Author |
Topic |
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2020/10/08 : 16:58:37
|
Jo för jag handlar oftast klassisk musik på LP och om man läser noggrant på skivan (DMM) så är det ofta frågan om digitalinspelning. Medger att DMM kan vara analog. Sedan var det också ett Jazzbolag som startade med DMM och digitalinspelning. Dessa har jag försökt undvika, och kollar extra noga om det är DMM.
Edit. Nu minns jag GRP hette bolaget som spelade in digitalt och använde DMM. Där brände jag fingrarna först. |
Edited by - MartinN on 2020/10/08 17:23:01 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 10:12:19
|
Du kan lita på att inspelningar med genomgående analogteknik är en sällsynthet nuförtiden. Det finns dock nörd-labels som biter sig fast i det analoga med gamla neumann-mikar och rullbandare. Ett bolag som som jag gillade var ett italienskt vid namn Fone'. Kan inte hitta dom på nätet längre så dom har väl gått i graven. Dom spelade in enbart live och med bandspelare.
https://www.dropbox.com/s/6f0y0lh9hep4g2o/01.%20Locatelli%20-%20Introd%20teatrale%20opIV%20n%C2%B0%205%20-%20Allegro.flac?dl=0
Alla kan höra att man satsar på livekänsla och livfullhet på bekostnad av teknik och perfektionism. Man får en fin känsla av rum. Äh...,Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 10:49:56
|
Jag har läst att studios med analog inspelning i USA är det som gäller visserligen är det ett par år sedan jag läste det men sedan passar det bra rent miljömässigt också att återbruka sakerna så länge det går. Men sedan kvittar det vilken utrustning man använder förstår man inte hur en inspelning är uppbyggd och använder alla tänkbar utrustning för att manipulera instrumenten så blir det mesta skit i alla fall.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 10:58:47
|
quote: Ja inte vet jag vad det är men efter att ha lyssnat på lp har jag ett leende på läpparna, däremot efter 16bit 44.1kHz känner jag mig lyssningstrött ganska ofta.
Jag har läst att detta beror på att man får ta bort en det på toner på matriserna då man reducerade bas och diskant för att få plats på en LP-skiva bas tar ofantligt med plats för att få balans så minskas det då på diskanten. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 11:01:42
|
Det var nytt för mig. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 13:36:50
|
"Jag har läst att detta beror på att man får ta bort en det på toner på matriserna då man reducerade bas och diskant för att få plats på en LP-skiva bas tar ofantligt med plats för att få balans så minskas det då på diskanten."
Javisst. Formaliserat som RIAA, man minskar lägre frekvenser för att inte dessa skall göra spåren onödigt breda, samtidigt får man vid avspelning dämpat det högfrekventa bruset avsevärt. Win-Win alltså.
Se https://en.wikipedia.org/wiki/RIAA_equalization |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 15:05:20
|
Idag spelar man in digitalt med en betydligt högre upplösning än 16/44. Jag har köpt musik från här: https://www.highdeftapetransfers.com/ i 24 bit 192 kHz och jag tvivlar på att någon kan höra skillnad på det mot det analoga bandet man fört över musiken från.
Jag menar att man inte kan generalisera och säga att något kommer att låta dåligt eller inte äkta om det i något led varit i ett digitalt format. Det är mycket annat som jag tror har större betydelse plus naturligtvis i vilket digitalt format musiken varit i. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2020/10/09 15:19:56 |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 15:44:46
|
Det är nog inte upplösningen som är det stora problemet utan möjligheten för en okunnig ljudtekniker att manipulera ljudet som är det stora problemet.
På 50 och 60 talet kunde man bara väldigt begränsat manipulera med ljudet, då blev också inspelningarna mycket mera naturtrogna, detta hörs tydligt om man hittar vinyler pressade på den tiden. Att man inte låter nyutgåvor använda samma opåverkade ljud kan bara skyllas på okunnighet. Det är inte bara nypressade vinyler som kan låta skit, även nyutgivna CD drabbas.
