Author |
Topic |
peterh
Semesterfirare
1056 Posts |
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/30 : 20:08:39
|
Hade helt klart underlättat. Tack för tipset. |
Edited by - ChristianN on 2017/07/30 20:10:10 |
|
|
Fred
Member
355 Posts |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/07/30 : 21:32:09
|
Håller med peterh, lödstöd i lagom mängd är en viktig ingrediens i rörbyggen. Utan att mena nåt elakt så tycker jag det här ser ut att kunna bli en mäktig röra om du fortsätter, jag skulle definitivt föreslå att du köper hem ett antal lödstöd (visste förresten inte att Electrokit sålde såna, bra tips!) och monterar fast dem på strategiska ställen innan du fortsätter. Skulle föreslå två i närheten av hållaren för ingångsröret och minst en bredvid slutröret plus några runt nätdelsgrejorna. Du vill nog att alla komponenter typ motstånd och kondingar sitter fast i båda ändar. Googla gärna lite på t.ex. "Point to point wired tube amp" eller liknande och få inspiration av hur andra har gjort.
Du har seriösa komponenter och välgjorda chassin, vore synd om innanmätet inte håller samma klass!
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/30 : 22:12:03
|
Jag tar tacksamt emot kritiken. Detta är ju mitt första bygge och det finns många minor att gå på. Ni har ju räddat mig ett antal gånger och det var ju ursprungliga syftet med tråden. |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/31 : 07:41:53
|
Fuling: fundering på spänningsdelaren du föreslår till mittuttaget för glöden. Kan jag välja lämpliga värden på motstånden utan att ta hänsyn till något annat än att få rätt spänning ut till mittuttaget? Blir ju hög resistans för att inte behöva ha så effektstarka motstånd.
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/31 : 07:46:13
|
Slår mig mer att denna 300B koppling är något undermålig(och som faktiskt har påpekats tidigare i tråden). Trots det är det ju en populär krets som många har byggt och delat med sig av på nätet(och verkar tycka fungera väl). |
Edited by - ChristianN on 2017/07/31 07:48:37 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/07/31 : 07:59:10
|
Angående spänningsdelare.
Det är alltså så att brum-poten till 300B röret fungerar, som en spänningsdelare för att "lyfta" potentialen och eventuellt åstadkomma en minskning av brum?
|
Edited by - ChristianN on 2017/07/31 08:06:51 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/31 : 11:07:27
|
Brum-poten är till för att under gynnsamma omständigheter eliminera brum, som ofta uppstår i direktupphettade rör med växelströmsmatning till glöden. Eftersom glödtråden är katod, och slutrörskopplingen här är av typen "katodförspänning", så kommer glödtråden och därmed glödlindningen att hamna på ett visst antal Volt + (det är ju det som skapar gallerförspänningen). Genom att flytta "jordningspunkten" en aning fram och tillbaka mellan glödtrådsanslutningarna (med släpkontakten i brum-poten, alltså) kan man i viss utsträckning kompensera tendenser till "glödtrådsbrum". Glödlindningen till slutröret ska inte påverkas på något annat sätt, för då rubbas rörets arbetspunkt. En spänningsdelare för att höja potentialen på *6,3 V lindningen* kan vara bra för att hålla nere "Uk-f", samt att det hävdas att en viss positiv potential på glödtråden kan motverka brumstörningar i indirekt upphettade rör. Troligen bara märkbart i lågnivåsteg (typ RIAA-phono eller mikrofonsteg (min uppfattning)). En sådan spänningsdelare kan göras med rätt höga motståndsvärden (10 kOhm-området) eftersom det inte ska gå någon ström i kretsen, inte genom glödtråden i alla fall. Lite ström går ju genom spänningsdelaren, såklart. Förstärkare för linjenivå är inte så känsliga att det motiverar detta i brumhänseende, men för spänningen mellan katod och glödtråd kan det vara motiverat. |
Edited by - lampuradio on 2017/07/31 11:11:02 |
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/07/31 : 23:08:04
|
