Author |
Topic |
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 08:00:53
|
Såg att Hificollective.co.uk har elektrolyter specade till 600V för ungefär samma slant som två seriekopplade med lägre spänningstålighet från Elfa. Kan kanske vara något.
Nästan så jag blir sugen på att beställa två 0,22uF superduper special guldfoliefilmkondingar rullade i diamantstoft och kryogeniskt behandlade i 3 månader i omloppsbana runt jorden att använda i signalvägen! Det finns massor av exotiska kondingar hos Hifi Collective |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 08:13:49
|
Spontant så tror jag att det är bättre att jobba fram en fungerande konstruktion och utvärdera den, ev finjustera den och sedan kan man ju tweaka den med systematiskt byte av komponenter på väl valda ställen. (Har själv lekt lite med tex caddock-motstånd som gridstopper och jag tyckte det blev bra) Mvh |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 08:42:41
|
Jag tror det är en mycket bra plan. Blir svårt att utvärdera hur respektive komponent bidrar till ljudet annars.
Om jag vill testa nätdelen utan att koppla upp den mot den riktiga förstärkarkretsen, kan jag använda en ren resistiv dummy last och ändå komma nära verkligheten? |
Edited by - ChristianN on 2017/06/14 08:43:03 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 09:13:38
|
Ja En resistiv dummy tar dock inte hänsyn till den långsammare uppstart som rören har. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2017/06/14 09:19:09 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 10:53:52
|
Förlåt om jag blev lite onödigt kortfattad... Jo, det är ett Pi-filter du skapat. Jag menade att försöka förslå, att man gjorde ett mer "balanserat" filter, med en rejäl konding även direkt efter dioderna, typ 22-47 uF eller så. Det som behövs för att skydda dioder och nättrafo är att ha nån form av skyddsmotstånd i + ledningen till första kondingen, 300 Ohm eler nåt ditåt. Inkopplingsströmstyrkan blir annars rätt häftig. Till saken hör, att om man har en liten konding på platsen efter dioderna, så blir det rätt kraftig rippelström. Det är inte ett optimalt utnyttjande av nättrafon och man kommer närmare gränsen för vad dioderna tål. Huvudanledningen är dock att man ju vill ha så bra glättning som möjligt med trioder i SE, så då är det nog bättre att ta till lite mer filterkapacitans. Efter drosseln kan du ju ta hur stor konding som helst, egentligen. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 13:22:51
|
Okej! Då kan jag alltså sätta en "fullstor" konding direkt efter dioderna med ett motstånd(ca 300 ohm) och för att ta ner spänningen till lämplig nivå så bränner man bort effekt i ännu ett motstånd placerat efter kondingen i serie med + ledning? |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 13:27:57
|
Steg 1: Bygg en koppling som inte exploderar vid uppstart. Steg 2: Få ljud ur den. Steg 3: Få tyst på den (när det ska vara tyst alltså, brum och brus ska bort). Steg 4: Byt ut standardkomponenterna mot grejor gjorda av unobtaium, gärna tillverkade vid fullmåne och under överseende av en voodoopräst.
Hint: Steg 4 kan man med fördel skippa och istället fokusera på att placera högtalarna rätt och göra så mycket man kan åt akustiken i rummet, om det nu är bra ljud som är målet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 13:30:21
|
Flera frågor.
Är sekundärledningarna från utgångstransformatorn till polskruvarna(anslutning av högtalarkabeln) känsliga för inducerade strömmar från nättrafos och ledningar?
Likaså för signalledning till drivsteget?
Lurar på placering av kontakterna i chassit. Funderar på att vara något okonventionell och istället för att placera kontakter på baksidan av chassit så tar jag in lågnivåingången på sidan. Samma för polskruvarna till högnivå, ut på motsatta sidan nära utgångstrafon. På baksidan placeras apparatintag för nätspänning, strömbrytare och säkringshållare nära högspännings- och glödtrafo. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 13:33:59
|
Hehe Fuling. Du vill få tyst på mig nu så jag sätter igång och bygger, fotar och postar bilder
Idag beställs grejer. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 13:56:33
|
Bilder vill vi ha!
Kablage och kontakter för lågnivån vill du nog gärna hålla borta från nättrafon och drosseln, även undvika att dra lågnivåkablaget i närheten av glödströmskablar och likande som det går hyfsat stark växelström genom (tvinna all kabel som bär 50Hz).
