HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dynamic Precision PA400 bryter 10A säkringen.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/12/29 :  23:27:42  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hej!

Jag har ett Dynamic Precision PA400 som bryter 10A säkringen vid uppstart. Det klickar en gång i nå't relä när jag slår på brytaren och när andra reläet klickar går säkringen.

Kan det helt enkelt vara så att detta kraftiga slutsteg kräver 16A säkring redan vid uppstart eller är den nå't fel? Kan det vara gamla kondingar som suger i sig extra mycket ström?

HJÄLP!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2016/12/30 :  09:36:56  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Låter som ett fel i mjukstarten, brukar vara nått motstånd i serie som begränsar startströmmen och sedan kopplas detta bort med relä.
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2016/12/30 :  13:00:39  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Har det funkat förut utan problem? Är det automatsäkringar eller proppar?

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/12/30 :  14:49:06  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Automatsäkringar.
Kan nog mycket väl vara nåt knas med softstarten.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/12/31 :  11:31:19  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Automatsäkringar mår inte bra av att dras. Dom blir känsligare då.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2016/12/31 :  14:41:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Hur stora kan såna här motstånd vara tro? Effektmotstånd med kylning eller små larver på kort?

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2017/01/01 :  09:05:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Har du haft det igång tidigare?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/01/01 :  09:41:18  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ja. Och symptomen blev värre med tiden.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2017/01/01 :  12:13:26  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
OK, jag skulle tippa att det antingen är soft starten som börjar ge upp(man kopplar in transformatorn med ett effektmotstånd i serie i några perioder) eller så är det din automatsäkring som börjar ge upp.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/01/02 :  00:06:27  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Automatsäkringen är det nog inte då jag testat att koppla in på flera andra. Jag får helt enkelt kolla efter ett bränt effektmotstånd.

Tack för hjälpen på traven!

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/01/02 :  21:54:24  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Ja eller så är det fel/kortis i relät som skall bygla över motståndet efter en liten tid.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/01/02 :  22:27:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Mnjah. Kanske. Men det klickar först i ett relä, förmidligen till ena toroiden och dess kondingar. När sen det andra relät klickar går säkringen.
Det är ju ett stort slutsteg så det känns nästan som YD-start...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/01/03 :  15:30:33  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Om steget har dubbla trafos så tror jag att de startas samtidigt med samma mjukstart, tänkbart är att det andra reläet kopplar in slutstegen eller har någon annan funktion på sekundärsidan i nätdelen.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/01/03 :  15:47:45  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Börja med att byta automatsäkringen till "trögt" utförande eller sätt i en 13A trög.
(När jag hade Gryphon DM-100 så fick jag vidta ovan åtgärd, 10A snabb löste ut).
Hjälper inte detta så är det autostarten.

Mvh/ Amatören

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/01/03 :  16:05:41  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
16A automatsäkring löser också ut...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2017/01/03 :  17:06:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm det lutar mer och mer emot soft-starten....

Du har inte hittat något som ser skumt ut i slutsteget?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2017/01/03 :  17:59:32  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
En 16A säkring.skall definitivt inte lösa ut, då e re nå knas i steget.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2017/01/03 :  20:37:09  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Det måste vara något fel på ditt slutsteg. Jag har ett PA 4000H och som man kan se på den här sidan så har de liknande egenskaper.

Under många år hade jag både detta steg och flera andra anslutna på samma smältsäkring ("propp") 10 A utan att den gick en enda gång. Härom året gjorde jag om elen hemma och fick då en separat dvärgbrytare 16 A för både detta och flera andra slutsteg, den har aldrig löst ut.

Som du redan konstaterat så har steget nån form av mjukstart. Mitt klickar först, sen låter det igen och sen kommer ljudet. Måste vara någon komponent här som gått sönder.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8268 Posts

Posted - 2017/01/03 :  23:03:16  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Som det skrivits förut i tråden skulle jag kolla så att det "stora" effektmotståndet inte har brunnit,då blir det ju inget tillslagsskydd...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2017/01/03 :  23:04:52  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Ja, ryssen. Det verkar brännas nu...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000