HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 K-25 bashorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2016/01/14 :  23:42:08  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Tänkte fråga om råd i forumet. Har byggt ett par k-25 för ett par år sedan som är bestyckade med Eminence Kappa Pro 12. Låter helt ok. Men min fråga är om det kommer bli en väsentlig skillnad i transient och ljudbild med ett par Beyma Liberty 8. Har tyvärr inte haft tid att lära mig hornresp ännu. Eller kan man via elementets parametrar läsa ut om förutsättningarna finns.
Det står en 18 tums subbas sidan om hornet som inte används, den hänger helt enkelt inte med och sabbar snärten från hornen.
MVH / Torbjörn

Edited by - tornil on 2016/01/14 23:43:05

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2016/01/16 :  22:41:59  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Det är inget i TS parameterarna som säger att det skall bli så annorlunda. Fr och Vas är samma Q är lägre. Vad har du för driver i mellanregisterhornet? Jag provade att simulera en hel del element i La Scala horn och två sådana element gav mycket likartade simuleringar. Det borde vara samma sak i K-25. Linnar tycker att man skall minska kammarvolymen i K25H, har du provat detta?

Hur och vad delar du mellan mellanregister och bashorn.
Go to Top of Page

tornil
Member

69 Posts

Posted - 2016/01/17 :  18:00:06  Show Profile Send tornil a Private Message  Reply
Hej
Tack för svaret, känner igen din signatur från den tiden då jag byggde bashornen.
Det var Ingvar Ahlberg som föreslog Beyma Liberty 8 som ett bättre hornelement. Enligt Ingvar har Kappa elementet fel småparametrar, har ett minne av för högt Qts och för lågt Bl, men jag har inte kunskapen eller erfarenheten att avgöra vad som är rätt eller fel.
Linnar som hjälpte mig mycket talade dock mycket varmt för Kappa-Pro elementet och ansåg det vara bland de bästa för horn.
Mellanregister är P-Audio WN-520N, 5,5 tum
Diskantdriver är P-Audio PA-D45 med hornet PH-3220
Har provat mig fram till en delning på 240Hz / 2400 Hz
Original från konstruktören 1978 delades dessa vid 350 Hz / 2400 Hz
Jag har inte minskat kammarvolymen till 22 liter. Funderade på det men nostalgin tog över och jag byggde helt efter 1978 års ritningar.
Vänligen
Torbjörn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/17 :  20:55:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Det är inte så lätt som att ett element alltid är bättre än ett
annat. Man måste se horn och element som ett system och det kan
mycket väl vara så att det magnetsvagare kan vara bättre. Så är
det med Klipshhornet. Det elementet har en rätt svag magnet men
horngången är däremot rätt stor vilket gör att elementet får rätt
motstånd. Ett för starkt element känner inte av luften i ett sådant
horn utan "skjuter rakt igenom" med ett resonant beteende som
resultat. Jag har för mig att k-25 är liknande men om någon har
utvidgningen för hornet är det bara att simulera.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000