Author |
Topic  |
|
Amazon
fd. arne
    
490 Posts |
|
sladdbarn
Member
    
2849 Posts |
Posted - 2017/07/24 : 11:36:13
|
Prisvärt är det i alla fall inte... |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
martinsson
100.000-klubben
    
3311 Posts |
Posted - 2017/07/24 : 13:42:43
|
hmmm... är det bara jag eller är inte korgen väldigt lik den B&C kört med på bla. TBX100 serien [que dramatic conpiracy theme music] :)
Kan dock inte riktigt se varför hög vikt ofta tas upp i dessa sammanhang, imponatorfaktor kanske, i andra sammanhang (proffesionella) sliter man som djur för att hålle nere vikten och lägger mkt energi på kylsystem, något som jag känner borde gå hand i hand med hög effekttålighet. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2017/07/24 13:49:28 |
 |
|
Amazon
fd. arne
    
490 Posts |
Posted - 2017/07/24 : 14:27:59
|
Var förbi min lokala handlare och tog några bilder på prototypen de hade inne. Man kan justera in/ut konen precis som på den gamla modellen. Detta genom att snurra på grejen i mitten. Tyvärr så var det inte något fungerande exemplar. Ska börja säljas senare under året och priset verkar bli saftigt.


 |
 |
|
RuneStone
Member
    
1961 Posts |
Posted - 2017/08/01 : 19:42:17
|
korgen och polstycket såg precis ut som b&c.. 45kg.. jag undrar vilken stackars roddare som skulle vilja släpa dom där.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Amazon
fd. arne
    
490 Posts |
Posted - 2017/08/01 : 22:15:53
|
Tycker inte korgen kändes lika gedigen som den gamla gjutna från 90-talet men det kanske bara är inbillning. Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB. Oavsett om det stämmer eller inte ska det ska bli intressant att se hur de presterar och om de har samma "hårda" karaktär som tidigare Stroker element.

 |
 |
|
sladdbarn
Member
    
2849 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 09:24:33
|
quote: Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB.
Hur det ska gå till får han gärna förklara för mig  |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
Amazon
fd. arne
    
490 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 11:04:39
|
Enligt honom var det Cerwin-Vega själva som skrutit om det. Och det rör sig sannolikt om en kort testton under optimala förutsättningar, precis som vid tävlingar. |
 |
|
sladdbarn
Member
    
2849 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 12:19:38
|
Då tappar jag förtroende för Cerwin Vega, en enkel 15 eller 18 bas kan inte under några omständigheter prestera 170dB. Men det kan fortfarande vara en bra bas så klart. |
Drömmer om bra ljud... |
Edited by - sladdbarn on 2017/08/02 19:19:56 |
 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
    
5803 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 15:04:28
|
Jo. I en liten tät bil... |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
 |
|
sladdbarn
Member
    
2849 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 19:20:25
|
Det trodde jag inte var möjligt på långa vägar... :o |
Drömmer om bra ljud... |
 |
|
FBK
700.000-klubben
    
7380 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 20:58:38
|
Mina bästa ljudliga upplevelser har varit i bättre bilstereos för jätte många år sedan då jag på den tiden träffade en del bilstereo-nördar. Men jag gillar bas som är mer fysisk och höga ljudtryck och det brukar det finnas gott om där |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
 |
|
RuneStone
Member
    
1961 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 18:21:41
|
quote: Enligt snubben på dBAkuten så ska de klara 170 dB.
det gör den säkert.. i en liten tät extrembyggd spl-bil...
helt ointressant för oss med andra ord.. |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
 |
|
Amazon
fd. arne
    
490 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 22:20:40
|
Kanske inte helt ointressant för alla (om det nu över huvud taget stämmer). Den Stroker serien som såldes på 90-talet och början av 00-talet användes flitigt vid just tävlingar. Och de klarade även av att med den tidens mått prestera rejäla ljudtryck vid vanlig musiklyssning.
Frågan är hur den här nya pjäsen kommer prestera jämfört dagens element. Utvecklingen har trots allt gått framåt en del.
Gamla Stroker 12" och 15" har ett med dagens mått ganska mediokert Xmax på 23 mm (peak to peak). 18" versionen något bättre med 38 mm (peak to peak). Tydligen ska den nya versionen vara betydligt bättre i det avseendet. Får hoppas att inte känsligheten blir lidandes. |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
    
9880 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 12:20:24
|
För de pengararna det handlar om hade jag utan tvekan satsat på en eller gärna flera B&C 18IPAL eller 21IPAL. När man kommer uppåt 170 dB i en bil så handlar det mer och mer om bara Bl och Sd. Man behöver en hög Bl och stor strålande yta för att kunna tvinga konen att röra sig mot och trycksätta bilkupén. Man bygger egentligen en 4de ordningens bandpasslåda med en sluten frontkammare (bilkupén).
Jag saknar de gamla goa och mer rimligt prissatta Stroker basarna. De skulle ha återupptagit produktionen av dem och bara putsat lite på xmax och Bl utan att skjuta priset i höjden på detta sätt.
De är legendariska i sig själva.
Alla moderna bilbasar har så tragiskt låg verkningsgrad och oftast tragiskt höga Qvärden. De tenderar att låta bröligt och illa, men det kanske är sånt folk vill ha nuförtiden.
En underbar men tragisk video som visar på allt som är fel med moderna bilbasar:
https://www.youtube.com/watch?v=6rzlo8SMi0w
|
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
    
9880 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 12:34:28
|

2 st B&C 18IPAL i en TPQWR låda. Max spl i 0,5 pi utan cabingain - vilket kan vara uppåt 20 dB. I verkligenheten skulle man mäta upp bilcupén och skapa en rejäl peak i avstämningen vid just rätt frekvens. De hornrespade 153 dB blir mer troligt 175+ dB om man bara kan hålla trycket i bilkupén kvar. |
 |
|
Lovan
Member
    
3166 Posts |
Posted - 2017/08/09 : 20:09:11
|
quote: 2 st B&C 18IPAL...
Det får nog tom de här CW att verka billiga  |
 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
    
9880 Posts |
Posted - 2017/08/10 : 19:57:20
|
Jag vill minnas att CV-basarna kostar ca 1500 dollar?!?
18IPAL finns för 570 pund på Bluearan, dvs ca 6300 kr idag. Därav att jag jämför 2 st 18IPAL med en st CV Stroker 18. |
 |
|
|
Topic  |
|