HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny pick-up eller nål till min Rega Planar 2?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/13 :  14:14:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jepp, du har helt rätt GyroSE, värt att poängtera att
man inte får ut max ur en Black/Bronze-nål i ett Red/Blue hus.
Den enda 2M jag har i min ägo nu är en 2M Silver vilken bör kunna beskrivas som en Red nål i ett Bronze/Black hus, mycket trevlig faktiskt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/17 :  06:24:49  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Nu har jag lyssnat en kort stund på Bronzen och visst låter den väldigt bra och högupplöst. Däremot är jag lite tveksam till ljudbilden som jag tycker har förskjutits till vänster. Nålvikten är 1.5 gram. Ser i forum att många föredrar en nålvikt på 1.7 gram. Ska spela in pick-upen några timmar och se om ljudbilden förändras.

Hasse
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2018/01/17 :  19:36:36  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Rekommenderat nåltryck är väl 1,75 gram för Bronze. Varför spelar du med 1,5?

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/17 :  19:48:14  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Jag tror rekommenderat är 1,5 - 1.7 om jag läst rätt

Hasse
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2018/01/17 :  20:38:16  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

OK! Jag läste bara på en Hi-Fi handlares säljsida och där var det angivet 1.75 gram.

Regas egna pickuper har jag för mig har c:a 1,75 gram nåltryck. Det hade jag på min gamla Planar 3/Elys2 och det fungerade bra för mig.

Jag har nu en RP6:a med en Benz Micro Low och har ungefär samma nåltryck. Tror det passar Regas tonarmar rätt bra.

Kanske inte så bra med för lite nåltryck för att skona skivorna.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/17 :  20:53:44  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Jag beställde en nålvåg i dag så får jag laborerar lite med olika nåltryck. Har skruvat in tyngden några mm som borde innebära runt 1,7 gram. Hade problem med 1,5 gram eftersom tonarmen hade en tendens att vilja glid tillbaka mot sitt fäste när jag sänkte ned den mot skivan. Jag fick börja ca 10 mm in på skivan för att nålen skulle hamna rätt. Sedan, som jag skrev i tidigare inlägg, tycker jag ljudbilden förskjutits mot vänsterkanalen. Kan det ha att göra med nåltrycket?

Hasse
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2018/01/17 :  21:36:39  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag kollade in din spelare på nätet och såg att tonarmen inte hade samma antiskateing. Läste sedan att den är förinställd. Stämmer det? Jag hittade en länk som kanske kan vara till hjälp.

https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?f=32&t=100125

Att armen flyttar sig utåt beror nog på att nåltrycket är för snålt och att det blir bättre närmare 2 gr tryck.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/18 :  16:40:41  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Ja, antiskating är fast och förinställd till ett värde som väl motsvarar pick-upen som levereras med Planar 2, Rega Carbon med 2 gram nåltryck. Som sagt har jag ökat nåltrycket lite på känn och då försvann nästan tonarmens tendens att svänga tillbaka. Dessutom tycker jag att ljudbilden har återgått till det normala, om jag nu inte bara inbillar mig det. Tack för länken där man verkar ha plockat bort den magnet som styr antiskatingen. Vet inte om jag känner mig mogen att göra något liknande eftersom jag fortfarande har garanti på spelaren. Jag avvaktar läget tills jag får hem nålvågen. Sedan ska jag prova lite olika nåltryck och börja med 1.7 gram.

Hasse
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/23 :  17:20:45  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Nu har jag testat nålvågen men får olika mätresultat beroende av var på skivtallriken jag mäter. Först mätte jag i ytterkant och justerade motvikten så jag hade 1.72 gram. När jag sedan mätte längre in mot centrum fick jag 1.66 gram. Är det antiskatingen som spökar eller ska man alltid mäta på en viss plats på skivtallriken, t.ex. längst in mot tallrikens centrum eller längst ut?

Hasse
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2018/01/23 :  19:20:55  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Först mätte jag i ytterkant och justerade motvikten så jag hade 1.72 gram. När jag sedan mätte längre in mot centrum fick jag 1.66 gram.

