Author |
Topic |
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 13:21:33
|
Välkommen till jajons sida
Eftersom jag kontinuerligt ändrar på saker i musik- anläggningen är mycket här inaktuellt. Se längre fram i tråden för detaljer.
Följande bild är tänkt att alltid visa det senaste utseendet:
Hej och välkommen till min lilla stereogenomgång! Här kommer jag med hjälp av text och bild presentera min musikanläggning. Förslag, tips och frågor mottages gladerligen!
Vi börjar med en bild på hela systemet, sen går vi vidare på detalj- beskriving:
Source: Linn Mimik II
Som CD-spelare tjänar för närvarande en Linn Mimik II, som fungerar helt okey för den summa pengar jag gav, men den är helt klart anläggningens svagaste länk just nu. Musik återges levande och med varm klang.
Control: Linn Wakonda Phono
Anläggningens starkaste kort? Starkt är det i alla fall! Wakonda är en av de bästa förstegen jag hört under 20000, oerhört transparent. Avsaknad av rattar är också tacksamt, jag föredrar den mikroprocessor- styrda volym- och balanskontrollen. Dynamiken på låg volym är lysande!
Playback: Linn LK85
Som slutsteg är LK85 kanonbra, och för priset jag gav finns det inget bättre. Storebror LK140 hade inte suttit helt fel, men antagligen behåller jag LK85 tills jag har råd att göra en uppgradering till Linns 2250, så att det verkligen känns!
Playback: Linn Ninka Maple
Som högtalare använder jag Ninka Maple, och jag har svårt att tro att man kan bli mer nöjd. Och då har jag fortfarande två rejäla upp- graderingar kvar att göra på dem, nämligen stenfötter och aktiv drift. Så dessa underbara skapelser gör jag inte av med i första taget.
Accessories: Linn K400
Som högtalarkabel använder jag Linns bi-wirekabel K400. Jag har bara jämfört de mot Tara Labs Nexa (100:- /metern) och det var en lätt match för Linn-kabeln. Jag har däremot inte vidgat mina vyer vad det gäller högtalarkabel, har svårt att tro att det är värt pengarna.
Accessories: Linn Analogue Interconnect
Jag har två par signalkablar, från cd->försteg och försteg->slutsteg och även här har jag enbart jämfört med en Tara Labs Prism 11-kabel med samma utgång som i högtalarkabeltestet. Skillnaderna var dock inte lika stora.
Accessories: Linn AV5101 Personal Handset
Fjärren är Linns största, riktigt fin sak. Otroligt välbyggd, ligger skönt i handen och har bra räckvidd. Programmerbar med flera makron.
Och så avslutningsvis, en översiktsbild från vänster:
|
|
Edited by - jajon on 2003/05/07 19:18:51 |
|
Brosk
Member
426 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 14:34:26
|
Onekligen mycket snyggt !! |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:06:45
|
quote: Originally posted by Brosk
Onekligen mycket snyggt !!
Tack, Brosk! |
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:14:45
|
Kan bara hålla med! Mycket cleant. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 15:33:29
|
Väldigt snyggt. Låter säkert bra med.
MVH Samuel Rönnqwist |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:00:39
|
quote: Originally posted by henricsson
Kan bara hålla med! Mycket cleant.
Tackar!
Att hålla god ordning på kablage och apparater tar ju nästan ingen tid alls, men det gör fantastiskt gott för ljudet. |
|
Edited by - jajon on 2003/02/17 16:00:59 |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:03:43
|
quote: Originally posted by Samuelrönnqwist
Väldigt snyggt. Låter säkert bra med.
Tack Samuel!
Mitt rum är något av en kompromiss, men det är är så bra som det blir...
Snart flyttar jag och då ska jag försöka ställa grejerna bättre från början.. |
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:19:23
|
Tips: Tvinna inteconnectkablarna kring varandra (dvs höger och vänster) så minskar du induktion av elektromagnetiska fält, vanligtvis 50 Hz brum.
(Det är det som var den stora fördelen med kablage med DIN-kontakter)
Johan. |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:38:31
|
quote: Originally posted by Knoppen
Tips: Tvinna inteconnectkablarna kring varandra (dvs höger och vänster) så minskar du induktion av elektromagnetiska fält, vanligtvis 50 Hz brum.
Tack för tipset, Johan!
Jag ska testa det direkt när jag kommer hem från jobbet. |
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:46:04
|
quote: Originally posted by jajon Tack för tipset, Johan!
Jag ska testa det direkt när jag kommer hem från jobbet.
Om du hade brumproblem kommer du att märka skillnad (brummet försvann), knappast annars.
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:47:47
|
quote: Originally posted by Knoppen
Om du hade brumproblem kommer du att märka skillnad (brummet försvann), knappast annars.
