HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Helt livlösa Scan-Speak Classic 18W/8535-00
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/07/22 :  02:38:08  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Jag hade ett par Scan-Speak Classic 18W/8535-00 liggande sedan ca 10 år tillbaka. När jag testade dem så var de helt livlösa båda två. Inte ett ljud gav de ifrån sig. Vet någon vad som kan ha hänt dem? De har legat i sin originalförpackning i varmgarage i ca 10 år. Eller är det något jag har missat som man måste göra med elementen för att då igång dem? Tillhörande diskanter funkade däremot utmärkt.

Tacksam för svar!

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/07/22 :  07:02:06  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Prova att mäta upp dem, en vanlig resistansmätning med en multimeter borde kunna svara på vad som är galet, tio år är rätt lång tid, kan vara korrossion, du ser ingen missfärgning någonstans? eller hör något skrapande omdu rör lite på konen? så lång tid i en halvbra miljö kan vara lika illa som två år i en fuktig källare om elemwntet inte är konstruerat med otrevliga miljöer i åtanke.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/07/22 :  21:32:11  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Själva elementen ser fräscha ut och likaså kopplingarna och trådningen. De skrapar inget utan verkar lika mjuka som när de var nya. Jag ska se om jag kan testa med en multimeter (kan vara bra att köpa in). Kanske kan prova att t en tops med lite sprit på och rengöra anslutningarna lite försiktigt och se vad som händer?

Föresten, vet du någon bra guide för att lära sig att testa delningsfilter, som nybörjare hur vet man om delningsfiltret fungerar som det ska? #128513;

Blir borta en vecka så kan inte testa förrän om några dagar.
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/07/29 :  22:16:26  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Nu har jag ohm-mätt både diskanterna som jag har och bas/mellan som inte ger ifrån sig något ljud. Diskanterna visar 6 medan basarna/mellan inte visar något alls. Då har jag mätt från de tunna trådar som går in i själva spolen, närmsta punkterna till varandra där jag har möjlighet att mäta. Inget utslag på någon av de två elementen.

Vad betyder detta?

Är det spolarna i högtalarna som är sönder?
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/07/31 :  17:57:21  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Beställde nya element från Hifikit.se :)

Nu spelas högtalarna in...
Go to Top of Page

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2019/08/03 :  18:55:44  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Hade varit väldigt intressant att få veta varför talspolarna gått sönder. Ska du slänga elementen får du hemskt gärna ta isär och kika om du kan se något eller ännu hellre ta några bilder. Gissar själv på att tråden korroderat sönder p.g.a. dåligt lim.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/04 :  23:11:17  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Jag kan se om det går att plocka isär dem på något enkelt sätt. Återkommer.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/08/05 :  10:10:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Njae, något enkelt sätt finns inte. Du får skära upphängningarna för att få ur konerna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/10 :  18:21:30  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Kan skänka de defekta elementen om någon är intresserad och står för frakt.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2019/08/11 :  08:43:36  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Hej Fred_J

Jag tar gärna över de defekta två!
Med vänlig hälsning, highfive

Skickar dig ett PM med min adress

Edited by - highfive on 2019/08/11 08:44:03
Go to Top of Page

Fred_J
Member

256 Posts

Posted - 2019/08/20 :  23:26:59  Show Profile Send Fred_J a Private Message  Reply
Hur gick det med elementen. Fick du liv i dem?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000