HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 AlfaPower?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  17:58:01  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja ni får ursäkta att jag lånar namnet på ett fora som namnet på min tråd, men det har sin rutiga och randiga skäl...

När åren flyter på träffar man många människor genom sin hobby. Och har man tur så strålar olika hobbies samman, så när jag 2007 godkände ett nick, "AlfaGTV", var det med ett leende.
ALfa Romeo GTV har funnits i många skepnader genom åren och mitt hjärta klappar varmt för dem allihop.

Att det skulle gömma sig en hyvens prick bakom "AlfaGTV"-nicket tvekade jag aldrig på 2007 och under årens lopp har det visat sig att jag hade rätt.

Så, vad har det här med en tråd på HifiForum att göra då?

Jo, AlfaGTV vände sig till mig i höstas för han hade ett litet problem. Även om det tagit en stund för mig att komma igång var det självklart att ställa upp.
Så välkomna till en tråd som handlar om...

...mer Power till AlfaGTV!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  18:03:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mina trådar har under det senaste året börjat med en patient, så även denna gången. Patienten anlände mycket välförpackad!





När väl all extra skum- och bubbel-plast var avlägsnad kunde man tro att det var en välpackad limpa som jag fått på posten..???


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  18:20:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
När jag lyfte ur "limpan" ur lådan så vägde den för mycket för att vara en långfranska så det var nog tyvärr inte ett smarrigt bröd som kommit med posten...

" target="_blank">

Och när jag rullade av de sista lagren plast började något med "strikt"-design visa sig, men vad var det för konstigt avlångt som kommit till mitt elektronik-Spa???(AlfaGTV får inte gissa! )



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2020/01/09 :  18:37:17  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jävligt likt en Technics SH-10E :D
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  19:04:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, en viss likhet får man nog hålla med om att det är!



Den plockade du enkelt DavidS, bra jobbat!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  20:01:31  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Förutom en patient så behövs det något att kurera patienten med...



RS slog hastighets-rekord med leveransen denna gången! Jag lade ordern 19 igår kväll och de hade paketet för upphämtning klockan 12 idag. Det gick undan nåt så in i vassen!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/09 :  20:12:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Och så var det dags för operationen att börja...

Det är lite roligt att börja ta isär så här gamla grejor för man behöver inte lätta mycket på förlåten innan man kan avgöra i vilket skick prylen man håller på med är.



Med detta kraftaggregatet så kom det en frän doft av gammal elektronik/kondensatorer/.... så fort jag började vicka på locket. Det skall bli intressant att skärskåda kondensatorerna när jag väl får ur dem.

De här kraftaggregaten är byggda i nivåer och man får ta det lite varligt med kablaget när man lyfter på översta nivån där säkringarna sitter.



När man sedan skall lösgöra det undre kortet får man återigen ta det varligt för att inget skall gå sönder. När man gjort det så är man nere på en nivå där man kan jobba med grejorna.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2020/01/09 :  21:05:14  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply

Den där har jag sett förut! Skoj.
Laga ingenting som inte är trasigt har man ju lärt sig. Och andra sidan är ju ingenting så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/01/09 :  22:28:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Spännande! (Äsch, det lät nästan som att det var jag som var Göteborgare,va? )
Kul att du fotar o dokumenterar samtidigt! Känns betryggande att den får en service, så kan grejerna rulla några år till! (Tror min SL köptes ny 1978 i Linköping i ngn hifibutik, så den är lite över 40 år!)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/10 :  08:49:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Den där har jag sett förut! Skoj.
Absolut, jag fixade mitt eget SL1000-aggregat för lite drygt ett år sedan, länk här!
quote:
Laga ingenting som inte är trasigt har man ju lärt sig.
Ja, det är en bra devis. Problemet är bara hur man definierar att något är trasigt.
Personligen tycker jag att det är bättre med förebyggande underhåll än reparationer. En signal jag använder när jag tittar på gammal elektronik är doften den har när den blir varm. Gamla grejor luktar, den miljön de vart i sätter sig liksom i doften. De kan lukta parfym, rök, matlagnings os och en massa annat och det är väl inga problem med det. En fuktad trasa med lite yes på kan ta hand om det mesta utom riktigt inpyrda/inrökta/rökskadade saker.

Men, när man börjar känna doften av elektrolyt är det dags att fundera på om man vill ha kvar apparaten eller om den är värd att "gå sönder". När väl doften av elektrolyt börjar komma ur apparaten är det en tidsfråga innan den havererar. Det kan ta lång tid, men haveriet kommer. När elektrolyter havererar så är det ofta med en smäll av något slag, ibland kan de faktiskt ta med sig delar av apparaten de sitter i när de bestämmer sig för att gå till de sälla jaktmarkerna.

Eftersom jag inte gillar att reparera elektronik så är jag av övertygelsen att det är bättre att förekomma än att förekomma. Det vill säga att när man får indiktaion på att elektrolyter eller andra komponenter börjar ge sig så byt dem. På det viset sparar man arbete för sig.

quote:
Och andra sidan är ju ingenting så bra att det inte kan bli bättre.
Nja, det där håller jag inte riktigt med om men det är en helt annan diskussion.
Målet med denna renoveringen var att föra tillbaks kraftaggregatet till nära orginal specifikation och förhindra ett framtida "POFF!", inte att tweaka.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/10 :  08:51:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Spännande! (Äsch, det lät nästan som att det var jag som var Göteborgare,va? )
Kul att du fotar o dokumenterar samtidigt! Känns betryggande att den får en service, så kan grejerna rulla några år till! (Tror min SL köptes ny 1978 i Linköping i ngn hifibutik, så den är lite över 40 år!)


