HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byggprojekt - rörförstärkare 300B SE monoblock
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 18

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/19 :  08:24:29  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Med nuvarande trafolayout mäter jag 0,002V. Detta är med "sämsta" placering av trafona så det går att få ner det värdet i de färdiga förstärkarna. Då får jag visserligen addera annat skräp i kopplingen från nätdel, kablage och själva rören.

Den layout jag säger är sämst med avseende på trafosarnas inverkan på varandra ger dock bäst möjlighet för placering av rören, dragning av kablage och placering av in- och utgångar. Många kompromisser.

Multimetern har en upplösning på 1mV vid mätning av växelspänning.

Detta får nog mätas upp med öronen, det tror jag blir bäst


Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/19 :  14:46:51  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Trafo-layout testad och godkänd Inte ett ljud ur högtalarna som ska användas med dessa förstärkare.

Väntar in diverse leveranser sedan blir det bildkavalkad.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/19 :  14:56:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Inte ett ljud ur högtalarna som ska användas med dessa förstärkare.



Inte så konstigt om du fortfarande väntar på komponenterna till förstärkaren...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/19 :  15:08:28  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply

Lustigkurre där
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/19 :  15:46:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det fanns en liten poäng också: Magnetisk koppling mellan järnkärnor är bara en av orsakerna till brum. Utöver det har du rippel på högspänningen, brum via glödtrådarna (speciellt på direktupphettade rör där man matar in växelström rakt in i signalvägen) samt jordbrum.
Samtliga går att eliminera mer eller mindre men man kan bli gråhårig på kuppen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/19 :  16:51:58  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Kan tänka mig att det blir en hel del test innan jag blir nöjd(om jag nu ens blir det!).

Med den trafolayouten jag har nu så får jag bra med plats att koppla på, dra kablage och separera signal från glödtrådar. Det finns förutsättningar, men som sagt tidigare är jag helt färsk på området och detta är mitt första rörbygge Jag är ganska säker på att nätdelen blir största utmaningen.

Jag tror på som du påpekade tidigare Fuling att testa steg för steg och på så sätt göra det enklare att lista ut var problemet ligger. Bygger jag ihop hela förstärkare direkt blir det svårare att felsöka med många variabler.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/19 :  22:39:25  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Jag tror att rippel från B+ kan bli det svåraste att bemästra. Dina idéer om filtret är helt OK (fast jag är nog ändå för att ha större konding än 4,7 uF som ingång...). Du får väl helt enkelt prova lite och vara beredd på modifieringar. Järnöverfört brum bör inte vara en stor fråga, det viktiga är att sätta lamellerna för nättrafo och utgångstrafo i rät vinkel och hålla avståndet. Många förstärkarlösningar innehåller motkoppling från högtalarlindningen till nån lämplig punkt i drivsteget. Vissa anser detta vara dumt (vilket är deras åsikt), andra menar att det är en bra idé - däribland jag; jag förespråkar viss motkoppling från utgången. Denna lösning motverkar brum och har en positiv verkan på de impedansvariationer som alla högtalare har vid olika frekvenser. Förstärkningen sjunker vid motkoppling, men det är ingen match att öka förstärkningen i ett för- eller drivsteg. Ingenting tvingar dig att använda 6SN7 så som du har visat, det finns andra rör (typ 6SL7), och jag tycker fortfarande att DC-kopplingen är att be om trubbel med att hålla optimal arbetspunkt.

Brum i övrigt: Tvinna glödledare. Håll komponenter nära chassiet. Var noga med samlade jordpunkter. Tänk på skillnaden mellan elektrostatiskt brum (från högspänningsledare till signalledare) och magnetiskt brum (magnetfält från ledare med stark ström, som glödström). Använd skärmade signalledare om det är väsentliga avstånd mellan kopplingspunkter.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/20 :  10:46:36  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply


Slovensko do ¦védska



Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/24 :  13:14:21  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Hur är det med spänningståligheten på säkringshållare? Hittar bara 250V för storlek 5x20mm med chassimonterad hållare. I datablad står det också Insulation Resistance: > 10^5 M ohm vid 500V d.c samt A.C. Breakdown: 1.5kV @ 50Hz.

Tuta och köra?

