Author |
Topic |
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/26 : 20:22:29
|
Det där ser ut som väldigt välarbetade grejer! Måste vara kul att få jobba med en snygg låda som bas. Mycket av mina byggen är återanvända chassien eller "hembockad plåt" och det blir ju inte så elegant alla gånger... Kul att vara med och få se hur det blir. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/06/26 : 20:26:12
|
Det där var annat än min elektriska geringssåg,den är så glapp så man ska ha en väldig tur om man får 45 grader.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/26 : 21:24:21
|
Jag var lat och fick chassit tillverkat åt mig. Sparar in en hel del timmar i garaget som förmodligen bara skulle leda till något halvdant resultat och dessutom blir det flera svordomar över till elektroniken istället!
Är ju egentligen fusk och inte DIY men jag har själv stått för design och cadning så det borde ge ett halvt pluspoäng i varje fall Väntar fortfarande på plåtarna till över- och underdel.
Håller även på att beställa det sista för att kunna komma igång med kopplandet och testandet
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/27 : 07:16:53
|
En fråga igen.
Motståndet på katoden för 300B röret är specat till 20W effekttålighet. Jag får det till att effekten över motståndet är knappt 6W. Vad är orsaken att man väljer ett motstånd på 20W? Schemat finns på sida ett i tråden.
Edit: ett på 10W bör ju fungera, eller? Då minskar ju också eventuell induktans för resistorn och det måste väl vara bra? |
Edited by - ChristianN on 2017/06/27 07:20:11 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/27 : 08:03:33
|
Om man väljer motstånd med högre effekttålighet än som "behövs", så blir yttemperaturen lite lägre än om man ligger på gränsen. Det kan vara bra ur montagesynpunkt (effektutvecklingen totalt blir ju samma oavsett vad moståndet tål, men ett fysiskt större motstånd får en mindre varm yta). Om det är trådlindade motstånd vi talar om, så finns en viss induktans. Den beror på hur lindningen ser ut (antal varv, lindningens diameter och förhållandet mellan lindningens längd och bredd) så det är svårt att veta om ett större motstånd har mer induktans än ett mindre. Vissa trådlindade anges som induktansfria, och är då lindade på ett speciellt sätt. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/27 : 12:18:58
|
Jag ser att det är populärt att använda oisolerad enkardelig ledare för att koppla komponenter punkt till punkt. Ser nästan ut som att en VVS:are har varit i farten och dragit vattenledning, går att dra och bocka ledningarna snyggt. Var hittar jag tjockare enkel ledare? Bör vara koppar? |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/06/27 : 12:28:02
|
Förr gjorde jag så att jag köpte en meter EKK kabel och skalade så jag fick ledarna fria.Då kan du ju välja om du vill ha 1,5 eller 2,5 kvadrat. Annars på somliga järnhandlar finns det "små" rullar med ren koppar ledare att köpa. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 09:25:49
|
Jag tycker iinte att det är fusk att lämna bort vissa delar i ett bygge, man kan ju inte vara bra på allt. Själv skall jag lämna iväg topplåten och diverse små detaljer på anodisering.
Om man använder ren koppartråd är det lämpligt att förtenna tråden så slipper man oxidering (valfritt) själv använder jag lackerad tråd som jag skrapar rent där komponenter skall anslutas.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 09:38:37
|
"Brum" -potentiometern på 50 ohm. Kan jag placera den i direkt anslutning till glödtrafon eller måste den vara precis vid 300B sockeln? |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 09:40:14
|
Bubbel: intressant. Vem anlitar du för anodisering? Själv kör jag nog, inte bestämt dock, att borsta den rostfria topplåten. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 12:29:55
|
Vilka färger använder ni på kopplingstrådarna till respektive funktion? Brukar ni konsekvent följa någon regel eller rekommendation?
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 12:32:25
|
quote: Jepp, ohms lag och motstånd inkopplade så som du beskriver. Och ja, speciellt motståndet som ska leka 300B blir ordentligt jättestort. Hint: Jag har en del riktigt stora högohmiga effektmotstånd till salu, skicka PM om du är intresserad.
Fuling: Hittade 50W hos Mouser. De var inte speciellt dyra. Trodde det skulle dra iväg i pris. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 12:49:51
|
Ang kopplingstrådar: Oisolerat kan vara snyggt, men har sina nackdelar med risk för oönskad kontakt om man måste in och justera nåt under drift. Finns ingen vinst alls, som jag ser det. 0,75 - 1,5 kvmm entrådig med isolering ("vanlig kopplingstråd") tycker jag funkar fint, på många ställen kan man ha tunnare tråd eftersom det inte är några starka strömmar på de flesta ställen. Tjockare ger dock snyggare dragning i många fall. Jag använder inte nån färgkod generellt, det skulle leda till att man behöver hålla sig med en massa olika färger hemma :) . Oftast låter jag + matning vara röda, resten brunt. I vissa fall är det bra att ge signalledare nån avvikande färg, men det är ingen idé att skapa hårda principer (tycker jag). Tvåkanal/stereobyggen kräver ju att man håller ordning på kanalerna i viss mån, där kan färger hjälpa.
