Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/10 : 18:52:35
|
Jag menar inte att kritisera dig lampuradio.
Jag menar mest att lyssnar man ett par Klipschhorn drivna av schysst rörelektronik så kan man med rätta undra vad som har blivit bättre sedan 1946??? Visst kommer dagens grejor med blå lysdioder, fjärrkontroll och streaming, men jag tycker inte ljudkvaliteten är så strålande mycket bättre som man kunde förvänta sig efter 73 år. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/06/10 : 19:01:36
|
Det är lugnt, jag tar inte illa upp. Lite diskussioner är bra för blodomloppet... Det senaste som skrevs "... lyssnar man ett par Klipschhorn drivna av schysst rörelektronik så kan man med rätta undra vad som har blivit bättre sedan 1946???" kunde varit min egen kommentar :) |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/11 : 10:11:27
|
https://youtu.be/sxt5rxF_PdI
Bra video om fysiken bakom en gitarr och försök att syntetisera ett trovärdigt gitarrljud. För att förbättra modellen så behöver han komplex och tung-processad icke-linjäritet. Detta motsäger "allt i musik är sinusvågor" rätt påtagligt.
https://youtu.be/Cc1-Rq0nSVo
Ännu en intressant video om icke-linjäritet i musikinstrument.
Återigen så vill jag påpeka att framtiden för Hifi är att (åter)skapa förmågan att reproducera ickelinjära ljud på ett trovärdigt sätt. Ett JBL E130 eller en Lowther PM4a är bättre på det än en Vifa P21WO-20-08 - därav ordet "åter" inom parantes ovan.
Danleys Synergyhorn är bättre på det än tex "rektangulara lådor i MDF med två ytmonterade element och ett passivt filter" som lite förenklat sammanfattar de flesta såkallade hifihögtalare idag.
Så för att svara på originalfrågan i tråden så är, enligt mig, den enskilt största skillnaden mellan billig konsument-hifi och riktigt bra grejor förmågan att på ett trovärdigt sätt återge de ickelinjära vågformerna från verkliga instrument.
Att konstruera högtalare och digitalelektronik för att återge sinusvågor med låg THD är som att att konstruera bilar för att klara en spikrak och helt slät väg där bilen skall kunna accelera upp till en viss hastighet och sedan bromsa in till stillastående i ett jämnt förlopp.
Att frångå sinusvåg och till viss del THD som rättsnöre, är som att inse att en bil måste klara ojämna grusvägar, tjälskador, fartgupp, halka, snäva svängar, plötsliga inbromsningar och allt annat som gör trafiken till en spännande utmaning med några hundra dödsfall i Sverige varje år.
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2019/06/15 : 02:12:35
|
Citerar mig själv från annan tråd: quote: Jag roade mig med att spela Sara Brightman "Fly To Paradise" från albumet "Hymn", via Tidal i Master-kvalité, på riktigt hög volym (över 100dB) på Fjorgyn-systemet. Inte var dag man sitter med gåshud, tuppaskinn, över hela kroppen när kören tar i för allt de kan och samtidigt med full separation! https://www.youtube.com/watch?v=YM6kKekw3xc
Så, gåshud, tuppskin, kalla kårar längs ryggraden, håret reser sig på armarna, foten stampar frenetiskt i takt, snålvattnet rinner i mungipan och man totalvägrar att stänga av utan vill ha mer, mer, mer....! Då, kaa, ä de bra!
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/16 : 08:46:11
|
Lätta koner, hög verkningsgrad, starka magnetsystem, stor strålande yta..
Kan tänka mig att det är rätt mycket stampa takten hemma hos dig Amatören! |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 05:43:52
|
Jag menar att begreppet återgivning innebär ett så ofärgat ljud som möjligt. I detta ingår högtalare och rum vilket är svårt att bedöma neutraliteten på. Resten av apparaterna ska i möligaste mån låta som 2 cm solid kopparkabel hur trist detta än låter. Hurinspelning är gjord vet man ju sällan.
Man kan skapa trevligt ljud som är trevligare attt lyssna på.och kanske mer njutbart o kul,inge fel med det,men då är det inte längre återgivning menar jag.
