HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Så tokigt att man tillverkar CD spelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/08 :  14:35:43  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Nämligen enbart med cd uppspelning. Jag tycker det borde vara klart att för audiofiler alltid konstruera kombinerade SACD och CD spelare därför att en av de största anledningarna till att man snurrar silverskivor är just hires i form av SACD. För de flesta som inte kan rippa sina SACD skivor borde det finnas ett bredare sortiment av SACD spelare tycker man. Tyvärr har nog SACD blivit för nischat men jag har upplevt att många av dagens och gårdagens spelare ger upp ganska fort vilket tyvärr leder till att man som kund behöver leta efter en ny spelare. Så det borde ändå finnas marknad.

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/09/08 :  14:59:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Man offrar kanske SACD för att få en så välljudande cd-spelare som det bara går? En del har ju gått tillbaka till att använda Ladder DACs t.o.m.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2019/09/08 :  16:37:24  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Vad som är ännu konstigare är att det är bara Pioneer och kanske någon enstaka till som tillverkar SACD med 5.1 utgångar. Jag själv har 250 SACD med 5.1 ljud och det skulle vara trevligt att kunna spela av dem som det är tänkt.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/08 :  16:44:53  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Man offrar kanske SACD för att få en så välljudande cd-spelare som det bara går?


I min mening betyder välljudande CD spelare att det skulle låta snäppet ännu bättre bara spelaren klarade av SACD. Att låsa sig fast vid 16bit 44.1 kHz som av analoga fans ansågs olyssningsbart vid introduktionen tycker jag är litet dumt. Att använda TDA 1541 eller NOS är väl en point, men vad jag har förstått så kunde endel diskreta DAC:s mycket väl användas för 352kHz 24bit och då kunde kanske en dsd-pcm konverter användas ?

Men min åsikt nu när jag har lyssnat på SACD en längre tid är att det inte skulle falla mig in att lyssna på CD lagret rippat om jag inte var för lat att leta skivan
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/08 :  16:49:44  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Pioneer och kanske någon enstaka till som tillverkar SACD med 5.1 utgångar


Jag har inte koll på saken för jag söker emellanåt bara 2-kanal SACD, men hur är det med alla UDP (Universal disc player) Bluray mm. Kan inte de åtminstone ge 5.1 kanal via HDMI och sedan använda Surroundprocessor / stärkare som DAC ?
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2019/09/08 :  17:51:27  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Jag tycker inte att 16bit/44,1 låter så dåligt. Det var väl för 40år sedan som DA konverteringen ännu inte var så väl utvecklat. Det var väl därför som man införde ditherbrus som fungerade som maskering vid mycket låga nivåer. Jag kan tänka mig att vid mycket låga nivåer (<90dBf)får DA:n svårt att forma sinus signaler. Jag tycker att det är fel att döma ut den vanliga CD-tekniken och det var också en tid man dömde ut SACD. Den enda fördelen med SACD som jag ser det är att jag kan lyssna i 5.1 eller jag kan spela musik inspelad på 50 och tidigt 60-tal på tre kanaler som var det vanliga vid den tiden. Nivåer under 90dBf finns knappast överhuvudtaget på en CD-skiva och inte heller på en vinyl som har en brusnivå på -47dB.

Edited by - gcs on 2019/09/08 17:55:22
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/08 :  18:29:09  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
He He, visst kan jag tycka att något i 16bit44.1kHz kan låta rätt bra men har jag en SACD skiva föredrar jag DSD. Inte för att skillnaden alltid är värst stor, men SACD får mig att le vid lyssnande och vid CD har jag nu känslan att det kunde låta litet bättre. Visst är streaming av CD rippat såå praktiskt och enkelt men för mig ger det mervärde i nyanser att gräva fram SACD skivan för ultimata upplevelsen.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/08 :  19:57:31  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Men för att återgå till temat: jag tycker att det är ganska få high-end och hifimärken som producerar SACD spelare. Endel verkar övergå till rena CD spelare men varför inte bara producera en nät-DAC då. Kanske det är dit vi är på väg, tyvärr.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/09/09 :  20:27:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
En fördel med nätspelare är att vi kan spela highres filer. Jag har köpt en hel del sådana.
Har du testat att rippa SACD skivor?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  08:29:35  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
Har du testat att rippa SACD skivor?

