Author |
Topic |
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 09:08:46
|
Jag hade inte hört om eller tänkt på att använda termistorer på det sättet - en elegant lösning. Det finns system där man använder dem för att skapa fördröjning vid tillslag av reläer, det är ju lite likartat. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 09:21:25
|
En smidig lösning så länge det bara är själva "smällen" vid inkoppling man vill dämpa. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 09:56:54
|
- Jag har CL-60 termistorer jag kommer att använda. Ska jag montera dessa enbart på primären för högspänningstrafon eller även för glödspänning?
- Jag ska inte använda några potentiometerar på ingången för lågnivåsignalen. Har några resistorer på 300 och 470 ohm samt några större på 100k och 1M ohms tillgängliga. Kan jag köra 300 ohm i serie till gallret och 1M till jord före 300:ohmaren?
Har sett denna lösning till rena förförstärkare men är det lämpligt till den här förstärkaren? Jag trodde först att seriemotståndet var till för att dämpa signalen men har jag förstått det rätt bildar motstånden tillsammans med rörets kapacitans ett filter för att inte ta upp radiosignaler och för att inte självsvänga. |
Edited by - ChristianN on 2017/06/30 09:58:00 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 10:38:29
|
Skulle du ha separata brytare för glöd- och högspänningstrafo eller hur sa du?
1M låter lite högt och 300 ohm låter lite lågt, jag hade nog tagit kanske 100k och 1-3,3k eller nåt i den stilen. Det lågohmiga ska helst vara av kolmassatyp. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 10:59:43
|
Okej! Då går jag både upp och ned i värde Blir en restbeställning när jag har testat nätdelen. Får nog justera spänningen där.
Vi var inne på separat påslag för högspänning eftersom nätdelen initialt ger så hög spänning men vi kom sedan fram till att det inte är något problem då rören är direktvärmda och värms upp rätt snabbt. Alla kondingar jag använder är 600V respektive 630V så de ska klara uppstart. Kör med en strömbrytare per monoblock. Det bör väl vara okej? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 13:28:43
|
Kör du med samma brytare till båda transformatorerna så kan du köra med samma thermistor också. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 15:36:45
|
Detta med ett motstånd in mot styrgallret är inte en nödvändighet. I vissa tillämpningar har det att göra med att minska risken för högfrekventa självsvängningar, men i triodsteg för ljudfrekvens är det tveksamt. På lågnivåstegen vill jag påstå att det inte behövs alls. Ingångens motstånd mot jord kan anpassas efter den impedans som signalkällan har (vad det nu kan vara). Allt från 1 Ohm till 500 kOhm är användbart... men varför inte en potentiometer av hög kvalitet på runt 100 kOhm? |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 16:05:19
|
Lampuradio: Jag väljer bort potarna eftersom det blir två separata monoblock och att jag har volymkontroll i signalkällan. Mest en kostnadsfråga och sen är jag rädd(säkert ogrundat?) att potar kan bidra med kanalobalans. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 18:32:15
|
quote: I vissa tillämpningar har det att göra med att minska risken för högfrekventa självsvängningar, men i triodsteg för ljudfrekvens är det tveksamt.
Säg det till ingångssteget i EL90 PP-stegen jag håller på bygger nu, 200kHz med full effekt på utgången... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 19:43:53
|
Om nivåregleringen sker nån annastans är det såklart inte nödvändigt med en pot... Om du vet vad förstegets utimpedans är, så välj den eller högre som motstånd mot jord i slutstegets ingång, dock inte över 500 kOhm. Det finns gränser för hur stor gallerläckan kan vara, brukar stå i databladet. För 6SN7-GTA är det 1 MOhm, men det är inte nödvändigt att gå så högt.
Jag har själv aldrig haft de problem som "Fuling" beskriver, men ett motstånd mot styrgallret kan inte skada så haka på nåt. 1 kOhm eller så bör funka. Det dämpar inte LF-signalen, eftersom det vid låga frekvenser inte går någon ström in i röret (via styrgallret), däremot kan det ha verkan vid högre frekvenser pga kapacitansen mellan styrgaller och anod (och Miller-effekten). |
Edited by - lampuradio on 2017/06/30 19:48:03 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 21:27:02
|
Om du lägger pengarna på en lödstation från kjelle kan jag rekommendera den som kostar 599:- har själv en sådan sedan många år utan problem det enda jag har bytt är en lödspets. |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/06/30 : 22:38:45
|
Jag vill nog faktiskt påstå att "gridstopper " nästan alltid skall användas ! |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/02 : 14:32:12
|
Några av transformatorerna har lite korrosion på lamellerna i kärnorna. Går det att putsa eller slipa bort utan att riskera funktionen? Funderar på att behålla kärnornas utseende och bara lacka kåporna. Lamellerna är väl isolerade mot varandra och osäker på om det kan skada kärnorna att gå på med fint slippapper eller stålull.
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/02 : 18:52:29
|
Har mycket svårt att föreställa mig att det skulle skada med lite avputsning. Troligen är stålull utmärkt. Borsta bort dammet med en gammal tandborste eller nåt efteråt.
