HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Destillerat vatten?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/05 :  10:18:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Apoteket Hjärtat hade bara "Renat vatten", aqua purificata, framtaget genom mottrycksosmos, är det en tillräcklig process för LP-tvätt, eller skall det vara destillerat vatten?

J. Ullberg

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2017/12/05 :  13:44:57  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har alltid kört med aqua purificata. Det är min uppfattning att det är betydligt renare än dest-vatten? Men jag kanske har fel där

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2017/12/05 :  13:59:17  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Står ledningsförmågan på flaskorna? Det brukar vara ett mått på renheten. Åtminstone innehåll av joner.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2017/12/05 :  16:34:44  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Den här då? Kronans Apotek

https://www.kronansapotek.se/VATTEN-RENAT-VATTEN-RENAT-1X5L-ANTHROP-PHARMA/p/765091
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/07 :  09:43:10  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag tror Kronans Apoteks produkt är precis vad jag letar efter:
"Renat vatten med läkemedelskvalité, används t.ex. till antibiotikaspädning. Framställs genom destillering och används när destillerat vatten eller avjoniserat vatten behövs.
5000 ml (5 liter)".

Aqua purifacata har joner kvar, jag ringde tillverkaren.

Tack för tipset.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2017/12/07 :  11:21:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag skulle hävda att det är likvärdigt. Skivtvättning är verkligen ingen raketforskning precis och i samma ögonblick som man tar en droppe yes i det hela så har man massor av joner i vattnet ändå.
Vi har använt avjoniserat vatten till skivtvätt med bra resultat, när jag jobbade på Shell tillverkade vi 40 ton i timmen. Det är riktigt att ledningsförmågan är en god indikator.
Biltemas batterivatten? 1-5 µS/cm är specen på ledningsförmågan, duger. 4 liter 50 spänn.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2017/12/07 11:31:45
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/08 :  08:01:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Bernt, du har ju varit med ett tag och duger Biltemas åt dig så duger det åt mig.
Men här har jag hittat "the real deal" (tror jag)0 µS/cm

http://cdon.se/hem-tradgard/ultra-rent-vatten-5-liter-p35068201?ds_rl=1247131&gclid=EAIaIQobChMI9qTh8Oj51wIViYKyCh3TCAGTEAQYASABEgJiNPD_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CLHerJfp-dcCFZbfmgodwbYGjw#fo_c=1753&fo_k=fa7dd034fc4a18305f8a1a15da154485&fo_s=gplase

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2017/12/08 :  08:16:40  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Biltemas vatten framställs med samma metod som apotekens dyrvatten. Mottrycksosmos.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Trassleriet
Starting Member

21 Posts

Posted - 2021/09/18 :  13:48:15  Show Profile Send Trassleriet a Private Message  Reply
Kom i precis samma situation. Köpte en skivtvätt igår. PRO-ject skivtvättsvatten 360-500 spänn för 1/2 l. Fick rådet typ Biltemas och dåliga återförsäljares batterivatten inte var rena nog. Men om det stämmer eller inte vet jag inte. 50 spänn för 4 l. På Biltema. 149 spänn för renat vatten på apoteket. Inget ont om Biltema eller så, men känner själv att jag nog litar mer på apoteket. Jag tänker prova Apotekets.

En fet häst och en vacker hustru är inte bra för en fattig bonde.
Norskt ordspråk.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/09/18 :  17:00:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Som nån skrev innan är inte skivtvättning nån raketforskning direkt.

Jag har tvättat skivor i alla möjliga varianter av vatten och kört batterivatten och annat avjoniserat vatten många gånger. Jag har inte märkt nån större skillnad.

Så som långvarig användare av skivtvättar är nog mitt råd att inte gå på hypen utan köra med ett renat/behandlat vatten typ batterivatten eller liknande.

