HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byggprojekt - rörförstärkare 300B SE monoblock
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/30 :  09:08:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag hade inte hört om eller tänkt på att använda termistorer på det sättet - en elegant lösning. Det finns system där man använder dem för att skapa fördröjning vid tillslag av reläer, det är ju lite likartat.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7517 Posts

Posted - 2017/06/30 :  09:21:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En smidig lösning så länge det bara är själva "smällen" vid inkoppling man vill dämpa.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/30 :  09:56:54  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
- Jag har CL-60 termistorer jag kommer att använda. Ska jag montera dessa enbart på primären för högspänningstrafon eller även för glödspänning?

- Jag ska inte använda några potentiometerar på ingången för lågnivåsignalen. Har några resistorer på 300 och 470 ohm samt några större på 100k och 1M ohms tillgängliga. Kan jag köra 300 ohm i serie till gallret och 1M till jord före 300:ohmaren?

Har sett denna lösning till rena förförstärkare men är det lämpligt till den här förstärkaren? Jag trodde först att seriemotståndet var till för att dämpa signalen men har jag förstått det rätt bildar motstånden tillsammans med rörets kapacitans ett filter för att inte ta upp radiosignaler och för att inte självsvänga.

Edited by - ChristianN on 2017/06/30 09:58:00
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7517 Posts

Posted - 2017/06/30 :  10:38:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skulle du ha separata brytare för glöd- och högspänningstrafo eller hur sa du?

1M låter lite högt och 300 ohm låter lite lågt, jag hade nog tagit kanske 100k och 1-3,3k eller nåt i den stilen. Det lågohmiga ska helst vara av kolmassatyp.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/30 :  10:59:43  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Okej! Då går jag både upp och ned i värde Blir en restbeställning när jag har testat nätdelen. Får nog justera spänningen där.

Vi var inne på separat påslag för högspänning eftersom nätdelen initialt ger så hög spänning men vi kom sedan fram till att det inte är något problem då rören är direktvärmda och värms upp rätt snabbt. Alla kondingar jag använder är 600V respektive 630V så de ska klara uppstart. Kör med en strömbrytare per monoblock. Det bör väl vara okej?
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7517 Posts

Posted - 2017/06/30 :  13:28:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kör du med samma brytare till båda transformatorerna så kan du köra med samma thermistor också.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/30 :  15:36:45  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Detta med ett motstånd in mot styrgallret är inte en nödvändighet. I vissa tillämpningar har det att göra med att minska risken för högfrekventa självsvängningar, men i triodsteg för ljudfrekvens är det tveksamt. På lågnivåstegen vill jag påstå att det inte behövs alls. Ingångens motstånd mot jord kan anpassas efter den impedans som signalkällan har (vad det nu kan vara). Allt från 1 Ohm till 500 kOhm är användbart... men varför inte en potentiometer av hög kvalitet på runt 100 kOhm?
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/30 :  16:05:19  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Lampuradio: Jag väljer bort potarna eftersom det blir två separata monoblock och att jag har volymkontroll i signalkällan. Mest en kostnadsfråga och sen är jag rädd(säkert ogrundat?) att potar kan bidra med kanalobalans.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7517 Posts

Posted - 2017/06/30 :  18:32:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
I vissa tillämpningar har det att göra med att minska risken för högfrekventa självsvängningar, men i triodsteg för ljudfrekvens är det tveksamt.


Säg det till ingångssteget i EL90 PP-stegen jag håller på bygger nu, 200kHz med full effekt på utgången...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/30 :  19:43:53  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om nivåregleringen sker nån annastans är det såklart inte nödvändigt med en pot... Om du vet vad förstegets utimpedans är, så välj den eller högre som motstånd mot jord i slutstegets ingång, dock inte över 500 kOhm. Det finns gränser för hur stor gallerläckan kan vara, brukar stå i databladet. För 6SN7-GTA är det 1 MOhm, men det är inte nödvändigt att gå så högt.

Jag har själv aldrig haft de problem som "Fuling" beskriver, men ett motstånd mot styrgallret kan inte skada så haka på nåt. 1 kOhm eller så bör funka. Det dämpar inte LF-signalen, eftersom det vid låga frekvenser inte går någon ström in i röret (via styrgallret), däremot kan det ha verkan vid högre frekvenser pga kapacitansen mellan styrgaller och anod (och Miller-effekten).

Edited by - lampuradio on 2017/06/30 19:48:03
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2017/06/30 :  21:27:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om du lägger pengarna på en lödstation från kjelle kan jag rekommendera den som kostar 599:- har själv en sådan sedan många år utan problem det enda jag har bytt är en lödspets.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/06/30 :  22:38:45  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag vill nog faktiskt påstå att "gridstopper " nästan alltid skall användas !
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/07/02 :  14:32:12  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply

Några av transformatorerna har lite korrosion på lamellerna i kärnorna. Går det att putsa eller slipa bort utan att riskera funktionen? Funderar på att behålla kärnornas utseende och bara lacka kåporna. Lamellerna är väl isolerade mot varandra och osäker på om det kan skada kärnorna att gå på med fint slippapper eller stålull.

Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/07/02 :  18:52:29  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Har mycket svårt att föreställa mig att det skulle skada med lite avputsning. Troligen är stålull utmärkt. Borsta bort dammet med en gammal tandborste eller nåt efteråt.

