HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lämpligt baselement till K-25 horn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2019/08/18 :  14:50:36  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Är inne på att byta ut elementen 12" i bashornen ( K-25)
Befintliga är Kappa Pro 12, tror inte dessa är optimala i hornkonstruktioner
Skulle något av dessa från Beyma fungera
12P80NDV2 eller Liberty 8 alternativt om det finns något bättre
Har tyvärr inte hunnit lära mig Hornresp utan alltid fått hjälp på forumet. Bifogar bild på hornen och indata, hoppas att det fungerar med uppladdningen

https://imgur.com/sZdgbCo

https://imgur.com/DVochSC


Torbjörn

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  09:27:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Jag är trött bortom all rimlighet så jag kan ha gjort div fel, men annars så ser Beyma 12P80Nd v2 ut att passa riktigt finfint i K-25.

Det är ruggigt bra element med låg rörlig massa, rejält med Bl och rimligt låg Le. Allt borgar för bra transienter, ett rent och skarpskuret välupplöst ljud.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2019/08/19 :  13:39:49  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Tack för hjälpen och även under tiden jag byggde hornen 2014. Det var Ingvar Ahlberg som föreslog elementvalet på den tiden. Senare kom Liberty 8 som då blev Ingvars första val. Hur fungerar den i hornen i förhållande till 12P80NDV2. Kappa Pro 12 basen var en annan forumsmedlems val ( Linnear ) tror jag.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/08/19 :  15:36:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tror att Liberty8 fungerar bra på låga volymer, men de är rätt känsliga för snedbelastningar och skevning pga hornladdning (högt Vas indikerar mjuka och följsamma upphängningar).

Säkert jätteroliga om du bara driver dem med en watt eller två, men annars inget jag rekomenderar till bashorn. De har väldigt små fördelar över Beyma 12P80Nd v2 om du inte jagar varje sista tiondels dB verkningsgrad från minimal förstärkareffekt.



Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2019/08/19 :  20:23:50  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Tack, då kör jag på 12P80 elementen. Återkommer o berättar hur det blev
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000