HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Signalkablar koppar vs silver?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/07/24 :  09:58:23  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Mitt enda diy projekt på senare tid var att tillverka egna silverkablar då jag var trött på komersiella kablars pris. Jag köpte relativt tjock silvertråd hos en diy smyckesaffär och värmde krympslang omkring. Sedan tvinnades två ledare. Min tanke var att ännu köra en okopplad metallstrumpa (elfa) omkring men jag låt bli. Det var litet pilligt att löda fast tråden i rca pga att den kompakta silvertråden är styv. Är på det hela taget nöjd.

Om man bygger diy förstärkare skulle jag satsa på silver i singnalväg men inget annat onödigt.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/07/25 :  09:54:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Mitt tips är det som står i Kokboken - det finns tillverkare (Kimber och Goertz t. ex.) som har exakt samma kabel i antingen silver eller koppar. Bara att testa, lyssna och njuta

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2018/07/25 :  10:23:10  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

MartinN skrev:
quote:
Jag har alltid upplevt en luftigare, större och tydligare ljudbild med bättre separation av instrumenten vid byte till silver. Bättre transparens alltså

Det sammanfattar även min uppfattning väldigt bra.
Instrumenten klingar ut tydligare,och röster framträder
oförtäckt.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/07/31 :  16:20:27  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Nybyggda silverkablar låter snäppet bättre än mina kopparkablar med silver/tenn-plätering. Men efter lyssning i går hos linkan kan vi konstatera att det behövs mer fyllighet i basen vilket inte var lika tydligt hos mig, så det behövs jobbas vidare med.

Edited by - Snutten on 2018/08/01 09:06:29
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/08/01 :  09:52:25  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Mera bas, bättre (renare bas) eller mindre bas som sätter mindre rumsmoder i funktion, det är ofta frågan inom hifi.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/08/01 :  14:47:06  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
I min värld så "låter" varken koppar eller silver!
De har olika elektriska egenskaper som kan ge olika resultat beroende på var användes. Men inte fasiken LÅTER de!
Själv använder jag ren koppar då jag anser att den ger den mest neutrala överföringen. Jag vill inte att kabelns eventuella filterverkan ska påverka övriga komponenter att "låta" olika. Jag vill veta vad de olika ingående apparaterna ger för lyssningen, så därför så korrekt (gärna lite över-) dimensionerade, neutrala kablar som möjligt.

Det bästa vore kanske om man kunde slopa både kablar och kontakter i så stor utsträckning som möjligt.
Kanske trådlös överföring är framtidens melodi! Men då kommer väl diskussionen bli om olika luft, temperatur, fuktighet, antenner m.m. påverkar överföringen av ettorna och nollorna

My five cent...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2018/08/01 14:49:38
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/08/01 :  15:39:41  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Tyvärr tycker jag att nästan allt kan påverka ljudet inom hifi (undantagsvis akustiska leksaker i storlek tennisboll att hänga upp i rummet eller placera ovanpå högtalarna eller annat liknande hokus pokus). Men nog anser jag ändå att kablar påverkar ljudet och silver funkar bäst hos mig, kanske för att jag lyssnar mest på klassiskt och jazz.

Ta till exempel en cd spelare. Läsverkets montering kan påverka. Typ av nätdel kan påverka. Typ av transformator kan påverka. Filtrering av strömmen kan påverka. Apparatfötterna kan påverka. Opampar kan påverka. Dacchip och digitalfilter kan påverka. Osv....
Det jag inte tänker prova hemma är att byta till guldsäkringar. Skeptisk
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2018/08/01 :  15:49:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Visst är ingen kabel den bästa kabeln. Därför kör jag integrerad förstärkare men måste dock ha kabel till källan pga kvalitetskrav.

