HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 I need TP for my CH!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/03/05 :  16:21:57  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Vilja, våld och vaselin
Kul med lite upptåg!
Go to Top of Page

Grahnbarr
Starting Member

29 Posts

Posted - 2018/03/05 :  21:40:16  Show Profile Send Grahnbarr a Private Message  Reply
Härligt reportage!

...eller något
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/24 :  14:12:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Grabben är nöjd med sitt första billjudsbygge. En enkel 8-tummare och ca 300 watt. Även de som mätte på den lilla billjuds-sammankomsten var imponerade.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/03/24 :  16:44:47  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Det är väl jag som är dum i huvet.
Men vad ska man med 135 dB till? Hörselskador kommer långt innan. Tyvärr så vet jag.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/24 :  19:23:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


135 dB är roligare än 125 dB. Man bör dock ha hörselskydd på sig.

Eftersom mycket väldigt sällan är nog så fick jag i uppgift att försöka locka fram fler dB ur ett annat element som grabben har liggande.
Vid ynka 135 dB så kan hörseln ändå överleva en stund. Vid 155 dB så går den fortare över.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/26 :  04:38:03  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men vad ska man med 135 dB till?


135 dB innebär bara lite marginal vid vanligt lyssnande. Det låter aldrig ansträngt och pressat vid tex 110 dB.

Detta är samma sak som att de flesta bilar har motorstyrka nog att gå betydligt fortare än 110 km/t, trots att det är den vanliga lagliga gränsen för max hastighet på svenska vägar. Man behöver de extra hästkrafterna när man skall köra om eller accelerera i en uppförsbacke eller liknande. Du kan lekande lätt bli av med körkortet i en Toyota Aygo med sina 68 hk, men en Porsche är betydligt roligare att köra även om du alltid håller dig inom hastighetsgränsen.
Den känns pigg och energisk på ett helt annat sätt.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/26 :  10:12:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/Dy6gecpA_So

Här spelar vi lite Deadmau5 med slutsteget nergainat för normal vardagslyssning. Det blir lätt så brutalt fysiskt att mikrofonen klipper när man spelar på lite. När vi spelade 134,8 dB så var det MYCKET MYCKET MYCKET högre.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/26 :  12:12:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Mycket vill ha mer heter det, och det är synnerligen sant när det gäller storgrabben efter helgens spl-mätning. Yr av dB-framgångarna som en våryster ko på årets första grönbete tvingar han mig till Hornresp-slavande.



Bilkupén peakar runt 53 - 55 Hz och grabben har en Alpine Type-R 8-tummare till. Med hjälp av Hornresp och min och Martinssons ROAR-princip så kan man uppenbarligen locka fram en och annan dB ur en ren dB-dragrace-avstämd ROAR. Enligt våra beräkningar så har vi ca 10 dB cabingain runt 54 Hz. Målet är såklart den magiska 150 dB gränsen...
Undrar om vanliga hörselkåpor räcker eller om man skall komplettera med ett par öronpluggar under hörselkåporna så som vi gjorde när vi sköt GRG i lumpen?

Edited by - Circlomanen on 2018/03/26 12:13:18
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/26 :  12:35:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Två simuleringar jämförda i REW.

Röd kurva är med 90 cm L23 (TP-sektion) och grön kurva är med en 111 cm lång L23.

Det känns väldigt konstigt att ha en så kort L23 som endast 90 cm. Visst för att frontresonatorn massladdar den tappade pipan, och kanske än mer i en trycksatt bilkupé, men ändå. 90 cm! Det ser löjligt kort ut när man ritar ut det på ena sidan av bygget.

Vid stora tryck så kommer trycket i kupén massladda hela konstruktionen rätt rejält så antagligen så borde jag väl satsa på en 80 cm lång L23 för att anpassa den för vad som sker norr om 145 dB snarare än i frifält. Jag har svårt att förmå mig till nått så extremt då jag redan tycker 90 cm känns löjligt.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/03/26 :  14:22:31  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Helt otroligt för en liten 8-tummare

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/27 :  10:25:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är en första spl-comp ROAR för en 8 tums Alpine bilbas.
Målet är 150 dB men jag känner mig tveksam. Vi ser väl detta som ett test för att sedan ta avstamp ifrån erfarenheterna vi får. Når vi 146 dB så är jag nöjd med detta första testbygget.
Jag tror vi måste bygga hela lådan i dubbla limmade lager björkplywood där alla kanter rundas med minst 15 mm radie. Stålstag och högglanslackad/epoxistruken insida mm detaljer gör såklart sitt till när man jagar de allra sista dB.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/27 :  15:16:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Om man klär ena sidoväggen med div mellanbitar så ser det ut såhär.
En riktigt trevlig liten låda. Enligt sim så skall den dessutom ha en våldsam output i vår bil...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/03/28 :  12:00:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Nice!

Men krävs det inte en helt våldsamt brutal stagning för att prestera 140dB+?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/28 :  16:49:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Ett tomt utrymme i lådan omvandlast raskt med en överhandsfräs till:




Ett handtag och samtidigt ett förvaringsutrymme för kabel å sånt när lådan skall förvaras eller fraktas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/28 :  16:56:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply





Trots liten klen åttatummare så gör vi ett gediget elementmontage med låsta islagsmuttrar och infällt element.

