Author |
Topic |
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 17:59:56
|
Ni får ursäkta bildkvaliten men...
Så här såg kopplingen mellan RCA-kontakt och "grid-stopper" ut innan när 50V var mätbar på högtalarutgången.
Sedan började jag pula och märkte att spänningen påverkades när jag rörde på kopplingen RCA-kontakt och grid-stopper. Ju närmare kabeln kom högspänningsmatningen ju högre spänning ut(max 50V). Drog jag kabeln bortåt så minskade spänningen. Jag tog helt enkelt och bytte plats på kabeln.
Nu minskade spänningen på högtalarutgången markant. Fick sedan en snilleblixt(dårskap helt utan vetenskapliga belägg!) att isolera kabeln med aluminiumfolie som jordades till RCA-kontakten. Alla spänning borta förutom de millivolten som jag tror kommer från glödkablarna och som jag kan acceptera.
Letade fram en skärmad kabel som jag hade i gömmorna. En bit RG174, som jag inte vet passar i dessa audiosammanhang, blev det. All otrevlig spänning borta.
Jag kan inte förklara vetenskapligt vad som hände under resans gång med mina experiment med kablaget från RCA-kontakten till grid-stoppern.
Jag fick i varje fall bort spänningen och kan jag då utgå ifrån att jag inte längre har problem med självsvängning?
|
Edited by - ChristianN on 2017/08/07 18:01:29 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 18:39:22
|
Eftersom vi tidigare i tråden hade en diskussion om grid-stoppers och självsvängning bör jag nämna att jag valde att använda en resistor på 100k till jord samt en på 1k till gallret. |
Edited by - ChristianN on 2017/08/07 18:39:51 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 20:03:18
|
Outgrundliga äro störsignalernas vägar... Nu har du ju tydligen lyckats ta kål på självsvängandet, men lite generellt så måste man räkna med att det finns oväntade vägar, särskilt för höga frekvenser där det kan återkoppla via kapacitanser som man inte alltid inser finns där. Om dina högtalarlindningar fortfarande är flytande, så vill jag rekommender att koppla dem till chassi med ett motstånd på nåt hundratal Ohm från "nollanslutningen". Man måste räkna med att det finns kapacitans mellan lindningarna i utgångstrafon och då finns det en väg för den rätt högspända anodsignalen att "slinka ut" i högtalaranslutningarna och sedan kan ytterligare kapacitiv koppling äga rum inuti chassiet. Om högtalarlindningen är ansluten till jord är den ofarlig i deta hänseende. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 20:29:03
|
quote:
Ersatte min egenhändigt tvinnade kabel med en bit skärmad RG174 kabel mellan RCA-kontakt och rörsocke
En annan känd rörbyggare här på forumet (Bernt Jansson) sa till mig en gång att alltid använda skärmad kabel på ingången vilket gör att du slipper alla problem. Så har jag gjort med utmärkt resultat.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 21:58:18
|
Har alldrig haft problem med tvinnad kabel,men då har jag byggt utan återkoppling,kanske där problemet är..? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 07:43:14
|
Tack.
Om jag nu har lyckats döda självsvängningen på 50V(är väl runt 300W i 8 ohm!?) kan jag då vara säker på att det inte, helt spontant, dyker upp en ny självsvängning och grillar diskanten i mina "finhögtalare"? Jag antar att det inte är helt hokuspokus det här med oscillering, bara svårt att förutse
Angående brum. Nu har ni redan hjälpt mig med detta och visat att ni redan kan det här ämnet. Vill ändå tipsa om en, i mitt tycke, mycket bra artikel om brum i rörförstärkare:
http://dalmura.com.au/projects/Hum%20article.pdf |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 09:09:04
|
Har ej läst hela tråden, men gridstoppern bör vara låg-induktiv, dvs kolmassa (typ Allen Bradley) |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 12:10:20
|
Jag använder metalloxidmotstånd av enda anledningen att de fanns tillgängliga när jag beställde komponenter.
Ska snygga till kopplingen invändigt och kan i så fall passa på att byta komponenter om det är motiverat och att jag vinner någon egenskap i funktion eller ljudmässigt. |
|
|
tordnilsson
Member
383 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 12:44:29
|
Jag har svårt att tro att dessa 50 volt kommer att kvarstå med samma amplitud då du ansluter en högtalare, visst kan det finnas kvar, men hursomhelst är det ju bra att det löste sig, anledningen till den våldsamma amplituden är ju troligen att ett högohmigt mätinstrument användes, som ej belastar utgången.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 13:20:08
|
Ha alltid en last på utgången (resistiv eller högtalare) när förstärkaren är påslagen. Utan last kan den kapacitiva kopplingen mellan primär- och sekundärlindningen skapa så höga spänningar att de ger genomslag.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 15:07:46
|
Jag var otydligt tidigare. Jag använde en högtalare på 8 ohm nominell impedans som last när jag mätte upp ca 50V.
Jag har inte vågat köra förstärkaren utan last. Har läst historier med brända utgångstrafos när de har körts utan last. Vet inte hur känsligt det är med den förstärkarkrets som jag har byggt men vågar inte riskera något. |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 15:31:38
|
Eftersom du har utgångstrafo så skall du aldrig köra förstärkaren helt utan last.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 16:14:54
|
Aldrig skulle du skrivit med stora och feta bokstäver: ALDRIG. Snabbaste sättet att kvadda en rörförstärkare, speciellt pushpull, är att köra utan last.