Det är förvånnansvärt sällan som pris och ljudkvalle på apparater följs åt. Finns mycke pengar att spara här.
Mäta behöver mman inte heller. ABX-lyssning är en bättre ide om man är rabiat objektiktivist. Sånt kan man förstås skita högaktningsfullt i om man kan tönka sig att konstant byta apparater i jakten på kul o treligt ljud.
Vetenskap är exakt definierat så det är helt felaktigt att hitta på nya betydelser för det. Man kan kolla SAOL tex. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 07:30:08
|
quote: Jag menar att begreppet återgivning innebär ett så ofärgat ljud som möjligt
"Ofärgat" innebär väl "frihet från" färgningar såsom lådresonanser, konuppbrytningar, EQ och andra tonkurveförändrande brister.
Jag pratar snarare om oförmågan att faktiskt återge komplexa signaler, vilket kanske inte i sig upplevs som ett "färgat" ljud. Hifi idag är optimerad mot enkla mätvärden såsom distortion vid en mätning av en reproducerad sinusvåg och slät tonkurva, vilket ger ett slätt och trist "ofärgat" ljud. Bristande dynamik och låg upplösning upplevs inte som en färgning, men det är betydligt värre för upplevelsen än lite ojämn tonkurva.
Problemet är att man pga brister i material och konstruktion måste acceptera ojämn tonkurva och lite yvig resonant karaktär för att kunna få detaljerna och upplösningen. Det är lätt att peka på de "ytliga" bristerna bara för att tvingas svälja att lösningen på de bristerna oxå tar bort det mesta av upplösningen, detaljeringsgraden och den dynamiska spänsten.
Står man en meter från trummor eller en saxophon där musikerna ger järnet så tänker man inte riktigt på tonal balans eller grad av färgning. Den mest påtagliga karaktären av levande musik är just den dynamiska spänsten och den så svårbeskrivna levande omedelbarheten.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 07:41:29
|
quote: Vetenskap är exakt definierat så det är helt felaktigt att hitta på nya betydelser för det
Vetenskap är långt ifrån exakt och väldefinierad. Den är en "work in progress" där man använder sig av den teorin som verkar stämma bäst just nu. Det finns tex ingen exakt förklaring på nått så vardagligt som masströghet. Fysiker hittar ständigt på allt mer extrema och desperata förklaringsmodeller för "dark matter" och "dark energy", vilket knappast övertygar mig om att vetenskapen är vidare exakt eller väl definierad.
Hade några enkla vetenskapliga modeller varit det kompletta svaret på problemet med ljudreproduktion så hade alla förstärkare och högtalare låtit perfekt idag. Så är det inte, utan det finns lika många unika karaktärer som det finns tillverkare som alla utlovar "den perfekta högtalaren" eller "den perfekta förstärkaren".
|
Edited by - Circlomanen on 2019/06/27 07:44:56 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 13:01:59
|
Det finns bra vetenskap och dålig. Det exempel du tar upp är väl exempel på det senare. Återgivning är att tex komma så nära det ursprungliga liveljudet som möjligt. Saknar inspelningen detta liveljud är det ju inspelningen det är fel på.
quote: Hade några enkla vetenskapliga modeller varit det kompletta svaret på problemet med ljudreproduktion så hade alla förstärkare och högtalare låtit perfekt idag. Så är det inte, utan det finns lika många unika karaktärer som det finns tillverkare som alla utlovar "den perfekta högtalaren" eller "den perfekta förstärkaren".
Här är vi faktiskt helt eniga. Vetenskap om ljudåtergivning är ganska komplicerade saker. Vad tillverkarna utlovar tycker jag man kan skita i. Det stämmer nästan aldrig vilket du själv är inne på.
quote: Ofärgat" innebär väl "frihet från" färgningar såsom lådresonanser, konuppbrytningar, EQ och andra tonkurveförändrande brister.
Ja
quote: Jag pratar snarare om oförmågan att faktiskt återge komplexa signaler, vilket kanske inte i sig upplevs som ett "färgat" ljud. Hifi idag är optimerad mot enkla mätvärden såsom distortion vid en mätning av en reproducerad sinusvåg och slät tonkurva, vilket ger ett slätt och trist "ofärgat" ljud. Bristande dynamik och låg upplösning upplevs inte som en färgning, men det är betydligt värre för upplevelsen än lite ojämn tonkurva.
