HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 THAM12 och slutna lådor med 18”
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/08/29 :  19:25:46  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Ja jävlar dom blev rejäla
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/03 :  22:14:45  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Har köpt några skivor, 24 mm björkplyfa som är ett jäkligt stabilt material, betydligt kraftigare än 15, 18 och 21 mm som jag jobbat i tidigare, och rejält dyrt med, 8000kr för 4 skivor 1525*1525 . Skaffade därför några 22 mm spånskivor som jag tänkte bygga en prototyp av för att testa hur det funkar, går det bra så bygger jag finversionen i plyfa, blir det inte bra så får det väl bli en sluten eller BR istället...

[url=https://postimg.cc/F76Mhg74][/url]



Är denna lådan jag tänker bygga, efter en skiss av DahlbergAudio.

[url=https://postimg.cc/LhxdbMSh][/url]


Denna basen blir det, verkar vara en rejäl pjäs https://www.supersonic.se/product.html/faital-pro-15xl1400


[url=https://postimg.cc/cK4DQ9RN][/url]

Edited by - FREDRIK E on 2021/11/04 09:45:06
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/04 :  00:17:11  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Det där kommer bli grymt läckert. Simuleringen med 15TBX100 som ligger i tråden du länkade till ser helt OK ut tycker jag men det brukar gå att få till en dipp i frekvenssvaret strax ovanför passbandet vilket underlättar delningen så att inte de "högfrekventa resonanstopparna från 100 Hz och upp hörs.

Har du testat att mata in parametrarna för ditt valda element i Dahlbergs simulering I HornResp? Ser att parametrarna skiljer sig en del mellan 15TBX100 och 15XL1400.

Jag tror säkert att det kommer att bli toppen med det hornet då det inte finns någon anledning att dela THAM mot storsubben annat än så lågt som THAM tillåter. Vilket ger marginal att dela så att toppar från 100 Hz och uppåt inte hörs.

Inte för att det verkar vara nödvändigt i ditt fall men senare designer av tappade horn har ofta lite större passband än de tidigare. Med ett TH kan man få till 1 1/2, kanske 2 oktaver. med en parallell bandpasspipa (paraflex) kan man komma upp i ca 2 1/2 oktav. Båda med en djup "suck-out" ovanför passbandet som underlättar delning. Just saying...

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/04 :  09:05:39  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Ja tanken är ju att dela nånstans runt 60-70 Hz så TH borde ju passa här.
Som sagt jag är bättre på att snickra än teori, jag hade gärna gjort en simulering i hornresp, har provat flera gånger men kommer ingen vart med det. Så får hoppas att detta funkar

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/04 :  12:16:02  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Som sagt jag är bättre på att snickra än teori
och jag är bättre på teori än att snickra...

Kör så det ryker men om du vill så kan jag simma ditt element i det hornet i HornResp. Tror infon jag behöver finns i hans tråd om hornet.

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/04 :  13:46:36  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
FForsman, det hade varit fantastiskt bra om du kunde simma faitalbasen, det är ju egentligen dumt att chansa som jag tänkt göra

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/04 :  15:52:46  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Då ska jag försöka simma lite. Kan inte lova när det blir. DIY-träff i helgen och massa att pilla med

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/20 :  16:43:35  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
[url=https://postimg.cc/nMt6766Y][/url]



Sådär nu har jag sågat upp skivor till prototyp hornet, spännande att höra hur det blir
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/11/20 :  17:51:31  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag tog Hornrespdatan jag hittade på sidan 5 längst ner i tråden du länkar till tidigare om DAhlbergs horn. Såg att innerbredden verkar vara satt till 382 mm. Senare föreslår Dahlverg en innerbredd om 450 mm för att husera en 15-tummare. 450/382=1,37
Körde en simulering med 37% större volym med din Faitaldriver om kom fram till följande:



EDIT: Fantastiskt fin maskinpark. En ouppnåelig dröm för många av oss hobbyister

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!


Edited by - FForsman on 2021/11/20 18:21:44
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/20 :  23:34:34  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Tackar så mycket för hjälpen

Det där ser inte så illa ut, borde väl kunna bli bra?