|
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 16:20:58
|
Det går mode i dom här sakerna. Det är förvånansvärt ofta som ljudteknikerna är kunniga och erfarna, men ändå förstör ljudet med kompression och toppklippning. Man vill låta högre i radio, kunderna vill låta högt och joggarna i parken och resenärer på tunnelbanan vill kunna höra låtarnas grundtoner genom allt oljud. Detta med manipulationsmöjligheterna på 50- och 60-talet skulle jag vilja påstå gäller även 70- och början av 80-talet. Man brukar säga att inspelningsutrustning aldrig varit så bra och billig som nu samtidigt som produktionerna aldrig låtit så illa som nu. Det sitter tusentals skogstomtar i Sverige med digitala hemstudios som i prestanda motsvarar möjligheterna i Abbey Road på 80-talet, men vad hjälper det när modet är som det är. Detta med när vinylen är pressad tror jag inte på. Det är nog hellre en fråga om när produktionen är inspelad och mastrad det är frågan om. Håller man sig till jazz och klassiskt är man mindre drabbad av dom här sakerna generellt. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/10/09 : 17:35:25
|
Som jag skrev tidigare så tror jag att mycket handlar om att det är frånvaron av dagens hårda dynamiska kompression i ljudet på äldre vinylplattor som gör att många föredrar vinyl. Då kan det ju bli en besvikelse om man köper en ny vinylplatta där ljudet är hårt dynamiskt komprimerat. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2020/10/19 : 16:37:52
|
Det kanske är självklart för de flesta men tänk på att LP-skivor görs från en matris (originalet). Alla blir ex inte identiska, speciellt om tillverkaren pressar ur många ex från varje matris för att spara pengar. Så det går inte direkt säga att en viss LP-utgåva låter dåligt efter att ha lyssnat på ett ex. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2020/10/22 : 12:30:34
|
Mycket sant. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Rolfen
100.000-klubben
383 Posts |
Posted - 2020/10/23 : 23:40:02
|
Gillar man 70-tals rock så rekommenderar jag att kolla in Ron Beaudry https://www.youtube.com/c/RonBeaudryrockinroni/videos Han är i stort sätt manisk när det gäller att hitta bästa vinylutgåvan och verkar lägga en smärre förmögenhet på att köpa samma skiva om och om igen för att hitta den ultimata utgåvan. Ibland är det första pressen från ursprungslandet, ibland första japanpressen och ibland något nytt släpp. Vad man inser när man kollar hans videor är att inte är lätt att hitta bästa vinylsläppet av en viss skiva. |
---[Mina prylar]--- |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/10/24 : 13:45:21
|
Det där tror jag är en mani som tar bort mycket av lyssningsglädjen. Sitta och leta fel. Jo, där har man varit. Dit vill jag inte igen. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
GyroSE
Member
202 Posts |
Posted - 2020/10/25 : 12:48:39
|
Man letar inte fel- man letar skillnader. Vissa album som jag gillar lite extra kan jag köpa flera olika pressningar av. Jag letar aldrig fel utan skillnader, fascinerande är att om man har ett hyfsat högupplöst vinylljud så framträder skillnader ganska tydligt. För mig dödar det inte musikupplevelsen- i stället fördjupar jag mig mer i det album som jag väljer att skaffa flera olika pressningar av. |
Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804. |
Edited by - GyroSE on 2020/10/25 12:54:00 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/10/31 : 19:09:30
|
Ok Om det är musik man älskar så kan det kanske vara värt det. Annars är väl detta något som gäller klassisk musik. Då handlar det inte bara om ljud utan även om framförandet och tolkningen av musiken, något som kan skilja sig förvånansvärt mycket. Noter innebär inte att hur det ska låta är hugget i sten, tydligen Man kan landa i, om man börjar lyssna på ett flertal olika tolkningar, att man till slut inte hittar något man tycker är optimalt. Man gillar något här och något annat där. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2020/10/31 : 19:11:29
|
Det var när jag började lyssna på klassisk musik som jag gick över till cd. Jag hade aldrig tidigare störts av knäpp och knaster. Med klassisk musik blev det plötsligt ett problem i tystare partier. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6798 Posts |
Posted - 2020/11/01 : 11:30:10
|
quote: Gillar man 70-tals rock så rekommenderar jag att kolla in Ron Beaudry https://www.youtube.com/c/RonBeaudryrockinroni/videos Han är i stort sätt manisk när det gäller att hitta bästa vinylutgåvan och verkar lägga en smärre förmögenhet på att köpa samma skiva om och om igen för att hitta den ultimata utgåvan.
Sådan är jag också men jag lägger ingen förmögenhet att hitta bästa möjliga, jag har en lista i telefonen på de skivor jag gillar ofta är det skada, knäppningar, dist m.m som gör att jag byter upp mig till en förhoppningsvis tystare skiva.
quote: Detta med när vinylen är pressad tror jag inte på. Det är nog hellre en fråga om när produktionen är inspelad och mastrad det är frågan om.
Att det är många steg innan en skiva blir pressad vet inte många flera tror att när väl man har en mastertejp så överför man det till en matris men så enkelt är det inte. Jag vet inte hur man gör med moderna maskiner och skivpressanläggningar, men först så är det personal som lyssnar på det inspelade sen överförs det till acetalskiva justerades ofta igen tills det lät bra utifrån det görs matrisen från matrisen gör man de som pressar fram skivan. Jag kan ha missat något steg men detta är lite grovt hur det går till.
En intressant detalj är att DECCA lät pressteknikernas jobb gå i arv där fäderna lärde upp sina barn så att de kunde ta över när föräldern gick i pension man stämplade även in första bokstaven på den tekniker som hade justerat ljudet för skivan. Det finns mängder av info om detta på nätet.
Det som är hemskt är att dagens inspelningstekniker redan vid inspelningen sitter och justerar nivåerna för att "man gör så" istället för att maximera inspelningen, sedan kommer nästa tekniker och skall justera för press till CD eller vinyl den tekniker har då mindre utrymme till att justera för varje media.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2020/11/01 : 15:39:57
|
Är inte detta med "inspelningstekniken" (färgningen av inspelningen) ett generellt problem? Snarare än just vinylrelaterat? Om man ljudredigerar med utgångspunkten att "kidsen gillar en tung ljudmatta" så kan man ju inte samtidigt ha en ambition att göra en "hifi-inspelning" eftersom man ju bygger inspelningen efter en tänkt lyssnares preferenser, inte utefter "hur det lät" när nån spelade... De flesta fonogram är väl ändå inte representationer av nåt som faktiskt spelats en gång ("på riktigt"), utan resultat av ihopmixning av flera olika händelser. |
|
|
Topic |
|