Problemet är att man pga brister i material och konstruktion måste acceptera ojämn tonkurva och lite yvig resonant karaktär för att kunna få detaljerna och upplösningen. Det är lätt att peka på de "ytliga" bristerna bara för att tvingas svälja att lösningen på de bristerna oxå tar bort det mesta av upplösningen, detaljeringsgraden och den dynamiska spänsten. Står man en meter från trummor eller en saxophon där musikerna ger järnet så tänker man inte riktigt på tonal balans eller grad av färgning. Den mest påtagliga karaktären av levande musik är just den dynamiska spänsten och den så svårbeskrivna levande omedelbarheten.
Nä. Man "måste" inte något som helst. Allt är tillåtet. Accepterar man ojämn tonkurva resonant karaktär har man kommit långt från återgivningsbegreppet. Man får då fråga sig om den upplevda dynamiken och detaljerna pga psykoakustisk tolkning upplevs som överdrivna eller inte. Din definition av ofärgat ljud stämmer mycket bra med min egen, men din åsikt om återgivning av komplexa signaler vill jag opponera mig emot. En apparat vars utgångssignal inte låter som ingångssignalen är knappast neutral, men de är självklart ok att föredra sånna apparater om man blir glad av dom som du skriver. Själv tycker jag att sånna apparater tillför en "sameness" som jag kan reta mig på. Tilläggas ska att jag någon gång kopplar in min Edison Triod till diskanterna i mina Orion. Det låter jättetrevligt ett tag, men jag återvänder alltid till mina Sentec PA9. Dessa komplexa signaler du talar om kan man knappast bedöma genom att lyssna på en apparat, dricka vin och tycka. Det är ju bara trams. Vad som upplevs som färgat ljud är nog upp till var och en att bedöma. Att tvärsäkert säga hur olika ljud upplevs är också trams. Man ska vara försiktig med att vara tvärsäker och absolut när man diskuterar lite mer komplicerade saker.
quote: Jag pratar snarare om oförmågan att faktiskt återge komplexa signaler, vilket kanske inte i sig upplevs som ett "färgat" ljud. Hifi idag är optimerad mot enkla mätvärden såsom distortion vid en mätning av en reproducerad sinusvåg och slät tonkurva, vilket ger ett slätt och trist "ofärgat" ljud. Bristande dynamik och låg upplösning upplevs inte som en färgning, men det är betydligt värre för upplevelsen än lite ojämn tonkurva.
Jag anser att mätningar är värdelöst vid bedömning av ljudapparater. Minns Nelson Pass som jag håller högt: "The Ears are no microphones and the Brain is no tape recorder." Däremot kan det vara ett bra hjälpmedel att hitta orsaker till felaktigheter om man är intresserad av sånt, men ljudet bedömer man enklast och bäst med lyssning. Din åsikt om slätt och trist ofärgat ljud skriver jag under på för så kan det faktiskt vara. När det gäller tonkurvor menar jag att det i en apparatkedja med högtalare uppställt i ett rum i en vanlig bostad inte är det första som man retar sig på. Samtidigt är det ett faktum att en apparat som utmärker sig genom sin dynamik knappast kan låta lika som en "neutral" apparat i en ABX- eller F/E-lysning.
|
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 13:38:35
|
Jag är intresserad av hur andra lyssnar för att bedöma t ex en ny högtalare.
jag själv kör med en sak som jag snott från Herb Reichert (Stereophile). Det är att man väljer välkänd inspelning med tydlig solosång. Och så försöker man föreställa sig sångaren och hans mikrofon. Låter det först och främst som en kille som sjunger in i en mikrofon? Sitter eller står han? Hur långt är avståndet mellan sångaren och micken? En bra högtalare gör att man lätt kan svara på såna frågor och lätt se framför sig sångaren och micken. Nästa steg är om man dessutom lätt föreställa sig rummet han står i? Jag vet inte hur vetenskapligt det här är, och man får se upp så man inte blir lurad av en förhöjd "presence region" , men jag tycker det hjälper mig att snabbt få en känsla för framförallt hur väl olika högtalare kan "kommunicera" detta. Det är en av de variabler jag lyssnar efter och jag tycker det är en bra egenskap att börja med. Om inte röster låter verkliga och lätta att "dechiffrera" så hjälper det inte i mina ögon att högtalaren kanske t ex har extremt bra basförmåga. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 15:14:44
|
Hjälper inte i dina ögon? Öron? Närå, men det såg så kul ut.