Teorin bakom att "lyfta potentialen" på glödtrådarna i lågnivårör (med indirekt upphettad katod) är baserad på ett resonemang om oönskad emission av elektroner från glödtråden. Om man antar, att man jordar ena branschen av 6,3 V lindningen, så kommer den andra branschen att variera mellan ungefär +9 V och -9V (toppspänningen). När (ena änden av) glödtråden är negativ i förhållande till chassijord, så kan det tänkas, att det skulle emitteras ströelektroner från glödtråden, som kan påverka strömmen genom röret med en brumfrekvens; dessa "lössläppta" elektroner skulle ju kunna attraheras av vilken elektrod som helst med högre potential som finns i närheten. Om då hela glödlindningen läggs på +30 V, så kommer det inte att kunna inträffa sådan emission, eftersom en positiv elektrod inte emitterar elektroner (i normala fall). Det hela är dock lite teoretiskt, eftersom det finns flera faktorer som spelar in på resultatet... Bland annat är begreppet "positiv potential" ett relativt begrepp. Inuti röret finns alltid en elektrod som är väldigt positiv och som kan (i princip) suga till sig elektroner från även en positivt spänningssatt glödtråd (anoden...). Resultatet beror alltså på hur röret är byggt rent fysiskt, inklusive tilledningstrådarna inuti. Dessutom är en naken wolframtråd inte särskilt aktiv med elektronemission förrän den är nästan vitglödande och i normala småsignalrör är glödtråden aldrig så varm och den är inte naken, den är täckt av ett isolerande skikt, som inte emitterar elektroner (utom precis där glödtråden är svetsad till kontaktstiften).
Att lägga glödlindningen på lite positiv potential är däremot bra, om man riskerar komma i närheten av max Uk-f. Det skadar inte för övrigt heller. Det ska inte gå någon ström, som sagt, så man kan hålla sig till höga värden i en spänningsdelare. För brumbekämpning är det nog bättre att gå på likströmsmatning av glödtrådar, rent generellt.
För rör med direktupphettad katod (som 300B) kan man INTE trixa på detta sätt; glödtråden (och glödlindningen) måste ju ha "katodpotential", dvs i detta fall gå till jord via katodmotståndet (och då kommer den att hamna på +60 V eller nåt). |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 11:59:54
|
I väntan på diverse komponenter till en upprensningsaktion så kunde jag inte låta bli att testa ena monoblocket. Den må se ut som skit invändigt just nu men ljuder det gör den, på ett positivt sätt! Min första egenknåpade rörförstärkare fungerar
Med testhögtalaren med en känslighet på 94dB/w hörs ett brum med örat dryga metern bort från högtalaren(och tilltar givetvis ju närmare jag kommer högtalaren) som jag gissar är från glödspänningen. De högtalare jag sedan ska använda ligger på 89dB/w så osäker om detta kommer att vara störande.
Mittuttaget till 6,3V lindningen slängde jag bara fast helt icke optimalt på första bästa ställe mot jord. Brumpoten till 300B röret har jag inte justerat något på än.
Finns många förbättringar jag kan och bör göra men jag är nöjd att den fungerar och att jag inte har eldat upp några komponenter eller elektrifierat mig själv
|
Edited by - ChristianN on 2017/08/02 12:19:45 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 12:09:50
|
Tack lampuradio för förklaringen
En fundering på alternativ till spänningsdelare för mittuttaget till glödspänning till drivrör. Är det möjligt att "ta" spänning från valfri punkt i en förstärkarkrets? Skulle det fungera att lägga potentialen via punkten i katoden från slutröret? I mitt fall 70V? |
Edited by - ChristianN on 2017/08/02 13:01:07 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 14:34:27
|
Det där har jag också funderat över. Man borde kunna använda vilken punkt som helst med rätt spänning till att "hänga upp" glöden, så länge den är korrekt avkopplad mot jord. Brukar alltid bli så att jag gör en separat spänningsdelare från B+ till jord, den funkar som bleedermotstånd samtidigt.
Edit: Grattis förresten till bygget, mäktig känsla att slå på ett bygge för första gången och märka att det fungerar! |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2017/08/02 14:50:10 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8634 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 14:51:58
|
quote: Grattis förresten till bygget, mäktig känsla att slå på ett bygge för första gången och märka att det fungerar!