Tyvärr inte, det är därför jag behöver funktionerande SACD spelare.
Jag vill inte söka efter en gammal PS3, Oppo eller Pioneer med en massa konfigureringsstrul utan väntar på en helt datorbaserad eller dedikerad SACD rippningsapparat. Förr eller senare måste en sådan bli verklighet.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  08:37:01  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Däremot har jag rippat Blu-Ray audio och de fåtal stenålders DVD-Audio skivor jag har med Hi-Res. Går smort men programmet jag använder är Beta-version och blir snart betal-program.
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  09:03:16  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
En fördel med nätspelare är att vi kan spela highres filer. Jag har köpt en hel del sådana.

Av principsak betalar jag aldrig för en fil. Jag köper ALLTID en skiva fysiskt som åtminstone kan ge tillbaks en spottstyver när den någon gång säljs. Det känns helt fel för mig att betala för filer.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2019/09/10 :  10:02:55  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Technics SL-G700 verkar vara en kompetent maskin, om den nu kommer till Sverige någon gång.

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  10:39:09  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
Jag är såå trött på SACD spelare med dålig skivmekanism. På min första Sony SCD XB-780 gick SACD lasern sönder ganska fort och byte av laserpickup skulle ha blivit oskäligt dyrt. På min nästa Marantz började slädmekanismen strula och fluorescensdisplayen blev oläsbar. En beggad Pioneer köptes men ochså den fick problem med släden, dvs att mata in och ut skivor. Så har det fortsatt, och detta på grund av ingen producerar kvalitetsmekanismer mera som Philips CDM-12 eller TEAC VRDS.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:06:53  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Av principsak betalar jag aldrig för en fil. Jag köper ALLTID en skiva fysiskt som åtminstone kan ge tillbaks en spottstyver när den någon gång säljs. Det känns helt fel för mig att betala för filer.

Jag håller absolut inte med. Det är att säga att musiken i sig är värdelös och inget att betala för, det är plasten i form av en skiva som ger varan ett värde. För mig är det precis tvärt om. Jag köper all klassisk musik numera via download som är bekvämt och ger mig en högre ljudkvalitet än cd i de fall det alternativet finns. Jag beställer dock fortfarande cd skivor från CDon när jag köper rock musik eller direkt från artistens sajt där så är möjligt. Ibland när det inte går att hitta en fysisk utgåva så handlar jag från Tidal eller om det inte funkar, iTunes store. Det sista alternativet känns inget vidare.
Dels inte full cd-kvalitet, dels tar dom fett betalt från artisterna. En musiker klagade på att de tar 50% av intäkten utan att behöva göra något annat än att tillhandahålla iTUnes store.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:15:02  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
plasten i form av en skiva som ger varan ett värde.


Nåja, man kan väl se detta på flere sätt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:19:03  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
handlar jag från Tidal

Hur går det till?
Mig veterligen är det bara Qobuz som har en download store?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:23:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Förr eller senare måste en sådan bli verklighet.

Håll inte andan...

Det är inte så meckigt att rippa SACD, behållningen är iaf betydligt större för mig än arbetsinsatsen!

Så, kontentan av det hela är:
1. rippa dina CD
2. köp inga nya utan välj downloads istället
3. njut av välspelande filer utan trasig mekanik som stimmar och går sönder

Ett acceptabelt alternativ av tre är väl inte så illa?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:31:07  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
-> AlfaGTV

Utmärkt !

Men jag samlar SACD och CD som jag rippar
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2019/09/10 :  11:36:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tidal har lyckats gömma sin store rätt väl på sin sajt.

Längs ned under kolumnen Account hittar man store.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2019/09/10 11:41:36
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000