HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 VBA i Excel, HJ컴컴컴LP!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/14 :  17:14:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, oj, nu har jag ett roligt projekt som kommer att ta en hel del tid innan jag ftt till det.

Har vi ngon med lite VBA-erfarenhet hr som vill snacka lite?

Jag vill bearbeta en excel-dump frn mitt oscilloskop. Hur sjutton detekterar jag frekvens och amplitud i min data-dump?

All hjlp uppskattas!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och gare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/14 :  18:13:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hr r en lnk till det oscilloskopet som ger mig data-dumparna.

http://www.hantek.com/en/ProductDetail_2_10164.html

Go to Top of Page

nikwin
Administrator

472 Posts

Posted - 2019/10/15 :  16:18:54  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Vad innehller dump filen har du ngot exempel som man kan ta del av.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/15 :  18:08:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har inte gjort ngon mtning p en bandspelare n utan bara lekt lite med att logga den inbyggda frekvensgeneratorn. Den filen jag loggat ligger hr!

Go to Top of Page

nikwin
Administrator

472 Posts

Posted - 2019/10/15 :  19:27:23  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Om jag tolkar filen rtt s innehller den bara volten vid ett givet tillflle.
Den mter volten som gr upp och ner s ngon form av sinus kurva har du mtt.
Men mer fr jag inte ut av vad som str i filen.

Vad r det du vill gra med informationen.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
Administrator

472 Posts

Posted - 2019/10/15 :  19:49:30  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Fick fram en sinus kurva och det verkar vara en ton lngre har jag inte kommit
Go to Top of Page

soundbrigade
Kyrillifil

7127 Posts

Posted - 2019/10/15 :  20:25:35  Show Profile  Visit soundbrigade's Homepage Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hrrrm .... det r vl, hoppas jag, SP횼NING som avges.

Jag minns ett BASIC-program publicerat i BYTE (vill jag minnas) och som gjorde en enkel fouriertransform, som kunde vaska fram en signal ur en brusig bakgrund. Finge jag ett halvr p mig skulle jag nog kunna leta fram artikeln.

If The Facts Do Not Conform To The Theory, They Must Be Disposed Of.
Maiers Lag
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/16 :  09:27:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Slutmlet r ett/flera macron som rknar ut frekvensen och amplitud ur en loggad stegad sekvens av sinus-vgor.

Den loggfilen jag delade r en enda stabil sinus som jag tnkte var ett delsteg innan jag frsker mig p den stegade sekvensen.

Min tanke var att bygga ett macro som rknar fram var peakarna r och sedan rknar antalet sampel mellan dem. Det vill sga, genom att hitta peaken kan macrot tala om hur stor r amplituden r och sedan rkna fram periodtiden.

Rtt eller fel s tnkte jag att om jag klarar det p min "konstanta sinus"-testfil s provar jag det macrot p en stegad sinus-fil fr att se om det duger eller om jag mste gra ngot nnu mer avancerat fr att klara mina frekvens-svep.

@soundbrigade, den FFT'n hade varit frck att prova p! Det fr jag nog ska upp mer info om!

Go to Top of Page

nikwin
Administrator

472 Posts

Posted - 2019/10/16 :  16:22:20  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det lter som verkurs fr mig.
Att ta fram en kurva och se volten var inga problem i excel men att se vilken frekvens fick jag inte till.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/16 :  16:25:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det r databehandlingen i VBA jag r ute efter.

Go to Top of Page

peterh
Member

606 Posts

Posted - 2019/10/16 :  23:00:33  Show Profile  Visit peterh's Homepage Send peterh a Private Message  Reply
Nu r jag inte imponerad av databehandlingen i VBA, se hellre p matlanb och dess
fria cloner :
https://dspguru.com/dsp/links/matlab-clones/

Musik som rr med rr
http://tubular-well.se

Go to Top of Page

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/17 :  12:36:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
S lnge man kan anvnda mina data-dumpar frn oscilloskopet s spelar det ju ingen strre roll vilket verktyg jag anvnder. Tack fr tipset, jag skall kolla p de dr.

Go to Top of Page

secanbj
Member

615 Posts

Posted - 2019/10/17 :  13:24:03  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
av ren nyfikenhet, vad r frekvensen p den dumpfil du delar.

PS Anledning r s klart att verifiera ifall man tnker rtt, sjlv sger min enkla excelkunskap typ 11.7 Hz DS

Edited by - secanbj on 2019/10/17 13:51:57
Go to Top of Page

Pac
Administrator

21363 Posts

Posted - 2019/10/18 :  11:42:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, det har jag glmt.
Det r 2ms mellan samplena och med en period-"tid" p ca 40 samples enligt excel-filen borde det vara ngonstans runt 12Hz. Dina 11,7 r nog ganska spot on.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades p 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000