Edited by - ChristianN on 2017/06/24 13:15:31
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/24 :  19:43:47  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det är ju vanskligt att ge råd i fråga om säkerhetsdetaljer...
> 10 ^ 5 MOhm borde betyda att isolationsresistansen är större än 100.000.000.000 Ohm (etthundratusen megohm), vilket är i princip ett icke ledande material.
Breakdown betyder att man får genomslag (igenom det isolerande materialet) vid 1500 V, men man sabbar hela beskrivningen genom att ange "@ 50Hz", eftersom det antyder AC vilket kan antyda att man talar om 1,5 kV RMS, vilket är lika med 1,4 gånger 1,5 kV toppvärde (2,12 kV). Troligen kan du "tuta o köra", men det kan vara idé att samla alla högspänningssäkringar på en isolerande platta.

Edited by - lampuradio on 2017/06/24 21:05:55
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/25 :  16:40:35  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Tack lampuradio

Nästa vecka kommer chassi och lite små komponenter. Jag klurar fortfarande på en nätdel. Jag lovar, jag ska experimentera, koppla, spränga kondingar till höger och vänster OCH dessutom fota alla hemskheter jag håller på med men jag vill också gärna kunna förstå teorin bakom.

Jag har lagt PSUD simuleringsprogrammet åt sidan och kör analogt nu. Har inte riktigt förstått hur man i programmet ska kunna ange korrekt last och få riktig data ut.... Mina handkalkyleringar stämmer inte med programmet. Det är programmet som har fel och inte jag, jo tjena

Med ohms lag bör jag kunna hanka mig fram till en nätdel med hyfsade värden vad gäller anpassning av spänningen, eller hur?

Mitt mål är att försöka reducera spänningen i nätdelen så att den matchar den spänning som används i JE Labs 300B SE schemat som jag har postat tidigare i tråden. 435V till 300B(minus utgångstrafons spänningsfall då) och 390V till drivsteg.

Några frågor.

- Drosseln i nätdelen. Kan jag hantera den som en ren DC resistans(173 ohm) när jag räknar på spänningsfallet?

- Kan jag använda max spänningen, 370x1,41=520V, in i nätdelen(från likriktarbryggan) när jag räknar på det totala spänningsfallet?

- Den totala strömmen i steget(ej glöden) får jag till 89mA. 300B röret drar 80mA med 880 ohm på katodmotståndet (I=70V/880ohm).
Drivsteget drar 9mA. Har jag gjort rätt här och kan använda värdet för strömmen i beräkningar på nätdelen?


Edit: schemat på förstärkaren finns på sidan 1 i tråden.

Edited by - ChristianN on 2017/06/25 16:43:11
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/25 :  19:01:05  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Ang nätdelen och drosseln:
Spänningsfallet vid ren DC är endast beroende av lindningens resistans. Om du har en "liten" konding som C1 i filtret, kommer det som matas in till drosseln att bli en likspänning på [okänt] antal Volt DC, med en överlagrad rippelspänning (100 Hz), på likaså okänt värde. Vad du faktiskt får som DC på C2 (efter drosseln) vid normal belastning kan man säkert räkna ut med hjälp av en dator och rätt program, men det är inte nån enkel situation att räkna på. Jag tror helt enkelt att du får koppla upp nätdelen som du tänkt dig den, och sedan provlasta med nån form av resistans och samtidigt mäta utgående ström och spänningen på C2. Jag tror att jag nämnde tidigare, att jag personligen skulle satsa på att göra en eventuell justering nedåt av B+, genom att lägga till ett RC-filtersteg efter C1-L1-C2. Med ett justerbart motstånd går det att anpassa utspänningen och det ger dessutom ytterligare lite rippeldämpning.

När man kopplar in ("startar") nätdelen går den en stund utan last. Spänningen över C1 blir då 1,41 gånger 370 V, men när lasten sedan kommer igång (varma glödtrådar) får du både spänningsfall pga ohmskt motstånd och pga att det blir rippel. En situation som knappast låter sig beräknas på nåt enkelt sätt.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2017/06/25 :  19:14:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
I PSUD har jag (andra) lärt mig att det är viktigt att man anger rätt resistans på både primären och sekundären för att få ett riktigt resultat.
Om du vill ange hur mycket kretsen drar så skapar du en "current tap" där du anger strömmen.Högerklicka och välj current tap.
Fast inget slår väl att labba på "riktigt".
Jag "tror" jag hadde minskat på C1 tills jag får rätt spänning vid belastning.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  12:38:14  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Okej!

Jag har slängt ihop en ny nätdel. Eftersom det verkar krångligt att få till spänningen teoretiskt så undrar jag om jag kan göra på följande sätt.

Jag kör med tre filtersteg. Ett RC-filter direkt efter likriktarbryggan följt av ett LC-filter och sedan ett RC-filter till. Jag har ökat kapacitansen för bättre filterverkan.

Om jag väljer värde på resistorerna så att jag får en viss filterfunktion utan att tänka på justering av spänning dvs jag får en viss överspänning ut på B+ och A.

