HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kina elektronlk !
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/09/26 :  22:09:59  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Vad säger ni om att köpa elektronik från Kina? Tycker priserna blivit dyra här i Europa. Kan man spara en slant att importera?

https://www.china-hifi-audio.com

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/09/27 :  11:47:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Om man tar hänsyn till riskerna med import och räknar in tull och moms så brukar kalkylerna att importera från ett land utanför EU hamna i ett annat ljus.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2020/09/27 :  20:37:11  Show Profile Send Leif B a Private Message  Reply
Har du dåliga erfarenheter av kina elektronik?
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/09/27 :  22:20:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mycket beror ju på vad för apparat man handlar. Jag har sett totalsågningar av somliga rörförstärkare där man visserligen, enligt databladet, får en normal grej, men utförandet lämnar alltför mycket att önska. Det har varit undermåliga komponenter (kondingar, kontakter, rörhållare t ex) isolationsavstånd har varit alldeles för korta och det har varit mycket slarv med kallödningar och annat.

Ska erkännas att jag har en CD-spelare jag köpt från Kina och en litet rörförstärkare jag köpt från Kina, för att de var coola och förhållandevis billiga och har, peppar peppar, inte haft problem med någon av dem.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/09/28 :  07:27:52  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det är som allt annat - det beror på. Kinesisk mentalitet är annorlunda än vår och andra saker än vad vi tycker kan vara viktiga. Det har hänt mer än en gång att svenska företag fått leveranser därifrån där kineserna glatt bytt ut ingående komponeneter till billigare varianter utan att säga något. Då har företaget ibland behövt åka dit och förklara noga att sånt inte är acceptabelt. Olika batchar har haft olika innandömen.

Sedan är det så att de flesta saker vi köper tillverkas där och kineser är lika bra som oss på att konstruera. De har otroligt många högutbildade tekniker. Det borde inte innebära några problem.

Mitt tips är noga kolla runt så du får andra köpares återkoppling innan du gör något.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/09/28 :  09:25:42  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
soundbrigade och Micke Y beskriver båda ett par relevanta förhållanden. Troligen görs det många moderkort och annat med god kvalitet i Kina och det hänger säkert ihop med att beställaren (nån av de kända datortillverkarna, kanske) specar ner på minsta detalj hur det ska byggas. Rörförstärkare med eget kinesiskt märke, är en annan grej. Jag har haft tilfälle att behöva titta inuti på ett par sådana saker och de imponerade inte vad gäller layout eller byggkvalitet.
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2020/09/28 :  10:07:59  Show Profile Send Håkan64 a Private Message  Reply
Den enda "relation" jag har med Kina-hifi var när jag hade mina Vincent, som byggdes i Kina för att hålla ner kostnaderna om jag minns det rätt.

Det är väl 15 år sen då "alla" skulle handla i Kina. Visst det är kanske fel av mig men jag får bara en bitter smak i munnen. Billigt brukar bli förbannat dyrt i slutändan.
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2020/09/28 :  12:12:52  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message  Reply
Att driva en HiFi butik i Sverige kostar pengar, mycket pengar. Förutom löne och lokalkostnader tillkommer massor av kringkostnader,
Som arbetsgivaravgifter, försäkringar mm mm. Det händer tyvärr ofta att handlaren får spendera timtal på en kund och sedan låna ut apparater för test i kundens hem. Sedan händer det ofta att kunden köper sin apparat direkt från kina. Visserligen är man sig själv närmast men jag tycker det finns gränser.

Jag har fått ett flertal samtal och mail om service på kina förstärkare (de går tydligen sönder ibland) men jag har nekat att utföra någon service på dem. Dessutom har jag några kollegor som har exakt samma inställning.

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/09/28 :  15:11:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag skulle inte köpa dyra apparater direkt från Kina för det krångel som uppstår när apparaten går sönder. Saknas det importörer så kan det vara frestande om det är något väldigt intressant, men jag avstår.
Sedan ger alla fake prylar man kan köpa från Kina via bl.a. Wish mig en väldigt dålig eftersmak i munnen. Fake Sennheiser IE800 är ett exempel på där alla anständigheters gränser har passerats.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000