Finns inget som är fel. Allt är tillåtet och OK. Metoden du för fram kommer kanske resultera i det du vill om du är tillröckligt systmatisk, men frågan är vad som är tillrräckligt av dom egenskaper.du söker. Svårt att benämna metodenn vetenskaplig eftersom det inte går att ge resultaten värden i form av tal eller ja/nej.
Samtidigt kan man hävda att man kan strunta i vetenskapligheten om man tycker att metoden svarar på dom frågor man har. Det är ingen lätt uppgift ens att mäta. Mäter man högisen eller rummet? Måste ju finnas skäl för vetenskapmigheten menar jag. Ett sånt skäl kan vara att försöka få till ett så neutralt ljud som möjligt. Men som sagt det är inte alltid det är önskvärt eller klokt. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
Edited by - AndersP on 2019/06/27 15:24:33 |
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 21:10:58
|
Heh. För mig är väl det här med stereobild visuellt.
Neutralt är svåranvändbart tycker jag. Hur vet man att nåt är neutralt? Menar du frekvenslinjärt? Kanske användbart för de som gör egna akustiska inspelningar som de jämför med.
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/06/27 : 21:15:34
|
Vid en genomläsning känns det som om vissa av oss har sagt ungefär samma sak (+/- lite detaljer) fast med olika ordval. Hur det då har kunnat bli sån debatt kan man ju undra över. Detta med icke-linjära förlopp känns dock som en stötesten. Jag vill gärna förtydliga att min uppfattning av ett sådant fenomen är att det skulle vara nåt som inte är periodiskt på ett "harmoniskt sätt", dvs inte enkelt att analysera som baserat på sinusvågor. Inom det begreppet hamnar ju många förlopp som har med anslag på instrument att göra. Strängknäppande, slag på trummor, transienta förlopp överhuvudtaget. Min grundtes är att sådana förlopp ska kunna fångas upp (av en bra mikrofon), förstärkas (av en bra förstärkare) och sedan återföras till ljudvågor av en bra högtalare. Att en förstärkare återger precis det den får in på ingången är det jag menar med linjäritet - även om inte signalen är "linjär". Jag vill mena, att den problematiken är löst sedan länge när man talar förstärkare, och den tillverkare som inte kan implementera de kraven i en konsumentprodukt ska sluta med sin business. Mätförstärkare till oscilloskop och videoförstärkare till gamla "tjock-TV" har haft specar långt utöver de värsta audiofilkraven sedan 1950-talet, så där ska det inte behöva finnas problem. Utmaningarna ligger i det man kan kalla transduktorerna, mikrofoner och högtalare, som är gränssnittet mellan elektrisk och akustisk signal. Tillsammans med den oändliga mängd olika lyssnarmiljöer som måste hanteras är det uppenbart där utmaningen ligger. |
|
|
Rolfen
100.000-klubben
383 Posts |
Posted - 2019/06/28 : 11:41:55
|
För mig handlar det om musik. Öhmans apostlar snackar mycket om att återge originalet. Vilket funkar bra om man lyssnar på en ensam kvinna med en gitarr. Men vid lite mer komplexa spelningar får man problem. Man måste vara miljonär för att fixa en exakt Berwald inspelning hemma. Betydligt värre blir det om man försöker fixa en arena spelning av AC/DC hemma. Enligt mig handlar all musikuppspelning hemma om komprimering och kompromisser. |
---[Mina prylar]--- |
|
|
AlfaGTV
600.000-klubben
4819 Posts |
Posted - 2019/06/28 : 19:37:16
|
quote: att sådana förlopp ska kunna fångas upp (av en bra mikrofon),
Det här jag har funderat lite över på sistone. Vi är väl ganska ense om att stora membran i högtalare ger en lätthet och naturlighet i att kunna återge bas och midbas, men varför har alla mikrofonen membran i storleksklassen mellan en 25-öring och något större?
