HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "Nya" vinylskivor som låter skit
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2020/09/29 :  13:51:28  Show Profile Send Kreator a Private Message  Reply
Har återigen skaffat en vinylspelare och börjat handla plattor igen, men kom till en insikt som var mindre trevlig. Köpte exempelvis en 180 grams nyutgåva av Rainbow - Rising, och den lät fruktansvärt. Har köpt lite andra nyutgåvor också och där kvaliteten definitivt har varit vacklande. Det här väcker ju en del frågor för mig som "nygammal" vinylshoppare. Någon som har en bra förklaring till varför dom låter så dåligt? Alla dessa nyutgåvor som man kan hitta på Coop, Ica och liknande, kan man kallt räkna med att dessa låter skit? Uppenbarligen har man väl inte hämtat materialet på skivorna från ursprungliga mastertapen, då är ju fråga VAR man hämtat det ifrån? Finns det nyutgåvor av gamla skivor som låter som man kan förvänta sig? Hur/var hittar man dem? Månne vad artisterna tycker om att deras musik publiceras med en ljudkvalitet som inte alls håller måttet?

Det här är ju riktigt trist för alla som ska upptäcka vinylens förlovade land och sedan olyckligt omedvetna köper skivor som låter skräp.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/09/29 :  14:31:02  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Hallå, just Rainbow - Rising låter skit oavsett utgåva. Det finns rätt mycket skrivet om just den plattan. Den lät inte ens bra när den kom ut.

Är du sugen på en nyutgåva så googla innan du köper för att vara på säkra sidan.
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2020/09/29 :  14:39:11  Show Profile Send Kreator a Private Message  Reply
Okej, ja så kan det förstås vara. Jag måste förstås påpeka att jag har ett rätt litet urval att basera mina egna upplevelser på när det gäller nya vinylskivor, så jag ska inte påstå att det här behöver vara regel. Men jag gissar att det finns många här som handlat en del vinyl under de senaste åren, och jag vill veta om man bör ge upp det här med att köpa nyutgåvor och i stället lägga krut på att hitta gamla originalutgåvor.

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/09/29 :  14:45:09  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Här brukar jag kolla innan jag handlar:

https://www.stevehoffman.tv
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/09/29 :  17:48:15  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
DU kan lugnt hoppa över dessa nyutgåvor som säljs på stormarknader.
De är billigt pressade och allmänt sunkiga.

Köp från dicog eller besök secons hand/ loppis, visst många
skivor är skräp men man ger bara en 5 - 10 kronor för dem, men
förvånansvärt många är i gott skick.

I göteborg har vi skivhugget på 2-a långgatan, de har massor
och i gott skick.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/29 :  22:38:02  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Vinylskivan som sådan är ju bara en sorts "fonogram", en metod att lagra ljudinformation. Det som trycks in i graverdosan måste hålla god kvalitet för att det som sedan kommer ur pickupen ska hålla god kvalitet. Trycker man in nåt brötigt elände får man ut nåt brötigt elände. Till detta kan komma kvalitetsbrister pga dåligt material i vaxet, dålig process vid tillverkning av pressmatriser, dåligt vinylmaterial etc etc. "Vinyl" är inte ett varumärke för en viss ljudupplevelse, det är en lagringsmetod.

Charmen ligger i att man kan tänka sig en analog, sammanhängande process för ljudlagring, som sedan kan avläsas av en sammanhängande analog process för ljudåterskapande. Det är möjligt att göra alltihopa utan digitala steg, utan "ljudprocessorer", A/D-D/A-omvandlingar etc etc. Däri ligger säkerligen lyskraften hos vissa inspelningar som kan hittas på "vinyl" (eller på band eller stenkakor...). "Vinyl" som lagringsmedia kan ju aldrig förbättra en från början risig inspelning.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2020/09/30 :  01:25:35  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Problemet med dessa nytryck är att vinylpressningen är usel.
Sladdrig, tunn och dessutom kanske ljudet manipulerat.

Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2020/09/30 :  08:59:55  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Tycker inte att man kan generalisera runt ämnet- det finns också fint pressad/fint remastrad vinyl hos ÖoB, Coop, ICA och liknande butiker. Det är i de flesta fall samma nypressningar som man kan köpa också i dedikerade skivbutiker. Som någon skriver ovan så handlar det om att göra research om man jagar en viss pressning. Google is your best friend.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/04 :  11:51:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Samma problem när man köper highres filer, man förväntar sig att det ska låta jättebra, men i stället exponeras den dåliga inspelningen ännu mer.
Dessutom kan skivan och filerna drabbas av det moderna ljudidealet där allt ska dynamiskt komprimeras jättehårt, och då hjälper det ju inte om det är highres eller vinyl.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/04 :  11:53:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag kan förresten bekräfta att Rainbow Rising inte låter bra. Det har den aldrig gjort tyvärr.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/06 :  12:17:20  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
tycker Björn-Ola är inne på rätt spår här.
Skivan blir inte bättre än inspelningen/mastring, bara sämre. Hur mycket sämre beror på graveringens kvalitet. Jag har sett utgåvor av typ Pink Floyd album i form av 3 - 4, 45 rpm, 180 g 12" maxis för att kunna gravera djupt och brett och i förekommande fall kunna lämna den inre delen av skivan inne vid etiketten ograverad för att slippa dom stående problemen därinne.
Ju bättre graveringen är, om alla knep appliceras, ju mer likt cd kommer skivan att låta. Det vet ju alla.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2020/10/06 :  14:18:59  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Helt sant angående inspelning och master- misslyckas man här så kommer det inte låta bra oavsett format. Dock har jag märkt sen den revival vi ser runt vinylen kom igång för 7-8 år sedan att man sen dess i de flesta fall lägger mer krut bakom processen med mastringen av det som sen hamnar på vinylskivorna. Så att helt döma ut nypressat som skit är alltför generaliserande då det finns fint nypressad vinyl som låter väldigt trevligt. Det där med att tjock vs tunn vinyl påverkar ljudkvaliteten är också något jag inte heller kan köpa rakt av, har några lövtunna RCA Dynaflex pressningar från tidigt 70- tal som låter helt fantastiskt. Det handlar till syvende och sist om att man måste utföra ett gott hantverk rakt igenom för att få mesta möjliga ur detta format. Jag tycker faktiskt att man lyckas hyfsat med det men med undantag av att man har svårt att få till pressningskvaliteten på själva vinylen. En stor del av denna problematik kan förklaras av att presseriernas orderstockar är fulltecknade för lång tid framåt och att man därför påskyndar tillverkningsprocessen så pass mycket att det påverkar kvaliteten på själva pressningen.

Det som någon ovan nämnde om att nypressad vinyl som man hittar på stormarknader är sladdrig och tunn stämmer inte heller. Finns det någon vinylskiva som pressas idag som inte befinner sig i viktspannet 150 g till 180 g? Jag har i alla fall inte sett någon nypressad lövtunn vinylskiva någon gång på den här sidan år 2000.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2020/10/06 14:22:13
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/06 :  16:06:22  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Ju bättre graveringen är, om alla knep appliceras, ju mer likt cd kommer skivan att låta. Det vet ju alla.


Nej, det vill vi verkligen inte
Saken är ju att en bra vinylskiva bör göras från analoga masterband eller hires higbitrate digital master. Att köra 16bit 44.1kHz till vinyl som då det begav sig på 80-talet kallades Digital eller något liknande är sannerligen inte önskvärt på vinyl.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/10/06 :  17:44:51  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Man kan undra hur "återväxten" ser ut när Bob Ludwig och Bernie Grundman ställer tofflorna.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/06 :  18:10:05  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Var det inte nån svensk som tog över ett pressverk från nån av dom stora drakarna? Alla skrattade då, men skrattet har dom väl satt i halsen nu?
Finns det pengar i vinyl finns det alltid folk som vill tjäna dom pengarna.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/10/06 :  19:07:03  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
quote:
Ju bättre graveringen är, om alla knep appliceras, ju mer likt cd kommer skivan att låta. Det vet ju alla.