Testa att mäta på samma ställe flera gånger. Snurra skivtallriken något varv och mät igen. Det är 60 mg som skiljer mellan mätningarna och det är nog en onoggrannhet man får leva med.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/24 :  21:25:43  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Nu har jag en nålvikt på 1.66 gram och värdet är lika när jag snurrade tallriken och gjorde en ny mätning. Efter en provlyssning med Eric Claptons Pilgrim så lät det inte bra. Ljudbilden var fortfarande förskjuten till vänster kanal och Claptons röst lät märklig i övertonerna. Jag testade Eva Cassidy Best of och där lät hennes skarpa röst beslöjad på ett märkligt sätt. Jag har motsvarande skiva på min server och när jag kör skivan digital via min Bluesound så låter det betydligt bättre.

En kort stund funderade jag på att ge upp mina vinyldrömmar. Så slog det mig att jag inte har kollat så butiken justerat Bronzen på rätt sätt när de monterade den. När jag tittade på skruvarna var pick-upen framskjuten så långt fram det går i huset vilket iofs såg snyggt ut. Jag plockade fram protractorn som var med Regaspelaren la nålen på rätt plats och kunde konstatera att pick-upen sannolikt bara var monterad utan någon som helst justering. Pick-upen stod totalt fel. Det var enkelt att justera pick-upen, något jag inte har någon erfarenhet av tidigare. Därefter gjorde jag en ny nålmätning eftersom pick-upen var tvungen att skjutas tillbaka i huset ganska mycket för att följa protractorns linjer.

Så var det dags för en nytt musiktest. Eric Clapton hoppade plötsligt tillbaka från vänster kanal och hamnade som han ska mitt i ljudbilden. Claptons röst blev nu helt annorlunda även om jag inte blev helt nöjd men det kanske beror på skivan och inte pick-upen. Sedan var det dags för Eva Cassidy igen och det lät riktigt riktigt bra. Nu stod hon där mitt framför mig återuppstånden och sjöng med sin klara obeslöjade röst. Nu när jag börjar få lite kunskaper om vinylvärlden kommer jag aldrig mer att överlåta något till en butik. "Själv är bästa dräng"!

Eftersom jag nästan aldrig blir helt nöjd ska jag lämna tillbaka min Rega Mini Fono. Har beställt en ny phono amp, Schiit Mani som kommer nästa vecka från England. Hoppas den låter bättre än den heter!


Hasse
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/24 :  21:31:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Skönt! Jag blev ytterst skeptisk när du nämnde butikens namn, men vad vet jag, det kanske jobbar superduktiga killar/tjejer där i Örebro.
Och som du nu redan märkt, det är inte så märkvärdigt att få till det bra! Att däremot få till det optimalt är nästan omöjligt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/25 :  18:40:13  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Ja jag har upptäckt genom åren att det optimala når man nog aldrig. Tyvärr är det en gnagande känsla att känna att högtalarna kanske inte är optimalt placerade eller att den Dirac-kalibrering man gjort inte blev helt lyckad. Just den känslan att det finns mer att ge är lite smått obekväm. Desto roligare är det när man hittar saker man kan ändra på och det blir ett ljudlyft som t.ex. justeringen av pick-upen.

I mitten på nästa vecka får jag hem en phono amp från Schiit Audio, hur man nu kan döpa sitt företag till ett sådant namn. Tydligen finns ganska duktiga personer bakom namnet och en av ägarna har konstruerat exklusiva highend-produkter tidigare. Tyvärr saknar phono-ampen Schiit Mani skärmning vilket gör att vissa användare som har en radiomast i närheten får in lite lokalradiostationer via phone-ampen. Nu bor jag i Kumla och den närmaste radiomasten finns i Kilsbergen som ligger några mil bort så jag hoppas att inte få in radiostörningar.

