HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 VBA i Excel, HJÄÄÄÄÄÄLP!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/14 :  17:14:34  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, oj, nu har jag ett roligt projekt som kommer att ta en hel del tid innan jag fått till det.

Har vi någon med lite VBA-erfarenhet här som vill snacka lite?

Jag vill bearbeta en excel-dump från mitt oscilloskop. Hur sjutton detekterar jag frekvens och amplitud i min data-dump?

All hjälp uppskattas!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/14 :  18:13:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Här är en länk till det oscilloskopet som ger mig data-dumparna.

http://www.hantek.com/en/ProductDetail_2_10164.html

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/10/15 :  16:18:54  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Vad innehåller dump filen har du något exempel som man kan ta del av.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/15 :  18:08:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har inte gjort någon mätning på en bandspelare än utan bara lekt lite med att logga den inbyggda frekvensgeneratorn. Den filen jag loggat ligger här!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/10/15 :  19:27:23  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Om jag tolkar filen rätt så innehåller den bara volten vid ett givet tillfälle.
Den mäter volten som går upp och ner så någon form av sinus kurva har du mätt.
Men mer får jag inte ut av vad som står i filen.

Vad är det du vill göra med informationen.

//Niklas
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/10/15 :  19:49:30  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Fick fram en sinus kurva och det verkar vara en ton längre har jag inte kommit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2019/10/15 :  20:25:35  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Hrrrm .... det är väl, hoppas jag, SPÄNNING som avges.

Jag minns ett BASIC-program publicerat i BYTE (vill jag minnas) och som gjorde en enkel fouriertransform, som kunde vaska fram en signal ur en brusig bakgrund. Finge jag ett halvår på mig skulle jag nog kunna leta fram artikeln.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/16 :  09:27:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Slutmålet är ett/flera macron som räknar ut frekvensen och amplitud ur en loggad stegad sekvens av sinus-vågor.

Den loggfilen jag delade är en enda stabil sinus som jag tänkte var ett delsteg innan jag försöker mig på den stegade sekvensen.

Min tanke var att bygga ett macro som räknar fram var peakarna är och sedan räknar antalet sampel mellan dem. Det vill säga, genom att hitta peaken kan macrot tala om hur stor är amplituden är och sedan räkna fram periodtiden.

Rätt eller fel så tänkte jag att om jag klarar det på min "konstanta sinus"-testfil så provar jag det macrot på en stegad sinus-fil för att se om det duger eller om jag måste göra något ännu mer avancerat för att klara mina frekvens-svep.

@soundbrigade, den FFT'n hade varit fräck att prova på! Det får jag nog söka upp mer info om!



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2019/10/16 :  16:22:20  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Det låter som överkurs för mig.
Att ta fram en kurva och se volten var inga problem i excel men att se vilken frekvens fick jag inte till.

//Niklas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/16 :  16:25:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är databehandlingen i VBA jag är ute efter.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2019/10/16 :  23:00:33  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Nu är jag inte imponerad av databehandlingen i VBA, se hellre på matlanb och dess
fria cloner :
https://dspguru.com/dsp/links/matlab-clones/
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/17 :  12:36:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så länge man kan använda mina data-dumpar från oscilloskopet så spelar det ju ingen större roll vilket verktyg jag använder. Tack för tipset, jag skall kolla på de där.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2019/10/17 :  13:24:03  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
av ren nyfikenhet, vad är frekvensen på den dumpfil du delar.

PS Anledning är så klart att verifiera ifall man tänker rätt, själv säger min enkla excelkunskap typ 11.7 Hz DS

Edited by - secanbj on 2019/10/17 13:51:57
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/10/18 :  11:42:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Oj, det har jag glömt.
Det är 2ms mellan samplena och med en period-"tid" på ca 40 samples enligt excel-filen borde det vara någonstans runt 12Hz. Dina 11,7 är nog ganska spot on.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000