The Absolute Sound har på webbsidan en jämförelse av flac och wav och påstår sig kunna statistiskt visa att wav är bättre än flac fast de återskapar samma bitflöde. Dock använde de sig en dator som server och de medger att jitter i datorns dekompression kan påverka. Själv har jag valt flac från nas till nätverksspelare och låter spelaren göra omvandlingen.

http://www.theabsolutesound.com/articles/new-methods-for-quantifying-sonic-performance-part-two/

Edited by - MartinN on 2018/08/01 16:10:12
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/08/01 :  20:01:58  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Trådlöst... Påverkan av alla de kretsar som är inblandade i modulering, sändning, mottagning och demodulering bör rimligen ha mer inverkan på ljudet än några meter signalkabel. Ska det vara digitaliserad trådlös överföring kommer ju ADC och DAC med i bilden också. Jag är skeptisk till att det kan bli bättre ljud på det viset, frånsett möjligen om man jämför med användandet av nån typ av tramskabel mellan enheterna (gammal ringledning eller lampsladd eller nåt). Den roll kabelledarnas material spelar för ljudkvaliteten känns ännu outredd för min del, mycket beroende på att jag helt enkelt inte förstår hur materialet skulle kunna inverka. Men jag har ju inte testat, så jag borde nog inte uttala mig. Finns det tester som redovisar kablar med exakt samma fysiska konfiguration men olika ledarmaterial?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/08/15 :  13:45:33  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Det som jag märkt sen jag börjat bygga egna kablar är hur mycket elände dåliga kablar ställer till med. Har man en riktigt kapabel anläggning är det ännu viktigare. Att kunna lyssna på tex Depeche Mode utan att få "huvudvärk" är en befrielse, många kablar skitar ned ljudet i brist på bättre uttryck. Mitt mål är att ha kablar som ger så rent ljud som möjligt, men tyvärr har kabelmarknaden spårat ur med orimligt höga priser på många kablar. Visst kan de vara bra kablar, felet är att priset är orimligt även om man räknar in utvecklingskostnader osv. Jag har sett kablar som kostar över 50000 kr för en meter som har vanliga standardkontakter som kan köpas för ca 60 kr styck....helt orimligt.

Edited by - Snutten on 2018/08/15 14:07:21
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/08/15 :  15:28:55  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Helt enig med föregående talare. Dåliga kablar kan bli ett rejält sänke även för en bra anläggning. Prisbilden för påstådda kvalitetskablar är dock utomjordisk, och är främsta anledningen till att jag överhuvudtaget går in i diskussionerna - om nåt område är riskområde för ormoljefenomen är det kablar. Vill jag påstå...

Även om man inte tycker det är kul eller väsentligt med elektriska resonemang och grundregler, borde man som kabelkonsument ändå försöka förstå vad kabeln är tänkt att göra, och vilka av en kabels olika egenskaper som kan komma att spela roll.

1. Ledningsförmåga är ju ett grundkrav. Det skiljer typ en promille mellan silver och koppar (med fördel Ag).
2. Skärmning. Obalanserad signal kräver en bra skärm.
3. Kapacitans och induktans är egenskaper som är nästan helt beroende av kabelns fysiska uppbyggnad. De har betydelse vid långa kablar och höga impedanser.
4. Isoleringen har betydelse för kapacitansen i första hand; flera olika material kan ha likadana egenskaper - det finns inte något "bäst" (utom kanske vakuum).
5. Kontakteringen är oerhört betydelsefull.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/08/18 :  14:33:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Först vill jag berömma för en nykter syn på det här med kablar eller rättare sagt metallen, I en ny tråd på ett annat forum pratar man om just silverkablar och dess negativa på verkan av ljudet (saknar bas) vilket man diskuterar i oändlighet, bläää det blir dötråkigt.

Nåja jag har på ett av mina apparater jag har byggt använt silvertråd där upplever jag bara bra saker men om man vill få tag i silverkabel/tråd för att göra högtalar eller signalkabel var vänder man sig då utan att det kostar skjortan. I dagsläget använder jag bara kabel för studiobruk för att koppla ihop de olika apparaterna och gjort så i många år det är dags att prova lite nytt.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2018/08/18 :  16:01:51  Show Profile Send jari a Private Message  Reply