Jag köpte ett gäng motstånd och byggde en konstlast. Inget märkvärdigt men ändå för att slippa dyra totalhaverier. Det sitter 8 motstånd om 68 Ohm/4W och ett extra för att nominellt träffa 8 Ohm. Inget märkvärdigt och inget tillkrånglat. (Lådan behöver nog lufthål)
|
Edited by - soundbrigade on 2017/08/08 16:16:12 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 17:39:19
|
Tjusigt Soundbrigade
Själv köpte jag ett billigt högtalarelement med samma känslighet som mina "finhögtalare". Samma känslighet för att kunna höra ungefär samma brum och brus. Dock knappast samma impedanskurva och frekvensomfång men bör kunna ge en fingervisning(öronhörande?) om vad som händer. Gör inget om den brinner
Sedan har jag ett par hembyggda högkänsliga högtalare som jag kom på är ju utmärkt att testa mot med avseende på brum.
Kan dock tänka mig att en sådan låda du har byggt är bättre om man vill mäta på förstärkaren, eller? Tänker mig att lasten alltid är konstant och helt känd.
|
Edited by - ChristianN on 2017/08/08 17:40:00 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 17:41:34
|
Ingen här som har tips om plåtslagare, smed eller helt enkelt allkunnig mekanisk verkstad som kan tillverka två huvar i perforerad plåt?
Ja, går fint med en duktig privatperson som hobbyknackar plåt också |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/08 : 17:55:52
|
Jag har sett att Bauhaus har olika typer av perforerad plåt att sälja i remsor. Om en sådan räcker att böja i U form är det "bara" två gavlar att meka dit. |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/13 : 13:36:47
|
Locket på. Skruvning pågår.
Med locket på hände spännande saker. Amplituden på spänningen(brum, brus eller vad det nu är för frekvenser som det är sammansatt av) halverades med bottenplåten på. 2mV resp 3mV mäter jag med digital multimeter(vet inte hur pålitlig den är vid dessa nivåer dock). Brummet var dock redan så lågt innan så jag hörde ingen ingen skillnad med sänkningen. Plåten är skyddsjordad. Ibland får man faktiskt saker gratis
Nu blir det lite stiltje i tråden tills jag får mera tid. Blocken spelar tillsvidare med "finhögtalarna" påhängda
Tack för tipsen om plåt. Jag har eventuellt en lösning på g tack vare en snäll forum-medlem. Mer om detta senare.
|
Edited by - ChristianN on 2017/08/13 13:39:39 |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
Posted - 2017/08/14 : 18:36:24
|
Tjena Vackert bygge!!! För det ljudliga resultatet tycker jag att du ska prova olika kopplingskondingar. I en sån enkel spartansk krets spelar den kondensatorn mycket stor roll. Har testat mycket i mina Audion-slutsteg och det skiljejer sig rejält.
Hälsningar Fredrik |
|
|
Stormen
Member
1542 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 08:40:19
|
Hej, ja tittar runt i tråden och letar på bilderna men har du satt någon extra last på högtalarutgången? Jag satte det på mitt Richardsson SA 170 bygge. Utmärkt om någon kabel åker ut under spelning eller att man flyttar o meckar på grejerna och strömmen är på. Det är lättare hänt än man tror. Speciellt när den är på testbänken och man mäter på en kanal i taget och växlar fram o tillbaka med grejerna. Alltid skönt att ha ett motstånd över högtalarutgången så inte trafarna går illa, ett annat alternativ som jag sett i Philips AG 9015 är att sätta säkringar specificerade så de utlöser när trafen blir överbelastad. Dock satte jag även på Philipsen in extra motstånd på högtalarutgången. 370 Ohm 5W eller liknande värde. Bara det finns nåt när du drar ur. Det påverkar inte belastningen eller ljudet vad jag vet. Snyggt bygge förresten. Bra jobbat !
|
Edited by - Stormen on 2017/08/16 08:41:24 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 09:03:31
|
Nu tycker jag det är dags för en bild som inte bara visar små inzoomade delar eller insidan (även om de också är uppskattade). |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 10:01:43
|
Tack Fred och Stormen
Intressant med extra last som skydd. Har barn som säkert kan tänkas dra i högtalarkablarna så risken finns.
Vemsom: fler bilder kommer om ett par dagar. Kände jag behöver vila lite från bygget och göra annat |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 10:31:12
|
Det som händer om lasten "försvinner", är att anodimpedansen blir vansinnigt hög. Trafon är ju "bara" en impedansomsättare, från högtalarens ex. 8 Ohm till rörets typ 2500 Ohm. Impedansomsättningen är i just det exemplet 2500/8, dvs 312,5. Har man 80 Ohm på utgången, får röret 25000 Ohm att jobba mot med samma trafo. Är ingen last ansluten blir primärimpedansen odefinierad (oändligheten går inte att räkna med), dvs mycket hög. Även en liten insignal kommer då att driva anodväxelspänningen (signalen) upp mot extrema värden och det blir värre ju bättre trafon är. Resultatet kan bli överslag i trafon eller inne i röret. Har förstärkaren minsta tendens att självsvänga kan det bli onödigt spännande. Jag skulle 1) jorda högtalarlindningens ena ände, möjligen via ett litet motstånd och 2) lägga en dummylast permanent över utgången så som föreslagits, men jag skulle nog hålla mig runt 100 Ohm. |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 10:49:30
|
Det har jag heller aldrig funderat över, med motståndet menar jag. Hur viktigt det är på SE-förstärkare vet jag inte men en PP-förstärkare går under VÄLDIGT snabbt när utgångslast saknas vid påslag. (Vet jag ... )
Jag känner mig lite halvt om halvt inspirerad att leta upp den nästan-färdigbyggda 2A3:an jag har liggande och bygga klart. Det var nog bara ledningsdragning kvar och att fixa till rattarna till volymen och strömbrytaren. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2017/08/16 : 12:21:05
|
Och hur snabbt kan det här gå då,t.e.x om jag rycker ur banan kontakterna och ska ändra fas...? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Topic |
|