Hmm. Den allra första CD-skivan jag köpte 1988 lät eländigt. Jag vet inte om det går att visa, att en CD-version av en viss inspelning är bättre än en vinylversion av samma inspelning. "Av en viss inspelning", märk väl, dvs samma input till registreringsutrustningen. Att man i ena fallet registrerar elektromekaniskt på "vax", och i det andra via en A/D omvandlare till en fil, har säkert betydelse, men vilken betydelse? Vinylsparade fonogram kunde låta rätt olika kvalitetsmässigt redan på '70-'80 -talet, kan jag nämna. Vissa fabrikat blev man inte besviken på, men andra hade ibland materialljud (knaster) redan på ny, ospelad skiva. Det fanns en debatt om "virgin vinyl" eller återanvänt material etc etc. Jag börjar få uppfattningen att hur man bygger "masterinspelningen" är det som avgör om man blir glad eller ledsen som lyssnare. Lagrings- och uppspelningsmetoder är såpass förfinade idag (även vinyl/pickup/RIAA-steg) så det är nog inte där man har problemen i de flesta fall.

Edited by - lampuradio on 2020/10/06 19:07:42
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/07 :  00:58:00  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Ponera att man har tillgång till:
- Vinylskiva
- oanvända cd rom
- brännare

Man bränner en cd med vinylen som förlaga och A/B-lyssnar vinylskivan mot cd-rom kopian. Nån som tror det låter lika? Man får höra hur cd-rom systemet påverkar ljudet. Detta ska inte ha bättre prestanda än cd-systemet iaf. Man ska inte stirra sig blind på skillnaden dock. Vinyl tillför en del mycket väljudande, njutbara distorsionsformer som gör att en del föredrar vinyl. Kanske bara vi med vita rockar som föredrar cd?

Graververken har arbetat digitalt sedan 70-talet så att analogfreaksen känner till det.

Förutsättningen för ett graververk att göra en fin överföring är mycket olika mellan om det föreligger en välbevarad halvtumsmaster och en tape i dåligt skick som måste bakas i ugn före avspelning eller ingen master alls utan flera generationer kopierade tejper som dom får leta fram och klippa ihop till en nödlösning. Det är inte bara klanterier när det låter illa altså. Antingen en skiva eller ingen skiva.

LTS genomförde en test av detta med vinyl. Det lyssnades och mättes med programmet "Masvis" som kan tankas hem från Tolvan Data. Skivan var "lions roar" med First Aid Kit. Man ska komma ihåg att LTS föredrar cd framför vinyl.
Resultatet var att vinylskivan piskade cd'n kilometervis i ljudkvalitet. Mätningarna visade högre dynamik på vinylen trots att cd-formatet tillåter 96 dB dynamik, typ det dubbla mot vinyl. Omvända världen altså. Man framställer altså vinyl och cd/tidal/spotify för olika målgrupper. Vinyl för musikälskare och cd för Svensson-böset.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/08 :  09:22:36  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Jag vet inte om det går att visa, att en CD-version av en viss inspelning är bättre än en vinylversion av samma inspelning. "Av en viss inspelning", märk väl, dvs samma input till registreringsutrustningen. Att man i ena fallet registrerar elektromekaniskt på "vax", och i det andra via en A/D omvandlare till en fil, har säkert betydelse, men vilken betydelse?

Om man i mitt experiment inte hör nån skillnad mellan vinylskivan och den till cd rom rippade vinylen har man visat att cd-systemet är "ohörbart", altså så bra som krävs med tanke på hörgränsen. Cd-mediet kan då vara fullt av fel, men man klarar inte att höra dom felen. Finns hörbara fel kan man också bilda sig en uppfattning om hur dom låter genom att slå om mellan formaten. Det som är viktigt är att man kallibrerar så att lyssningen sker vid samma nivå.
Detta är väl lite av vad du fiskar efter?