P.S. För tillfället använder jag vattnet ur min avfuktare och det funkar det med.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/09/18 :  17:26:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vatten från torktumlaren?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/09/18 :  18:01:36  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
Skivtvättning är verkligen ingen raketforskning precis
Inte???
Kolla här och framåt:
https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/10364-peos-prylar/&do=findComment&comment=272433

Mina försök till humoristiska inlägg kostade en massa "hat" och personliga påhopp ifrån de troende!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2021/09/18 18:02:25
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2021/09/19 :  22:09:14  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Jag tycker det lyckas bra med vanligt kranvatten, i princip tycker jag det är olämpligt att låta vattnet självtorka, jag torkar skivorna torra med en frottéhandduk! Eventuella bommullsfibrer torkar man lätt bort med skivborsten. Så fort du blandat vattnet med rengöringsmedel och hällt det på den smutsiga skivan är det långt ifrån rent ändå så för själva rengöringen är det onödigt med speciellt rent vatten, bara vattnet är rimligt rent från början spelar det ingen roll.

Jag sköljer under kranen med ljummet vatten och sedan torkar jag den torr med handduken bara ingen självtorkning fort skall det gå, har aldrig haft några problem med knaster efteråt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/09/21 :  18:15:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har någon droppe tvättmedel och pyttelite IsoPropylAlkohol i vattnet/vätskan i min skivtvätt som dammsuger av skivan när jag är klar. Jag har heller inga problem med knaster när jag är klar. Att tvättvätskan blir ganska muggig av gammalt damm tar jag som ett kvitto på att det blir renare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2021/09/21 :  23:35:17  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
quote:
Inget ont om Biltema eller så...

Byter man vatten efter varje skiva som tvättas?
Om inte så är nog tvättvattnets kvalite inte bättre än kranvatten efter en tvätt.
Pacs tips låter ju utomförträffligt.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/09/22 :  18:12:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Byter man vatten efter varje skiva som tvättas?
Ja, min skivtvätt använder nytt vatten/vätska för varje sida på skivan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2021/09/23 :  13:42:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vigvatten, funkar inte det????

Nu minns jag inte vad man tvättade men till "rent vatten" tillsatte man en droppe sköljmedel, typ sådant man hade i diskmaskiner förut för att glasen inte skulle bli fläckiga. Sköljmedlet är ju ett vätmedel som minskar vattnets ytspänning.
Kör man med sådant idag kanske.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/09/25 :  03:57:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Vigvatten, funkar inte det????
Vet inte om det är bättre eller sämre än dopvatten? Du kan väl rapportera då du testat?

quote:
Nu minns jag inte vad man tvättade men till "rent vatten" tillsatte man en droppe sköljmedel, typ sådant man hade i diskmaskiner förut för att glasen inte skulle bli fläckiga. Sköljmedlet är ju ett vätmedel som minskar vattnets ytspänning.
Kör man med sådant idag kanske.
Sköljmedel vete sjutton om jag hört om tidigare. Däremot har jag hört att man kan använda vät-medel för framkallning av foton. Kodak har ett medel som heter Photo flo som jag vet använts för skivtvätt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/10/02 :  00:15:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Vigvatten är jättebra eftersom det gör skivorna mer elastiska.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/10/02 :  08:39:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/10/02 :  12:57:41  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Undrar...funkar det med Renat?
Kanske ska vara Absolut Renat, genuint svenska produkter!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"

Edited by - Amatören on 2021/10/02 12:59:33
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/10/02 :  14:03:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du menar Absolut renat vatten?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/10/02 :  19:28:51  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
ABSOLUT så jag menar!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2021/10/03 :  16:18:14  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
När jag ett tag jobbade på ett stort apotek 1960. Då använde vi heligt vatten när vi "omvandlade" 96% alkohol till 70% Spiritus delutus.Vi hade en korgosse stående som plingade i en klocka när själva förvandlingen skedde.
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2021/10/04 :  14:09:04  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Holy shit!
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2021/10/04 :  17:10:17  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000