HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Defekt inbyggt riia i Sansui AU7900
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2016/11/21 :  09:08:45  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Hejhopp! Jag har ett besynnerligt problem med det inbyggda riiat. Det går ett tag, ibland och ibland är det knas direkt. Det som händer är att ljudet försvinner i ena kanalen. När det väl försvunnit hör man fortfarande lite korta knäpp nu och då. Som om det vore millisekunder av musiken som kommer fram helt random. Någon som har några tips? Kanske tips på någon i Umeå som kan hjälpa mig tycker riiat har fint ljud även om det inte spelar lika rent och med lika precis ljudbild som det externa Dynavox tpr2. Klangen är dock trevligare med det inbyggda och basen är mycket mer kontrollerad (känns det som)

Retro låter fint.

elektronror
Member

390 Posts

Posted - 2016/11/26 :  10:23:50  Show Profile Send elektronror a Private Message  Reply
Om jag inte misstar mig så är 2SA726 känd för att strula. Dock kan du börja med att rengöra ingångsvredet samt phono-knappen på baksidan.
2SA726 kan du byta ut mot KSA992.

Grace F9, Grace G-940, Kenwood KD-500, Yamaha CA-2010, Yamaha NS-1000M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2016/11/26 :  16:16:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det låter som ett symptom som kan orsakas av en glapp lödning. Prova att löda om RIAA-steget.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2016/11/26 :  21:29:57  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Tack för tipsen

Retro låter fint.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2016/12/12 :  12:21:05  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Är det inte glapp i omkopplarna då? Har en sådan AU7900, en fantastiskt fin förstärkare, men tyvärr blev det en del problem med omkopplarna på min, så nu har den stått i några år.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2016/12/16 :  16:29:36  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Vilken omkopplare tänker du på?

Retro låter fint.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000