Author |
Topic |
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 08:53:42
|
Ni som använder och föreslår lödstöd vid rörsocklarna. Hur brukar ni fästa komponenterna? Kanske smidigast att samla alla komponenter som ska till jord på lödstödet? |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 08:59:12
|
Tack Pix
Soundbrigade: lovar nakenbilder tagna i fint ljus |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 09:12:03
|
Dessa lödstöd hade ju varit väldigt estetiska. Man kopplar komponenterna mellan två stöd och antar man sedan drar tåtar till respektive rörpinne.
|
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 10:23:35
|
Jag gillar den typen. Man kan ju fundera och planera sin layout ordentligt och sedan löda sina komponenter på lödstödet och sedan dra några få (förhoppningsvis) trådar till annat i apparaten.
De där enklare stöden använder jag emellanåt till, typ, enkla försteg och SE-förstärkare jag jag kanske skulle varit piskad att göra kopplingar och lödningar "i luften". |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 18:09:31
|
Distanser som finns hos electrokit den modell som man skruvar köper jag via ebay där får man en påse för 20-30 kr av valfri modell, väldigt bra att ha för man planerar bygget på ett helt annat sätt om man har olika fästmaterial att tillgå.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 18:11:54
|
Distanser som finns hos electrokit den modell som man skruvar köper jag via ebay där får man en påse för 20-30 kr av valfri modell, väldigt bra att ha för man planerar bygget på ett helt annat sätt om man har olika fästmaterial att tillgå.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 22:21:26
|
Länk tack ( för distanser )
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 00:01:23
|
Luftslott är ju inte fel "i princip", det man vill undvika är att foga ihop komponenter utan att skarven har stöd (det är i alla fall min uppfattning). Beroende på hur man placerar rör och andra "större grejer" inbördes, kan man komma långt med komponenternas egna trådar, men helt utan extra lödpunkter är inte lätt. Jordade lödöron kommer man nästan alltid att önska att man hade fler av, om man inte har gjort en bra jordbuss som är nåbar från flera rörplatser. Likaså brukar det behövas löstöd/lödöron för fördelning av anpassad anodspänning och utgrening av glösdpänning. För LF (audioförstärkare) är det viktigaste att isolationen i lödstöden kan motstå alla förekommande likspänningar, medan i HF-grejer krävs det nästan alltid keramiska stöd för att få bra HF-egenskaper (lite OT här). |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 13:55:26
|
Vad är en acceptabel nivå av brum och brus ut på högtalarutgången? Jag mäter upp 0.041V på 8 ohms-lindningen till jord. Det är det bästa värdet hittills jag kan få fram när jag justerar på brum-poten. Möjligen går det att finjustera lite till.
Med brum-poten kan jag få maximalt 0.39V ut på 8 ohms-lindningen till jord. Då hörs det mycket tydligt ur högtalarna.
Jag har mätt med ljudkällan inkopplad till lågnivåingången.
Jag upplever två typer av "oljud". Ett brum från glödspänningen och ett brus. Bruset antar jag är hela förstärkarkretsens "egenljud" och går inte att göra något åt? Det är väl glödbrummet som genererar nästan hela effekten och den uppmätta spänningsnivån ut?
Kan jag vara nöjd med spänningsnivån som förstärkarna spottar ur sig? Vad brukar ni själv få när ni har byggt egna rörförstärkare. |
Edited by - ChristianN on 2017/08/05 14:09:42 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 14:16:00
|
Rörglöd
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 14:19:28
|
Hur bör jag tänka när jag väljer om jag ska koppla en högtalare till 4- eller 8-ohms sekundärlindning?