Jag använder dubbel tjocklek på strukturellt kritiska bitar. Jag vill ha stag men i så här små gångar är jag mer rädd för turbulens än lite flex. Baffel och bakstycket är båda i 36 mm plywood och i detta lilla formatet ger den en enorm styvhet. Vi hoppas att det räcker så.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/29 :  20:09:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här är TPCH8ans respons i bilen vår. Mikrofonen stod nära framrutan på vänster sida.

Det är allså inte ROAR8an som vi bygger för närvarande. Den är inte klar än.

En rejäl peak vid 57 Hz. Pipan går ner till 26 Hz med kraft och vitalitet. Den är riktigt riktigt rolig att lyssna på (via). Den är oerhört fysisk på ett sätt som inte kräkreflex, bandpass eller slutna lådor klarar av att vara. Även på rätt rimlig volym så känns basen i kroppen. Vissa toner känns i ryggraden. Vissa i magen och andra ger en känsla av att det slår lock för öronen.

Den kan flytta luft. Toapapper flyger 10 cm in och ut genom mynningen vilket indikerar en rejäl luftpelaramplitud.

Detta är skoj!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/29 :  20:15:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


THD-mätning av TPCH8.

Inte illa för en ensam 8tummare.
Jag behöver en bättre mikrofon så jag kan mäta vid 130 dB istället.
Det får bli en framtida uppgradering det.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/30 :  12:16:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Alla delar utom sista locket är limmat och skruvat på plats.
Vi borde vara nån timme från provspelning nu.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/03/30 :  17:50:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Circlo, en liten nyfiken fråga:
Varför måste ni kunna spela så vansinnigt högt? Över 140 dB!
Hörseln lägger av innan ni är halvvägs upp i dB, ju!
För egen del så avnjuter jag musik och film bäst vid 70 - 100 dB. Högre än så blir det bara jobbigt för öronen även om det är "distorationsfritt" och otvunget återgett.
I bil, denna lilla volym, så är det jobbigt långt tidigare...ju!
Eller det är bara "min är större än din" som gäller?
Hoppas du förstår min fråga?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/30 :  18:10:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är bara en skoj utmaning att se hur mycket vi kan få ut ur en billig begagnad 8tummare.

Många av dem ägnar sig åt dB-dragrace lägger enorma mängder pengar och tid på sina projekt.

Vi vill se vad vi kan göra för några få tusenlappar och en rejäl skopa IQ istället. Det är väl inte vidare svårt att spela högt i bil om man vräker tvåhundratusen kr på problemet. Det är ett enligt mig betydligt roligare och mer utmanande projekt att locka många dB ur små billiga saker.

Grabben läser teknisk linje på gymnasiet så han lär sig massor av våra projekt. Skolan är allt för teoretisk idag så jag ser det som min plikt att hjälpa honom med den praktiska sidan. Empirisk kunskap av en bråkig, lynnig och betydligt mycket mer mångfaceterad och komplex verklighet ger en bättre förståelse för det teoretiska. Man behöver bränna sig på svetsloppor, få stickor i fingrarna, misslyckas hårt pga nån tillsynes obetydlig detalj osv - för att bli en bra ingenjör.

Jag tycker mest att det är skoj och lärorikt att få testa mina ideer i olika sammanhang.
Jag måste hålla mig sysselsatt med nått för att inte bli galen av år efter år av tung och överdjävlig sjukdom. Byggandet är min sjuk-rehab och mitt sätt att hålla mig borta från det stora djupa svarta hålet som alla långtidssjuka försöker undvika till varje pris.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/30 :  22:05:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär mätte vi.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/30 :  22:12:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Såhär mäter det.

Det är sim vs mät. Matchar rätt bra.
Den är extremt punchy och fysisk trots en total avsaknad av djupbas.
Den låter oväntat balanserad och lyssningsbar trots peakigheten.

Det skall bli kul att stoppa den i bilen. Den kommer troligtvis vara en rätt otrevligt överväldigande liten krabat.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/03/30 :  22:22:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


THD mätt enligt bild ovan.



Group Delay.

Edited by - Circlomanen on 2018/03/30 22:28:09
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/04/02 :  09:41:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är inte direkt ett nöje att lyssna på denna senaste skapelsen i bilen. Visst, allt får en härlig punch och midbassmäll, men det är på ett mystiskt och konstigt sätt. Även vid ganska låga nivåer så får man en obehaglig tryck-känsla i öronen, inte helt olikt känslan av att kupa händerna och slå till över öronen.
Detta sker redan vid ca 5 - 10 watt. När man börjar spela med lite mer effekt så att man ser lamporna i bilen dimma till vid varje balspuls (200 watt? vi har ett uselt batteri) så är det direkt smärtsamt.

Den är rejält fysiskt dominant och kraftfull. Allt surrar och flexar för varje baspuls, även inomhus.

Det får bli både öronproppar och hörselkåpor när vi skall pressa lite dB ur konstruktionen...

Jag vill utfärda en generell varning för att bygga ROAR-baserade one-note-wonder lådor. Dom verkar bli rätt obehagliga typer.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/04/02 :  10:45:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
En stor kondensator (1 Farad kanske?) tror jag skulle gjort mycket för er del, ingen jätteinvestering.

Angående distortionen, jag har dålig koll, vad är bra respektive dåligt i bassammanhang?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000