HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Sweetspot Jönköping 2016 bilder och intryck
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/04/28 :  18:48:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tack herrD för fina bilder från mässan. Tyvärr krockade detta med en gammal kamrats 45-årsfest. Så varken den ena eller dagen hade varit lämplig för mig.
Trist på ett sätt annars var jag rätt laddad inför denna mässa.
HerrD=två av Sveriges skarpaste öron och en otroligt analyserande tolknings/analyserings-förmåga i det huvudet. Tur att jag haft dig som analyserande bollplank under hela Sonus Concordias utveckling. Du är en av få (om någon jag känner ?) som med ord efter några minuters lyssning kan sätta fingret på exakta svagheter, styrkor och andra egenskaper i en anläggning och det rum som det spelas i. HerrD kan i ett helt okänt rum och anläggning gå in sätta sig och lyssna, rynka på pannan, klappa i händerna, se sig om. Resa sig och börja flytta lite textiler, kuddar, dra ut lådor och på några minuter få till ett rum till ett mycket behagligare lyssningsrum. Har sett detta vid flera tillfällen. Lite av ljudfixandets "Martin Timell" eller kanske någon annan mindre smickrande och tillika mindre snickrande deltagare i äntligen hemma. He he.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/04/28 :  20:14:45  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Adagio: Tack! Blir generad... Nu får jag ju prestationsångest! Nåväl, vi brukar komma fram till exakt samma slutsats om ljud utan att berätta innan vad vi tycker, så helt unikt kan det inte vara. Dessutom känner jag mig nästan lomhörd i jämförelse med Claes Millby!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2016/05/02 :  21:19:34  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Tack Herr D. Kul att man kan hänga med fast man inte var där

Ang. den dåliga upplevelsen hos Raidho så läste jag på grannforumet att de spelade med ena högtalaren ur fas under lördagen...hmm. om det verkligen stämmer så är det ju rätt klantigt. Kanske var därför det saknades klangkropp i nedre regionerna?

mvh
Lasse

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/05/02 :  22:22:56  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Lassej: Kul att det uppskattas! Jag var där under söndagen, hoppas dom upptäckte felfasningen under lördagen. Vi som lyssnade tyckte det var underligt ljud och fick inget grepp om vad som var fel. Felfasning känns logiskt så här i efterhand. Dock så funkade utplacering i diskanten som för övrigt var riktigt bra. Svårt för resten av registren att hänga med. Speciellt om man gillar homogenitet. Det har fällt många högtalare här hemma över tid. Sen har jag upplevt att jag får svårare och svårare att acceptera klass-d. Det låter som allt kommer fram och jag kan inte peka ut något särskillt men ändå blir jag ointresserad. Det känns inte som musikerna spelar på liv och död och jag känner ingen fashination för instrumentklanger från riktiga instrument. Märkligt.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Lassej
Member

208 Posts

Posted - 2016/05/02 :  23:05:40  Show Profile Send Lassej a Private Message  Reply
Om jag minns rätt så var felfasningen åtgärdad till söndagen. Kan ju iofs finnas andra orsaker till att det inte lät bra. Själv har jag inte lyssnat på klass D så mycket så jag kan inte uttala mig om den tekniken men jag tycker mig läsa både på svenska och utländska forum ungefär det du beskriver. Å andra sidan har jag även sett positiva tester också. Jeff Rowland kör väl klass D t.ex?

En annan reflektion. Många verkade ha problem med att få till ett bra ljud pga av rummen och det kan man förstå när utställarna har kort om tid på sig men du skrev att TAD lät bra och då slog det mig att jag nog aldrig har läst ett mässreportage där det sägs att det lät dåligt i TAD rummet. Tvärtom faktiskt. Måste få tillfälle att lyssna på TAD någon gång.

Mvh
Lasse

Thoréns TD147 Jubilee/OM30, Michell Orbe/SME 309/Benz Micro Wood, riia Trigon Advance, Mark Levinson 326S, Classé CA-2300, B&W 802D2, Bryston BDA-3, Mac mini, Roon SOtM-sMS200 Ultra/sPS-500/ISO-CAT 6, Marantz SACD 7007, NAS Synology 6TB. Isotek Aquarius. Chord, VdH, Supra, Audioquest, Svanå, Sound of Science. Entreq.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/05/03 :  20:38:18  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det var ganska populärt för ett antal år sedan att paketera icepower och andra moduler i egna förpackningar. Minimalt med arbete och god förtjänst. Nästan tjänstefel att inte skapa en dylik produkt om marknaden vill ha den. Jag hade 6 st icepower asp1000 till Linkwitz Orion, då tyckte jag att det lät bra men skulle formodligen höra en massa tillkortakommanden idag.

Jörgen är bra på att få till TAD. Andrew Jones kunde han med Om jag fick leka med dom skulle jag köra så mycket rör som möjligt. Tror det kan bli läskigt bra.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/05/05 :  08:15:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Tack för alla fina bilder!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/05/05 :  08:23:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ja verkligen, det till o med hände något på förstasidan ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/05/05 :  09:46:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/05/05 :  16:59:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Tack! Vilken ära att få bidra till förstasidan Kul att det gillas, nu får jag väl skaffa ett bra zoom-objektiv så bilderna ser vettigt beskurna ut också.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2016/08/15 :  20:22:13  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
En intressant presentation av "Morsan" som vann SQ-tävlingen på den senaste Sweetspotmässan i Jönköping.
http://www.expressen.se/motor/morsan-kan-vinna-sm-i-billjud/

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000