Jag undrar om han menar innermått eller yttermått när han nämner 450 mm, jag tolkade det som yttermått. Hans ritning säger 320 mm innermått och 370 mm yttermått för 12 tum. Och senare att samma ritning med B&C 15 TBX 100 och ett ändrat mått (45cm) för att passa elementets yttermått ska funka bra. Det skiljer 80 mm i mått på elementstorlekarna så det låter rimligt att det skulle vara 320+80 mm innermått, men nu blev jag osäker.

Jag har skivor så det räcker så det spelar egentligen ingen större roll efter vilket mått jag bygger men samtidigt blir det lite smidigare om man kan hålla ner bredden (om man nu kan kalla en låda på 0,5 m3 smidig, känner att det råder delade meningar om det här hemma)

Hur stor skillnad gör innermåttet 400 eller 450? Kunde du simma det också (om det inte är för knöligt) för att se skillnaden?

Jo det underlättar med bra maskiner, är ju min största hobby att snickra, jag brukar köpa begagnat, sen är det ju så att desto större maskiner desto billigare blir dom ofta begagnade pga att dom är mer svårplacerade och därmed mindre attraktiva.


Edited by - FREDRIK E on 2021/11/20 23:39:02
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  09:28:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
De där faitalelementen gillar jag.
Har en i ett långt tappat horn. Låter väldigt mycket men i otakt. Bra för bioeffekter men omöjlig att dansa till. Hade en i en sluten låda förr och då lät den mycket tight och ganska kraftig. Köpte mig ett par till nu igen till ett par slutna lådor. Inga mer långa TH för mig.

Kolla med Dahlberg om vad han tycker om tappade horn idag. Ha luren en bit ifrån örat.

Otto Hällje har ett par slutna lådor med de faitalelementen. Kolla med honom hur de låter.

https://www.facebook.com/otto.hallje

Här är tråden om mitt långa tappade horn med Faital Pro 15XL1400:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85839

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

Edited by - Mathias på Öckerö on 2021/11/22 09:43:49
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/11/22 :  15:22:59  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
quote:
De där faitalelementen gillar jag.
Har en i ett långt tappat horn. Låter väldigt mycket men i otakt. Bra för bioeffekter men omöjlig att dansa till. Hade en i en sluten låda förr och då lät den mycket tight och ganska kraftig. Köpte mig ett par till nu igen till ett par slutna lådor. Inga mer långa TH för mig.


Jag har byggt Tham12 och är nöjd med dom. Men när jag läser vad du skriver blir jag ändå lite fundersam om det är rätt väg att bygga detta större TH för lågbasen.

Kanske är så att jag skulle köpa en 15XL1400 till och bygga två slutna basar istället, vilken volym har dina slutna lådor Mathias? Två slutna lådor på runt 100-120 liter styck är ju mycket enklare att rent fysiskt integrera i anläggningen och rummet.

Nu har jag sågat till spånskivor så hursomhelst bygger jag prototyplådan och utvärderar den innan jag beslutar något vidare.


Edited by - FREDRIK E on 2021/11/22 15:29:00
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2021/11/22 :  15:44:53  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
För hemmabruk kommer ett par slutna lådor med 15XL1400 med ett kraftigt PA-slutsteg kunna spela helt tillräckligt.
Man lurar sig lätt och tror att ett X-max på 13 mm inte räcker till men då har man helt enkelt för klent slutsteg som inte klarar att hantera konen.
Stör man sig på eventuellt fläktljud kanske man hsr möjlighet att ställa stegen i källaren under eller i nåt rum brevid.
Mitt långa TH fungerar ypperligt som en bänk framför TV:n när vi inte använder projektorn.
Och Apogeerna ger en löjligt bra stereobild även dä jag sitter själv i en fåtölj å kollar på film på den fantastiske pioneerplasma med fötterna på TH:t.

Men när jag testade att bara ha TH:t under 30 och ett par JBL dubbelfemton mellan 30 och 80 Hz var det ett grymt tryck!
Jag tror att Martinssons korta TH i THAM-serien inte har samma problem med grupplöpstider å faser som ett långt TH har. Så om du har ett par såna som högkänsliga effektiva kickbasar och ett par slutna under blir det nog perfekt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/12/02 :  11:25:08  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
[url=https://postimg.cc/ZCNyL4X9][/url]


Nu är prototyphornet på G, kan ju konstatera att spånskiva är skräp att bygga högtalare med, sprött och instabilt som fasen. Känns bättre att det slutliga bygget blir i 24 mm björkplyfa.




Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/12/12 :  17:30:13  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
[url=https://postimg.cc/Sn0dBZFW][/url]


Även att det bara är en testlåda så kostade jag på mig spackel och färg, vill ju inte avskräcka hon där hemma som bestämmer alltför mycket Jo den är stor, kanske lite väl stor, det vill till att den låter bra för att den ska få stanna och en ny byggs.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/12 :  20:02:26  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Heja, Heja
Mycket spännande!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2021/12/12 :  20:23:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag tycker den ser relativt liten och behändig ut!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/12/15 :  19:46:00  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
[url=https://postimg.cc/SjnN8Yzq][/url]


[url=https://postimg.cc/H88YCFCj][/url]



Spelar nu, än så länge bara på en Zachry D250, saknade XLR kablar för att koppla in QSC steget. Ok bas men inte särskilt djupare än tham12:orna, ingen vidare output heller trots Zachryn på max.

Tillför inget eller väldigt lite på låg volym vilket var tanken i första hand, spelar man på så trycker det på lite mer.

Inte på något vis imponerad, får se till helgen när jag fått igång QSCn om det blir bättre, kan ju vara att det saknas effekt, samtidigt tycker jag att effekten i Zachryn borde räcka vid låga volymer.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/15 :  23:32:59  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du möjlighet att göra en mätning i mynningen på hornet och köra ett svep från 10Hz tilltyp 200?

Kan det finnas andra saker som påverkar som någon HP-filter i kedjan som tar bort den lägsta oktaven?

En del element kan behöva spelas in för att hamna på sin fs, kan detta vara aktuellt här?


Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2021/12/16 :  06:24:25  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Yesta att ställa det så att mynningen är ungefär där du har en tham12, och använd samma signal för drivning, en 1:1 jämförelse mao.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/12/16 :  07:37:21  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Tack för tipsen
Ska börja med att koppla in QSC steget med ett DBX223 filter i helgen, D250 förstärkaren är ju egentligen ingen höjdare, är väl så att det krävs bättre styrning för ett sånt här element...

Ska prova att ställa bredvid basen bredvid ett Tham som du säger Martinson, får väl bli i dörröppningen då, kan ju även testa och koppla in drivningen direkt från det ena Tham, delar ju Tham vid 150Hz.

Som du säger Forsman så behöver nog elementet spelas in, det kommer ju direkt från kartongen.

Jag har ingen mätutrustning men det måste inskaffas, helst något som är någorlunda enkelt att hantera, är UMIK-1 det man ska ha då?

Edited by - FREDRIK E on 2021/12/16 08:28:25
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2021/12/16 :  09:36:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
UMIK-1 och gratisprogramvaran REW fungerar bra och är ganska lätt att lära sig!

Var bor du, det kanske finns en till låns i närheten?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FREDRIK E
Member

102 Posts

Posted - 2021/12/16 :  09:47:30  Show Profile Send FREDRIK E a Private Message  Reply
Jag bor i Kalmar, men det är nog lika bra att köpa en mikrofon, kan vara intressant att kunna mäta, det lär säkert bli fler byggen i framtiden dessutom.

Uppdatering: Umik mikrofon beställd, hoppas på leverans innan helgen

Edited by - FREDRIK E on 2021/12/16 10:24:11
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/16 :  14:11:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
UMIK är prisvärda grejer tycker jag. Han sådan och använder den tillsammans med REW på samma sätt som Tomas J föreslår. En mikrofon är verkligen guld värt när man håller på med det som vi gör och bygger och fixar så den tror jag du kommer ha stor nytta av

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2021/12/16 :  22:09:33  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag körde en simulering med 40 cm innerbredd istället för 45 cm som jag simulerat med tidigare. -3db punkten stiger med ca 4 hz (1/5 oktav). Men jag tycker simmen ser riktigt fin ut tycker jag. Kan det vara så att den står på ett ställe med kraftig utsläckning?

simmat i 1pi:

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000