Ett exempel:
Om en högtalare har en nominell impedans på 8 ohm och dippar ner till strax under 4 ohm inom dess frekvensområde. Är det sekundärlindningen avsedd för 8 ohm som ska mata högtalaren? |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 16:12:56
|
Högtalare har väldigt olika impedans för olika frekvenser ( resonanser mm) Rörförstärkare däremot är i allmänhet väldigt generösa med vad de tål för last, man skulle kunna säga att de lämnar "konstant effekt" oberoende av frekvens. Detta i motsats till de flesta transistor som lämnar "konstant spänning" oberoende av frekvens. Så kör du på 8 ohms uttaget ( men testa gärna 4 ohm efter ett tag för att kolla om det blir bättre eller sämre) |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/05 : 21:37:28
|
Jag brukar normalt inte mäta eventuellt oljud som spänning på utgången, det är för svårt att veta vad siffran faktiskt anger. Om det hörs så är det för mycket, kan man säga. För att gå vidare, måste man nästan koppla upp ett oscilloskop, för att se vad man har för typ av "störning". Brummar det, så får man jorda (signalmässigt) styrgallret på slutröret, då ska det vara tyst. Brummar det ändå, så är det glödbrum eller rippelbrum. Då får man se över glödmatning och B+-filter. Jag vet av erfarenhet, att man kan i princip eliminera B+ rippelbrum i single-end slutsteg. Din filterlösning bör inte ge nåt brum att tala om (den är bra). Glödbrum kan då återstå. Finjustering av brumpoten? Glöm inte att signalmässigt jorda styrgallret, så du vet vad för störning du motarbetar. Om slutsteget är tyst med jordat styrgaller, men brummar med signalvägen öppen, får man gå vidare framåt i kretsarna. Det borde inte vara ett problem med brum från signalvägen i ett linjenivåsteg.
Brus är svårare. Jag är inte bekant med 300B, så jag vet inte om det kan tänkas brusa, men det låter inte sannolikt. Pentoder/stråltetroder är mer benägna än trioder att skapa brus, pga sin elektrodkonfiguration. Ta ut drivröret och se om det påverkar!
Som redan sagts, så är högtalare inte konstanta i impedans över sitt frekvensområde. Anslut till förstärkaren efter vad märkimpedansen säger till att börja med.
För att komma tillrätta med störningar (brum) som genereras inom en förstärkare, har man länge använt negativ återkoppling (motkoppling). För tridosteg med bra rör (som du har i din lösning) är det inte ofta en nödvändighet, men om det är svårt att komma tillrätta med glödbrummet, så kan det vara värt att titta lite på nån motkopplingslösning. Du skriver nånstans i tråden att stegets kretslösning är lite undermålig. Det gäller troligen inte själva slutsteget, det kan inte göras på så många olika sätt (annat än att man kan välja olika arbetspunkter och anodimpedanser). Det som kan göras på olika sätt, på riktigt, är drivstegen; där kan man se mer i detalj på arbetspunkter och eventuella metoder att införa motkoppling. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 19:05:21
|
Lampuradio: funderar faktiskt på att skaffa ett oscilloskop. Finns det vettiga begagnade modeller? Detta är inte det sista förstärkarbygget. Går redan i tankarna på ett till bygge, normal?
Bruset som förstärkarna avger är inte störande. Helt i parti med de kommersiella rörförstärkarna jag testat så brusnivån känns okej. Nivån på brum är okej med mina lågkänsliga högtalare och dessa kommer jag att lira på tillsammans med 300B blocken. De högtalare med högre känslighet jag testar mot(Fostex hembygge) brummar för mycket. Skulle jag koppla på ett par rejäla hornhögtalare runt 100dB / 2.83V blir det inte roligt. Får se om jag ska sitta nöjd eller testa vidare med avseende på brum. Det är ju lärorikt om inte annat.
|
Edited by - ChristianN on 2017/08/06 19:06:35 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 19:15:28
|
Tar gärna emot tips på firma som kan tillverka två skyddshuvar i perforerad plåt. Spelar ingen roll var inom Svea rike så länge de kan skicka grejerna. Har hört mig för i mina trakter men ingen vill ta sig an något annat än plåtarbete inom bygg och ventilation. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 20:25:17
|
Skruvade mer på pottarna och har fått ner "skräpet" till 9mV på 8 ohms-sekundären. Pottarna är väldigt känsliga vid balansering av brummet och det är lätt att vrida förbi bästa stället. Skulle kanske ha varit enklare med en flervarvig pot för bättre "upplösning". |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 20:41:07
|
Nu såg jag inte hur stora hum-dingrarna ( potarna) var, men om de är på 250 ohm skulle man kunna ersätta dem med 2 100 ohms motstånd och en 50 ohms pot i mitten, detta skulle göra inställningen mindre kritisk. Nu har du ju redan pot-arna och väl de är justerade så behöver de inte röras hoppas jag. Så det kan ju vara en ide till framtida byggen. |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 20:47:01
|
Glödmatning av direktupphettade rör är svartkonst. Glödtråden ingår i signalvägen i precis lika hög grad som styrgallret, man vill alltså inte gärna mata in störningar där. Med hjälp av en pot går det, i teorin, att balansera bort brummet om man väljer växelströmsglöd. Problemet är att det sällan blir helt tyst, dessutom kommer allt annat skräp på elnätet rakt in i signalvägen. Har man känsliga högtalare så är det i praktiken kört, har man å andra sidan trögdrivna högtalare så är det kanske inte så lämpligt med effektsvaga rörförstärkare heller.