Svalanders pris på silvertråd tål att jämföras.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2018/08/19 :  11:11:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det jag tänkte med kabel i silver är en som är fler kardelig (mångtrådig) inte en monofil tråd jag köper sådant från ett företag i Malmö som är betydligt billigare än Svalander.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2018/08/28 :  23:44:09  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Förra hösten var jag tillsammans med ett tiotal audiofiler med om en tämligen oseriös jämförelse mellan 6 olika balanserade kablar, men utfallet var ändå lite intressant, tycker jag.
Det var 5 kablar i prisläge mellan 10.000 och 40.000 kr och ett par som jag tagit med. Bara testledaren visste vilken kabel som var inkopplad.
Idén var att alla var för sig skulle notera ett kort omdöme om respektive kabel som vi gick igenom när vi lyssnat på alla.
Ingen tyckte att tyckte att några kablar lät alldeles lika, även om skillnaderna var ganska små.
Jag gladde mig åt att ingen kabel, inte heller min, stack ut negativt, och den var äkta hemslöjd med en materialkostnad under 600 kr inklusive Supra Swift XLR-kontakter. Någon av de dyraste tror jag hade silverledare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2018/08/28 :  23:52:14  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Silverkablar i min anläggning tycker jag inte att ger ett basfattigt intryck.
Däremot låter de jag provat (Burmester och Siltech) onaturligt och onjutbart ljust.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/08/29 :  16:38:04  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Min kabel tippade över åt den ljusa sidan men nu är det problemet borta, återstår att höra om nya "problem" finns...
Supras XLR gillade jag inte men priset är rätt lågt.
Dessa ser intressanta ut: https://www.audiophonics.fr/en/xlr-plugs/eti-kryo-female-xlr-connector-silver-plated-tellurium-copper-o20-x-50mm-red-unit-p-12792.html

Men priset är högt...

Edited by - Snutten on 2018/08/29 16:43:26
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2018/08/29 :  22:01:44  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Att olika metaller låter olika kan förklaras med Fysik!

En av de faktorer som inverkar på klangfärgen är skineffekten, dvs att olika frekvenser i en ledare överförs olika lätt, dvs att resistiviteten varierar med frekvensen. högre frekvenser leds mest i de yttre delarna av en cirkulär ledare, medan likström tar hela ledararean i anspråk.
Dvs. resistansen i en ledare ökar med frekvensen.
Olika metaller har olika djup skineffekt vilket medför att olika material (metaller) låter olika!

Härlig läsning för den som vill förstå mer:

https://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect

Det är inte "Mumbo Jumbo" med naturvetenskapliga förklaringsmodeller...

Med vänlig hälsning, highfive

PS Om man vill ha låg resistivitet är silverpläterade ledare en lösning och mer kostnadseffektiva än massiva silverledare.

En annan lösning för mer frekvenslinjär överföring av ljudsignaler är Litztråd!

& allt låter olika

Xperimentera mera!

DS

Edited by - highfive on 2018/08/29 22:18:03
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/08/30 :  01:58:54  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Snutten,
Tellurium, mer hokus pokus! Inblandning av detta i koppar förbättrar maskinbearbetningsegenskaperna. Slut fördelar!
Alla legeringsämnen försämrar kopparns ledande elektriska egenskaper, bl.a. resistansen ökar, inte bra. Håll dig till ren koppar och slopa alla mumbo jumbo-material. Gummi är en bra isolator. För signalkablar är en bra skärm, spunnen, flätad eller som folie, gjord av aluminium, förutsatt att den täcker utan "läckor". Tanken är att den ska "stänga ute" (leda förbi) oönskade magnetfält (störningar) Jordning i ena eller andra änden eller båda får man prova vilket som blir bäst. Undvik kontakter om möjligt, ännu mer mumbo jumbo! Om kontakter används, se till att kabelns infästning är korrekt utförd.