Grattis från mig oxå! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
lampuradio
Member
894 Posts |
Posted - 2017/08/02 : 15:12:22
|
Kul att det funkade, grattis! Det blir så mycket roligare att fortsätta med färdiställande och justeringar när man ser/hör att det lirar.
Jag tror också att det borde gå att ta "glödtrådslyftspänning" från någon positiv punkt som helst som har rätt spänning och är avkopplad mot jord. Men ändå... Katoden (på slutröret i detta fall) är potentiellt signalförande och skulle inte vara mitt val att ansluta till ett annat rör. Det är nog mer en "känsla" än nåt jag kan motivera teoretiskt. I en högfrekvensförstärkare hade det troligen varit en dum åtgärd, men där kan ju signalerna ta oväntade vägar (kapacitanser man knappt tror att de finns...).
Till saken hör att många typer av elektrolyter har en viss förmåga att bromsa riktigt höga frekvenser, dvs de avkopplar inte jättebra vid riktigt höga frekvenser. Därav att vissa kretslösningar har en liten (typ 1000 pF) konding parallellt med katodelektrolyten (och sista filterkondingen). Lite OT kanske, men när man ändå pratar om ellyter som signalavkoppling mot jord... |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 11:19:42
|
Det är så jag tänker också, dumt att ta ens minsta lilla risk att mata in störningar någonstans i signalvägen genom att ansluta glöden till något annat än en dedikerad spänningsdelare. Komponenterna till en spänningsdelare kostar några enstaka kronor och kan gömmas undan var som helst i lådan där de får plats. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 12:20:14
|
Grattis till första lyckade försöket med en egenbyggd rörförstärkare, lite nybörjartur är det allt .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Tomas J
fd _T_
1550 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 13:18:02
|
Grattis! Det ser redan bättre ut än mina brummande skatbon hemma!
Kul att läsa tråden och få följa hela bygget från början till start med alla tips på vägen |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 13:50:46
|
Nu var du djäkligt menande Bubbel. Han har ju för fasen haft experthjälp ....
Sedan är det en läxa ALLA borde kunna, oavsett om man väljer att bygga med vacuum eller ökensand, ordning och reda, snyggt och prydligt är liksom honnörsord. Gör man som Christian gjort, gör sina kopplingar snygga och överskådliga är chansen lyckas mångdubbelt större och chansen att hitta eventuella fel också mycket större om man gör ett prydligt jobb.
Tror vi är en hel del som har en del att lära här ... |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8634 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 14:12:28
|
quote: Tror vi är en hel del som har en del att lära här ...
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2017/08/03 : 14:36:33
|
quote: Nu var du djäkligt menande Bubbel. Han har ju för fasen haft experthjälp ....
Aldrig får man ha roligt .
quote: Tror vi är en hel del som har en del att lära här ...
Eller hur! Jag känner en här på forumet som stoppar in sina rörbyggen i allt för små lådor med alla sort bekymmer som följd.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
Edited by - Bubbel on 2017/08/03 14:37:19 |
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 07:22:15
|
Tack själva för all hjälp!
Återkommer med flera frågor
|
|
|
ChristianN
Member
207 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 08:08:51
|
Lite fakta bara.
Nätdelen ger 390V till drivrör och 425V på slutrör. I originalkretsen anges 390V till drivrör och 435V till slutrör.
Som kapacitans för filtrering i nätdelen använder jag (sett från likriktningen) 56uF, 220uF och 56uF. Drosseln har för mig fortfarande okänt värde.
Nätdelen i originalkretsen använder 15uF, 50uF samt 30uF och en drossel på 5-10H.
|
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 08:14:19
|
Fast små lådor och olinjära rör ska man inte förakta, heter ett gammalt svenskt ordspråk.
Tittar man runt i världen ser man ibland DIY-förstärkare med tre små rör och en låda som är, typ, 30x40cm, men där utrymmet är så illa nyttjat att brum och överhörning bara är det minsta problemet. Att bygga i små lådor kan vara en pedagogisk grej, man tvingas planera noga för att, inte bara, få plats med allt utan även få till komponentplaceringar som funkar och optimal ledningsdragning.
Annars ser vi fram emot en rapport när du är klar och massa riktigt erotiska närbilder på undret. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2017/08/04 : 08:18:11
|
Tummen upp Christian. Snyggt bygge. |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Topic |
|