Kablar och kontakter på utgångssidan är knappast lika känsligt som insignalen men avstånd till 50Hz-källor skadar inte där heller. Ännu ett skäl att bygga stora chassin |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 15:35:47
|
"Fullstor"... Jag tror som sagt att uppemot 47 uF är i lagom storlek, men skyddsmotstånd är en nödvändighet. Detta motstånd kan man experimentera med storleken, men inte under 200 Ohm skulle jag föreslå. Om spänningen måste ner efter konding #2, så skulle jag helt enkelt lägga till ett "filtersteg" till, dvs ett seriemostånd och en ellyt; det blir bättre filtereffekt än att tappa spänning med en liten konding före L. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 15:39:39
|
Ledningarna från sekundären på utgångstrafon tillhör inte de mest känsliga, men de kan ju sprida störningar till de ledningar som är känsliga (ingångar). Att tvinna dem är en bra metod. Använd grov tråd och gör förläggningen bort från känsliga ledare, att det kanske blir lite längre tråddragning spelar ingen roll i det sammanhanget. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 16:09:16
|
En thermistor i serie med ingående nätspänning hjälper till att dämpa strömsmällen vid uppstart. Duger inte det så finns det nog mängder av mjukstartskretsar att köpa i byggsats på t.ex. ebay. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 17:24:38
|
quote: En thermistor i serie med ingående nätspänning hjälper till att dämpa strömsmällen vid uppstart.
Vilket värde är lämpligt? Jag har sett scheman där dom använt en på sekundären istället,verkan lär ju bli densamma i vilket fall.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 17:57:59
|
Skönt att slippa fråga själv!
Men jag har en annan fråga. Är det vettigt att avsäkra sekundärsidan på högspänningstrafon nu när jag ska labba och testa? Har sett rörbyggare använda säkring på sekundären innan likriktningen. Säkring på primären är ju givet. |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 19:55:13
|
Säkring är ju alltid bra tycker jag. Vill du inte ha kvar den sedan så tar du bort den. Alltså på sekundärsidan. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/14 : 22:08:17
|
CL-60 används av Nelson Pass om jag minns rätt, det är väl ett godkännande om något. Jag brukar använda någon variant på 22 ohm som jag hittade i nåt parti med överskottskomponenter en gång i tiden. Bör nämnas att termistorer bara funkar på klass A-förstärkare, strömförbrukningen måste vara tillräckligt hög på tomgång för att hålla termistorn varm. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/16 : 15:02:12
|
Nu har det gått iväg ett antal beställningar Ramen till chassit är cadad och jag ska begära in offert på tillverkning.
Givetvis har jag ännu en fundering. Hur avsäkrar jag lämpligast förstärkarna? Använder vanlig 5x20 säkring men hur ska den dimensioneras? 1,5 eller 2 gånger strömmen? Snabb eller långsam karaktäristik? |
Edited by - ChristianN on 2017/06/16 15:29:27 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/16 : 15:32:06
|
Det finns en ytterst vetenskaplig metod för att få fram rätt på säkringar: Börja lågt och byt tills du hittar en som inte brinner |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/06/16 : 15:59:05
|
Räkna samman hur mycket ström steget drar totalt och prova närmaste högre standardvärde för trög säkring. Alternativt amperemeter i serie och läs av för att ta närmsta högre standardvärde. Dock bör man väl hålla koll på om startströmmen är kortvarigt hög då kondingar laddas upp i nätdelen och hänsyn kanske bör tas till detta så att du inte har säkringar som går lite nu och då. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/06/16 : 16:14:45
|
Säkring för att skydda nättrafon måste vara trög. Med "solid-state" likriktare blir det en rejäl inkopplingsström till första kondingen i filtret. Den kan man räkna fram om man har ett skyddsmotstånd efter dioderna, genom att man antar att första kondingen har noll Ohm när den är tom och sedan tar man toppspänningen från sekundären (dvs det "vanliga värdet" X 1,4) och räknar ut strömmen som toppspänning delat med skyddsmotstånd. Med en 350 V lindning blir det 490 V att hantera. Har man 100 Ohm skyddsmotstånd blir det max 4,9 A i stötström vid inkopplingen. 4 A trög bör klara detta. Stötströmmen varar ju inte så länge. Tidskonstanten med 100 Ohm och 47 uF (som exempel) blir runt 5 millisekunder. Varje period från likriktaren varar 10 millisekunder.
Med fast bias och dyra rör bör man skydda rören separat. En anodströmssäkring (efter filtret) kan vara på sin plats. 1,5 gånger normal anodström kanske är lämpligt. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/06/18 : 12:32:42
|
Om man mäter nätbrum som spänning på högtalarutgången, vad är egentligen ett "bra" värde?
När det inte hörs något från högtalarna är en ju bra subjektiv bedömning men om vi sätter ett värde på spänningen? Kanske jämfört med någon vettig kommersiell rörförstärkare med samma bestyckning av rör och snarlik koppling.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/06/18 : 12:41:50
|
Tja, har inga siffror på lager men det hänger ju lika mycket på känsligheten hos högtalarna också. Med känsliga högtalare brukar det vara svårt att komma undan med AC-glöd på slutrören. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8629 Posts |
Posted - 2017/06/18 : 12:58:05
|
Ställde nyss den frågan på det amerkianska forumet,om dom sa att man skulle lyssna i högtalaren tills man hadde brummet på en acceptabel nivå. skulle man mäta så kunde man hitta brum hur lågt som hellst med ett bra instrument.
Edit: Detta var på tal om hur stora kondingar man skulle ha i nätdelen. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
Edited by - Ryssen on 2017/06/18 13:05:12 |
|
|
Topic |
|