Vid B+ och A sätter jag var sitt seriemotstånd som jag justerar värdet på för rätt matningsspänning alltså kopplar upp och testar mig fram i praktiken. För mig verkar det enklast. Dum ide?

På bilden har jag beräkningar för filtreringen för RC- och LC-steget. Jag får en dämpning på ca 21dB i RC-steget följt av 59dB för LC-steget. Innebär detta att "skräpet" på 100Hz efter likriktarna har dämpats 80dB innan det når 300B röret? Är 80dB ett okej värde? Jag har satt motståndet i RC-steget till 300 ohm. Har inte bestämt R i sista steget till drivröret. Vad är känsligast för kvarvarande AC, 300B röret eller 6SN7 röret?

Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  12:40:45  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Kom ihåg att drosseln på 10H bara är ett uppskattat värde, jag vet inte säker på vad den har för induktans.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  12:45:55  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Det jag kan se när jag simulerar är att det tar lång tid att ladda upp kondingarna i nätdelen, nästan 2 sekunder för stabil spänning. Inga konstigheter med det?

Jag kommer också att sätta resistorer parallellt med varje konding i nätdelen.

Vad sägs om 470k ohm? Vilken effekt bör resistorerna klara?

Edited by - ChristianN on 2017/06/26 12:47:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/26 :  12:50:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag tror definitivt det där kommer bli bra, en drossel på 10 (eller 5H, eller 3H...) brukar stoppa det mesta. Sen har väl trioder ganska bra nätdelsundertryckning också, bara en liten del brummet som finns på matningsspänningen dyker upp över utgångstrafon.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  13:06:04  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Tack för det Fuling!

Vad för värde rekommenderas på resistorer för dummy-last om jag vill testa nätdelen något så när verklighetstroget vid stabil spänning(alltså när rören är varma)?

Jag antar att en resistor efter B+ samt en efter A blir mest verklighetsnära istället för gemensam resistor som last.

Edit: kan jag köra ohms lag rakt av för att välja dummy resistor? För slutröret som drar 0.08A R=435V/0,08A R=5437 ohm samt för drivsteget 0,009A R=390V/0,009 R=43,3k ohm. Skiter det sig någonstans? Den ena resistorn blir rätt stor effektmässigt.

Edited by - ChristianN on 2017/06/26 13:57:41
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2017/06/26 :  14:54:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jepp, ohms lag och motstånd inkopplade så som du beskriver. Och ja, speciellt motståndet som ska leka 300B blir ordentligt jättestort. Hint: Jag har en del riktigt stora högohmiga effektmotstånd till salu, skicka PM om du är intresserad.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/26 :  17:29:00  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Nätdelen måste avslutas med en konding före belastningen, dvs det går inte bra att sätta en serieresistor efter sista filterkondingen för att sätta rätt B+ till slutröret. Filterkondingen är en del av signalkretsen på primärsidan, en serieresistor skulle påverka arbetslinjen för slutröret om den inte är avkopplad med en konding av rejält slag. Dessutom är det inte en dum idé att parallellkoppla sista ellyten med en vanlig polypropylen eller nåt på 0,47 uF eller så. Stora ellyter kan ha en viss impedans vid höga frekvenser.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

886 Posts

Posted - 2017/06/26 :  17:36:23  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det finns inget skäl att parallellkoppla alla filterkondingar med resistorer (om man inte har seriekopplade kondingar). Det räcker med ett bleedermotstånd nånstans i kretsen för att tömma kondingarna efter frånslag.

Brumkänsligheten är beroende av var brummet (rippelspänning) kommer in. Om det är rippel på matningen till drivsteget (6SN7) så kommer detta att sprida sig till gallret på slutröret genom anodmotstånd och kopplingskondensator. Rippel i matningen till slutröret påverkar anodströmmen direkt och ger signal i högtalarutgången. Vilket som är värst är svårt att veta. Normalt är det inte ett problem med rippel till för- och drivsteg, eftersom man har goda möjligheter att filtrera bort detta med ett eller fler RC-filter från nätaggregatet.
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  18:03:24  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Uppskattar att få ta del av er kunskap. Det är mycket att lära om detta ska bli något, och det ska det!
Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  18:05:46  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Ramen till chassit kom idag!

Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  18:06:59  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Precision

Go to Top of Page

ChristianN
Member

207 Posts

Posted - 2017/06/26 :  18:08:09  Show Profile Send ChristianN a Private Message  Reply
Ett "vinklat" bildreportage

Go to Top of Page
Page: of 18 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000