Är dessa omvandlare verkligen "linjära" i sitt upptag? |
Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/06/28 : 21:15:16
|
Mikar funkar ju på ett par olika sätt. Membranmikar (dynamiska, kondensator) jobbar med tryckvariationer. De små membranen är till största sannolikhet valda för att hålla nere massan, så att de kan röra sig lätt. Så länge storleken räcker för att flytta talspolen i magnetfältet när tryckvågorna träffar, är det OK, liksom. Dynamiska- och kondensatormikar har lite olika arbetsprincip, men kan ändå sammanföras. Sedan finns bandmikrofoner, som jobbar med hastigheten hos luften när den rör sig - de har inte ett membran, utan ett tunt metallband som påverkas av rörelserna i luften. Även där vill man ha liten massa, men självklart så stort som behövs för att få rimlig utsignal; det finns ingen vinst i att ha stora grejer där.
Högtalare, å andra sidan, ska ju på nåt sätt återskapa de "luftvibrationer" som åstadkommits av stora grejer, tänk bastrummor, och då måste det finnas lite förmåga att skyffla luft. Lång släglängd eller stora membran... Som man säger om stora V8-motorer: "Nothing beats displacement". |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/06/28 : 21:27:58
|
.. och "linjära" vet jag väl inte om de är... Man förväntar sig att mikar ska ha förmågan att rapportera elektriskt hur luften bär fram ljudet till dem, men de har självklart begränsningar, vad gäller amplitud om inte annat. Inom begränsningarna är de nog linjära på så sätt att de inte skapar distorsion, men vid mycket höga ljudtryck kommer det finnas risk att membranen bottnar eller att de går in i ett olinjärt område. Vad gäller transientförlopp har det nog mest med övre gränsfrekvens att göra. Precis som för högtalare har de också problem med en resonansfrekvens (ett mekaniskt system...). Även det kan påverka att man vill ha små membran, eftersom man då får resonansfrekvenser som kanske ligger över hörbart område. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2019/06/29 : 09:35:14
|
https://royerlabs.com/ribbon-basic/
quote: Most microphones can#180;t accurately translate the complex harmonic structures and subtle dynamic variations of sound that make up your tone. But ribbons can! Track with a Royer R-121 on your amp, and then give it a listen. it will sound and feel like you#180;re standing in front of your rig.
The same goes for piano, brass, drums, percussion, strings, voice, and right on down the line. When you#8217;re trying to capture the sound of your instrument #8220;the way it really sounds#8221; ribbons will literally change your life.
Bra artikel om bandmickar.
Såklart att bandmickar låter mycket mer naturtrogna och detaljerade. Deras ultralåga rörliga massa och dess extremt låga brusgolv gör ju att de kan återge just komplexa icke sinusoidala vågformer och de har väldigt lite inbyggd "gating" dvs lågt brusgolv och därmed ett mycket stort dynamiskt omfång och hög upplösning.