Hasse

Edited by - hanse1 on 2018/01/25 18:55:11
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/25 :  19:37:30  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ska bli kul att höra hur du upplever Mani! Jag har själv en av deras hörlursförstärkare, Jotunheim med Phono-modulen och den vill jag hävda är otrolig som hörlursförstärkare och mycket bra som MM phono! Lite åt det varma hållet men hellre det än tvärtom!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/30 :  17:40:58  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
I dag fick jag hem en Schiit Mani. Nu är den installerad och jag har bara lyssnat en kort stund, men det räcker för att le! Den har ett lägre brus än Regan, som även hade ett svagt brum som nu är borta. Efter allt jag läst om Mani var jag faktiskt orolig att den skulle ta in radiosignaler och störningar som många beskriver men så är inte fallet.

Mani ger en mycket mer luftig ljudbild där instrumenten är betydlig mer separerade. Dock har Mani en lägre förstärkning än Regan så jag ska prova att öka förstärkningen ett snäpp om jag nu vågar mig på dipswitcharna på undersidan. Jag får en helkväll med vinyl på torsdag och då ska jag plöja igenom min lilla vinylsamling som består av fem skivor.

Hasse
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/30 :  18:54:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Höj du förstärkningen. Om du inte blir nöjd kan du ju alltid sänka den igen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/31 :  06:20:12  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Jag är inte imponerad av Mani:s strömförsörjningen som ger i från sig ett typiskt trafoljud. Det blev något bättre när jag knackade på höljet, men fortfarande hörs ljudet vilket irriterar mig.

Hasse
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/01/31 :  07:00:37  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det skall inte surra om grejorna. Reklamera.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/01/31 :  14:54:50  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Nu vände jag på kontakten och det blev mindre surr. Ska lyssna igen när det är helt tyst omkring mig.

Hasse
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/02/01 :  17:18:37  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Hasse, du inspirera mig att fördjupa mig vinyltekniken. Skulle vilja gå på kurs i pick-up-byte hos nån erfaren vinylofil.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/02/02 :  17:38:48  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Ja du, då ska du nog inte gå på kurs hos mig, jag har fortfarande mycket att lära. Vinyl kanske inte låter bättre än digitalt rent teoretiskt. Jag har läst en del forum där man hävdar att det digitala ljudet är det rätta. Det är möjligt att det är så men den digitala tekniken är så självklar på något sätt. Innan jag blev kontaktad av en kollega som lurade mig att prova vinylen, strävade jag efter så högupplöst digital musik som möjligt. På min NAS-server har jag en ganska stor samling med högupplöst musik men den intresserar mig inte längre.

När jag böt ut min Sonosburk mot en Bluesound, som klarar högupplöst musik till skillnad mot Sonosen, tog jag ett abonnemang på Tidal som levererar MQA-filer, ett masterformat som jag tror Meridian ligger bakom. Visst lät det bra men jag hörde ingen skillnad mot den musik jag har som är 24bit-96kHz.

Med vinyl är det något annat för man kan inte ta för givet att det låter bra när man kommit hem från affären, packar upp vinylspelaren och slänger på en skiva. Vinyl behöver mer handpåläggning än så. Först ställa upp spelaren på en plats där den inte påverkas av andra ljudprylar. Där hade jag ren tur då jag inte hunnit kasta ut mitt hemmagjorda trebenta rack där jag t.o.m. isolerat varje hyllplan med kopparplåtar. Eftersom racket var så tungt behövde jag bärhjälp för att få upp det på en släpkärra till tippen så blev det stående i ett hörn. Då började min fru att ställa blomkrukor på hyllplanen. När jag sedan upptäckte att det var där vinylspelaren trivdes bäst och inte påverkades av s.k. återkoppling från andra ljudprylar fick min fru avstå från att disponera några hyllplan.

Nästa steg blev att byta ut den pick-up som följer med spelaren. Sedan ska pick-upen justeras så den spårar och därefter ska nåltrycket vara någorlunda rätt. En nålvåg såg jag inget behov av till en början. Vinylspelarens manual beskrev ju hur man skulle skruva på tyngden. Men blev det rätt nåltryck? Känslan gnagde och jag köpte en nålvåg.