Okej - något brumproblem har jag inte haft annat än när jag en gång i tiden hade videon och tvn inkopplade till stereon, men den tiden är ju förbi. |
|
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 21:22:54
|
ahh, vill ha ett par ninka
|
|
|
redestad
Member
264 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 22:33:04
|
Ser snyggt ut, trevligt ren och distinkt uppställning. Ett stort plus också för den exemplariska stereomöbeln :-), har själv en likadan (om det är IKEA?)och är helnöjd och tror absolut inte att det kan bli bättre. (OBS ironi)
Ha det bra! |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 22:54:28
|
Aah! En gammal hederlig Mimik II. Trots att den får stryk av många spelare idag så har den ju inte blivit ett dugg sämre. Jag håller med dig om att den är varm och kraftfull. Lite gosmysig! |
Hifiarkeologen |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 02:51:08
|
Ovanligt med så ljust trä. |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 18:02:31
|
quote: Originally posted by Alexi
Ovanligt med så ljust trä.
Ja, det är långt ifrån lika vanligt som alla dessa cherry-fanérer. Lönn- fanér är väldigt vacker tycker jag, det känns bra med ljusa högtalare i rummet. Svart har jag ledsnat lite på... I dagsläget matchar högtalarna stereobänken bättre än vad cherry hade gjort. Alternativet är svart (matchar elektroniken) men det tycker jag känns mindre gediget. |
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 02:01:02
|
quote: Originally posted by brumel
Aah! En gammal hederlig Mimik II. Trots att den får stryk av många spelare idag så har den ju inte blivit ett dugg sämre.
Visst får den pisk av Genki (), storstryk av Ikemi () och mörbultning () av CD12.
Faktum är att Linn Classik har kvalitéer som Mimik II saknar, men med någorlunda fräsch laser tar nog Mimik II hem den matchen iaf ().
En begagnad Ikemi blir nästa uppgradering på CD-hållet, men såväl LP12 som 2250 står innan på önskelistan.
|
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 15:19:55
|
quote: Originally posted by redestad
Ser snyggt ut, trevligt ren och distinkt uppställning.
Tackar!
quote:
Ett stort plus också för den exemplariska stereomöbeln :-), har själv en likadan (om det är IKEA?)och är helnöjd och tror absolut inte att det kan bli bättre. (OBS ironi)
Hehehe... Det kan bara bli bättre! Ska försöka få tag på en Quadraspire-bänk:
Men det kostar ju sina slantar... |
|
|
|
daggen
Member
70 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 17:47:20
|
när kommer polystandsen då? det är då lugnt det allra första du ska inskaffa innan du går på en LP12a eller nytt steg... |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/20 : 18:54:20
|
quote: Originally posted by daggen
när kommer polystandsen då? det är då lugnt det allra första du ska inskaffa innan du går på en LP12a eller nytt steg...
Väldigt, väldigt snart.
Ska till Kina snart () så det går först, får se hur mycket yuan det blir över! |
|
|
|
weezer
Member
568 Posts |
Posted - 2003/02/21 : 20:24:11
|
Standsen är en sån prisvärd uppgradering så det finns inte; de borde till och med följa med i priset av den anledningen. Klart roligare och tajtare ljud! |
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 16:59:40
|
quote: Originally posted by weezer
Standsen är en sån prisvärd uppgradering så det finns inte; de borde till och med följa med i priset av den anledningen. Klart roligare och tajtare ljud!
Jo, du är inte den första som påpekar det. Ska betala en resa till Kina nu i slutet av månaden, blir det tillräckligt mycket pengar över så slår jag till på polystands. Annars får det vänta en månad. Det kommer i varje fall :)
|
|
|
|
Hepcat
Member
1103 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 22:42:12
|
Hur går det med LP12an Jajon?
hepcat |
www.selleri.de
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/23 : 00:16:52
|
Har fortfarande inte fått något vettigt svar från killen som sålde tolvan... Så den har jag gett upp..
Dessutom är jag helt inställd på att köpa en ny... Förhoppnigsvis ganska snart. Jag uppdaterar min lilla "hörna" här när jag vet mer :) |
|
|
|
jajon
Ej medlem längre
415 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:40:52
|
Här kommer en liten uppdatering!
Jag lyssnar INTE på mp3 framför datorn...
|
|
|
|
LCohen
Ej medlem längre
304 Posts |
Posted - 2003/02/24 : 13:51:23
|
Datorn framför stereon.. perfekt.. fattas bara en kyl och en toa så slipper du gå därifrån alls :D
Bor du i lägenhet jajon? Fått nåt klagomål från grannar? |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
|
|
Topic |
|