För tydlighetens skull: Jag argumenterar inte emot "gridstoppers", utan har en helt neutral inställning; behövs de eller tror man de kan behövas ska de användas, i vissa fall funkar det utan. De gör ingen skada. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/07/02 : 18:57:34
|
Bättre ta det säkra före det osäkra,gridstoppers alltså.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 15:35:46
|
Har läst lite om "grid stoppers" och det verkar som att denna resistor genererar en del brus (men är det inom audio-område 20-20000Hz?). Det är väl därför Fuling rekommenderar en resistor av kolmassa-typ?
Det är ju alltså ett argument för att skippa denna resistor. Om förstärkaren inte visar tendenser till självsvängning så är jag inne på att strunta i grid stopper. Hur vet man om en förstärkarkrets kommer att oscillera och självsvänga? Kan man räkna på det?
En annan fundering är det här med bleeder-motstånd i nätdelen. Hur räknar man ut hur lång tid det tar för kondingarna att ladda ur och bli säkra att hantera ut att få sig en känga?
Edit: En fråga. Om jag struntar att sätta dit serieresistor "grid-stopper" då struntar jag också i motståndet till jord på ingången?
|
Edited by - ChristianN on 2017/07/03 15:58:58 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 15:44:09
|
Status för projektet:
En evig väntan på komponenter. Jag beställde det mesta från Mouser som tydligen hade väldigt lång leveranstid. Beräknad leverans 11/7. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 20:18:26
|
Kolmassa använder man för att de har väldigt låg induktans och därmed är det bästa valet för att förhindra självsvängningar. Tyvärr är det också den brusigaste sortens motstånd. Pick your poison... Brus är tråkigt men självsvängningar kan vara rent ondskefulla, var nära att hälla vigvatten på mitt pågående bygge innan jag fick ordning på´t (genom att riva och bygga om allting från början...).
Motståndet mellan galler och jord måste du ha, det är på inget vis "förhandlingsbart". Gallret måste ha en galvanisk förbindelse till jord annars förvandlas trioden till en diod och ingenting kommer vara i närheten av att fungera. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 21:14:46
|
En artikel i ämnet "grid-stopper": http://www.aikenamps.com/index.php/grid-resistors-why-are-they-used I läroböcker "från tiden" och i tillverkarnas exempelschemor är det inte jättevanligt att grid-stoppers är del av konstruktionerna. Om man hittar någon litteratur om radioamatörernas utrustning under rör-eran, så dyker dessa motstånd upp i samband med sändardrivsteg och slutsteg. Radioentusiaster låter kanske inte som det skulle ha med HiFi att göra, men i litteratur från 50-talet om just detta, finna mycket schemor och exempel på rörkretsar, inte minst kraftaggregat. Speciellt modulatorförstärkare (som kan vara riktigt kraftiga, runt 50-300 W) är ju en variant av LF-förstärkare och slåss med samma problematik som HiFi-slutsteg, fastän de oftast har ett smalare frekvensområdet att jobba med. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 22:33:18
|
På min 6B4GSE har jag gridstopper på ingångsröret den är kopplad till ett diskant horn med kännslighet 110db,inte hör jag att det brusar nåt.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/07/03 : 23:40:00
|
Jag har caddock-motstånd som gridstoppers i ett bygge med bla 6B4G PP, jag tycker att de gör ett bra jobb just där, jag inbillar mig att de är bland de viktigaste komponenterna tillsammans med kopplingskondingar eftersom signalen går rakt igenom dessa, kanske har jag fel men det känns rätt... |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/04 : 06:59:46
|
Slutsteget är ju väldigt okänsligt för brus, eftersom signalnivån behöver vara rätt hög för att producera nåt ljud. Brus som introduceras tidigare i förstärkaren blir ju mycket mer av ett problem (eftersom det förstärks i de följande stegen). |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/04 : 09:26:47
|
Intressant. Tackar så mycket för att ni hjälper till.
Angående bleeder resistor i nätdelen. Har jag förstått det rätt så är dess enda uppgift att ladda ur kondingarna i nätdelen som en säkerhetsdetalj. Mindre värde på resistorn bör ge snabbare urladdning. Hur lågt värde på resistorn kan jag ta utan att inverka på nätdelen under drift?
Nu när jag labbar med nätdelen är det ju positivt om den laddar ur snabbt tex på några sekunder. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/04 : 10:37:46
|
Om man räknar i megOhm och mikroFarad så får man sekunder som ungefärlig urladdningstid. 100 uF och 1 MOhm ger 100 s. Det är ju onödigt lång tid. 10 kOhm ger 1s, men ett sådant motstånd drar ju typ 40 mA vid driftspänning och då blir ju effektutvecklingen 16 W, vilket är fånigt mycket. 100 kOhm, kanske? Innan man börjar trixa bör man ju kortsluta nånstans i B+ med en skruvmejsel eller liknande, ifall resistorn fått ett avbrott.
Anm: tidskonstanten för urladdning/uppladdning av ett RC-nät är RxC. Då räknar man till c:a 70% av slutvärdet; kurvan är exponentiell. |
|
|
Topic |
|