Ja nu lär kraftaggregatet gå i minst 40 år till!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/11 :  18:26:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det går framåt! Halvvägs genom ...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/12 :  10:38:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
...och färdig lött...



och ihop satt samt provkört!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/12 :  10:41:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tja, AlfaGTV, nu har du kraft som håller ett bra tag till din SL1000.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/01/12 :  14:59:19  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Även om det inte syns via forumet, så *bugar och bockar* jag och uttrycker ett stort Tack! Ska bli kul att starta upp SL1000 när PSU så småningom landar här hemma igen. Har du förresten validerat hastigheten på din egen SL1000 efter din renovering?
Jag vet att du kontrollerade spänningarna från PSU'n sist, men jag tvivlar på att evt. avvikelser där skulle återspeglas på rotationshastigheten på skivtallriken?
Jag såg ju en viss avvikelse när jag mätte tidigare, men ville inte gå vidare med justeringar förrän PSU var rätt o riktig.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/01/12 :  16:26:30  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Kan man inte se sådant med stroboskopet. Annars kan man mäta frekvensen med en speciell mätskiva (3,15KHz). Förresten så finns det nog bara sådana skivor för 33 1/3 varv. Det där kan nog bli ett problem som får lösas med lite matematik och med en frekvensräknare.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/12 :  17:42:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
Har du förresten validerat hastigheten på din egen SL1000 efter din renovering?

Nja, validerat och validerat, jag kollade på hur snabbt den startade. den var snabbare upp i fart och hade mindre överskjut om jag tittade på storboskopet.
quote:
Jag vet att du kontrollerade spänningarna från PSU'n sist, men jag tvivlar på att evt. avvikelser där skulle återspeglas på rotationshastigheten på skivtallriken?

Nja, jag kan tänka mig att kraftaggregatet påverkar på det viset att om spänningarna svajar/sjunker under accelerations-fasen så för man in osäkerheter i regler-looparna och därmed kan det påverka.
quote:
Jag såg ju en viss avvikelse när jag mätte tidigare, men ville inte gå vidare med justeringar förrän PSU var rätt o riktig.


Äh, nu har ju jag också varit tvungen att mäta...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/01/12 :  17:56:40  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tänkte nog lite fel i mitt tidigare inlägg. Som jag ser det kan man nog bara lita på stroboskopet. När jag startar upp min SL 1000 så går spelaren upp till rätt hastighet på en 1/10 sekund. Min spelare är byggd 1984.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/01/12 :  18:08:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Njjae, jag tror att man behöver validera klockkretsen för att säkerställa att den riktiga hastigheten verkligen är 33 1/3 rpm.

Jag hittade ju mina gamla mätningar och med ett bergfast stroboskop så mäter min app ca 33.42rpm, alltså ca 0,25% över normerad hastighet. Om jag lägger en gammal stroboskopskiva och belyser denna med en 50Hz lampa är det tydligt att Technicsen faktiskt går några promille för fort...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/12 :  18:11:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Med mitt kraftaggregat blev det så här:



Och med AlfaGTV's nyrenoverade blev det så här:



Jag är inte säker på att skillnaderna i mätningarna är korrekta, men om de är det så är AlfaGTV's aggregat aning vassare än mitt. Aggregaten är inte 100% lika i komponentval, eventuellt kanske det slår igenom? Vad vet jag?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/12 :  18:16:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Din maskin går lite fort och min går lite långsamt. Tillsammans går de kanske rätt?

Jag tror också att vi är nere på skillnader som är så små att det behövs korrekta mätinstrument för att mäta skillnaderna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2020/01/12 :  18:31:31  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
quote:
Om jag lägger en gammal stroboskopskiva och belyser denna med en 50Hz lampa är det tydligt att Technicsen faktiskt går några promille för fort...

Vad menar du med en gammal stroboskopskiva? Jag har nu testat med två olika skivor som är tillverkade av Garrard. Jag kan då ana att den optiska mätningen inte är lika stabil som med skivspelarens eget stroboskop. Nätfrekvensen hur stabil är den? Och egentligen har det någon betydelse? Det får mig att tänka på rullbandspelare som har en avvikelse på 0,2% innan man införde kristallstyrning. Jag har varit med om att det inte gått att klippa ihop en inspelning gjord i början och slutet av en 10,5" spole.

Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2020/01/12 :  20:05:49  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message  Reply
Kanske inte superexakt men det funkar okay att mäta hastigheten med en app i telefonen tex https://play.google.com/store/apps/details?id=com.apkossa.rpmeter&gl=SE

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/01/15 :  11:44:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Vad menar du med en gammal stroboskopskiva?

Jag tror min kommer från en Lenco:

Sen har jag en App i telefonen som erbjuder frekvensanpassat stroboskop, eller ett lysrör för den delen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2020/01/15 11:54:04
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/01/15 :  13:16:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Mätningarna jag gjort är gjorda med en smartphone med en app placerad i centrum av skivtallriken på en skivklämma. Jag har ingen aning hur exakt det kan vara. Av grafen den presenterar på mätningen syns det att den samplar ganska många gånger per sekund, vinkelupplösningen verkar ligga på under 0.1 grad.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2020/01/15 :  13:30:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag kör med Strobe light techometer. En gratisapp som använder mobilblixten till vald stobe-frekvens


Jag har samma Lenco strobe-skiva som du AlfaGTV. Men då den är relativt liten så är dessa tydligare att se:
https://www.vinylengine.com/ve_downloads/index.php?4_speed_50hz_strobe.pdf

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000