En verkligt interessant grej skulle vara, på mycket hög nördnivå, att ha en cd som utgångspunkt och låta pressa en custom-vinyl med cd'n som master. Jag tror inte det skulle kosta så himla mycket egentligen. Då fick man chansen att lyssna på vinylformatets egentliga egenskaper och inte bara spela en vinylskiva dricka vin och tycka.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:07:48  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
CD-ROM = Compact Disc - Read Only Memory

CD-R = Compact Disc - Recordable


Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:14:37  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
My bad,
CD-R är förstås det jag menar.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:28:30  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
En verkligt interessant grej skulle vara, på mycket hög nördnivå, att ha en cd som utgångspunkt och låta pressa en custom-vinyl med cd'n som master. Jag tror inte det skulle kosta så himla mycket egentligen. Då fick man chansen att lyssna på vinylformatets egentliga egenskaper och inte bara spela en vinylskiva dricka vin och tycka.


Ett helt ovetenskapligt och ganska osäkert experiment kan göras av de som har 'Digital' klassisk musik på Vinyl och CD (samma inspelning) från tidigt 90-tal eller sent 80-tal. Jag 'antar' att man då hade 'liknande' master både för vinylen och CD:n. Viktigt är alltså att vinylen är digital och CD:n DDD och inspelningen den samma.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/08 :  10:30:16  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Själv försöker jag sortera bort 'Digital' och DMM begagnade LP:n när jag köper skivor. (Undvika)

Edited by - MartinN on 2020/10/08 10:30:54
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/10/08 :  12:21:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag förde över en del vinyl till cd via en cd-inspelare för tjugo år sedan. Jag tyckte att de inspelningar jag gjorde lät bra, ingen hörbar skillnad mot lp-skivorna.
Bl.a. Gasolin. Sedan köpte jag Gasolin skivorna i en samlad cd-box. Till min bestörtning lät dessa cd-skivor sämre än mina CD-R skivor.
Det gick upp ett ljus för mig när jag gjorde en minnessticka med blandad musik till bilen. När det spelades musik från mina CD-R skivor, så fick jag alltid dra upp volymen.
Jag kunde inte fatta varför det var skillnad på ljudvolym, när jag spelade in så såg jag alltid till att jag låg så högt jag kunde i inspelningsljudnivå.
Sedan förstod jag. Det var den förbannade dynamiska komprimeringen som fick musiken från cd-skivor att låta högre. Jag jämförde mina Gasolin musikfiler i audacity vilket bekräftade att mina inspelningar från vinyl hade ett större dynamiskt omfång än motsvarande musik på cd. Och mina inspelningar lät i många fall bättre. Det fick mig att misstänka att det är den dynamiska komprimeringen av ljud på cd-skivor som gör att folk föredrar vinyl. Förr i tiden komprimerades inte ljudnivåerna så hårt som idag.
Sedan var det tydligt att vissa skivor i cd boxen hade fått sin musik från masterband som med tiden blivit dåliga medan mina lp-skivor en gång i tiden var gjorda från betydligt fräschare band.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2020/10/08 12:22:23
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2020/10/08 :  13:22:33  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Mycket interessant. Jag har inte gjort försöken själv nämligen.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2020/10/08 :  16:25:42  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Ja inte vet jag vad det är men efter att ha lyssnat på lp har jag ett leende på läpparna, däremot efter 16bit 44.1kHz känner jag mig lyssningstrött ganska ofta.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2020/10/08 :  16:48:27  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
____________________________________________________________________
quote:

Själv försöker jag sortera bort 'Digital' och DMM begagnade LP:n när jag köper skivor. (Undvika)
____________________________________________________________________

Varför undvika DMM? DMM= Direct Metal Mastering- har inget med digitalt att göra.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000