|
Edited by - Circlomanen on 2019/06/29 09:36:42 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 21:06:56
|
Mikrofonkapselns storlek kan kopplas till upptagniningens vinkel. En typisk rundtagande mätmik har typiskt 6 mm membran och en stormembranare för sång där mikens och sångarens position kan definieras kan va typ mkt större. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 21:32:24
|
När det gäller "öhmans apostlar" förstår jag vad som menas och att jag nu pekas ut, men jag räknar inte mig själv till dom på minsta vis. Jag hoppas att en diskussion kan föras om dessa saker där olika meningar får föras fram samtidigt med att man visar respekt för alla andra forumkompisar. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/06/30 : 22:05:26
|
Det sägs ju att konsthuvudmikar kan ge en mycket bra upptagning av en ljudhändelse, särskilt om det sedan avlyssnas i hörlurar. Det finns tydligen varianter där man t.o.m. efterapar hörselgången och trumhinnan. En upptagning från exempelvis Berwaldhallen (som nämndes ovan) skulle ju kunna tänkas bli nästan exakt som om man vore där själv, om man spelade in med den metoden. Det betyder inte att man får en optimal upptagning av konserten och alla orkesterns instrumen, men att man får en god återgivning av hur det skulle låtit, om man suttit där själv. Det är som att jämföra att man är personligen på nån form av idrottsevenemang och ser spännande saker hända och sedan jämför med ett otal kamerainspelningar i ett antal olika vinklar. Det säkert intressant att se projektilen gå in i mål genom en kamera som sitter bakom målvakten, men där skulle man troligen inte själv vilja sitta om man vill se själva matchen... Vissa inspelningar av musik blir ju likadana, liksom; en mängd fina upptagningar av enskilda instrument mixas ihop till en ljudmatta, som -kanske- låter bra, men som lika gärna kan låta illa. Vad som är bra ljudåtergivning kan troligen bara avgöras från fall till fall. |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 12:11:29
|
Fakta är att Precis som i en bilmotor räknas slagvolymen ut som membranarea (pi x membranradie upphöjt till 2) x slaglängden. Man kan då hävda att - en 12" måste slå längre än en 15" för att spela lika starkt - längre slag oftast ger mer dist - dom flesta kommeersiella högtalare konstrueras för att passa in i möblemanget hemma vilket innebär att breddmåttet minimeras. Å andra sidan får man problem med spridningen om ett stort element delas för högt eftersom tex ett 12" low mid element har en spridng som knappast passar till tex ett high mid horn. Floyd Toole brukar säga typ ett sånt system fungerar bra inom sina register. Att få registren att spela tillsammans som en enhet är svårare om man inte har tänkt sitta i en tandläkarstol o lyssna eller på långt avstånd. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 19:12:21
|
Jag tycker som lampuraudio att förstärkare som marknadsförs som neutrala ska kunna återge en signal opåverkad från ingång till utgång. Det jag inte visste var att kunskapen om hur dessa egenskaper ska åstadkommas är så till de grader kända och så gamla att dom bör kunna åstadkommas även med rörteknik. Bland dessa dessa neutrala förstärkare ingår knappast min Edison Triod, men jag vet ju att hela anläggningar kan byggas med den tekniken med fantastiska resultat med rätt högtalare. En teknik jag tror kommer är ställbar utgångsimpedans i ffa transistorförstärkare. I en sån bör det mesta utom utgångsjärnens problem i basen kunna provas. |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Rolfen
100.000-klubben
383 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 19:48:57
|
Det var inget påhopp på dig AndersP personligen, men jag köper inte iden om att musik skall återges exakt som originalet. Olika mäniskor lyssnar på olika musik och live musik från stora arenor är omöjlig att återskapa hemma. |
---[Mina prylar]--- |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2019/07/01 : 23:00:37
|
"exakt som originalet" är väl nästan en ren utopi... OK, tänk att man går o lyssnar på en cellovirtuos och spelar in framförandet. Sedan spelar man upp det hela hemma, och tycker att det i princip låter som det lät under uppförandet. Då har man just avnjutit "god ljudåtergivning", i ordets klassiska betydelse. Det som en gång var har sparats och sedan återgivits. Att jämföra inspelning av en riktig akustisk händelse med studiomixade inspelningar, som till stor del består av elektroniska signaler som aldrig nått luften eller någon åhörare överhuvudtaget, är som att jämföra smultronläsk med smultron. Läsken "smakar smultron", typ, men den består inte av smultron. Den består av socker och några intressanta estrar och andra kemikalier - men intrycket är "smultron". Det kan absolut vara gott, men det är kanske inte kriterium på god återgivning. Alltså menar jag att studiomusik kan absolut låta excellent, men det är meningslöst att ta upp det i ett sammanhang där man diskuterar ljudåtergivning (rent semantiskt). Man återger ju inte något som funnits, egentligen, man kan säga att man skapar sin egen ljudupplevelse av en ljudsignal som byggts upp av en stor mängd komponenter. Inget fel i det. |
|
|
Topic |
|