HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vem har byggt DIY Nelson Pass? Erfarenheter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/08/13 :  19:12:45  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Jag ska väl sätta igång med ett förstärkarbygge till vintern. Jag vill bygga en liten Nelson Pass-konstruktion och behöver lite hjälp att välja kit.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/13 :  19:46:51  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har byggt ett F5 Turbo (V2) samt ett B1 (buffert/försteg).

First Watt-sidan är riktigt bra och Pass själv går igenom väldigt bra för och nackdelar samt grundtanken kring de olika konstruktionerna samt vad de lämpar sig till och varför.
http://firstwatt.com

http://www.firstwatt.com/prod.html <-- här finns de olika stegen samlade, så beroende på hur mycket effekt och vilken typ av ljud man gillar så hittar du säkert något.
Personligen hade jag gärna testat en J2 om jag skulle bygga något till. Och för dig som har högtalare med hög känslighet bör inte effekten vara avskräckande även om du har en förkärlek för PA-grejor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/08/13 :  19:49:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Är alla hans konstruktioner öppna?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/08/13 :  19:53:40  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag har byggt en F3 (ZV9) helt enligt ritning (mycket bra stärkare) samt en ZV7 (mycket varm förstärkare...). Utöver det har det blivit många byggen och provuppkopplingar där jag stulit friskt från Pass.

F5 har jag kretskort till hemma men det har inte blivit av att montera dem än. De kräver samma ingångstrissor som den där Hiragan vi pratade om förrut, lite besvärliga att få tag på men jag tror helt klart det är en bra koppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/13 :  19:58:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag har byggt en F5 och en F6,F6:an har jag till mellanregistret just nu.
Särskilt liten tycker inte jag att dom blir med kylflännsarna och Psu,även om kretskortet kan vara litet.
snarare lagom.

Edit:En F3 har det ju oxå blivit..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2017/08/13 20:00:18
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/13 :  20:05:35  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Nej, alla hans konstruktioner är inte fria (Pass Labs), men han gör en hel del för DIY-världen (First Watt (tidigare också Pass DIY).
Du hittar de gamla konstruktionerna och lite annat på https://www.passdiy.com

Som alla klass-A-steg så är det mest nätdel och chassi.
Jag är nöjd med lådorna jag köpt från hifi2000/modushop även om det stora chassit jag köpte var svårt att montera när lådan var full av komponenter.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2017/08/13 :  20:08:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har inte byggt själv men köpte HerrD:s F5:a som jag är Supernöjd med :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2017/08/13 :  21:37:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har byggt ett F5, finns byggtråd här på HF.
Dock är jag rädd för att bilderna ligger på Photobucket

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/08/13 :  21:42:24  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tack för alla svar. Jag hittade den här webbshoppen som har mycket av hans konstruktioner som kretskort: https://diyaudiostore.com/collections/printed-circuit-boards

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2017/08/13 :  21:57:30  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
En fundering till. Kan man driva en kompressionsdriver med hor och med en nominell impedans på 16 ohm med alla hans steg?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/08/13 :  23:25:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En kompressionsdriver med vad...?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/13 :  23:29:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
M2 finns ju oxå:
http://www.diyaudio.com/forums/pass-labs/281520-official-m2-schematic.html

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2017/08/14 :  07:25:03  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Jag har byggt slutsteg F5 och Försteg BA-3
Du hittar dem här.

BA-3 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94084

F5 http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=93527

Jag har en del 2SJ74/2SJ75 och 2SK170 som jag köpte på mig när jag skulle bygga dessa av en gammal radio reparatör.

Om man bygger F5 så kan jag jag rekommendera även BA-3 som försteg det blir riktigt bra ihop.

//Niklas
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/14 :  08:53:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har också trissor över efter att ha brännt en i ingångssteget och en i utgångssteget. Så om du inte skall bygga F5 V2 el. V3 så kanske jag kan hjälpa dig med grejor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/08/14 :  12:39:00  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag har byggt en F4 och det är en trevlig förstärkare men den kräver ett försteg med möjlighet att leverera mycket spänning, alternativt kopplar man den efter ett mindre rörslutsteg, jag provade detta och det lät riktigt bra.
Har både F5 och F6 liggande och väntar på att byggas ihop i framtiden.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2017/08/14 :  13:27:17  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Jag har byggt F1J, F5, J2, M2 och Sony VFET. De har ju alla lite olika karaktär. F1J är given ifall du skall driva ett fullregisterelement. Detta då F1J är en "current source" och det har fördelar mot vanliga förstärkare. F5 har för mig en lite för kliniskt
karraktär. Likaså J2. Så jag rekomenderar M2, men det är så klart subjektivt beroende på hur man vill att det skall låta.

/Anders
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/14 :  14:35:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Secanbj, F5an har ställbar distorsionsfödelning eller vad man skall kalla det, så man kan justera lite efter smak och tycke.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/14 :  14:44:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Dom första korten till F5 hadde inte den här Distoritions inställningen,men dom senare har nog.
F6 har oxå sån inställning och BA-3.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/14 :  14:52:11  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Jag har inte hunnit testa något alls med den inställningen, så jag kan inte riktigt uttala mig om hur resultatet blir i de olika extremerna (eller däremellan)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2017/08/14 :  15:28:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Och jag ställde (justerade) för minsta andraton på min F6:a på rekomendationa av andra så jag kan inte heller utala mig...
Det skulle ge renast (kliniskt) ljud sas det..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2017/08/14 :  17:24:50  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Låter som Secanbj skulle skruvat åt andra hållet :)
Blir spännande att se vad jag väljer, vill någonstans ha det varma goa, men samtidigt inte ge avkall på transienter. Jag antar att det eg. inte påverkar klarheten utan mer en övergripande känsla och uppfattning.
Får väl återkomma när jag testat båda.
Mitt i som jag kör nu kanske är den gyllene medelvägen... men hur kul är det med mitt i mellan och lagom?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000