HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Audiofilt kakfat...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2016/12/29 :  16:52:43  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Hittade det här mästerverket av plast på Dollarstore i Arboga. Ögonen fastnade vid den mycket bekanta formen och jag fick förstås lov att ta en närmare titt. Ögonmåttet säger mig att den undre sektionen storleksmässigt motsvarar ett Tractrixhorn med 800-900Hz Fc, bakåtsvepet borträknat.

Ska ta en närmare titt på fyndet när jag kommer hem efter nyår, inser förstås att formen knappast exakt motsvarar någon känd hornprofil men därmed inte sagt att det kanske inte kan bli en fungerande waveguide ändå. Kan det användas till någonting vettigt så är det ett fynd för 50:- och man kan dessutom välja mellan sexleksaks-rosa eller halsfluss-grön färg...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/12/29 :  18:37:02  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Spännande.. Kan vara så att du får kapa en bit av bakåtsvepet..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/12/29 :  18:39:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hm, ser ut som en upp och ner vänd Beolab 5 :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/12/29 :  19:05:28  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/12/30 :  10:48:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kan ju bli hur spännande som helst!
Dessutom spår jag dig en framtid som Bengt Grive v2.0 med dina målande (!) färgbeskrivningar!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

knallis
Starting Member

46 Posts

Posted - 2016/12/30 :  11:46:21  Show Profile Send knallis a Private Message  Reply
Det där är helt klart ett trevägs kakdelningsfilter. Kan klart bidra till fikastämmningen som ska råda i detta forum. Gott slut, och ett gott nytt år önskar knallis.

Soffpotatis jag? Jag spelar ju vinyl.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/12/31 :  09:38:08  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Har tittat en stund på dom nu.. Svårt att se riktigt på en bild utan referenspunkter, men det ser möjligen ut som ath mynningarna är aningens för små i förhållande till halsen om man kapar halsen för att få expansionen att stämma.. Dock med tanke på pris så är det helt klart värt att testa..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2016/12/31 :  13:03:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, de måste kapas och snitsas till lite innan de eventuellt är användbara. Funderar på om det vettigaste är att svarva ner halsen lite och använda dem som gjutformar. Som sagt, är på resande fot nu men ska ta en närmare titt på dem när jag kommer hem efter nyår.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2016/12/31 :  13:15:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Vi har också ett sådant fat men använder det för att servera saker på det. Jag vet helt galet, klart man ska bygga horn av det. Ska bara förklara för hustrun... ;-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2016/12/31 :  18:54:49  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Kul ide! Kan bli spännande detta.
Var nästan på väg att inhandla ett liknande projekt då K Rauta har lampor i något som liknar traktrixform.

N

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000