HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Otari MTR12, lite R2R love and TLC... :)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/10 :  18:23:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Efter ganska många år i dvala har jag börjat väcka min Otari MTR-12II-4-E.


Jag har börjat bygga om den till 2-kanal med diverse delar som trillat in under årens lopp.

Det är faktiskt ganska roligt att justera, kolla, mixtra och se hur den sakta kommer till liv.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/10 :  18:29:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Anledningen till att jag börjat mixtra med Otari'n är att min Studer A80 är utlånad för inspelningsexperiment...




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/10 :  18:46:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kom faktiskt så långt att jag fick justerat bromsarna och vågade slänga på ett gammalt skräpband för att testa!

Så, här ligger en mycket dålig video...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  15:44:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
En riktigt vänlig själ lånade ut ett "bezugsband"=testband så att jag kan kalibrera de nya tonhuvudena till de inbyggda förstärkarna.




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  15:53:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det är ju fina fisken att ha ett testband till hands, men det man MÅSTE inse är att det där bandet är testutrustning och att man måste behandla det som det. Magnetflödet på bandet är kalibrerat så det skall absolut inte komma i närheten av magneter eller magnetism. Så det första jag gjorde innan ens bandet kom i närheten av maskinen var att avmagnetisera den.

Jag har inte världens största avmagnetiserare så det tar lång tid och jag följer bruksanvisningen slaviskt. Det gamla talesättet "Better safe than sorry" är nog framtaget för avmagnetisering tror jag...


Kul att hitta en bild på min avmagnetiserare och en liten text på tekniska museet#180;s hemsida!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  15:58:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Och så var det dags att kalibrera, ytterligare en dålig film på youtube...

Den där "search zero"-funktionen som jag orrerar om på filmen kommer verkligen till pass. "1Khz, 250uWb"-tonen används om och om och om igen. Att då bara kunna trycka på en knapp och maskinen självt backar till exakt rätt ställe är riktigt bra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:00:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Azimuten stämmer inte så jag får låna ett oscilloskop på jobbet för att se till att den blir rätt innan jag går vidare.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:30:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Hmmmm... efter lite undersökningar hittade jag något på de två audio-korten som jag kör nu som nog måste undersökas vidare...

Vi kan leka "finn fem fel"! Fast denna gången är det bara en skillnad jag söker. Innan vi sätter igång måste jag säga att jag hade ingen aning om att denna maskinen var utrustad på det här viset och jag har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker att det är bra eller dåligt än. Men inte desto mindre, skillnaden finns där.


Den ena kanalens audio-kort:



Den andra kanalens audio-kort:



Så, jag har alltså hittat en fundamental skillnad på de här två korten som seriöst påverkar frekvensgången. Finns det någon mer som spottar det


P.S: Det här är inte så svårt och jag känner det som om jag har en riktig dumstrut på mig som inte checkat det här innan jag börjar kalibrera.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:47:21  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Men? Varför bara på ena kanalen?
Har ett av korten bytts utan att man petat i korrekt grejer?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:56:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Öh Vad då? Är det den här lilla blobban du menar??




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:57:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag är ju ingen studiotekniker och har aldrig jobbat med Studio-elektronik, men det roliga är att fyra kanaler kan ställa till det för en tvåkanalskille som mig.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  17:59:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
fyra kanaler i studio-sammanhang betyder inte två stereokanalar som mitt dumma huvud så gärna vill ha det till. Det är helt enkelt fyra olika kanaler för inspelning för en studio-tekniker.

Så, jag började titta på alla fyra kanalerna, inte bara kanal ett och två som jag så gärna ville ha till det första stereo-paret.

Och, jajamensan på kanal tre sitter det en HX-Pro-modul till men ingen på kanal fyra!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/11 :  18:01:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Är det en låda på det nedre kortet eller bara någon klisterlapp? Syns inte så tydligt på bilden.
Det kan ju vara samma på den andra tänkte jag fast det saknas lådan/lappen?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  18:03:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja det är inte enkelt att se Lovan, men på det ena kortet är en OP-amp utbytt emot en "Dolby HX-Pro"-modul. "HX-Pro"-modulen ansluter till kortet i en OP-amp-sockel.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  18:11:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Så nu har jag det härliga problemet att försöka kalibrera en maskin med inbyggd Dolby HX-Pro(Som jag inte har en aning hur man gör, får nog kolla på google ett tag....) eller så struntar jag i de modulerna och skickar i en OP-Amp där istället?

Jag vete sjutton hur jag skall göra faktiskt. Jag börjar bli lite rådvill så det är nog bäst att ge sig tid att fundera och söka information så att man inte hastar fram för fort.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/11 :  19:36:05  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jo, det var HX Pro grunkan jag avsåg. Men vad är det du säger? Är de en fyrkanalsmaskin? Betyder det att två av kanalerna har nyttjats för HX Pro inspelning/uppspelning?

Jag är helt rudis på såna här och har väl på sin höjd hjälpt fröken i skolan att spela upp rullband på nån gammal Tandberg...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/11 :  20:49:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, från början är det en #189;-tum, fyr-kanals maskin som jag bygger om den till 1/4-tum två-kanals. Det är enklare att få tag på inspelade band som är 1/4-tum två-kanals.

Det finns alltså fyra Audio-kort i maskinen och det är precis som du skrev, två HX-Pro och två utan. Jag får nog läsa på om HX-Pro innan jag bestämmer mig för vilka två förstärkare jag skall använda.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/09/11 :  21:29:52  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
quote:
Det är enklare att få tag på inspelade band som är 1/4-tum två-kanals.


Frågan är hur enkelt det är. Var ska man leta? Funderade ett tag på att köpa en Studer B67 eftersom rullbandare har skapat en hel del oförglömliga ljudminnen. Det föll på att jag tyckte det verkade mycket svårt att hitta källmaterial som man inte spelar in själv. Har trots detta fått svåra habegär efter en Studer A80...

Gillar reportaget och extra roligt med videolänkar, gillas skarpt!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2016/09/11 :  23:46:24  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
En liten stålbandspelare från Marconi 1935.
https://www.youtube.com/watch?v=31VRgGV-AfM
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/09/12 :  06:47:56  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Har trots detta fått svåra habegär efter en Studer A80...
Det förstår jag.

Kolla vad Chuck Inlay pekar på när han pratar om "best i analogue analog recording"....
https://www.youtube.com/watch?v=3TbYEtB0wxo

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000