Brum-poten: Sätt på lämplig plats, föreslår jag; den behöver inte sitta vid rörsockeln. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 17:29:57
|
Det var inte lätt att hitta enkelledare. Visst heter det EK? Har en 25 meter EKK här hemma som skulle passa men inte så sugen på att skala den
Hittar rullar med EK på 100 meter men inte lösmeter eller 10 meters. Några tips var jag kan köpa entrådig 0,75-1,5kvmm? |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 17:45:17
|
Status för projektet så här långt.
Ram till chassit är hemma och jag bör ha plåtarna till över- och underdel hemma i nästa vecka.
Alla elkomponenter är beställda förutom kopplingstråd. Jag har hållit mig till industriell standard på alla komponenter, så alltså inga exotiska audiofila prylar.
Nästa steg är att koppla upp nätdelen och se var spänningen till rören hamnar på. Eventuellt(definitivt skulle jag nog säga ) får jag justera värdet på motstånden och beställa hem lämpliga.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 17:50:15
|
När jag testar de färdiga stärkarna är det då nödvändigt att alltid ha last på utgångstrafon? Har läst att vissa förstärkare pajar utan last. Vad är det som orsakar skada i sådana fall? |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 18:04:07
|
Last vid test: Utan last blir det helt fel belastningslinje för rören. Om man skickar signal till slutsteget, kommer växelspänningen på anoden att kunna komma upp i vansinniga värden och det kan bli interna överslag. Belastningen ("anodimpedansen") gäller ju bara när sekundären har sin nominella last. Transformatorn är bara en impedansomsättare; är impedansen på sekundären oändlig (ingen last) blir det samma på primären (i princip). Dummylast eller högtalare är bra att ansluta. Rör brukar klara sig, men det är lite onödigt att chansa.
Kopplingstråd: Jag brukar handla på ELFA, där finns många olika typer och areor (och färger). |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 18:12:23
|
quote: Bubbel: intressant. Vem anlitar du för anodisering?
Ytbehandlarna i Skåne har jag tänkt mig att prova de är också en av få som gör saker till privatpersoner.
Jag har även gjort en förstärkare med topplåten av rostfritt men där fick jag låna utrustning även slipband som var belagda med diamant de gav en snygg yta dock satsade jag inte på "borstad" yta det blev mer slipad yta lite här och där , snyggt tycker jag i alla fall.
|
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 18:58:24
|
Tack för förklaringen. Jag beställde faktiskt ett billigt bredbandigt högtalarelement med motsvarande impedans och känslighet som mina "finhögtalare" som jag kommer att spela på i den färdiga anläggningen. Då kan jag justera och testa förstärkarna utan att vara rädd för att de dyra högtalarna ska skadas. Nu är det ju knappast samma tonkurva och impedanskurva som finhögtalarna men jag tror att eventuellt brum, brus och annat skit som kan tänkas komma ur stärkarna kan höras och justeras in. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 21:03:44
|
Enligt min erfarenhet brukar rören klara sig utan last, däremot har jag blåst minst en utgångstrafo genom att slå igång förstärkare utan last. Ha alltid nånting inkopplat, en högtalare eller ett effektmotstånd med hyfsat rätt värde.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/28 : 21:33:01
|
Jo, överslagen kommer ju där det finns sämst isolation - kanske trafon. Dyrt det med... |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/29 : 07:02:31
|
Vad rekommenderar ni för lödkolv? Budget 500 kr.
Den jag har idag tycker jag är svår att jobba med eftersom sladden är väldigt styv.
Kan tänka mig att det går åt mer effekt för att få korrekta lödningar till punkt-punkt byggda rörstärkare än kretskortbaserade sådana. Till exempel är ju anslutningarna till 300B sockeln rätt maffiga. I och för sig kanske inte så känsliga att värma längre på. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/29 : 09:10:59
|
Man klarar sig säkert med en enkel lödkolv, på typ 50 W eller så. Tyvärr har billigare kolvar ofta inte något vidare bra spetsar - de oxiderar och trasslar, bland annat eftersom billiga lödkolvar saknar temperaturreglering; spetsen bränns helt enkelt när kolven får ligga oanvänd en stund. Det jag skulle föreslå är en "lödstation" med en temperaturreglerad lödkolv på minst 40-50 W. Det bör gå att få in i budgeten. Troligen kommer du att dra nytta av en sådan såpass mycket, att en utökning av budgeten med några hundra till är motiverad, då kan du säkert hitta nåt bra. Exempel: https://www.kjell.com/se/sok?query=l%C3%B6dstation |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 00:22:33
|
quote: Bör nämnas att termistorer bara funkar på klass A-förstärkare, strömförbrukningen måste vara tillräckligt hög på tomgång för att hålla termistorn varm.
Kan det möjligvis fungera på en klass AB rörförstärkare,tomgångs strömmen är ju ganska hög?? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 07:55:38
|
quote: Kan det möjligvis fungera på en klass AB rörförstärkare
Jo, det är väl kanske en glidande skala där iofs. Huvudsaken är att förstärkaren drar tillräckligt mycket ström på tomgång för att hålla thermistorn varm hela tiden. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Topic |
|