För tydlighetens skull: Jag argumenterar inte emot "gridstoppers", utan har en helt neutral inställning; behövs de eller tror man de kan behövas ska de användas, i vissa fall funkar det utan. De gör ingen skada.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2017/07/02 :  18:57:34  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Bättre ta det säkra före det osäkra,gridstoppers alltså..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/07/03 :  15:35:46  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Har läst lite om "grid stoppers" och det verkar som att denna resistor genererar en del brus (men är det inom audio-område 20-20000Hz?). Det är väl därför Fuling rekommenderar en resistor av kolmassa-typ?

Det är ju alltså ett argument för att skippa denna resistor. Om förstärkaren inte visar tendenser till självsvängning så är jag inne på att strunta i grid stopper. Hur vet man om en förstärkarkrets kommer att oscillera och självsvänga? Kan man räkna på det?

En annan fundering är det här med bleeder-motstånd i nätdelen. Hur räknar man ut hur lång tid det tar för kondingarna att ladda ur och bli säkra att hantera ut att få sig en känga?


Edit: En fråga. Om jag struntar att sätta dit serieresistor "grid-stopper" då struntar jag också i motståndet till jord på ingången?

Edited by - ChristianN on 2017/07/03 15:58:58
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/07/03 :  15:44:09  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply

Status för projektet:

En evig väntan på komponenter. Jag beställde det mesta från Mouser som tydligen hade väldigt lång leveranstid. Beräknad leverans 11/7.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7517 Posts

Posted - 2017/07/03 :  20:18:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kolmassa använder man för att de har väldigt låg induktans och därmed är det bästa valet för att förhindra självsvängningar. Tyvärr är det också den brusigaste sortens motstånd. Pick your poison... Brus är tråkigt men självsvängningar kan vara rent ondskefulla, var nära att hälla vigvatten på mitt pågående bygge innan jag fick ordning på´t (genom att riva och bygga om allting från början...).

Motståndet mellan galler och jord måste du ha, det är på inget vis "förhandlingsbart". Gallret måste ha en galvanisk förbindelse till jord annars förvandlas trioden till en diod och ingenting kommer vara i närheten av att fungera.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/07/03 :  21:14:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En artikel i ämnet "grid-stopper":
http://www.aikenamps.com/index.php/grid-resistors-why-are-they-used
I läroböcker "från tiden" och i tillverkarnas exempelschemor är det inte jättevanligt att grid-stoppers är del av konstruktionerna. Om man hittar någon litteratur om radioamatörernas utrustning under rör-eran, så dyker dessa motstånd upp i samband med sändardrivsteg och slutsteg. Radioentusiaster låter kanske inte som det skulle ha med HiFi att göra, men i litteratur från 50-talet om just detta, finna mycket schemor och exempel på rörkretsar, inte minst kraftaggregat. Speciellt modulatorförstärkare (som kan vara riktigt kraftiga, runt 50-300 W) är ju en variant av LF-förstärkare och slåss med samma problematik som HiFi-slutsteg, fastän de oftast har ett smalare frekvensområdet att jobba med.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8254 Posts

Posted - 2017/07/03 :  22:33:18  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
På min 6B4GSE har jag gridstopper på ingångsröret den är kopplad till ett diskant horn med kännslighet 110db,inte hör jag att det brusar nåt..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/07/03 :  23:40:00  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Jag har caddock-motstånd som gridstoppers i ett bygge med bla 6B4G PP, jag tycker att de gör ett bra jobb just där, jag inbillar mig att de är bland de viktigaste komponenterna tillsammans med kopplingskondingar eftersom signalen går rakt igenom dessa, kanske har jag fel men det känns rätt...
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/07/04 :  06:59:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Slutsteget är ju väldigt okänsligt för brus, eftersom signalnivån behöver vara rätt hög för att producera nåt ljud. Brus som introduceras tidigare i förstärkaren blir ju mycket mer av ett problem (eftersom det förstärks i de följande stegen).
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/07/04 :  07:57:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Mer om brus:
http://www.eetimes.com/document.asp?doc_id=1278251
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/07/04 :  09:26:47  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Intressant. Tackar så mycket för att ni hjälper till.

Angående bleeder resistor i nätdelen. Har jag förstått det rätt så är dess enda uppgift att ladda ur kondingarna i nätdelen som en säkerhetsdetalj. Mindre värde på resistorn bör ge snabbare urladdning. Hur lågt värde på resistorn kan jag ta utan att inverka på nätdelen under drift?

Nu när jag labbar med nätdelen är det ju positivt om den laddar ur snabbt tex på några sekunder.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/07/04 :  10:37:46  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Om man räknar i megOhm och mikroFarad så får man sekunder som ungefärlig urladdningstid. 100 uF och 1 MOhm ger 100 s. Det är ju onödigt lång tid. 10 kOhm ger 1s, men ett sådant motstånd drar ju typ 40 mA vid driftspänning och då blir ju effektutvecklingen 16 W, vilket är fånigt mycket. 100 kOhm, kanske? Innan man börjar trixa bör man ju kortsluta nånstans i B+ med en skruvmejsel eller liknande, ifall resistorn fått ett avbrott.

Anm: tidskonstanten för urladdning/uppladdning av ett RC-nät är RxC. Då räknar man till c:a 70% av slutvärdet; kurvan är exponentiell.
Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000