Jag tänkte prova på att fuska/lära mig lite med ett litet elektronik bygge:) Det jag behöver lite tips om (just nu i alla fall) är vad hittar jag något lämpligt nätaggregat? Gärna för inbyggnad, och det ska leverera fin spänning utan en massa brum mm. Vad jag behöver är. +4.5V to +12V DC (regulated or unregulated) for DAC and XO o +/- 10V to +/- 18V DC (regulated, low noise) for output buffer
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
En enkel shuntreg. Jag skulle använda en stöddig logic level gate mosfet som tex IRL3803V istället för den bipolära transistorn. En liten 10 nF till 10 uF polyprop konding tystar en del högfrekvent brus och sänker impedansen vid högre frekvenser.
Shuntreggar är överlägsna serieregulatorer då de aktiv dämpar brum och brus i lasten.
Tror Elliot Sound Products säljer PCB till en del av sina projekt. Kan också tänka mig att det finns stora tänkare som publicerar bra projekt på sina sidor och sedan erbjuder kort och kit på eBay.Där har jag bara referenser till rörgrejer.
Jag skulle nog vara försiktig med att sätta en shuntregulator på något som kan ta 4,5-12V regulated or unregulated. Det låter onekligen som att det sitter en reglerad nätdel redan. En enkel diodbrygga och kondensatorbank kanske är en bra början där utifrån informationen vi har.
För den andra delen till output buffer så kanske det behövs något ännu bättre i stil med Jung regulator(vilket är en vidareutveckling från circlos shuntreg, typ)? Tänk på att det kan behöva vara bra matchning mellan positiva och negativa delen så beroende på hur du bygger nätdelen kanske en dubbel nätdel med en positiv regulator på varje som du kopplar ihop skulle vara en fördel?
Ja det här blir jag ju inte så mycket klokare på. Ska det vara shuntregulator eller inte? Borde väll finnas någon färdig modul (inkl trafo) som bör passa???
Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen. Double A ordspråk. Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se