HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 nissew Mera Münchenbilder 2019
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/05 :  17:13:24  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Kaiser Acoustic. Här lät det mycket övertygande, högtalarna blir större för varje år.
Tidigare har det varit stativare men nu är det fullvuxet, så också ljudet.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/05 :  17:15:25  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här kan vi se deras nya mellanregister från Scan-Speak med oval talspole.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/05 :  17:26:33  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Hos Harbeth sjönk jag ganska trött ner för en stunds vila och för att lyssna på deras nya monitor 40.2. Jag har förvisso aldrig varit någon älskare av Harbeth tidigare, och blev det inte nu heller.
Jag har alltid tidigare upplevt dem alldeles för laid back för min smak.
Dessa upplevde jag som tydligt lådresonanta, kvinnoröster fungerade inte alls, jag gissar på
fasproblem i filtret. Nej här blev ingen vila!


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/06 08:40:28
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2019/06/05 :  19:05:25  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Intressant att du också noterar lådresonans som karaktär. Precis min uppfattning från någon mässa nyligen. Annars har jag gillat de mindre modellerna, speciellt när dom drivs av trevliga rörkonstruktioner som Ear eller Leben. Visst är det tydligt med faskonstigheter i filtren, efter FIR-övningarna hos dig och labbande här hemma så är det väldigt tydligt när man råkar på samma problem igen!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/06 :  08:47:33  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Man kan ju också misstänka att jag hörde rumsresonanser, men jag flyttade runt till olika positioner så jag är ganska säker på att det var resonanser från lådan, fasdistortion har
vi tydligen blivit allergiska imot sedan våra expriment och jag har alltid med mig min specialskiva
den knäcker de flesta högtalarna med filterproblem.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/06 :  08:56:38  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Nubert Nuvero 170, Det här var en av årets största överraskningar för mig.
Hög och slank. Ljudet var distinkt fylligt och mycket behagligt. Jag har sett Nubert tidigare men aldrig lyssnat på dem.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/06 :  09:10:20  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Goebels, Det här rummet gillade jag, stort ljud, mäktigt, tyskt ordning och reda om man nu kan beskriva ljud så. Jag tror matchningen med rörelektroniken och högtalarna var sällsamt lyckad.
Men de är inte små att baxa in i vardagsrummet


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/06 09:14:03
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/06 :  17:55:17  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Von Schweikert Ultra 11, Fantastiskt vacker och välbyggd högtalare, mycket läcker färg.
Spelar härligt stort med rätt musik, punchigt och luftigt.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/06 18:02:02
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/06 :  17:58:26  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Spelar bipolärt, vilket hörs tydligt på ljudbilden som är lite annorlunda.
Gott om inställningsmöjligheter.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  08:59:06  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Sigma Acustic MAAT XAG, Ännu en stor italienare. Stort tungt ljud, men även ett bra övre register, men det var svårt att hitta en bra position i rummet, som var ganska stort men kändes ändå för litet för dessa bjässar.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  09:06:00  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Stein Music XL, de här dipolerna med sitt stora mellanregisterhorn,( i år knallrött) har varit något av mina favoriter varje år, de kan prestera bra i varje register om musiken är den rätta, kan ibland bli något påträngande i mellanregistret.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  09:16:48  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Alexsander Scherf, från Conserto Köln var som vanligt hos MBL. Han höll en mycket uppskattad demonstration av dels MBLs högtalare och elektronik, men framför allt om Conserto Köln's
inspelningar av klassisk musik på tidstypiska instrument.



...och han spelade naturligtvis även på sin cello, mycket intressant att jämföra högtalare mot livemusic. MBL är en fantastiskt bra högtalare, kunde konstateras.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/07 09:18:18
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  11:52:08  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Paradigm med Anthem elektronik. Jag har inte tidigare lyssnat så noga på Paradigm, men
jag måste erkänna att de är väl värda en lyssning. Mycket detaljerade och klara, inte mycket att klaga på.



Minst sagt biffiga basar.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/07 11:53:01
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  12:55:26  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Jag måste skriva lite om dessa fantastiska åldringar med 90 år på nacken!!! Hur coola som helst Jag tror alla i rummet gillade vad de fick höra bla. svensk körmusik. Där fanns många som smålog och stampade takten. En eloge till denne sydkorean som varje år förser oss med dessa ljudupplevelser!



Det här hornet från 1927 som dessutom är tillverkat i papier maché.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/07 16:59:22
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  17:45:47  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Här en högtalare som jag tappat bort namnet på tyvärr, den här gillade jag, fantastiskt ljud luftig som Carlsson men med en pregnans som stack ut, mycket beroende på det lite mystiska diskantelementet,
Bend Wave Diagram. Kanske inte det tyngsta ljudet men absolut ett av de njutbaraste.
Samtliga element hade korgar i massiv brons. Rena konstverken.




Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/07 17:47:43
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2019/06/07 :  18:46:03  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Sigma Acustic MAAT XAG

Äntligen lite RIKTIGA högtalare! Manligt...

Tack för fina bilder

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/07 :  23:01:26  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Ja här hade du trivts amatören!
En av många riktigt stora högtalare i år, jag kanske inte tycker det alltid är saliggörande,
men ett stabilt bottenfundament ger ändå en tyngd som många stativare aldrig når!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  10:17:57  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Några stora horn som avslutning.
Cressaro Horn Audio. Bra dynamik, ganska tufft ljud.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  10:21:29  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
ESD. Det här systemet presterade tungt, bra bas. Observera att de står på hjul, kanske smart om man behöver flytta runt dem.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  10:30:45  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Mera ESD, det här 5-vägs hornsystemet med field coil element blev nog det system som imponerade mest. Fruktansvärt bra dynamik, här blev jag sittande och njöt i fulla drag.
Jag kan kanske inte påstå att det lät helt rätt i alla register på all musik, med herre jesus vilket drag! Bara detta system var värt hela resan.






Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  10:39:06  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Slut för denna gång!
Hoppas vi ses nästa år i München!

nisseW.


Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2019/06/08 :  10:54:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Kanonfina bilder och roligt att läsa dina reflektioner. Tack för att vi fick vara med lite på din resa.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  11:41:44  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Tack själv Pac, för dina bilder och tankar!
Jag tycker själv det är kul att läsa andras reportage, så man har ju en viss press
att bidra med något lite själv. Men jag håller mig till högtalarna, klart lättare
att förstå sig på!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2019/06/08 :  21:20:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag får be att tacka båda två, när nu herrarna förekommer i samma tråd.

En stund hade jag en halvknäpp plan på att avverka först Photokina i Köln och sedan HiFi i Mûnchen, då de var planerade till samma vecka. Dock föll det hela på att Photokina sköts fram, då alla hade bränt krutet på mässan innan på hösten (de ändrade till vårmässa istället för höstmässa).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/06/08 :  22:38:25  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Photokina Köln och sedan High End München....det ska jag komma ihåg.
Jag var på Photokina i början av 80 talet, den var minst 5 ggr. större än High End.
Först nattbuss ner och sedan direkt till mässan det var tufft!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!

Edited by - nisseW on 2019/06/08 22:39:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000