HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Had QW1 med Beyma Liberty 12"
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/11/19 :  19:07:20  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag har ett par HAD QW1 (kvartsvågspipor) med 12" beyma liberty i + beyma cd10fe. Fantastiskt trevliga:)

Någon som vet om det finns några simmar på dessa lådor? Vart faller de av?

Jag kör dem idag med 18" BR i botten då de blir ganska tunna utan. Delar idag vid 80hz PGA att det är lägsta delningen för sub via min Onkyo 5008. Frontarna går däremot köra FR eller dela från 40HZ och upp. Blir dock inte bra med överlapp.

Jag funderar på om jag skulle testa med en extern DSP för att dela lägre. Vart kan vara lämpligt? Vart förlorar jag energi och dynamik tro?

Är det troligt att det finns något att vinna el är det kanske inget att slösa energi på?

Tack på förhand!
MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/05 :  10:01:38  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Ikväll åker nog en extern DSP till basen in i musikrummet så det går testa lite. Även en THAM 12 skall testas mer.

/Kalle

Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/12/05 :  20:28:11  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jag hade de där lådorna ett tag.
Jag skulle nog prova att dela högre. Vad jag kommer ihåg så tappar de energi under ca: 175Hz, för att sen få en topp någonstans runt avstämningen.
Prova dela någonstans mellan 120-150 Hz

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2015/12/05 :  20:56:24  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Har du ritningen på lådan så är en sim snabbt gjord. Eller ännu hellre mät om du har prylar.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2015/12/05 :  21:11:56  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Du har en anläggning som jag skulle kunna lyssna på
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2015/12/05 :  23:51:44  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Simmade HAD QW1 MK2 med Beyma Liberty 8 i hornresp och den ser ut att spela rakt ner till ca 40 Hz.

Edit: Den ser dock ut att kunna ha en del rippel med dalar vid 105 och 230 Hz. detta kan kanske slätas ut med mer dämpning i pipan på lite bekostnad av utsträckning neråt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Edited by - FForsman on 2015/12/05 23:55:02
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/12/31 :  11:04:23  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har byggt ett par MLTL med JBL 2206 som jag skall jämför lite med. Vad jag kan säga redan nu är att det verkar som MLTL spelar bas på ett annat sätt.

FForsman: Tack för engagemanget. Hu har inte lust att posta simmen? Har mätprylar som jag tänkt ta ett nytt tag med nu.

Om jag skall dela så högt som Åke (RT1) föreslår. Har jag då egentligen någon större nytta av att elementen sitter i en kvartsvågspipa? En sluten el BR kanske hade fungerat lika bra då?

Har testat att dela lägre typ 40hz men jag tyckte inte det vart bra. Likaså upplever jag att ljudet från 18"aren kan bli lite burkigt om jag delar 120hz. 80-100hz verkar bli bäst.

MVH
Kalle

Edited by - Kallelkpg on 2015/12/31 11:06:31
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/12/31 :  17:26:50  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Om jag skall dela så högt som Åke (RT1) föreslår. Har jag då egentligen någon större nytta av att elementen sitter i en kvartsvågspipa? En sluten el BR kanske hade fungerat lika bra då?

Jag byggde nya slutna lådor till mina Liberty, har för mig att de var på 34L, som basar hade jag Beyma 15P80FE delat ca 125-130Hz. Det lät helt klart mycket bättre.

Gott Nytt År
Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/02 :  09:58:33  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Intressant!

Kan testa app plugga igen porten på dem för att se skillnaden.

Hur upplevde du liberty som mellan/lågbas jämfört med dina Beyma 15p80fe? För och nackdelar?

MVH
Kalle

Go to Top of Page

maal
Member

830 Posts

Posted - 2016/01/02 :  10:36:17  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Kalle, här är filtret.

DIY och rör.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2016/01/02 :  16:31:06  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
quote:
Intressant!

Kan testa app plugga igen porten på dem för att se skillnaden.

Hur upplevde du liberty som mellan/lågbas jämfört med dina Beyma 15p80fe? För och nackdelar?

MVH
Kalle

Har i princip bara använt 15P80FE som basar, så jag har lite svårt att uttala mig om det.
Men jag tror inte det är några större problem att använda dem upp till 1200Hz, har för mig att Petter delade dem där i något experiment han gjorde.

Det jag menade med att det lät klart bättre i inlägget ovan, var i jämförelse mellan Liberty i QW1 lådorna, och Liberty i sluten låda med 15P80FE som basar.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/01/17 :  16:08:51  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Kan någon förklara för mig ungefär vad filtret gör? Gärna på DSP-språk. Skulle vilja testa lite aktivt.
Jag vet att du sa att det delar ca 2000hz.

Funderar på att testa med en portad el sluten låda till dem då jag inte tror jag har nån större nytta av hornladdningen när jag delar 80-100hz. Platsmässigt vore det bra med då jag kan ställa dem på mina basar då istället för brevid.

MVH
Kalle

Edited by - Kallelkpg on 2016/01/17 16:12:05
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000