Förr eller senare brukar man tröttna på brummet och då har man två andra alternativ: Högfrekvent växelspänning eller likspänning. Högfrekvent växelspänning är invecklat och verkar mest förekomma i experimentsammanhang, jag har inte sett några färdiga lösningar tillgängliga. Då kvarstår likspänning, vilket har den lilla nackdelen att det anses låta mycket sämre än de andra alternativen.
Teorierna kring varför DC-glöd låter dåligt är en smula luddiga men kontentan är att glödtrådarna ska matas med konstant ström istället för konstant spänning. Det har nåt att göra med hur signalen som är närvarande i glödtråden samverkar med strömförsörjningen. Antingen bygger man en halvt invecklad krets med effekttrissor och opampar som åstadkommer en konstant ström med långsam spänningsåterkoppling eller så fixar man en ren likspänning och kopplar en stor drossel i serie med glödtråden. Dyrt och besvärligt hur man än gör det, men så är det i rörbranschen:) |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 21:33:51
|
quote: Antingen bygger man en halvt invecklad krets med effekttrissor och opampar som åstadkommer en konstant ström
Eller så köper man en färdig av Rod Coleman på Diyaudio. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/06 : 21:56:45
|
Ett problem med att likströmsmata glöden i ett 300 B är att det tydligen inte finns ett mittpunktsuttag. Det innebär då, att glödtrådens ena "ände" kommer att ligga på en högre potential än den andra änden. Inte så mycket, men ändå 5 V skillnad. Beroende på hur glödtråden är arrangerad rent fysiskt (hur den är uppspänd), så kan det ha viss inverkan på lineariteten, därav kanske att det upplevs som att ljudet påverkas. Det är nog även denna fysiska del som kan göra att det är svårt att brumkompensera med en potentiometer när man kör på växelström.
Vad gäller oscilloskop, så finns det ett analogt på ELFA för lite drygt 4000 SEK. Det finns också "PC-oscilloskop", som ska jobba ihop med en dator och en programvara, det är ett segment där det finns billigare grejer, men jag har inte provat nåt sådant på länge, så jag vet inte hur bra de är nu. För 10 år sedan var det inte lätt att få det att funka bra om man inte hade en "värstingdator" (motsvaras väl idag av en budgetlaptop...). Begagnat vet jag inte om det finns så mycket, men troligan kan man hitta på blocket eller tradera. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 13:03:41
|
Nu är jag nere i 6mV respektive 4mV med skräp ut till högtalarna. Detta sitter jag nöjd med för jag hör inget brum vid lyssningsplatsen.
Däremot upptäckte jag något knasigt med ena blocket. När RCA-kontakten är öppen så mäter jag knappt 50V ut till högtalaren. Det hörs inget oljud ur högtalaren, endast det svaga brummet nära högtalaren som hörs. Kortsluter jag lågnivåingången eller ansluter RCA-kabeln till ljudkällan(Chromecast) försvinner 50V på utgången och jag mäter 6mV. Allt låter bra när jag spelar musik.
Känner ni igen problemet? Vad kan det vara? Är det någon självsvängning som ligger utanför hörbar frekvens?
Endast ena blocket uppvisar detta? Det är samma layout på båda blocken, de är spegelvända i sin konstruktion.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 14:35:33
|
Ersatte min egenhändigt tvinnade kabel med en bit skärmad RG174 kabel mellan RCA-kontakt och rörsockel. De ca 50V försvann! |
|
|
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
Posted - 2017/08/07 : 15:28:06
|
50V på högtalaren utan att det hörs tyder på en högfrekvent självsvängning. Akta högtalaren ! Ett oscilloscop behövs för att kika på detta, under tiden , kpppla inte loss RCA-kontakten.
Klassiskt kontrollerar man stabilitetetn genom att : - ansluta resistiv konstlast ( 8 ohm många watt) - mata på fyrkantvåg , 1 - 10 khz och observera om det blir "ringningar", i så fall skall man justera i första hand motkopplingen, i andra hand begränsa bandbredden tidigt ( vid ingången) tills ringmimngen upphör.
|
|
|
Topic |
|