highfive,
Kablar LÅTER inte! De har, beroende på uppbyggnad, olika filterverkan! Inget annat! En KABEL (sladd pau Listerdialekt) är alltid en passiv komponent! Den lägger inte till utan undertrycker vissa egenskaper! En kabel som filtrerar bort bas ger av naturligare skäl en "ljusare" återgivning. En kabel som filtrerar bort diskant ger en mörkare o.s.v. Sen kan det sitta hur många mysko lådor och andra konstiga konstnärligt utförda klossar som ser dyra ut!
Tips: t.ex. Biltema och Clas Ohlson har billiga kopparkablar med låg eller ingen inblandning av legeringsämnen. Dessa sladdar ger ett neutralt ljud. Vill du förändra sladdens egenskaper så lek med en kondning och resistor i änden på kabeln så kan du ändra resistans, reaktans och därmed impedans (triangeln ni vet ) vilket påverkar transporten av valenselektroner i kabeln. Detta ger olika resultatpåverkan på det slutliga ljudet!
Eller köp en Nordost sladd för 100kkr och njut av placeboeffekten
Dessa sladdar kör jag mycket med:
https://vention-electron.aliexpress.com/store/group/XLR-6-5-Audio-Cables/1269552_511831055.html?spm=2114.12010606.nav-list.8.1bc87f16nbnqmu
Otroligt välgjorda till ett löjligt lågt pris (trots tull och moms) Och gör vad de ska på ett, enligt mig, neutralt sätt.
Prova vet jag, kostar inte mycket...
/Amatören



"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2018/08/30 02:01:32
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/08/30 :  09:05:28  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Problemet är att hitta bra XLR, Supra gillade jag inte (guldpläterad koppar dock). Tellurium har nog använts just för att kunna tillverka kontakterna som de vill utan att de går sönder efter lite användning i de kontakterna jag länkat till.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/08/30 :  12:51:59  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Snutten, kolla dessa:

Kan dä va nåt?

Edit: länkar borttagna

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2018/08/31 16:15:44
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2018/08/30 :  16:10:43  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Är endast ute efter så bra XLR-kontakter som möjigt :).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/08/30 :  17:23:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag grubblar MYCKET över något som ofta framförs i samtal (undviker 'diskussion') om kablar och det är när det hävdas att det hörs som sämre/bättre bas/diskant. Det betyder ju att kabelns (kablens pa småländska) filterverkan måste vara ganska ansenlig om det faktiskt ska kunna höras.
Alltså måste man ju kunna mäta kabelns R, L och C, då dessa enheter måste bli förhållandevis stora, och därmed kunna direkt säga hur kabeln "låter".
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2018/08/30 :  21:09:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Som nämnts tidigare i tråden så kan kablar inte tillföra nåt, men de utgör en form av "filter" för överföringen av signal mellan olika apparater. Beroende på var i anläggningen kabeln finns, kommer den att ha olika inverkan.

Högtalarkablar används nästan alltid i lågimpedanskretsar. Deras inverkan har främst att göra med deras ohmska motstånd (R). Den inverkan motverkas med ökad area och korta kablar. Som också nämnts finns "the skin-effect" att ta hänsyn till, där strömmen vid höga frekvenser tvingas ut i ledarens periferi och verksam ledararea minskar. Det viktiga här är då hur stor skillnad den effekten gör på en viss kabel, med en viss belastning. Om kabelns R ändras från 0,01 till 0,04 Ohm så har det oerhört lite betydelse om lastimpedansen är 8 Ohm. Effekten finns där, rent fysiskt, men har begränsad betydelse om man inte har fantastiskt långa högtalarkablar.

I princip kan man tänka sig att kabelns induktans (L) skulle påverka även i högtalarledare, men... även där är det helt rätt teoretiskt, men väldigt liten inverkan i det system som innehåller högtalare med filter och talspolar. Återigen: har man oerhört långa kablar blir det annorlunda, men vi talar då om orimliga längder i ett hem.

När det gäller signalkablar för lågnivå måste utrustningen hantera kabelns kapacitans (C) i första hand. Den blir stor i en skärmad kabel, pga att skärm och ledare kommer rätt nära varandra. Dock, återigen, om man har att hantera ett par meter kabel och ens apparater har vettiga drivsteg för linjenivåutgång, så kommer det inte att ha jättestor betydelse. Dock är det värt att lägga tid på att dra kablar med kortast möjliga längd. Övriga parametrar (L och R) saknar närmast betydelse i dessa förbindelser. Återigen: Det handlar om rimliga längder... Ska man ha långa överföringsavstånd för linjenivåsignal, kan man bli tvungen att fundera över balanserade anslutningar och kabelkvaliteten blir mer intressant.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/08/31 :  13:14:06  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
(Jag avskyr att scrolla horisontalt!)
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000