Nu hade jag hittat rätt plats för vinylspelaren, en ny pick-up var monterade och tracking och nåltryck var ok, även om jag kollar med jämna mellanrum så inget har förändrats, man vet ju aldrig. Nu kände jag att jag var hemma. Äntligen kunde jag börja njuta av musiken. Då började jag fundera över RIAA-steget som jag köpte tillsammans med spelaren. En miniburk som även hade en digitalutgång om man vill spara ned vinylen på en hårddisk. Kunde jag få bättre ljud om jag köpte ett annat RIAA-steg kanske. Efter att ha läst många recensioner på olika forum hittade jag ett RIAA-steg från Schitt Audio. Jag beställde en Schitt och lämnade tillbaka min miniburk till butiken.

Nu sitter jag och njuter av min vinylmusik och lyssnar för första gången i min audiofilkarriär på hela plattan. Det går inte att lyssna på halva låtar längre, som är lätt hänt med digitalmusik, vilket gjort att jag gett hela plattan en chans. Ett halvtaskigt intro kanske inte betyder att låten är kass för det. Just nu funderar jag på om det går att göra något mer men har bestämt mig för att lägga pengarna på vinylplattor i stället. När allt är inspelat får jag ompröva mitt beslut. Ja, så är det med vinylen, man kan aldrig ta den för givet!

Hasse
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2018/02/03 :  18:32:48  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Känner så väl igen mig i din beskrivning. Jag har aldrig i hela mitt liv vare sig köpt eller lyssnat på musik så mycket som sen jag återvände till vinylfamnen för ett och ett halvt år sen. Det måste betyda någonting.

Sen kan jag inte för mitt liv begripa hur det kan finnas en marknad för produkter som spelar över vinylen på nåt digitalt format? Jag menar, VARFÖR???
Då vore det völ smidigare att bara köra Tidal rakt av...

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2018/02/09 :  16:27:32  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Ortofon 2M Bronze och phonosteget Schiit Mani har nu spelat några timmar och jag är helnöjd med ljudet, med vissa skivor vill säga. Jag vet att det skiljer i ljudkvalité på CD-skivor och det gör det så klart även på vinylskivor. Nu har jag köpt på mig ett antal vinylskivor och favoriten är fortfarande Eva Cassidys Best Of som låter otroligt bra. Min känsla är att den digitala versionen får stryka på foten. På den digitala tiden, då jag trodde att den var framtiden, lyssnade jag mycket på Andrea Bocceli. Jag är ingen operafantast men Andrea Boccelis röst och känsla när han sjunger annat än opera är något jag känner för. Texter är inte min direkta böjelse utan det är musiken och framförandet. Därmed förstår alla att jag fattar nada av det som sjungs på italienska.

Häromdagen fick jag hem en skiva från Ginza, Andrea Bocceli Sogno "Remastered" och jag blev jäkligt besviken. Den låter inte bra helt enkelt. I konvolutet låg det en lapp "Back To Black" med ett erbjudande att ladda ned skivan till MP3 via en kod. Varför ska man göra det och min känsla blev att skivan kanske är pressad från en MP3-fil, för så mycket bättre låter det inte tyvärr. Likaså har jag en skiva med Eric Claptons Pilgrim som inte låter så mycket bättre.

Har något forum listat vinylskivor med bra ljud blir min fråga? Min andra fråga är, har någon köpt vinylskivor från www.cdmarket.se som verkar ha vettiga priser?

Hasse
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2018/04/09 :  08:24:36  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Hej!

Gällande "Back To Black" kan jag bara hålla med. Köpte Dire Straits "Brothers in Arms" som 180g "Back To Black". Ljudet är fullständigt kass. En 160kb MP3a låter 10ggr bättre...

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2018/04/09 :  10:14:29  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
Inte alla "Back to Black"- pressningar som låter kasst- finns guldkorn även bland dessa men det gäller att läsa på när man ska köpa en så att det inte blir fel.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000