäna pengar.
Det tror jag att många försöker och lyckas ofta med! Tjäna pengar på folks godtrogenhet!
Kolla bara kabel/sladdbranschen, inte många som kan visa upp dokumentation och trovärdiga mätningar av deras hokus-pokus svindyra produkter!
Men reklam- och placeboeffekt är inte att leka med. Ifrågasätt en kabeltillverkare med löjligt prissatta produkter så blir man både steglad, lynchad och skållad med kokande vatten för att man inte är troende...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2022/02/25 :  18:50:18  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Nu är jag varken troende eller det motsatta, utan jag brukar säga att det är ett fritt val. För egen del så har jag hittat den optimala signalkabeln och den var billig. Ska försöka hitta högtalarkabeln nu, men jag letar inte bland kablar för flera tusen kronor metern.
För allt handlar om att det går att få olika kablar att låta olika, och inte låter Transparent:s billigaste som deras dyraste.
Jag vill få ett genomsläpp utan betoningar i något register, för sådana finns det gott om.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2022/02/25 :  20:52:49  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
För allt handlar om att det går att få olika kablar att låta olika,
Med en dåres och mindre vetandes envishet så kan inte kablar LÅTA om man inte fysiskt slår på dem! Då kan man kanske få till ett smash eller wam eller...
Kablar/sladdar har olika passiva filteregenskaper beroende på hur de är byggda! Inte fasen LÅTER dem...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2022/02/25 :  21:13:20  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Där var nog en snygg träff på spikhuvudet, Amatören. Kablar kan inte tillföra, men möjligen avlägsna energi från ljudspektrum som ska transporteras. Precis som ett gulfilter framför ett objektiv inte "tillför gult", utan filtrerar bort blått.

Och alltihop blir tillslut en fråga om vad i kabeln är det som skapar filtret, vilken av dess egenskaper är det man märker. Något med R, C eller L, vill jag påstå, men andra påstår att det finns nåt annat i kablar än dessa grundläggande faktorer. Dock har jag inte nånsin sett ett försök att beskriva vilken storhet det handlar om...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000